zonsopkomst en ondergang in relatie met Franse wet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-07-2008 00:39

T's alweer een tijdje geleden dat ik ben wezen vissen in Frankrijk.
Hoe zit dat nu precies met de Franse wet en tijdsduur vissen tot/na de zonsopkomsten en ondergangen op die plekken waar het nachtvissen verboden is?
Is dit regional of landelijk beleid in Frankrijk?
Onlangs las ik er iets over in relatie met zomertijd, echter ik kan het niet meer terug vinden :oops:
Tevens heb ik zonet het boekje in huis nachtvissen in frankrijk 2008, maar ook hier kan ik er niets over terug vinden hoe dit precies zit? (Mischien een tip voor uitgave 2009 :wink: )
mvg
Hans Brinkel
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

16-07-2008 11:46

Als nachtvissen niet mag dan mag vissen meestal niet van een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopkomst. Kijk dit wel goed na zou ik zeggen want misschien zijn er uitzonderingen.

De lokale zonsopkomst/ondergangs tijden vind je op: http://meteo.france2.fr/france-j3pm.html en kies dan links bovenin in de dropdown box je regio of stad. Het plaatje heeft tabbladen zodat je het voor meer dagen kunt zien.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-07-2008 18:43

Casper,
Er was iets geks aan de hand in relatie met de zomertijd, hoe dat nou precies zit weet ik ook niet meer...vandaar mijn vraag.
In ieder geval bedankt voor de link.
mvg
HB
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 16-07-2008 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-07-2008 18:55

Vanaf een half uur na zonsondergang minus 2 uur (i.v.m. zomertijd).
Dus als de regionale tijd van zonsondergang b.v. 22.00 uur is, moet je er eerst een half uur bijtellen en er dan weer twee uur af trekken. Half elf 's avonds wordt dus half negen 's avonds.

S'morgens is dat het omgekeerde!
b.v. regionale tijd van zonsopkomst 6.00 uur. Dan mag je met vissen beginnen om 6.00 uur minus een half uur= 5.30 uur minus 2 uur i.v.m. zomertijd is dus 3.30 uur!

Dit geldt voor heel Frankrijk op wateren waar het nachtvissen niet is toegestaan, echter let op alles gerelateerd aan regionale zonsondergang en zonsopkomsttijden.

'S avonds ben je dus al gauw de klos, 's morgens niet!!!


Heb de zoekfunctie maar eens gebruikt met als invoer zomertijd.. :D :oops: :oops:
Bovenstaande quote is van Aart Lokhorst.

Maarrrr...heb ik wel een vervolgvraag.
Is bovenstaande voldoende bekend bij de controlerende instanties?...
Kan ik problemen verwachten als ik doorvis tot een half uur voor zonsondergang ?
Enne,
Is er een Franse vertaling van bovenstaande reglement voor het geval ik eens erg vroeg op sta en te maken krijgt met controlerende instantie's die geen benul hebben van zie zomertijd-reglement?
Dan kan ik dit evt uitprinten en overhandigen bij een evt controle.
Helaas ben ik de Franse taal niet machtig.
mvg
HB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2008 21:40

Hans, het bovenstaande klopt exact, maar is niet (of nauwelijks) bekend bij de Gardes Pêche en al helemaal niet bij de Gendarmerie.
In het algemeen wordt een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopkomst aangehouden, maar volgens de Franse wet is dat niet juist.
Als ik een beetje tijd kan vinden zal ik je de betreffende wettekst doen toekomen (moet dat ook eerst weer opzoeken en weet zo niet precies meer waar).
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-07-2008 22:07

Aart,
Dat is dan toch wel enigzins verontrustend dat de Gardes peche en de Gendarmerie hiermee nauwelijks bekend mee zijn... :cry:
Als zij dan in de fout gaan en de boel in de vroege ochtend in beslag nemen,ben je nog helemaal in de aap gelogeerd...ook al zit je dan volgens de franse wet goed.

Want als ik goed geinformeerd ben is het traject immers: in beslag neming v.d spullen, voorkomen bij rechtzaak in Frankrijk na thuisontvangst van desbetrefende papieren v.d Franse justitie. Boete/verbeurd verklaring van visspullen of teruggave van je visspullen (Wat dan logisch zou zijn)...maar ja dan moet je wel ff op en neer naar Frankrijk voor een rechtszaak...toch??

MMmm..ik hoop dat je de tijd heb dat je desbetreffende wettekst voor mij weet te vinden, zal me er dan iig een stuk geruster op voelen. Alvast bedankt voor de genomen moeite om te reageren in dit topic.
Bovenstaande zou een mooie aanvulling zijn voor het boekje nachtvissen in Frankrijk voor de toekomstige uitgaves :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-07-2008 07:32

Hans,

Heb het nog geprobeerd in Noorwegen om karper achter de schubben te komen,helaas.
Daar wel het voordeel in tegenstelling tot Frankrijk dat de zon er deze tijd niet onderging.
Was op dat moment half twee wat ze bij ons de nacht noemen.

Succes in Frankrijk,
Peter


Afbeelding
Afbeelding
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-07-2008 10:45

Hoi Hans,

Dan zou het boekje eigenlijk dagvissen in Frankrijk moeten heten. Dat even daargelaten ik heb wel de stukken voor je gevonden op deze site:

Tevens ook even de wet gevonden die dit voorschrijft:

Article R436-13 En savoir plus sur cet article...
La pêche ne peut s'exercer plus d'une demi-heure avant le lever du soleil, ni plus d'une demi-heure après son coucher.

Deze is te vinden op: http://www.legifrance.gouv.fr/./affichC ... e=20080331

Ik hoop dat je nu de juiste info hebt.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-07-2008 22:45

@ Peter, fraaie foto ...ik vind hem leuk!
Jammer dat het je niet gelukt is om een karper te vangen, maar het fotograveren van roofvogels gaat je ook goed af!


@ Josse,
Bedankt voor het helpen.
Is dat kleine stukje Frans tekst in jou reply genoeg om aan de garde de peche te laten zien/overhandigen/uitleggen hoe het nu daadwerkelijk zit met die zomertijd?
Als ik op de link klik kom ik er niet geheel uit... :oops:

Andere vraag:
Het zakken van een karper in een bewaarzak is verboden.
Geld dit ook voor het stringeren van meerval?
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

21-07-2008 19:50

Aart,

Zijn meer mensen die geintereseerd zijn in zo'n stukje tekst denk ik.
Ik i.e.g wel. Heb het al eens mee gemaakt, het probleem wat Hans aanhaald. Wij zijn er beter mee bekend dan zei zelf. Maar ja, leg dat maar eens uit.....

René.
Plaats reactie