hoeveel meter gevlochten hoofdlijn

Kees Ouwehand

24-11-2005 20:27

Weer koeien aan het drillen, Menno? :D De slip compenseert grotendeels een tekort aan sterkte in de dril.

Inderdaad zijn er verschillen, maar een factor 2 is extreem. Vergelijk je bij dezelfde diameter, dan komen er verassingen. Veel marginaal sterkere lijnen zijn een maatje dikker. Verder vist niemand knooploos, zodat je beter geknoopte lijnen kunt vergelijken. Daar vallen dan ook wel wat algemeenheden over te vertellen. Een harder materiaal geeft minder rek maar wordt minder taai en zal geknoopt een lagere breeksterkte hebben. Ook iets sneller kinken. Zelfs zijn er dan nog verschillen tussen verschillende knopenleggers. Tel uit je winst.

Het enige relevante vergelijk is bij nagemeten dezelfde diameter op een door jezelf gemaakte knoop bij een aantal metingen die toevalligheden uitsluiten. Doe je dat, dan kom je wel verschillen tegen maar minder dan jij beweert. Daarbij zijn er ook veel minder fabrikanten van nylon dan er merken zijn. Trek zelf de conclusie.

Bovendien, wat maakt het uit. De weerstand tegen beschadigen is belangrijker dan de trekkracht van de lijn. We vissen in de omstandigheden die daarom vragen liever met wat grotere diameters dan echt nodig voor de treksterkte die het mogelijk moet maken om de karper uit te drillen.

Verder ben ikzelf geen voorstander van onbreekbare lijnen. Als je eens vast komt te zitten heb je een probleem. Liever een lijn die voorspelbaar op de knoop breekt. Moet ook bekennen dat ik met een relatief dunne lijn voorzichtig trekkend al hele boomstammen zwaarder dan de recordschub geland heb.

Dit geldt natuurlijk allemaal niet op de Maas. :wink:

Heb ik nog steeds geen verklaring waarom bij gelijke diameter minder gevlochten lijn opgespoeld wordt. :-?

Kees
Harnold Kikkert

24-11-2005 20:47

Obstakelvissen? Gewoon 45/100 nylon erop.
Boven op de hengels zitten, slip dicht, waker boven in de hengel , piepje, raggen en landen.

gr Harnold
menno laarmans

24-11-2005 20:59

Kees :

Als 1e is dynema bijna niet te meten , de meesten zijn heel zacht.

Pak bv fire line dan kloppen de meters wel.

Tja toch geeft t 37/00 lijn die 26 lb trekt.

Verder dat n knoop n zwak punt is ??? gewoon onzin.

Nog nooit op n knoop mn lijn kapot getrokken.

1 ding heb je wel gelijk in , als je n hanger hebt dan moet je ff doortrekken.

Maar zoals al vaker gemeld vis ik op ander water als jij.

Denk ook dat de top vissen daar bijna 2x zo zwaar zullen zijn.

Waar t mij om gaat is dat er veel betere lijnen in de 35/00 klasse zijn , dan die wat 10 pond trekken.

Alleen moet je wel in de beurs tasten voor goed spul.

Maar ik gooi al genoeg geld in t water , dus op bepaalde dingen bezuinig ik dus helemaal niet.

Gr :wink:
menno laarmans

24-11-2005 21:02

Enne :

Veel gevlochten lijnen zijn HOL van binnen.

Voor al suffix heeft dat, in n goeie meerval lijn .

Voor karper is t niks , veel te dik ivm trekkracht.

Zinkt wel maar dan nog.
Kees Ouwehand

24-11-2005 21:12

Voor gevlochten lijnen gelden weer andere zaken, Menno. Een goeie gelijkmatig belaste knoop leggen is dan heel belangrijk. Als de draadjes niet gelijkmatig belast worden is de trekkracht weer minder. Maar waar praat je over. Een 26 pond trekkracht. Nodig? :roll:

Maar ik vis gelukkig op guppies van 40 pond die niet kunnen trekken. :D

Trouwens, heb je het nu over gevlochten lijnen van 35/100 of over mono? Of is daar geen verschil tussen volgens jou?

Groet, Kees
menno laarmans

24-11-2005 21:27

Kees :

Die 37/00 is mono.

Maar voor gevlochten lijnen geld t zelfde.

De betere trekken n heel stuk meer als de doorsnee lijntjes.

Ik zou niet weten wat ik met 35/00 gevlochten op karper moet.

Zou t zelfde zijn als met 80/00 mono :o
Kees Ouwehand

24-11-2005 21:31

Oké, dan begrijp ik dat. :o
menno laarmans

24-11-2005 21:34

En:

Dynema zit alleen op mn meerval stokjes.

Ik meen 50/00 trekt ongeveer 68 kg volgens opgave.

Suffix komt nog niet aan de helft. ( is 80 lb meen ik , ff niet op n kilo letten he )

Is me te veel werk om steeds op die rollen te kijken.
Martijn Julien

25-11-2005 16:49

peter postema schreef:Mocht de vis zich vast zwemmen dan zal deze eerder los komen uit het obstakel met nylon als met quicksilver, ik neem aan dat je dit met me eens bent.

Dat ben ik dus niet met je eens. Ik neem aan dat als je een nylon voorslag neemt dat het niet gaat om een 10 ponds lijntje. Minimaal 20 pond, liever zwaarder. Voor een karper is dat ook onbreekbaar. Als de vis zich dan vast zwemt en zich los probeert te trekken, zal de bek het eerder begeven dan de lijn. Bij Quicksilver, maar zeker ook bij nylon. Dan kies ik liever voor een voorslag waarvan ik zeker weet dat die niet zomaar door gaat.