Vals gehaakte vis (2 of 3 uit 5 vissen) toeval of niet??


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-08-2005 15:21

Harnold,

Dat vind ik wel heel erg voorbarig. Misschien hebben ze duidelijke aanwijzingen waardoor ze die beslissing hebben genomen. Als je het niet vraagt kun je aannemen wat je wilt, maar zeker weten doe je het nooit. :(

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-08-2005 15:29

Harnold,

Zal je helpen:

Ik vis en ik blijf vissen met een weerhaak.


Heb het natuurlijk wel geprobeerd.

1)
meer losschietsers
2) haken die half lossen in het landingsnet
3) geloof niet dat een haak zonder weerhaak minder schade toebrengt. Wel meer. Dit baseer ik op een aantal keren vooren in de bek te hebben gezien. Ik denk dus dat de haak zich min of meer loswerkt. Zodra er weer druk op komt, zich wer vast werkt.

Helaas vang ik geen tientallen karpers in de week (helaas?) Ik ben wel karpervisser. Ik wil de beestjes dus gewoon vangen. Zonder onnodige schade toe te brengen.

Wat een ander denkt? Intresseert me helemaal niets.

Ben ik eigenwijs? Kan, maar ik luister wel en probeer ook. Dit heeft voor mij afgedaan.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-08-2005 15:41

Mark Noorman schreef:Harnold,

Dat vind ik wel heel erg voorbarig. Misschien hebben ze duidelijke aanwijzingen waardoor ze die beslissing hebben genomen. Als je het niet vraagt kun je aannemen wat je wilt, maar zeker weten doe je het nooit. :(

Groeten,

Mark


Je geeft zelf het antwoord al Mark.
Het zijn van die zinloze discussies omdat men zich natuurlijk nooit bloot geeft.
Heet : schieten onder je eigen veren ...

Klaas van den Herik schreef:Harnold,

Zal je helpen:

Ik vis en ik blijf vissen met een weerhaak.


Heb het natuurlijk wel geprobeerd.

1)
meer losschietsers
2) haken die half lossen in het landingsnet
3) geloof niet dat een haak zonder weerhaak minder schade toebrengt. Wel meer. Dit baseer ik op een aantal keren vooren in de bek te hebben gezien. Ik denk dus dat de haak zich min of meer loswerkt. Zodra er weer druk op komt, zich wer vast werkt.

Helaas vang ik geen tientallen karpers in de week (helaas?) Ik ben wel karpervisser. Ik wil de beestjes dus gewoon vangen. Zonder onnodige schade toe te brengen.

Wat een ander denkt? Intresseert me helemaal niets.

Ben ik eigenwijs? Kan, maar ik luister wel en probeer ook. Dit heeft voor mij afgedaan.

MVG

Klaas


Bedankt voor je hulp, wat dat ook moge zijn.

Ik zeg tegen niemand dat hij/zij weerhaakloos MOET vissen, dus blijf dat gewoon doen, zou ik zo zeggen.

Lossers, heb je ook wel met een weerhaak.

Half lossen in het net : wat bedoel je daarmee ?

Je moet altijd druk op de lijn houden of dat nu met of zonder weerhaakje is, zou jij toch moeten weten Klaas!!!
Probeer het nog eens een jaar.


gr Harnold
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-08-2005 20:08

Willem Barnas schreef:
Weerhaak of niet, het maakt niet uit, het gaat erom waar je de vis prikt en haakt (te diep prikken levert snijwonden op, zeker met langstelige haakjes), hoe je drilt, hoe hard de bekken zijn etc. etc.
Een weerhaakloze haak of haak mét weerhaak heeft hier géén invloed op!!!



Ik ben van mening dat Willem Barnas met bovenstaande DE Spijker op z'n kop slaat!
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-08-2005 21:44

Hans Brinkel schreef:
Willem Barnas schreef:
Weerhaak of niet, het maakt niet uit, het gaat erom waar je de vis prikt en haakt (te diep prikken levert snijwonden op, zeker met langstelige haakjes), hoe je drilt, hoe hard de bekken zijn etc. etc.
Een weerhaakloze haak of haak mét weerhaak heeft hier géén invloed op!!!



Ik ben van mening dat Willem Barnas met bovenstaande DE Spijker op z'n kop slaat!
gr
Hans Brinkel


Ik citeer mijzelf even als ik zo vrij mag zijn :

Volgens mij gaat doordat er een (grotere)wond in de bek zit kan nu juist dat weerhaakje meer bewegen en zo steeds , wanneer de karper zijn kop schudt, gaan wrikken(lees het vlees beschadigen) dus dat weerhaakje "snijdt" ahw steeds een klein stukje vlees weg.Wat voor grotere wonden zorgt.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-08-2005 08:26

Harnold Kikkert schreef:Het zijn van die zinloze discussies omdat men zich natuurlijk nooit bloot geeft.
Heet : schieten onder je eigen veren ...


Hoe kun je dat nu al weten zonder eerst een poging gewaagd te hebben?
Heet: vooroordeel.

Groeten,

Mark
Willem Barnas

26-08-2005 12:24

Harnold,

Ik ben en blijf even heel kritisch...

Hoe kan in vredesnaam die weerhaak (die net zo BREED is als de draad van de haak) voor grotere -onderhuidse, want dat bedoel je- wonden gaan zorgen???

De haak zou dan in zijn breedte-vlak moeten gaan schuiven (zijwaarts dus) om dat te veroorzaken en dan nog houd je misschien een sneetje over van 1 mm. diep. Wat moet de haakpunt dan wel niet veroorzaken in jouw ogen?

Kijk, telkens wanneer die vis van richting verandert, zowel horizontaal als verticaal, verandert de hoek waaronder op de haak druk uitgeoefent wordt. Dit is ook zo als wij de hengel omleggen naar links of rechts.
Op die momenten zou een haak in theorie dus moeten gaan wrikken.
Het draaipunt van een volledig ingedrongen haak ligt op het punt waar de haak in het vlees verdwijnt. Hoe verder iets van dat draaipunt af ligt (de haakpunt ligt er het verst vandaan, de weerhaak slechts een héél klein stukje) hoe groter de beweging ervan zal zijn.

Natuurkundig gezien (want zo móet je het zien) veroorzaakt die weerhaak dus veel minder schade dan de haakpunt en bovendien zit die weerhaak dus ook nog eens verstopt achter de draad van de haak en dan nog;
het complete deel van de haak wat in het vlees zit, zou dan zijwaarts weg moeten schuiven om echt die wonden van jou te veroorzaken.

Zet een haak diep in je vinger en probeer 'm in het vlees zijwaarts te verplaatsen..... Ik bedoel maar.

Zet een haak diep in je vinger, knoop er een lijn van 20 meter aan, vraag aan je buurman of ie 'm strak wil trekken en vervolgens vijf meter naar links/rechts wil lopen..... Ja het doet pijn, maar die scheur wordt er niet groter door, behalve wanneer die haak niet diep genoeg zit, in te zacht vlees zit gehaakt of wanneer hij nipt zit gehaakt.

Nog even iets anders over de diepte van inhaken:

Ik viste een tijdje met Fox haken, de serie 2 maat zes. Als die haak diep in het vlees zat (dus tot in de bocht) dan was er nooit iets mis en kon je sleuren wat je wilde. Penetreerde de haak niet diep genoeg, dan was het ellende; uitbuigers en dus lossers... Dat was zelfs met de achtjes zo en ik was niet de enige. Zolang een haak maar diep er in gaat en voorin prikt (waar 'ie dus ook gaat haken), je het juiste type haak kiest voor de omstandigheden. Hoe zachter de bekken, hoe korter de steel -en liever ook nog een wat langere punt- en bij langstelige haken niet met te korte hairs vissen. Die langstelige haken prikken dan te vroeg (omdat het zulke enorm goede prikkers zijn en heel 'aggressief' ook) en gaan snijden tot ze houvast vinden (eerste cm. onderlip karper).

Ook wat betreft de inhaking is het weer natuurkunde...

Weleens de artikeltjes van Luc de Baets in 'Beet' gelezen? Een jaar of weet ik het hoeveel terug (geloof eind jaren tachtig) was dat al de waarheid. Zelfs op een regiomeeting van de KSN-Noord in '97 is dit heel precies aan de orde gekomen.
Als je een haak aan een lijn knoopt en de punt ergens opzet en vervolgens de lijn opspant, danz ie je dat de uiterste haakpunt altijd exact in het verlengde zal staan van de lijn. Hoe langer dus de steel is, hoe kleiner de hoek zal zijn (ten opzichte van de lijn) waaronder de haak indringt...............................................

Pure natuurkunde, puur exact.

Goed, einde verhaal.
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-08-2005 17:24

Wim, ik kom hier asap op terug , zit ff krap in de tijd.

Metalprogramma doen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-09-2005 14:27

Willem Barnas schreef:Harnold,

Hoe kan in vredesnaam die weerhaak (die net zo BREED is als de draad van de haak) voor grotere -onderhuidse, want dat bedoel je- wonden gaan zorgen???

Willem :wink:


Ten eerste is de weerhaak buiten de steel, net op de rand dat de punt overgaat van dik naar dun,en dus breder is, en mocht deze haak de karper penetreren en het weerhaakje , nadat deze door de huid van binnen naar buiten gaat, over de huid schuren kan dat de wond vergroten.
Ik heb het niet over onderhuids volgens mij...

Willem Barnas schreef:Harnold,

Zet een haak diep in je vinger, knoop er een lijn van 20 meter aan, vraag aan je buurman of ie 'm strak wil trekken en vervolgens vijf meter naar links/rechts wil lopen..... Ja het doet pijn, maar die scheur wordt er niet groter door, behalve wanneer die haak niet diep genoeg zit, in te zacht vlees zit gehaakt of wanneer hij nipt zit gehaakt.

Willem :wink:


Ja , dit heb ik volgens mij al eens gelezen.
Geldt dit ook voor geheugenvrije lijnen?
En zoals jezelf al aangeeft : behalve wanneer de haak niet diep genoeg is gehaakt.
En juist dat komt ook voor, hoe vervelend dat ook is voor ons karpervissers.
Willem Barnas schreef:Harnold,

Ook wat betreft de inhaking is het weer natuurkunde...

Weleens de artikeltjes van Luc de Baets in 'Beet' gelezen? Pure natuurkunde, puur exact.

Goed, einde verhaal.
Willem :wink:


De Baets?

De man met die kristallen bol?

Oh, maar die heeft ook niet altijd gelijk!

gr Harnold
Willem Barnas

01-09-2005 15:03

Harnold,

Bedankt.

:P

Jij hebt de Baets in die Beets dus niet gelezen en nee de Baets heeft niet altijd gelijk, maar toen wel, maar dat heb ik ook alleen maar van mezelf.

Joho,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-09-2005 15:15

Willem Barnas schreef:Harnold,

Bedankt.

:P

Jij hebt de Baets in die Beets dus niet gelezen en nee de Baets heeft niet altijd gelijk, maar toen wel, maar dat heb ik ook alleen maar van mezelf.

Joho,
WB :wink:


Nee , ik ben geen lid van de beet, vind dat niet zo'n sterk blad.Willem, ik als ouwe lul zal maar zeggen : ga met je tijd mee en er gaat steeds weer een wereld voor je open.

Ik had nu van jou weer een retotische vraag verwacht of een opmerking of een aanvulling :wink:

Hopelijk ben je tevreden met mijn zienswijze?

gr Harnold
Willem Barnas

01-09-2005 16:51

ASAP:

Ik RESPECTEER uw zienswijze, maar de Beet rules!!!!!

Oké, tot zover, tabee,
WeeBee :wink:

PS Niet het broertje van van Bee!