rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-12-2004 23:46

Dan toch nog maar een reactie, omdat ik het veels te interessant vindt;

Chris, jij schrijft:
"Stefan, het zou inderdaad wel de bedoeling moeten zijn om karpers te haken alvorens ze de boel uitspugen. Wat ik echter maar al te vaak heb gezien is volgende: Vis zuigt het aas op, en in nog geen halve seconde vertrouwd ie het al niet meer, en spuugt ie de handel alweer uit. Ik ben van mening dat dit verreweg de meest voorkomende aasweigering is die er bestaat. Tot op heden is er slechts 1 rig gemaakt welke dit gedrag enigzins zou kunnen opvangen: De bananenrig. Alle rigs welke in theorie de haakpunt in juiste richting richting de lip transporteren tijdens spugen vergeet ik maar even, want dit blijft voor mij nog een zeer discutabele gedachtengang. "

Dit heeft in mijn ogen niks met aasweigering te maken, maar een (on)bekende prikkel die een schrikreactie te weeg brengt. Zij het de haak die hij voelt, de weerstand, de lijn over zijn onderlip (alhoewel daar over te discussieren valt) etc.

Jij schrijft:
"-Aasopname door witvis, en hieruit volgend dat de rig er meteen anders uitziet en gaat functioneren als een compleet andere rig. Denk hierbij aan de "sliding-hair-rig"

En als ik nu zeg dat ik misschien wel een rig gevonden heb die dit probleem oplost? Desondanks dat zit je hier ook weer met een hoop variabelen.
- Stel dat er een karper komt, het aas opzuigt, de hair verlengt en het boeltje alsnog weet kwijt te raken
- Lijn zwelt op in het water, dus de werking is anders, lees stroever onder water dan dat je het gewoon even in de open lucht doet.

Opzich heb ik er geen problemen mee als er een brasem aan mijn aas ligt te kloten, met een normale standaard rig zal dit niet zo heel veel problemen opleveren, vaak zat ligt de rig (lees aas + haak) toch al dicht bij het lood oid. Enige nadeel zou kunnen zijn dat de rig gestrekt komt te liggen, hetgeen enige problemen kan opleveren bij het opzuigen, maar waar ik dan ook wel weer het idee heb, dat die vis het na 1x proberen niet zal opgeven en nog een paar keer zal proberen op te zuigen, maar ook hier weer, het aas kan ook al recht liggen na de inworp.

Jij schrijft (jaja jij komt er zo makkelijk niet van af):
" allerbelangrijkste, en waar wij het aan de waterkant al tot in den treure over gehad hebben, Roger: Hoe beinvloeden de componenten van de rig ELKAAR? Stel, we nemen alle goede eigenschappen van tien verschillend werkende rigs bij elkaar, en verwerken al deze goede eigenschappen in één rig. Hebben we dan de perfecte rig in ons handen? Was het maar zo simpel. De banaan gaat het elastiek beinvloeden, het elastiek gaat de D beinvloeden, het stijve deel beinvloed de banaan, en de lengte van de hair beinvloed de lengte van de onderlijn. Helaas pineutbutter"

Ik denk dat je hier ook een sterk punt noemt. 2 goede rigs maken gecombineerd niet per definitie 1 superrig, als dat wel zo was, dan hadden we een serietje kunnen koppelen aan mekaar, en klaar is klara (of chris). Ik denk dat je er 3 scenario's zijn:
- Je hebt een standaard rig, en wil deze verbeteren, voor bijvoorbeeld inhaking, anti-tangle voor afstandworpen etc.
- Je hebt een anti-dressuurrig, waar je aanpassingen aan wil gaan maken om de rig nog meer naar jouw hand te zetten.
- Je probeert een rig te bouwen, specifiek voor 1 situatie, hierbij noem ik als voorbeeld de overgelode rig. Deze rig is in theorie bedacht voor wanneer de vis het aas nog niet geklemd heeft, de weerstand van het loodje gaat werken, en de rig zich om de lip buigt en prikt. Zou de vis de bol gewoon klemmen, dan is er misschien nog wel een meerwaarde, maar dat is niet waar de rig in eerste instantie voor gemaakt was.

Conclusie van mijn kant is dus dat ik denk dat je niet moet proberen rigs te gaan combineren, wat je wél kan doen, is de werking van de andere rigs in je koppie opslaan, en er je voordeel mee doen. Denk vooral aan het hoe en waarom van die rigs, waarom werkt de ene rig wel, en de andere rig niet.

Zoals je zelf al aangeeft, in theorie zijn er rigs te verzinnen die geen enkele gek eraan wil knopen, die in theorie wel werken, maar in de praktijk niet. Al doende leert men en door schade en schande worden we wijs.

Dan nog even over de elastieken hair, ik heb hier veel over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen (hoor hem) dat deze rig toch niet het meest ideale is. Er zijn ook hier té veel variabelen in mijn ogen, waarbij ik vind, dat indien de negatieve effecten van een sliding hair rig weggewerkt kunnen worden, deze rig veel beter is dan de elastieken hair. Zo zou ik de elastieken hair bijv. sowieso als lange hair willen vissen (zeg 4 cm onderkant haak bovenkant bol), puur om het feit om te voorkomen dat de elastiek dusdanig in het nadeel gaat werken dat hij de rig uit de bol uit het klemmende orgaan trekt, voordat de rig daadwerkelijk echt tot werking is gekomen. Daarnaast wordt er ook goed opgemerkt dat je met dat elastiek ook niet echt weet hoe die haak gaat draaien. Natuurlijk kan je dit wel beïnvloeden, maar teveel tierelantijntjes kan nooit goed zijn, hoe meer fratsen hoe meer er fout kan gaan.

Zo, hier moet je het even mee doen, ik ben moe en heb morgen nog veel te doen (hey dat rijmt)

Groetjes,
Stefan
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 07:48

Kwint
Dief!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-12-2004 09:11

Pieter,

Zeker geen Utopie, verre van dat, juist een zeer nobel streven waar we hier met z'n allen nu juist over aan het discussieren zijn. Zoals ik al aangaf gaat het mijn om effectiviteit, maar dan wel in relatieve zin. Ook ik probeer met een onderlijn te vissen die me zo veel mogelijk aanbeten geeft, maar waar ik zeker niet procentueel meer vissen mee los dan andere onderlijnen. Maar dan vang je dus in absolute zin meer vissen op eenzelfde tijd. Dit geef je zelf ook al aan. Toch ben ik het laatste jaar wat met mijn onderlijnen gaan rommelen, net die paar centimeter of dat maatje kleinere of grotere haak, om te proberen dat verspeelpercentage omlaag te brengen, zonder daarbij voor mijn gevoel aanbeten in te leveren. Je geeft het zelf ook al aan met je eigen onderlijn, dat deze meer vissen op het droge brengt met een maatje 4 dan met een maatje 8 haak, terwijl neem ik aan het aantal aanbeten zo goed als niet zal verschillen tussen beide onderlijnen. Dit is dus precies wat ook ik probeer te doen.

Benny,

Onderlijnlengte in relatie tot de bouw van de vis, ben jij geen lid van de KW? :wink: Ik kaartte dit dus aan in mijn artikel omtrend de hoge bouw van de vis. Uiteindelijk heb ik die vis ook gevangen op een onderlijn van een 50 tal centimeter, maar verder dit jaar is deze ook nog gevangen op 18 en 12 (toen lag het artikel er al) centimeter onderlijn. Dus desondanks de ronde vorm van de vis, blijft hij nagenoeg gewichtloos in het water, ervoor zorgend dat de vis zeer gemakkelijk met zijn bek op de bodem kan komen, tenminste deze regel geldt volgens mij wel. Als je ook bekijkt dat de Grootte (toch de grootste van de benelux (bekend)), deze werd door Phil C. (Helaas mogen wij om privacy redenen zijn volledige naam en gezicht niet bekend maken :wink: ) gevangen op een zeer korte onderlijn, ik meen 10 of 12 cm. Je zou er vanuit gaan dat juist bij zo'n vis het nodig zou zijn om langer te gaan. Wat wel zou kunnen is dat de vissen het aas van een grotere afstand op zouden zuigen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik hier niet heel sterk in geloof, tenminste ik ben zelf nog niet echt een water tegengekomen waar dit voor mijn gevoel het geval is/was.

De rest in de volgende Post.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-12-2004 09:54

Roger,

"waarom is het bij een hingelink van belang dat de hinge naar de haak in de lijn haaksteel haakpunt ligt, en die van het lood er mogelijk liefst haaks op staat?? Zomaar een vraagje(weet je ook waarom ik niet vlug hingelink stijf(meer) vis.". Dit kan ik ff niet meer volgen, ligging gelijk op de bodem als hoe die zou staan als je hem pop up zou vissen?

Herwin,

Dan zijn er al drie die deze rig gebombardeerd hebben tot favoriet, ik ben er zelf wel mee aan de slag gegaan na het publiceren van Koen, dus Koen en Piet bedankt daarvoor (Ik ben nu lekker geen "Dief" :lol:, helaas wel een "slijmbal" :wink: ). Die van mij is trouwens 1 a 2 centimeter langer Herwin, :wink: :lol:.

Het barometerverhaal, dit is inderdaad heel uitgebreid, tot op zekere hoogte toepasbaar op rigs, ik ben alleen nu alle achtergrondinformatie er nog bij aan het zoeken (meer vanuit een weerman perspectief) om een nog duidelijker beeld te krijgen voor mezelf. Het is zeker zo dat er bepaalde waardes zijn gekoppeld aan patronen in de luchtdruk wanneer de vis feller aast dan wel gewoon aast tov normaal wanneer deze niet tot minder aast. Ik heb die echte losse dagen dit jaar maar twee keer goed voor mezelf kunnen voorspellen, maar toen was het dan ook wel echt kassa!

Natuurlijk zou het voor een trucker met weinig vistijd om handen heel gemakkelijk zijn als hij zijn tijd een stuk effectiever in kon delen :wink: . De vragen die ik al omtrend dit onderwerp gekregen heb zijn behoorlijk en ik heb al voor mezelf besloten om hier een grondig artikel aan te wijden, in de hoop het meer voor anderen duidelijk te maken.

Ik moet wel zeggen dat het niet op elk water toepasbaar is en de absolute waardes (barometerstanden) per water verschillen, waarbij ik het vermoeden heb dat dit ligt aan de beviste dieptes dan wel de absolute dieptes van een water. Ook valt het mij op dat juist op de wateren waar er behoorlijk veel gevist wordt (enige mate van conditionering) er ook een patroon te vinden is in het aasgedrag en de waardes. Of het heeft te maken met het feit dat je op deze wateren enkel nog aanbeten krijgt waneer de vissen los zijn en dat ze de rest van de tijd je stek leegruimen in alle voorzichtigheid. Als je jezelf wat meer in wil lezen m.b.t. dit verhaal, spit de volgende topic op het rmc forum dan maar eens door:

http://www.rmcangling.co.uk/forum/showf ... art=1&vc=1

Maar mijn visie op dit geheel zal dus loop volgend jaar denk ik wel te lezen zijn. Een modderrig, zal er eens over nadenken, maar een op spanning geviste helicopter montage zou het met dezelfde onderlijn al goed doen volgens mij. Een bungy rig, maar dan in het groot :D

PS Piet wordt visgids, ikzelf maak van mezelf luchtdrukanalist, dus voor het schamele bedrag van € 25,- per analyse kan ik voor iedereen proberen een water volledig in kaart te brengen, wel een vereiste is dat ik de vangstgegevens van minimaal 1 jaar krijg (minimaal een 50 stuks, met vangdatum en tijd!) en dat daar de gewichten ook bij staan vermeld (weinig relevant voor de ld, maar des te relevanter voor mij :lol: :wink: , daarom ook maar € 25,-). Binnen 7 dagen heeft u een volledig rapport in huis, u kan voor verdere informatie mailen naar bart_van_den_hurk@hotmail.com :lol: :lol:

Chris,

weinig aan toe te voegen, maar ik wil idd nog wel even doorgaan. Trouwens voor allemaal: is het misschien niet makkelijker om bijv. per dag een bepaald deel van de rig te kiezen of een bepaalde rig en deze met zijn allen volledig uit te diepen. Dan blijft het namelijk overzichtelijk, want nu is het wat te veel alles door elkaar waarbij het overzicht enigzins zoekraakt.
mvg

Bart van den Hurk
Pieter de Jongh

10-12-2004 17:36

Nog enkele opmerkingen:

Bart,
wilde je niet aanvallen hoor, gaf jou respons alleen als vb.
Het valt mij op dat veel mensen zoeken naar een efficiënte rig, nogal logisch toch.
Maar het ging mij er meer om , om de ideale rig te omschrijven.
In mijn ogen is zoals jij zegt: een rig waar je meer beet mee krijgt, en procentueel gezien niet meer lossers mee krijgt.
De ideale rig is dus niet een rig waar je minder lossers mee krijgt.
Dan moet je naar een rig die slecht inhaakt, minder beet, maar wel minder lossers.
Snapt U het nog?
Aleé, mijn gedachte is het dan.

Herwin,

Mijn ideale barometer stand bestaat niet, wel iets anders en dat is de veel wind.
Natuurlijk snap ook ik wel dat je vaak met een hoge druk, minder wind hebt.
Dus favoriet is lagedruk.
Maar laatst ook weer, hoge druk Oostenwind en onweer.
Volop beet omdat het gewoonweg veel waaide.
Het windgevoel geeft de vis een veilig gevoel, meestal is het ook wat donkerder dan. Al diverse situaties gehad die kunnen verklaren dat wind belangrijker is dan luchtdruk. Maar het is een beetje het kip-ei verhaal.

Maar we hadden het over rigs.

Het volgende. Ik lees nog vaak dat de karper aas opzuigt.
Natuurlijk gebeurt dit, alleen bij particle-intake aasgedrag.
Vis heeft niet specifiek de neiging om te azen.
Vis komt iets tegen en kan iets oppakken.
Dit gebeurt % gezien vaak met opzuigen.
Maar indien een vis echt aan het azen is, (en dat moment zoek ik altijd)dan doet hij dit door zijn mond om het aas heen te doen, vaak een hap zand met eten erin/erop, en vervolgens zijn lippen te omsluiten en dicht te knijpen,en het water weg te stuwen via de kiewen zo crëert hij een vacuüm. (sorry voor dit erotische intermezo).
Op die manier transporteert hij het aas richting zijn keeltanden.
Tijdens dit gebeuren kan de haak al vlees pakken. Een loodhagel op de hair is zeker mijn volgende probeersel.
Maar nog vaker word de vis geprikt doordat hij met zijn kop schudt of simpelweg verder zwemt. Het "voelen van 'haak" en onderlijn geloof ik minder in als ze los zijn.
ik praat niet over super gedresserde vissen overigens.
Ik heb daar gelukkig weinig ervaring in.
Het eea is ook terug te zien op de onderwater dvd's.Maar ik heb jaren geleden op veel water gedoken en zag daar talloze happen uit de bodem genomen.
Ik wist toen nog niet wat het was.
Achteraf snapte ik dat ze gemaakt waren door vriend karper.

Er zullen wel hiaten in mijn beweringen te vinden zijn.
Maar ik laat me veel leiden door ervaringen die ik en kenissen hebben meegemaakt.
Theorie doet me wat minder.
Het is alleen oppassen dat je praktijk goed uitlegt, het is makkelijk om verkeerde conclusies te trekken.

groeten, pieter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-12-2004 21:45

Heren,
(sorry dames nog geen posting van een van jullie ontdekt in deze topic,)

Een kopie van een PB-tje aan Roger van jongstleden maandag wil ik jullie allen zeker niet onthouden.

"Van: Michel Hollaar
Aan: Roger Feijen
Geplaatst: 06-12-2004 21:55
Onderwerp: riggies
Roger,

Ik heb zelf maar drie rigs in de loop van de jaren overgehouden

a. soepel met krimpkous op de haak geen line aligner dus

b. stif rig met soepele hair

c. combi rig , meestal om een partikel als floater aan te bieden.

Lengtes haken etc. uitwisselbaar mogelijkheden te over dus.

Al die hupeldepup, trlalalala, onderlijntjes korte termijn succes of dankzij/ondanks vraag.

We blijven het volgen. "


Als groot water visser ( periode half mei t/m half november )
en polderwintervisser heb ik niet of nauwelijks ervaring met zware dressuur.

Waar ik ervaring genoeg mee heb zijn die drie bovenstaande rigs en de uitputtende mogelijkheden die je hierop hebt wat betreft haakkeuze, lengte en soepelheid/stijfheid van de onderlijn, lengte van de hair, al dan niet gedwongen door grootte en keuze van het aas. Nog niet eens de stekkeuze meegerekend. Ik vis dus altijd met twee verschillende rigs die al naar gelang de ( uitgebleven ) vangsten van de linker naar de rechterhengel verhuizen.

Voordat je al bovenstaande mogelijkheden/keuzes hebt uitgevogeld ben je al menig vissie verder. Target( ??? gelukkig geen vaste vis op het oog) gevangen , komt het dan dankzij of ondanks de aanpassingen aan de onderlijn of die ene/vele wijzigingen in aas op dezelfde stek of lag mijn riggie toch na die nachtelijjke inworp 5 meter verder naar links, rechts, voor of achter?

M.A.W. keuzes/mogelijkheden te over.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2004 11:24

In deze discussie worden zo door elkaar heel wat zaken genoemd, hoewel de samenhang voor mij nog wat onduidelijk is. In tegenstelling tot Chris denk ik niet dat alles ooit samenvoegbaar is tot de perfecte rig. Zelfs niet in theorie. Het zijn oplossingen voor bepaalde situaties met hun eigen functie. De functies verschillen van elkaar en zullen samengevoegd niets extra functioneels opleveren.

Ik mis nog een paar principes. Afgezien van hun nut in het totaal wil ik ze wel even toevoegen.

Wat kan de functie zijn van het stijve deel in een combi-rig, afgezien van anti-tangle eigenschappen? Veelal wordt voor de combi gecoate lijn gebruikt waar de laatste paar cm van wordt afgestript. Het gecoate deel wordt dan scharnierend met een lusknoop aan de wartel gezet. Mijn inziens gaat dit voorbij aan de extra functie die het stijve deel kan geven. Wanneer het stijve deel van de combi niet scharnierend maar vast op de wartel wordt geknoopt en extra wordt gefixeerd met een sleeve zal de aldus ontstane boom na opname van het aas weerstand bieden tegen het uit de bek vallen van het aas. Combi materiaal is hier te soepel voor, dus gebruik ik tegenwoordig liever stijf amnesia in mijn combi-rigs. Bijkomend voordeel is dat ik soepel en stijf (met oval ring) onafhankelijk van elkaar maak en gewoon een nieuwe haak met een nieuw soepel deel kan aanknopen aan de gebruikte stiff.

Er zijn diverse manieren van aaspresentatie. Pop-up, uitgebalanceerd, liggend en allerlei gradaties daartussen. Wat kan hun rol zijn? Ze hebben allemaal hun invloed. Eerlijk gezegd valt pop-up, zolang het geen single is, voor mijzelf even af. Zolang ik voer wil ik mijn haakaas op dezelfde plek aanbieden als het voer en zie ik niets in een daarboven zwevend aasje. Maar dat is mijn perceptie. Maar, het vissen met stacks van bijvoorbeeld 4 kleine boilies op een hair zal het uit de bek laten vallen van het aas ook bemoeilijken. In dit verband is de snowman montage ook noemenswaardig. De drijvende boilie aan de onderkant van de snowman zal er voor zorgen dat het aas zich opricht bij de opname en de haak in een beter positie brengt voor inhaking.

Er zijn nog veel meer zaken die niet genoemd zijn, maar laat ik het even houden bij deze twee die ikzelf gebruik in mijn dagelijkse visserij.

Groet, Kees

Overigens Benny, langstelige haken zijn nuttig bij een d-rig of bij een sliding hair. Sommige modellen vragen nog steeds om een line-aligner om de kanteling te verbeteren. Dit is geen veralgemenisering, maar hangt uiteindelijk af van de uitkomst van de handpalmtest.

Chris, een sliding hair (zo één met een ringetje op de haak), als deze goed gemonteerd is, zal zich weer strekken bij de aasopname. Hij is daarmee ongevoelig voor witvis.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-12-2004 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2004 11:25

Hallo Stefan

Citaat:
"Dit heeft in mijn ogen niks met aasweigering te maken, maar een (on)bekende prikkel die een schrikreactie te weeg brengt. Zij het de haak die hij voelt, de weerstand, de lijn over zijn onderlip (alhoewel daar over te discussieren valt) etc."

Ik noem iedere boilie welke een karper uitspuugt, om wat voor reden dan ook, een aasweigering. Het gevolg van -iets- dat ALTIJD. Maar dit zou geen punt van discussie moeten zijn denk ik, over de oorzaak van het uitspugen (of aasweigering :) ) zijn we het in elk geval eens.

We hebben het er al over gehad op MSN. Een witvis die de sliding-hair-rig tot waardeloos zou kunnen maken is vrij simpel te omzeilen door wat aanpassingen. Persoonlijk zou ik het knoopje wat strakker vast maken (Maar dan word het een compromis!) of met een elastieke hair gaan vissen, om zo dezelfde werking te bewerkstelligen. Overal zijn oplossingen voor te maken, altijd in meer of mindere mate compromis-oplossingen weliswaar. Wat ik echter met het voorbeeld van de sliding-hair-rig probeerde te illustreren is dat een rig die in theorie goed werkt, niet altijd in de praktijk goed werkt, omdat er altijd weer invloeden zullen zijn (witvis bijvoorbeeld in dit geval) waar je wél even rekening mee moet houden.

CITAAT van mij:

"allerbelangrijkste, en waar wij het aan de waterkant al tot in den treure over gehad hebben, Roger: Hoe beinvloeden de componenten van de rig ELKAAR? Stel, we nemen alle goede eigenschappen van tien verschillend werkende rigs bij elkaar, en verwerken al deze goede eigenschappen in één rig. Hebben we dan de perfecte rig in ons handen? Was het maar zo simpel. De banaan gaat het elastiek beinvloeden, het elastiek gaat de D beinvloeden, het stijve deel beinvloed de banaan, en de lengte van de hair beinvloed de lengte van de onderlijn. Helaas pineutbutter"

Ik bedoel hiermee JUIST aan te geven dat je niet zomaar positieve punten van verschillende rigs kan combineren! Of begreep je me nu goed? Dat is me even onduidelijk :-) (Het woord STERK in "Ik denk dat je hier ook een sterk punt noemt." kan ik op twee manieren interpreteren)

Ik weet dat een elastieke hair niet het meest ideale is. Nogmaals, het is slechts EEN rig waar ik over heb nagedacht en welke ik heb gevist. In mijn rotary had ik net zo goed een andere gedachtengang/praktijk kunnen illustreren. Ik wil hem ook zeker niet omschrijven als ideale rig, maar meer als verbetering op de "sliding-hair-rig"

Om nog even een voorbeeld te noemen tussen theorie en praktijk. Weet je die rig nog die ik gister om msn omschreef? Dagen heb ik erover gedacht. Alle mogelijke scenarios, alle mogelijke soorten aasopnames, en alle mogelijke externe factoren heb ik overdacht. In gedachten kon er niets fout gaan, overal was een oplossing voor. In theorie de rig die bijna alle aasopnames zouden omzetten tot een run. Het beeld van de werking heb ik honderden keren als een filmpje door mijn hoofd voorbij laten komen. Het ding gisteravond geknoopt, werkt niet. Enigzins aangepast om het wél te laten werken....werkt nog niet. ca 50x in het aquarium getest, met slechts een stuk of 5x een haak in mijn hand als gevolg. Zo zie je maar dat het verschil tussen theorie en praktijk behoorlijk groot kan zijn, zelfs al heb je overal rekening mee gehouden. Er word nog aan gewerkt, dat wel.

m.v.g. ChrisN
Laatst gewijzigd door Chris Noorlander op 11-12-2004 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2004 11:30

Oops, net te laat om de reactie van Kees nog te kunnen beantwoorden.

Kees, citaat van mij nogmaals, zodat het écht duidelijk is: :)
(Let vooral op de zin: "Was het maar zo simpel")

----------------------------------------------------------------------------------
"allerbelangrijkste, en waar wij het aan de waterkant al tot in den treure over gehad hebben, Roger: Hoe beinvloeden de componenten van de rig ELKAAR? Stel, we nemen alle goede eigenschappen van tien verschillend werkende rigs bij elkaar, en verwerken al deze goede eigenschappen in één rig. Hebben we dan de perfecte rig in ons handen? Was het maar zo simpel. De banaan gaat het elastiek beinvloeden, het elastiek gaat de D beinvloeden, het stijve deel beinvloed de banaan, en de lengte van de hair beinvloed de lengte van de onderlijn. Helaas pineutbutter"
-----------------------------------------------------------------------------------

Hiermee bedoel ik JUIST te zeggen -zoals ik al tegen Stefan zei- dat het ONMOGELIJK is om goede eigenschappen van rigs samen te gooien en een perfecte rig te maken! Misschien is het wat rot op het scherm gekomen, maar volgens mij is mijn citaat duidelijk toch :)


Kees, kun je uitleggen hoe een sliding hair-rig weer terug in normale positie komt na een witvis-opname? Wanneer het knoopje door een opname cq straktrekken over de onderlijn richting de haak heeft geschoven, dan zie ik geen enkele mogelijkheid dat deze weer zomaar terug gaat.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2004 12:37

Oké Chris, :roll:

Dan zijn we het eens en voeg ik slechts toe dat het zelfs theoretisch onmogelijk is. Denk maar aan een auto die zowel kan rijden, vliegen, varen en duiken. Dit wordt een onbruikbaar gedrocht. De beste ontwerpen richten zich op slechts één functie en worden als gevolg daarvan buitengewoon functioneel. Ontwerpen die meerdere functies herbergen zijn altijd minder functioneel. Het Zwitsers zakmes is minder efficiënt dan een enkel Japans vleesmes bij het snijden van vlees. Het succes van dit mes heeft weinig met de afzonderlijke functies te maken maar met de draagbaarheid van het geheel. Dat is handig, maar beantwoord aan een heel andere functie.

De sliding hair kent een hele geschiedenis wat uitvoeringen betreft. De meer oorspronkelijke zijn gemonteerd op een kortstelige haak met een stukje tube. Zo zag ik er niets in en daarvan is ook aangetoond dat het niet werkt. De sliding hair montage waar ik op doel is er één op een langstelige haak met een ringetje van 2 mm. De nauwe diameter van het ringetje voorkomt dat de hair voorbij het oog van de haak komt maar stuikt op de knoop. Dit beperkt natuurlijk de afstand waarover de hair kan schuiven, maar dat wordt gecompenseerd door de langstelige haak. Bij het opzuigen van het aas kan het ringetje vrij terugschuiven en strekt de hair zich weer. Overigens wordt de boilie bij deze montage vaak te kort op de bocht van de hair gevist. Ook hier is minimaal 15 mm vanaf de haakbocht of meer veel beter.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2004 12:44

Hallo Kees

Wat betreft de sliding hair rig...we hebben beiden iets anders in gedachten. De sliding hair-rig waar ik het over heb is de rig waarbij de hair verlengd kan worden, omdat deze met een knoopje op de onderlijn gefixeerd zit. Lastig uit te leggen, maar dit lijkt erop:

http://www.fishingmagic.com/news/images/phshairrig.jpg

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2004 13:28

Chris,

Ja. :oops:

Deze ken ik alleen als optie om de haarlengte aan te passen, waarbij de knoop de zaak fixeert. Deze rig heb ik een tijdje gevist, maar bij mij haakte de haak regelmatig in het deel waar onderlijn en hair dubbel zitten. Sindsdien heb ik de rig verlaten en andere manieren gezocht om de hairlengte te variëren. Sliding lijkt me zeer lastig af te stellen zoals op het plaatje.

Maar die rig heb ik dus inderdaad afgeschreven indertijd omdat hij te weinig "robuust" was.

Ik heb het dus over blow-out of hoe dan ook genaamd. Geld ook voor de opmerking over langstelige haken, Benny.

Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-12-2004 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2004 14:01

Overigens, terugkomend op riglengte.

Piet,

Je sprak eerder bijvoorbeeld over het verkorten van de rig als karper niet gehaakt wordt. Als ik zo vrij mag zijn, in het PB assortiment, waarvan ik mag aannemen dat jij een grote inbreng hebt, zie ik doorgaans rig lengtes waarmee ik niet snel zal vissen. Ook de door jou in de Karper beschreven rig zou ik niet zo kort maken als jij opgeeft. Ik heb niet zulke goede ervaringen met korte rigs en vis standaard minstens met een lengte van 25 cm. Bij rigs van 10 cm had ik opmerkelijk veel lossers of ondeugdelijk gehaakte vis. Ik vis op water waar gemiddeld de karpers tegen de 20 pond aan wegen. Ik zie geen enkele aanleiding om bij dit formaat karper naar korte onderlijnen te grijpen. Op jouw thuiswater, wat mij ook niet onbekend is, zijn 20 ponders ook meer regelmaat dan uitzondering. Ook daar ervaar ik hetzelfde. Veel snap ik dus niet van je kennelijke voorkeur voor korte rigs. Wellicht dat je wat kunt aanvullen op dit thema?

Groet, Kees

Ps 1. Hoe bepalend is de persoonlijke factor?
Ps 2. Voor de oplettende lezer, het blow-out principe is bij deze opgebracht.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

11-12-2004 18:00

Graag zou ik nog even stil willen staan bij het gestrekt liggen van de rig. Al ben ik van mening dat in de praktijk het wel meevalt hoe vaak je rig daadwerkelijk helemaal gestrekt ligt. Oorzaken als witvis kunnen er ook voor zorgen dat je haakaas weer pal naast je loodje ligt. Dat wil niet zeggen dat je er geen rekening mee moet houden.

Wanner een karper bijv een 20mm boilie op wil zuigen die aan een gestrekte onderlijn bevestigd is, dan zal in mijn ogen deze boilie niet ver naar binnen kunnen. Want als ik lees dat de diameter van een karperbek rond de 8cm ligt en de karper zuigt in dit geval de boilie door het midden van zijn bek, dan zou dit betekenen dat er vanaf het midden van de boilie binnen 4cm de haak moet zitten.(anders kun je hem niet haken)

De hairlengte is in deze situatie dus wel van belang, deze kan ook te lang zijn. Hij moet lang genoeg zijn om de haak zijn werk te laten doen, maar ook weer niet zo lang dat je haak buiten boord blijft (in dit voorbeeld dan). Ten tweede zou je kunnen zeggen dat we vaak met een te grote afstand tussen haak en wartel aan het vissen zijn, dit is een beetje afhankelijk van de grote van je aas(hoe groter je aas, hoe dichterbij een karper moet komen om het op te zuigen). Een 20mm wordt over het algemeen van vrij dichtbij opgezogen, dus zou je kunnen zeggen dat ergens tussen 5 en 10 cm lengte tussen haak en wartel ruim voldoende moet zijn.

Dit is zomaar een gedachtegang, graag een reactie op de bovengenoemde situatie.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-12-2004 19:45

Kunnen de antw niet iets korter??????


Met n beetje bier op is t moeilijk te lezen :P
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 13:02

Kees
Dat je niet de rigs die ik beschrijf niet in het PB pakket terugziet komt omdat het uitbrengen van een nieuwe rig nu eenmaal niet zo snel gaat. Je kunt zeggen dat het pakket altijd minimaal een jaar tot anderhalfjaar achter loopt op het gene waar ik mee vis. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de inovatie en ik kan je zeggen dat ik veel tijd steek in het testen. Daarna moet ik aan de gang om er een naam aan te geven en vervolgens moet er een verpakking voor gedrukt worden. Ook is het zo dat niet iedere rig die ik gebruik geschikt is op voor een groot publiek. Vooral de "speciale rigs" worden in verhouding met de standaard serie maar mondjes maat verkocht omdat diegene die daar mee vissen ze (terecht) toch zelf maken. Er zijn plannen bij ons om het onderlijnen pakket volgend jaar te gaan vereenvoudigen en meer en meer ons te richten op de losse componenten.

Maar om terug te komen op je vraag over mijn korte rig, dit jaar ben ik begonnen met deze rig op een lengte van 15 cm. Doordat ik op plekken ging vissen waar ik heel ver moest gooien ben ik hem daar steeds verder in gaan korten met als eindresultaat 10 cm. Dit alles om zo snel moegelijk te kunnen ingooien zonder iedere keer opnieuw weer alles in het PVA te moeten verpakken. Omdat ik per dag soms twee tot drie keer van stek veranderde wilde ik ook niet iedere keer weer een andere onderlijn monteren. Nee ik bleef dus ook op makkelijk bevisbare stekken deze rig gebruiken en ving vervolgens vissen die ik nog nooit had gezien of van had gehoord. Nu zeg ik niet dat dat dan alleen aan die riglengte lag maar het was wel opvallend. Verder heb ik over het gehele jaar maar heel weinig losschieters gehad wat eigenlijk het belangrijkste was. Dus Kees dat is dus mijn motivatie. Als jij een andere visie hebt hoor ik dat graag.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 14:42

Wat lengte van de rig betreft, is het 1 en ander naar mijn mening ook af-
hankelijk van het type haak, dat je gebruikt....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-12-2004 15:04

Tijpe haak, zekerweten Benny!
Maar ook de aliner die je toepast.
De normale line aliner zal bijna altijd pas bij de lip omslaan (al helemaal met een klauw haak).
Deze maak ik ook altijd wat langer, punt is dat die zo eerst door de vis zijn bek beweegt.
Als die daar niet zo van schrikt heb je een soort van confidence rig.

Dan zeg maar de bent hook (met krimpkous) deze pakt pas snel vlees!
Als ik deze lang vis heb ik meer last van losschieters.
Gelande vissen met streep wonden in de bek bevestigen dat ik ze te snel haak.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 15:31

Robert,

Ik neem een langstelige haak, even als voorbeeld: Vaak zie ik dat derge-
lijke haken, aan een redelijk lange onderlijn worden bevist. Wat je hier-
mee bereikt, is dat de haak heel vroeg in kan prikken, dus in het weke
gedeelte; met uitscheurders tot gevolg...! Beter kan je bij dergelijk (dus
niet verlengde kort mediumlangstelige haken!) haken de onderlijn kort
houden, 10cm. Zo vind een langstelige haak minder gauw grip in het weke
gedeelte van de bek, en prikt mooier in de rand achter de onderlip; door
de kleine bewegings marge van de onderlijn. Ik moet er wel bij vermelden
dat ik langstelige haken praktisch altijd, pop-up vis. Sommigen zeggen
hair lang houden, dan maakt lengte niet zo uit. Dat geld naar mijn mening
alleen bij bodemaas. Maar dan maak je hem naar mijn mening bij een
langstelige haak, nog niet langer dan (als je hem op de bodem vist!) 15
cm.
Dan klauwhaakjes: Ik gebruik deze kort a mediumlangstelige haken, altijd
met een line-aligner. Bij mij zitten de vissen altijd perfect gehaakt in de
onderlip cq onderhoek.
Klauwhaakjes vis ik altijd op de bodem. De hair is dan altijd soepel en
lang. Het voordeel van een klauwhaakje (is wel bekend :) ) is, is dat deze
pas laat grip vind, net als jij zegt Robert: "Hij slaat draaid pas in bij de on-
derlip, waar dan ook de prik volgd (wel met line-aligner!). Lossers heb ik
dan ook zelden op dergelijke haken, alhoewel ik misschien soms toch wat
minder vissen prik, dan iemand die met een rechte punt vist. Maar bij ob-
stakels, kies je naar mijn mening sowieso beter voor een klauwpunt. Dan
maar wat minder geprikte vissen, maar WEL GELANDE vissen zonder haak
scheuren in de bek....! Lengte van de haaksteel is natuurlijk dan ook weer
van invloed. Wil je bij obstakels wel een rechtepunt, pak dan gewoon een
kortstelige rechtpuntige haak + line-aligner. Zo zul je misschien wat meer
vissen prikken, maar er zullen dan ook nog wel met meer lossers volgen;
dan bij een klauwhaakje als je bij obstakels vist.

Tot slot: Bij klauwhaakjes, bouw je naar mijn mening ook beter wat meer
spelings ruimte in, zo'n 20 a 30cm....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-12-2004 15:44

Lijkt wel of het kiezen of delen is met de mogelijkheden die we hebben.
Meer zien en minder landen (als gevolg vluchtende vissen, kansen verspelen)
Of we kiezen voor "zekerheid", dan maar niet te denken aan de vissen die ons aas al in de bek hebben gehad voordat wij een run krijgen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 15:51

Robert,

Klopt!
Het is soms bij mij ook weleens "wikken of wegen" wat ik zal toepassen.
Alweer die combi van factoren.... :D
Robert, kun je beter soms ook niet bij stilstaan, hoe vaak je haakaas al
in de bek is geweest. Denk dat je ervan zou schrikken....! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-12-2004 16:01

Jongens,

mijn rigs beginnen al een beetje te rafelen ! Kan iedereen één van zijn/haar top-rigjes naar mij sturen ?

Ga ik ze volgend seizoen eens allemaal uitproberen !

8)
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 16:05

Marco,

Geef je adres maar! :D
Top rigs....bestaan niet.....wel effectieve rigs...... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-12-2004 16:08

OKE,
dan de meest effectieve rigs !

PS Goed voorbeeld doet volgen ? :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-12-2004 16:17

We zouden nog eens afspreken, hebben we het er dan wel over :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie