Zoals Chris Noorlander al aangeeft is een rig dus niet iets dat je zomaar ff in elkaar steekt. Je kunt door verschillende dingen bij elkaar te gebruiken een senergie(meer als het totaal) bereiken. Daarvoor heb je wel een begrip van rigonderdelen en het gedrag van de karpers nodig. Pas dan kun je een echt effectieve rig maken. Wat mij opvalt in karperland is dat wij teveel dingen copieren, zonder dat we er bij stil staan, en dat er vaak heel simpel op een bestaande rig 1 of 2 dingen veranderd kunnn worden waardoor die rig veel beter gaat werken.
Ow ja ff voor de duidelijkheid, dit zit vol met spelfouten, heb maar 1 uurtje om dit te doen, en heb al een half uurtje gelezen dusss.. ff snel

Martin Post
Beste Martin, ik weet dat je soms wel moet opletten dat je rig ook alle vissen pakt.. toch heb ik al heel wat kleine(lees 8 en 10 pond vissen) gevangen op een erg lange hair. Ik ga zelf s zo ver dat het opvallend is dat je redelijk veel kleine vissen vangt tov andere vissers(de groten zitten er ook bij hoor). In het jaar dat ik met Bart v/d hurk viste ben ik over dressuur veel te weten gekomen en ben ook in de rigmaterie moeten duiken, terwijl ik dit enkele jaren geleden niet belangrijk vond. Wat we vergeten met kleine vis is dat het hele raport van nant sibbing gebaseerd is op kleine karper, en dat dus afstanden zuigsnelheden etc allemaal in de praktijk bij een gemiddelde vis wel eens fors uitvergroot zouden moeten worden. Zo kan de opzuigsnelheid die Nant Sibbing aangeeft (60 cm/sec) wel eens fors hoger liggen. Daarbij komt nog eens dat ik wel een targetvisser ben, en dat ik dus liever geen ene moer vang als een kleintje(is persoonlijk, ieder zijn meug). En dus mijn rigs eerder op grote vis af stel als op kleine
Pieter
Naar mijn mening is het wel zo dat je een rig kunt maken die en veel pakt, en eenvoudig is, en goed geworpen kan worden, en houd. Leuke stelling, maar is in mijn ogen wel zo. Perfect zal ie niet zijn, en evenmin in alle situaties werken, maar een heel goede standaard zeker. Dat is het nu net, overal aast de vis anders, en dat heeft ook nog eens te maken met hoe je voerplek eruit ziet, en dus hoe de vis aast op je stek. Mijn mening is dat een vis die op veel heel klein spul aast happen bodem naar binnen hapt, maar zodra het brokken worden die verder uit elkaar liggen zal de vis geen hele bodem schoon filteren, maar eerder geneigd zijn om dit stukje alleen op te nemen en door naar de ander. Misschien ook wel de reden dat verspreid voeren hoewel het een standaard aan het worden is toch nog steeds een killer is(zijsprong ik weet het, maar heeft een raakvlakje).
Herwin kwint
Heel leuk dat je er bij bent. Beste herwin heb je al eens geprobeerd om die rig over te loaden op ongeveer de helft van je rig met 8 gram lood(mits boilie > 20 mm, 5 gram als boilie < 20 mm)? Zomaar een leuk ideetje…
Bart
Dat hingegedeelte…
“waarom is het bij een hingelink van belang dat de hinge naar de haak in de lijn haaksteel haakpunt ligt, en die van het lood er mogelijk liefst haaks op staat?? Zomaar een vraagje(weet je ook waarom ik niet vlug hingelink stijf(meer) vis.". Dit kan ik ff niet meer volgen, ligging gelijk op de bodem als hoe die zou staan als je hem pop up zou vissen?”
simpelweg omdat de lussen als er een beetje spanning op komt te staan de haak gaan draaien, als de hinge naar de haak niet goed is, dan komt er een zijwaartse druk op de haak(haak draaid niet mooi naar benenden, maar iets schuin naar beneden, in combi met korte rig die voornamelijk in de onderlip pakt) te staat die best wel eens ervoor zou kunnen zorgen dat de haak schuin(lees ondieper) inhaakt.
Kees
Het blowout principe
Werkt allen als er al een prik geweest is, wil ik wel ff duidelijk over zijn. Tot die tijd is de blowout rig precies wat ie pretendeerd te zijn, prima uit te blowen. Als ie al geprikt heeft, zou ik zelf liever een lange hair hebben, omdat er dan maar 1 maal geprobeerd kan worden en dan is je boilie al uit de bek….
Zo net gehaald…
Met vriendelijke groet
RF
Ps zal eens kijken wat ik kan doen met een dressuur rig op modderbodem (word vervolgt dus)