hennep alleen weken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

23-05-2011 19:49

hallo,

hoorde laatst dat als je hennep alleen weekt(tot het ontkiemt) ook goed is voor gebruik
nu heb ik ruim 5 kilo hennep (groot en klein) en kippen graan in een emmer gezet om te weken
ivm met tijd is het voor mij makkelijker om het dus alleen te weken maar wil er wel zeker van zijn dat dit vangt en niet schadelijk is voor de vis
graag jullie bevindingen hierover
anders word het toch maar koken :wink:

(weet iemand waar ik grote hennep korrels kan kopen/bestellen heb deze zak namelijk op vakantie gekocht)
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-05-2011 20:44

Wat nog makkelijker was om water te koken en dan op je hennep gieten ;) In een emmer wegzetten en klaar ;)
Gebruikersavatar
rob beniest
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-08-2007 20:55
Locatie: zuid holland

23-05-2011 20:55

altijd koken hennep en zeker partekels
als ze me missen ben ik er niet
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

23-05-2011 21:05

@dries met andere woorden zolang het kiemt in water is het goed??
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

24-05-2011 08:29

inderdaad altijd koken dit op bepaalde giftige soffen die erin zitten te verkoken op welke het ging weet ik niet precies maar er schijnt een soort gif te onstaan door het weken en met koken kook je die eruit groeten
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

24-05-2011 11:56

Ik wil wel graag eens bewijzen zien van al die zogenaamde giftige stoffen in hennep/pinda's etc......
Althans in een hoeveelheid dat het schadelijk is voor de vis.

Het kiemproces versnel je wel met koken, alleen of het daadwerkelijk ook echt nodig is? Waarom zou het weken opzich niet genoeg zijn?

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

24-05-2011 12:49

Ik begreep ooit van een conculega op t Twente kanaal dat ongekookte pinda's hadden gezorgd voor vissterfte.
Karpervissers hadden kg. of 20, 24 uur in een bewaarzak gehangen, nabij de (toen nog) warme uitlaat, en waren er daarna mee gaan vissen(en vangen) Helaas geen pindakaas. Meerdere dode (gras)karpers..
Jaren later vertelde een karpervisser mij dat er bij het weken/koken een bepaald gif (blauwzuur?) vrij komt. Deze visser raadde mij aan om na het koken van de pinda's deze in een emmer schoon (koud) water te scheppen. (Bijkomend voordeel is dat de 'jumbo's' dan zinken ipv. drijven)
Of dit gif-verhaal ook voor hennep opgaat , ik heb geen idee ..
Als een partikel iig. maar dusdanig is geweekt/gekookt dat deze vol met water is getrokken zodat deze niet verder kan uitzetten, kan het weinig kwaad voor de darm.
Hennep die gekiemd is, lijkt me oke om mee te vissen..
Laatst gewijzigd door mark berk op 25-05-2011 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

24-05-2011 16:42

Echter bevat een pinda geen blauwzuur???

Ik heb het gevoel dat er redelijk wat vissers zijn die dit label op pinda's en andere partikels plakken met "giftige'' stoffen zonder er zelf eens goed naar gezocht te hebben.

Onverantwoord dumpen in een koude periode is zeker met deze hoog percentage eiwit/vet betavattende peulvruchten misschien ook wel een boosdoener?

Afijn ontopic: hennep en giftige stoffen?
Goed gekiemd wil ik wel eens weten welke stoffen er schadelijk zijn voor een karper dan!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-05-2011 16:51

Even voor de goede orde; gekookte hennep kiemt niet.

Als je je hennep echt wilt laten kiemen zal je ze moeten laten weken en daarna droog leggen en vochtig houden, dan kiemen ze.

Grt Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-05-2011 17:11

Ja.

Je kunt het zo in een bewaarzak gooien. Nachtje weken en dan die bewaarzak in de zon leggen.

Af en toe met de plantenspuit erover voor wat vocht

Simpel
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

25-05-2011 00:30

het gaat hier niet over blauwzuur das inderdaad bij pindas ik weet niet meer precies waar het om ging
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2011 16:15

Pindas bevaten geen blauwzuur.
Hier zocht je om:

Aflatoxinen

Mycotoxinen (mycos = schimmel, toxine = giftige stof) zijn een groep van verschillende giftige stoffen die onder bepaalde omstandigheden door schimmels in de voeding gevormd kunnen worden. Slechts een klein deel van de schimmels is giftig en ontwikkelt zich op voedingsmiddelen.

De meest bekende groep van mycotoxinen zijn de aflatoxinen. De ontdekking van de aflatoxinen volgde uit het onderzoek naar de geheimzinnige kalkoenziekte in Groot-Brittannië in 1960. Al snel bleek dat de ‘Turkey X-disease' veroorzaakt werd door aardnotenmeel in het voer, afkomstig uit Brazilië. Dit meel bevatte toxinen van de schimmel Aspergillus flavus. De geïsoleerde toxinen werden naar de schimmel, aflatoxinen genoemd. Aflatoxinen worden gevormd onder warme en vochtige (tropische) omstandigheden en zijn hittestabiel . Daarom moeten temperatuur en vochtigheid continu gecontroleerd worden. In tropische gebieden en vooral in ontwikkelingslanden, is het onder controle houden van schimmelgroei op planten door het tropische klimaat niet zo eenvoudig te realiseren.

Aflatoxinen komen veelal voor in pinda'sen en dus ook in pindakaas. Ook kunnen aflatoxinen voorkomen in andere gewassen en producten, onder andere in maïs, rijst, sorghum, peulvruchten, cacao, specerijen (bijvoorbeeld nootmuskaat, paprikapoeder, cayenne peper), vlees, melk en melkproducten, fruit en groenten.



Aflatoxinen en gezondheid

Sinds de ontdekking van de aflatoxinen in 1960 is er veel onderzoek verricht naar de toxiciteit van aflatoxine. Uit deze studies blijkt dat aflatoxine kan leiden tot ernstige leveraandoeningen, waaronder levertumoren. Omvangrijke studies in Afrika hebben uitgewezen dat er een duidelijk verband bestaat tussen de verhoogde opname van aflatoxinen met het voedsel en leverkanker. Het is bewezen dat vooral mensen met hepatitis gevoelig zijn voor aflatoxinen.

Er zijn diverse aflatoxinen bekend, met elk een andere toxiciteit. Het meest giftige is aflatoxine B1, welke met name voorkomt in noten en graanproducten. Daarnaast kan ook aflatoxine M1 voorkomen in koeienmelk. Wanneer de koe voedsel eet dat besmet is met aflatoxinen, dan worden deze omgezet tot aflatoxine M1 welke in de melk terechtkomt. Aflatoxine M1 geldt als minder gevaarlijk dan B1. Aangezien dit echter een direct gevaar oplevert voor de volksgezondheid (vooral zuigelingen), zijn de normen strenger dan voor aflatoxine B1.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-05-2011 22:35

En Douwe,
koken helpt niet.

Aflatoxine Smeltpunt ligt tussen de 268-269° C :o
Dat gaan we niet halen met ons kookpannetje.

Het productschap zorgt doormiddel van controle op o.a. blauwzuur ervoor dat dit in de gronstoffen voor vee en diervoer niet aanwezig is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie