Bederf van aas onder water; na hoeveel tijd?


Plaats reactie
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

25-10-2002 20:36

Ik hoorde een tijdje geleden iets van iemand dat die de eerste dag als hij ging voeren hij 25 kg boilies voerde :eek: ! Aangezien dit op een water was waar ook nog geen al te grote populatie van karper aanwezig was vroeg ik mij dus af of dit niet allemaal zou zijn aan het rotten onder water wat natuurlijk niet bepaald gezond was. Van particles weeet ik wel dat als ik het 3/4 dagen in een emmer water heb liggen het niet erg fris begint te ruiken en uit te zien. Weet iemand van jullie hoe lang het duurt voordat boilies aan het rotten zijn onder water en dan met de huidige watertemperatuur ongeveer want ik neem aan dat iets in warm water eerder slecht zal worden als in ijskoud water. En dan bedoel ik de homemades zonder conserveringsmiddelen (als deze tenminste nog werken onder water).

Mvg,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

25-10-2002 21:24

Dat zal volgens mij sterk afhankelijk zijn van de gebruikte ingrediënten. Sommige ingrediënten bederven nl. sneller dan andere.
Het bederf onder water komt ook veel minder snel op gang dan in open lucht, denk ik.

Je moet natuurlijk bij het bepalen van de voerhoeveelheid steeds rekening houden met de populatie, het seizoen en de watertemperatuur, de andere vissers enz.
In het geval van die 25kg- visser zou ik ook maar eens rekening houden met het BUDGET. :smile:

Greets, Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-10-2002 17:05

Ik denk dat boilies e.d. niet snel een kans krijgen om te gaan bederven onder water. De grotere witvis, karpers en gevogelte zal er al een hoop van opeten. Na 24 uur zijn de bolies behoorlijk zacht en zullen een tijdje daarna uit elkaar vallen, dit wordt dan weer opgegeten door de kleinere witvis. Nu zal ik nooit van m'n leven 25 kg boilies gaan voeren, want dan heb je ze naar mijn mening niet helemaal op een rijtje.

Groet
Bart
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-10-2002 23:58

Op 2002-10-25 20:36, schreef Bart Smeets:
Ik hoorde een tijdje geleden iets van iemand dat die de eerste dag als hij ging voeren hij 25 kg boilies voerde :eek: ! Aangezien dit op een water was waar ook nog geen al te grote populatie van karper aanwezig was vroeg ik mij dus af of dit niet allemaal zou zijn aan het rotten onder water wat natuurlijk niet bepaald gezond was. Van particles weeet ik wel dat als ik het 3/4 dagen in een emmer water heb liggen het niet erg fris begint te ruiken en uit te zien. Weet iemand van jullie hoe lang het duurt voordat boilies aan het rotten zijn onder water en dan met de huidige watertemperatuur ongeveer want ik neem aan dat iets in warm water eerder slecht zal worden als in ijskoud water. En dan bedoel ik de homemades zonder conserveringsmiddelen (als deze tenminste nog werken onder water).

Mvg,
Bart



Bart,

Om iets te laten rotten, heeft het product lucht nodig. Micro organisen zijn de kleine beestjes die zorgen voor bederf. Maar als de Micro organisme geen zuurstof krijgt, dan kan het niet rotten. Maar wat ik wel weet is dat bolies die een tijde liggen zuur gaan ruiken, naar de bodum.

FF zonder gekheid, iemand al beschimmelde bolies onder water zien liggen, doordat ze er al een tijdje aanwezig zijn. Ik ben benieuwd. :lol:

Verder is het zo, dat alle bolies oplossen. Ik heb zelf een mix gevonden dat mijn aas na 2 weken in het water te hebben gelegen nog hard is. De Noten mix van 'Pro Line' die hardt zeeeer goed uit. Mijn bolies moet ik echt geen 2 dagen laten drogen want dan zijn ze opengebarsten, 12 uurtjes is voor mij genoeg.Na het drogen heb ik toch aardig wat moeiten om ze fijn te knijpen.

MVG J0H@N
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

28-10-2002 20:01

Johan,
dus volgens jou zijn er geen van die micro organismen onder water omdat ze daar geen zuurstof zouden krijgen? Dit klopt volgens mij toch niet anders zouden dode vissen ed. onder water toch ook niet vergaan. Dat je ze echt ZIET rotten dat is iets anders. Ze gaan eerder vreemd ruiken zoals je zegt.

Mark,
wat jij zegt klopt volgens mij ook wel dus dat verschillende ingredienten eerder bederven dan andere. Degene waarover ik het had voerde met boilies met een zeer hoog gehalte aan trouvit.

Mvg,
Bart
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

28-10-2002 20:37

Bart,

Ik geef volgende week na de schooldag, antwoord, op de zeer goede vraag!

Mits iemand anders dat al voor mij doet. Maar naar mij weten kunnen micro organisme niet onder water leven. Ook ik kan het mis hebben.

MVG J0H@N

_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-10-28 20:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-10-2002 21:17

Dat heb je mis Johan, het water zit vol met micro-organismen.

Denk alleen al aan anarobe- en nitrificerende bacterien die helpen bij de 'zuivering van water.

Met micro-groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-10-2002 18:59

Ik weet niets over dat micro gedoe, maar 1 ding weet ik wel, waar leven is is zuurstof nodig! Zelfs bij bacterien onder water. Dus zuurstof komt er wel bij.

Bart
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

31-10-2002 10:27

euhm, vele soorten bacterien hebben zuurstof nodig om te leven, maar ook heel veel soorten hebben geen zuurstof nodig om hun ding te doen.

Bij een waterzuivering worden ook bacterien "gebruikt" en dat water (+ allerhande stront en zo) bevat soms geen enkel spoortje zuurstof, en toch doen die kleine beestjes hun werk.

Tijdens het vissen zie je soms wel eens luchtbelletjes aan de oppervlakte komen, en als je geluk hebt worden die veroorzaakt door de karpers. Da's mooi!

Maar die "lucht" is waarschijnlijk methaangas, die door anaërobe microorganismen gevormd wordt uit al het "afval" in het water. Dat afval kunnen takjes, blaadjes en dergelijke zijn en als je pech hebt, je boilies....

Dit zijn zo een paar dingen die ik weet, maar "die kleine olijke beestjes" (die boilies en andere dingen laat bederven), zullen nooit mijn favoriet worden.


Groet
Wouter Steggink
HansPeter van Ee

03-11-2002 17:19

Heren

Boilie's die in water liggen verzuren maar beschimmelen niet zichtbaar.
Dat komt door het water, gooi maar eens beschimmelde boilie's in het water, het witte schimmel-laagje verdwijnt.
Zeker boilie's met een hoog eiwitgehalte verzuren heel snel bij watertemparaturen boven de 18 graden Celcius.
Daardoor zijn al heel wat voercampne's de mist ingegaan.

met mistige groeten

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-11-2002 20:06

Op 2002-10-31 10:27, schreef Wouter Steggink:
euhm, vele soorten bacterien hebben zuurstof nodig om te leven, maar ook heel veel soorten hebben geen zuurstof nodig om hun ding te doen.

Bij een waterzuivering worden ook bacterien "gebruikt" en dat water (+ allerhande stront en zo) bevat soms geen enkel spoortje zuurstof, en toch doen die kleine beestjes hun werk.

Tijdens het vissen zie je soms wel eens luchtbelletjes aan de oppervlakte komen, en als je geluk hebt worden die veroorzaakt door de karpers. Da's mooi!

Maar die "lucht" is waarschijnlijk methaangas, die door anaërobe microorganismen gevormd wordt uit al het "afval" in het water. Dat afval kunnen takjes, blaadjes en dergelijke zijn en als je pech hebt, je boilies....

Dit zijn zo een paar dingen die ik weet, maar "die kleine olijke beestjes" (die boilies en andere dingen laat bederven), zullen nooit mijn favoriet worden.


Groet
Wouter Steggink


Ik ben iets positiever over ze. Zij zorgen namelijk dat het water gezond en helder blijft.
Er bestaan bepaalde optimale waarden voor wateren. Deze kunnen schommelen, daar zit dus een marge in, maar bij te hoge of te lage waarden kan het zijn dat het schadelijk is voor vissen.

Zo zetten zij bijvoorbeeld het schadelijke nitriet om dat uit ontlasting van waterdieren komt, in het minder schadelijke nitraat, dat op zijn beurt weer door waterplanten afgebroken wordt. En die waterplanten produceren op hun beurt weer zuurstof.

Met andere woorden: Zonder deze bacterien zouden karpers het niet lang uithouden!!!

Met dankbare groet,

Sjoerd Groot

Ps. Als je bolies niet opgegeten worden, is het misschien maar beter dat ze af worden gebroken. Wat heb je immers aan boilie die een jaar in het water liggen en niet gegeten worden? En je kunt er zelf alles aan doen om te zorgen dat ze die eerste paar dagen niet bederven.
Plaats reactie