Het grote freezerbait topic!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-08-2005 22:24

Jacco

Ik zelf wanneer ik boilies maak dan betaal ik aan me kas het volle bedrag!!!
Niet inkoop nee gewoon verkoop prijs.
Wel komt het bij mij terug maar als ik maar zoumaken en pakken en maken en pakken dan zou ik mezelf in me vingers bijten.

Dus maak ik weer 50kilo voor mezelf dan betaal ik 50kilo voor mezelf.

Groetjes Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-08-2005 22:29

Jacco,

Eigenlijk heb je wel gelijk als ik het zo terug lees. Wat een gezeik!
Sorry hoor mannen en boilieboeren, maar ik ben nu eenmaal snel enthousiast. Lees mijn verhaaltjes maar met een korreltje zout.
Wat een tijdverspilling. Ik kan beter gaan vissen.

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman
Chris Gabriele

29-08-2005 22:37

Heren,

Ik denk dat ik zelf wel aan de specificaties kan komen.
Het lezen daarvan en de eigenschappen achterhalen is ook geen probleem.

Overigens zouden de lt vismelen mijn voorkeur hebben boven de gewone vismelen.
Dit ivb de smaak en het kan met voeren op druk bevist water misschien een pre'.

Woekerprijzen, daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn merken die meuk verkopen tegen belachelijke prijzen
De merken moeten groot inkopen om de prijzen laag te houden.
Opslag, eigen input (werken heet dat), water, stroom, verpakking....ed.
Ook koop je gemak en een stukje know how.

Ik heb eens gedacht om ook voor mezelf te beginnen om mijn hobby betaalbaar te houden, maar ik kijk wel uit!

Overigens wil men een freezer, vers en met goede ingredienten...koop maar eens de ingredienten los.

Overigens, ik heb wel een adresje waar men vismeel erg goedkoop kan inkopen...vanaf 100 ton ;-)

gr Chris.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2005 23:11

Dat is niet veel Chris :lol: Maismeel, griesmeel, sojameel e.d. kosten per 500.000 ton ook nog geen 10 Eurocent per kg :lol:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-08-2005 23:23

Beetje veel he Aart.

zijn 14285 vrachtwagens vol :P

zal de ijsel wel stijgen :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2005 23:29

Chris,

Arbeid kost minimaal 35 euro per uur.

OK poolse uren duren 3 uur.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

29-08-2005 23:32

Mondieu!

Ben je even een dagje weg, en zie wat er gebeurd met je topicje!

Nou, wordt het misschien eens tijd dat ik even mijn genuanceerde mening ga geven, al zal velen van jullie die waarschijnlijk geen bal interesseren.

Drie soorten wateren in nederland:
- Vrije wateren (50%)
- normale putten etc. (45%)
- zware dressuurputten (5%)

geheel uit de losse pols, val me er niet op aan.

Oke, komt ie dan. Op de vrije wateren en de normale putten, kun je af met de meest simpele boilie! Zitten we al op 95% mensen.... Leg mij hier het belang van een dure boillie uit, en je lult jezelf binnen een paar seconden vast. Misschien vang je er enkele vissen per jaar meer door, marginaal dus. Moet je eens zien hoeveel extra normale boillies je van dit geld had kunnen kopen.... :roll:

Op de dressuurputten gaat het waarschijnlijk dus wel gedeeltelijk om de beste boillie. Laten we dan eens kijken naar Mitsz met zijn waterlandbaits. Gaat de laatste tijd als een speer, en vangt gezien de berichten op de moeilijkste wateren in de randstad. En dat voor 1/3 van de prijs van Nutrabaits. Het kan dus wel...

Vind het dan ook jammer dat Mitsz niet meer gereageerd heeft op mijn suggestie, om een bol te maken voor minder dan 4euro, die we op die 95% van de wateren zouden kunnen inzetten.... :cry:
Maargoed, wat niet is kan nog komen he... :wink:

(Mitsz, als je jezelf geroepen voelt, inderdaad, dat ben ik.... 8) )

---------------------------------------------------------


Ik praat nu voor mezelf, als ik zeg dat ik op de wateren die ik bevis, nooit met zo'n superboillie zal vissen. Het is gewoon niet nodig.

En aangezien ik momenteel geen zin heb in zelf draaien (wil er eerst nog meer van weten :wink: ) ga ik ze kopen.
Maar wat betaal ik? Zeker niet meer dan vijf euro per kilo, liefst 3.50. Waarom? Omdat het makkelijk kan voor die prijs, zie de postings van Marijn en Frank H.

Mocht je je geroepen voelen om er iets van te zeggen, me aan te vallen, of wat dan ook, roep het dan!

Overhalen doe je me niet 8)

Gr. Erik
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-08-2005 23:55

Goedenmiddag

Het citaat van Luc de Baets is goud waard, jawel. Maar is het niet nog belangrijker om -zoals Klaas al aangeeft- ervoor te zorgen dat we met "een superbal tussen de karpers zitten?"

Om te beginnen krijg ik de indruk dat veel karpervissers (ook in dit topic) de kwaliteit van het aas recht evenredig laat lopen met de prijs ervan.
Ik citeer Frank Huisman als voorbeeld:

-------------------------------------------------
"In verreweg de meeste gevallen volstaan dan de boilies met een verkoopprijs van € 5 of lager (of het goed is voor de karper is even een andere discussie). Wil je op een zwaar bevist water echter goed uit de verf komen, dan kun je door te investeren (€ 10 - € 20 per kilo) in een top-aas het verschil maken."
-------------------------------------------------

Dan zou ik ten eerste mezelf de vraag stellen (en ik denk één van de belangrijkste vragen in dit topic): Is het niet heeeeel erg toevallig dat een karper nu juist die spullen graag vreet die gemiddeld een stuk duurder zijn? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat een duurder aasje met "hoogwaardige" (de aanhalingstekens worden zometeen toegelicht) spullen erin niet NOODZAKELIJK beter zou moeten zijn qua vangkracht. We hebben het hier over diepvriesboilies natuurlijk. Bij readymades speelt nog een andere prijsdrukkende factor: De houdbaarheid ervan. En in dat geval is het vaak wél zo dat een vangkrachtigere boilie vaak duurder is, simpelweg door een betere conservering. We kennen inmiddels allemaal wel de "vangkracht" van die 25 euro / 100 kilo balen readymades die stijf staan van de conservering.

Met bovenstaande gegevens wil ik dan even inspringen op iets wat Erik Rozen zegt.
“Oke, komt ie dan. Op de vrije wateren en de normale putten, kun je af met de meest simpele boilie!”
Ik ben benieuwd of ik me nu binnen een paar seconden vast ga lullen, Erik. Waarom zou je op een dressuurwater een goede boilie nodig hebben, wanneer je deze op de zogenoemde “vrije wateren” niet hebt? Wat ik bedoel te zeggen: Heeft het toenemen van hengeldruk en negatieve conditionering te maken met de voedselvoorkeur van een karper? Ik ga het nog sterker maken. IK denk dat de kwaliteit van je aas BELANGRIJKER is wanneer je op een water gaat vissen met minimale hengeldruk. (huh?) Waarom? Een negatief geconditioneerde karper gaat echt niet eerst uitzoeken wat ie het beste voedsel vind, en met dat voedsel nu juist nét wel de fout maken. Een karper die op het vrije water (normale putten) leeft, heeft jouw boilie niet nodig. Ze hebben ze niet vaak gezien nog, dus waarom zou je daar dan niet met het beste aas moeten gaan vissen? Op bepaalde stuwstukken van een Franse rivier is ons wel heel erg nadrukkelijk bewezen dat het verschil tussen VEEL runs, en geen runs ook heel goed in je gebruikte aas kan zitten. (“Op zo’n rivier waar amper word gevist maakt het toch helemaal niet uit?”) Jawel dus…en als ze onze ballen niet te vreten vinden, dan pakken ze die kreeftjes wel, die tien centimeter verderop liggen. Een karper op een dressuurput heeft iets met boilies. Vooral als er een rig aan hangt. Het is goed te vreten, zonder problemen, maar zodra er een rig in de buurt ligt word het een probleem. Hoogwaardig/duur/goed of niet. Ook op een dressuurwater is het natuurlijk belangrijk om gewoonweg met een goed aasje te vissen, maar in mijn ogen dus op zijn minst –maar waarschijnlijk minder!- belangrijk dan op het open water.

Wat zijn "hoogwaardige" ingredienten? Hier heb ik menig discussie over gehad, en de meningen zijn nogal verdeeld. Voor veel karpervissers waarmee ik heb gesproken is een product "hoogaardig", wanneer vooral de prijs erg hoog is. En bovendien, hoe ingewikkelder de term (LT-vismeel)...Hoe hoogwaardiger het product is. Veel blabla dus. Ik zou graag van jullie willen weten waaraan een product moet voldoen om het predikaat "hoogwaardig" te krijgen. Wat MIJ betreft is een product hoogwaardig, wanneer karpers het graag vreten. Niet meer en niet minder. Simpel toch? Maar waarom word er dan soms zo lacherig gereageerd wanneer ik zeg dat 1 van de allerbeste karpervangers aller tijden (bijvoorbeeld melasse) een hoogwaardig product is? Waarom krijg ik dan steeds weer termen naar mijn hoofd zoals "Betaine", het compleet karperafschrikkende "Calcium-caseine"...en ga zo maar door?

Even een ander misverstand waar ik het pas geleden met iemand over heb gehad. Men verstond onder een hoogwaardig aasje, tegelijkertijd een aasje met een goede voedingswaarde. Dat kan natuurlijk. Als je de voedingswaarde van je aas als graadmeter gebruikt voor de hoogwaardigheid ervan, dan is dat prima. Zolang je daarmee ook maar blijft geloven dat je met een aasje met een goede voedingswaarde meer karper zal vangen. Maar dan komt het. De hoogwaardige producten die genoemd werden waren enkele super(dure) vloestoffen met supernamen uit een flesje. Dan zakt bij mij min of meer de broek af. Deze spullen gingen dus zorgen voor een goede voedingswaarde. In het algmeen werd gesteld: Wanneer je hoogwaardige producten gebruikt, krijg je een boilie met een goede voedingswaarde. Wat een larie. Ten eerste wil ik weten: WAT is een goede voedingswaarde? En ten tweede, als we ervan uit gaan dat de verhoudingen in koi-voer goed zijn qua voedingswaarde (en daar GA ik van uit, want die koi-mannen hebben er echt wel verstand van) ...dan zeg ik, die verhoudingen zijn zeer gemakkelijk te bereiken met producten die onder de noemer "crap" vallen. Maismeel, griesmeel, gewone vismeel...en noem maar op. Overigens hebben deze crap-componenten zich al jaren bewezen als goede karpervangers, maar dat weet iedereen toch al? Kortom, het begrip "voedingswaarde" word kennelijk niet goed geinterpreteerd, en het word hand in hand genomen met de zogenaamde "hoogwaardige" ingredienten. Vergeet niet dat dit soort misvattingen handig worden gebruikt door de aasproducenten. ("deze boilies hebben een goede voedingswaarde door het gebruik van hoogwaardige ingredienten...") Dan rest nog de vraag of onze karpers niet liever gewoon vreten wat ze graag lusten, in plaats van iets met een goede voedingswaarde, maar dat is eigenlijk weer een hele andere discussie.

Goed, we hebben het over freezerbaits dus. Er zijn er twee die bij mij bovenaan staan als de allerbeste. Dat zijn de goedkoopste zo'n beetje, en één van de duurdere. De Ks-knikkers van Herman, en de Oily-crabs van Ocean-Fresh....Voor iemand begint te kieren dat ik binding heb met Ocean-Fresh, en dat daarom mijn mening over aas ongeloofwaardig is (zoals ik reeds eerder heb vernomen) ...NOOIT van mijn leven zal ik een eigen mening laten misvormen door wat voor binding dan ook...Of je dat gelooft moet je zelf verder maar weten. Bovendien liggen die oily-crabs niet meer in de winkels. Ik haast me er ook bij te vertellen dat ik bij lange na niet met ALLE freezerbaits heb gevist die te krijg zijn. Maargoed, de respons die ik kreeg op die beide aasjes waren vergeleken met de andere diepvriesboilies waarmee ik heb gevist ronduit “achterlijk” te noemen. Ook de vele brasems, bleien, kopvoorns en barbelen spraken natuurlijk boekdelen, en zeggen ook iets over de kwaliteit van je aas.

Hiermee wil ik ook maar aangeven dat de prijs van een boilie echt niet de kwaliteit bepaald.
Maar dat is in latere postings al uitvoerig behandeld.
Het is maar net wat de fabrikant ons wil laten geloven.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

30-08-2005 00:11

Ha die Chris,

Bedankt voor je antwoord man, vind het echt een hele nette posting!

Maar even over het begin ervan, waarin je terugverwijst naar mijn (lekker ongenuanceerde) uitspraak: Dit klopt als je het zo uitlegt inderdaad, maarrrrr....... je spreekt in je voorbeelden telkens over wateren met een enorm uitgebreid natuurlijk voedselaanbod, zoals de rivier. Dan klopt je verhaal inderdaad.

Maar op wateren waar nauwelijks gevist wordt, en waar het voedselaanbod echt niet zo groot, sta ik nog steeds volkomen achter wat ik al eerder gezegd heb. Dan gaat het helemaal niet meer om kwaliteit of voedingswaarde, of wat dan ook.
Dan is het gewoon makkelijk vreten, en dat is iets wat geen enkele karper af zal slaan.

Maar vind het wel even genoeg geweest voor nu. Gaan we morgen weer lekker op dezelfde toer verder.

Trusten,

Erik
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

30-08-2005 00:43

Ik ben het er mee eens dat je op 95% van alle wateren in Nl met een simpele bal gewoon goed kan vangen. De kwestie die Klaas van de Herik aanhaalt ( met een superbal tussen de vis ) is natuurlijk een gauw gemaakte gedachte maarrrrr....

Ik ben dan ook in de omstandigheden dat ik met een superbal mag vissen, en deze bal ( rijkelijk beneveld met div. amino's etc. ) heeft een onnoemelijke aantrekkingskracht op vis, en daar komt mijn punt. Met deze bal ging het gemiddeld gewicht van mijn vangsten drastisch naar beneden, waarschijnlijk omdat de kleinere vissen gewoon enorm gretig werden van het spul. Dit is niet enkel mijn ervaring maar ook die van Roelof. Een slechte boilie kan dus in enkele gevallen ( mijn inziens ) een goede boilie zijn vanwege het gemis aan aantrekkingskracht ( waardoor ie langer blijft liggen ). Een bol die veel grote vis vangt hoeft in mijn opzicht niet perse een goede bol te zijn, eigenlijk wil ik dit wel tot een feit bombarderen. Ik vind bijvoorbeeld de bol van Pro Line niet spraakmakend, maar toch...Een overgekwalificeerde boilie ( mijn god ) zoals Frankie Huisman schrijft kan dus wel eens aan zijn doel voorbij schieten. Ik ben dus al niet meer de enigste die denkt dat jij straks tegen een muur oploopt alleen al omdat ik denk dat jouw visserij op dit moment puur in het teken staat van je sponsering, zo ken ik je namelijk niet. Pas op dat je geen scherven gaat maken. En weet, goed aas verkoopt zichzelf. Is zo langzamerhand niet iedereen verzadigd omtrent de verkooppraatjes of schiet ik de plank mis?

Ander feit: niet enkel het water maar bijvoorbeeld ook de manier van voeren en vissen is heel vaak bepalend voor iets als het gemiddeld gewicht ( de graadmeter voor ons aas ). Mijn vismaat zoekt holding erea's, voert erg ruim en drilt zich een breuk ( aan een simpele huisbal ). Ik vis met dezelfde bal op hetzelfde water met een kompleet andere taktiek maar met een spraakmakend ander resultaat richting het gemiddelde gewicht per karper. Om maar eens een variabele factor te noemen.

Op dressuurputten vangt een goede boilie ook niet altijd beter, ik verwijs maar even naar de tijgernoot die soms de beste bol er compleet uitvist. Ik heb op dressuur putten de zaken aanmerkelijk harder doen lopen om simpelweg een emmer hennep te storten boven op mijn vismeel/griemeel/soya boilie. Dat is weer goedkoper dan een fles amino's. Toch moet ik zeggen dat er met name op dressuurputten extra vangkracht zit in de bollen die verrijkt zijn met food attractors, of amino's. Omdat dit spul zo duur is wordt het niet veel gebruikt en dat is ook weer een stuk kracht.

Tot slot;

Mijn belangrijkste reden om niet snel zoveel geld uit te geven voor een dure diepvriesbol is gewoon dat ik niet 100% zeker weet dat hetgeen wat men beweert er ook daadwerkelijk inzit. En dat vervaagt mijn vetrouwen in het aas, want ik ben maar op 1 manier in staat om het te controleren; zelf maken.

MVG

De oppas van vannacht
Chris Gabriele

30-08-2005 08:15

Hey Chris N,

Ik kan je vertellen wat ik onder hoogwaardige ingredienten versta.
Ingredienten die vis op de kant brengen, goed te verwerken zijn en betaalbaar zijn ;-)

Ik citeer je N:

Een karper op een dressuurput heeft iets met boilies. Vooral als er een rig aan hangt. Het is goed te vreten, zonder problemen, maar zodra er een rig in de buurt ligt word het een probleem. Hoogwaardig/duur/goed of niet.

Ik ben het helemaal met je eens, die klere rigs ;-)

Wat is goed en niet N?

Zoals jij weet heeft een bepaalde dip op een onmogelijke tijd en stek op de maas enkele mooie vissen opgeleverd (in maart als ik het goed heb)
Waaronder een bijzondere 19kg spiegel en een 20kg schub.
Maar voeren met meerdere mensen en zonder dip bracht evenwel enkele topvissen boven water.
Voor de goede orde, de gelukkige visser van deze kapitale karpers was ik niet...zucht..

Wat is wijsheid, taktiek, aas, kombinatie hiervan.

Iedergeval vis ik en jij ook, met gewoon een goede bol op elk water, open water, dresseur water of wat dan ook.

gr Chris
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2005 09:16

Wat heeft hoogwaardigheid met freezer baits te maken. Dit zijn gewoon ingevroren ready-mades waarvan je als klant geen idee hebt wat erin zit. Kan best goed van kwaliteit zijn met bewezen vangkracht en je mag aannemen dat er geen conserveer middelen in zitten. :-? Maar wie zal het zeggen? Het kan vriezen, het kan dooien. Toch?

De relatieve wildgroei aan boiliemerken en freezer baits op dit moment doet niet vermoeden dat er nou heel veel achter steekt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-08-2005 09:20

Chris N,

Als je een bijdrage levert aan het board, is het bijna altijd een zinvolle, complimenten!

Maaar goed:
Crap ingredienten, zoals mais meel, tarwemeel, griesmeel, soja, enz...

Het is met deze 4 ingredienten al mogelijk een degeleijke bol te draaien, voedingswaarde nihil, instant response erg groot!
In sommige gevallen zou ik ook gerust een bol draaien hiervan, ook op zwaarbeviste wateren.

Nadeel is dat bij een lange en gedegen voercampagne veel vissen afhaken omdat ze er te weinig uit kunnen halen.
Ik neem aan dat je het hiermee eens bent.

Sowieso moet je het verschil zien tussen een bol die wordt geberuikt op basis van een voercampagne en een bol waar je instant of na een korte voersessie gaat gebruiken.
Bij mij verschillen de bollen erg veel in ieder geval.

Voor korte voersessies en instant vissen gebruik ik een crapboiile, aangevuld met koekkruiden, koekjesmeel en een sweetner, beetje flavour en decrapboilie is klaar.

Of je er vis mee vangt... Wel degelijk, zelfs op lastige en harde wateren heeft deze crap zich bewezen.

Als ik een gedegen voercampagne begin, of ik wil een water een jaar lang bevioeren en vissen, dan komen de LT vismelen te voorschijn, Vitamealo, lecithine, enz. Al zal ik zeker de griesmeel en soja niet achterwege laten.
Vis is er eenmaal gek op.

Door een boilie te draaien met betere voedingswaarden (40% eiwit) zal je de vis langer kunnen blijven paaien en met goed voeren (met een paar man) kan je zeklfs een heel water op je aas krijgen.
Dat zal niet lukken met de crapboilie.

De vis kan eenmaal veel voeding halen uit de 'betere' boilie.

Verder ben ik van mening dat een hele goede visser met eeen slechte bol alsnog meer vis zal vangen dan een slechte visser met de beste boilie op de markt.
Uiteindelijk zal kennis en inzicht de doorslag geven of je vis vangt.
Hoe omzeil je rig- en stekdressuur. Hoe zorg je ervoor dat de vis wel op je aas komt, dat soort dingen zijn van groter belang dan het aas.
Al zal goed aas je ook zeker meer vis gaan opleveren.

Het is een combinatie van veel factoren of je veel vis vangt op niet.

Nog wat over voeding:
Een maatje van mij werkt in een sojafabriek op de binnendienst.
Er werken daar profesors en nutritioneel deskundigen.
Dei hebben een boilie gemaakt die precies op de karper is afgestemd, alleen maar hoogwaardige soja prducten.
De vis kon er alle voeding uithalen die er nodig was...

De boilie leverde geen enkele vis op, niet na voeren, niet op makkelijke wateren,niks...

Dus ja... Dan heb je een bol die overloopt van de hoogwaardigste soja producten en je vangt er geen drol oop.
karper is ook eigenwijs...
Chris Gabriele

30-08-2005 09:33

Goedemorgen Kees,

Je hebt inderdaad freezers en freezers Biats.
Voor de mensen die een achtergrond kennen van een bedrijf is het gewoon wat makkelijker.
Die weten welke producten er werkelijk gebruikt worden.
Eerlijke producten, daar gaat het om.

Deze bedrijven zijn er, daadwerkelijk proberen een goede boilie op de markt te zetten, die zijn prijs meer dan waard is.

De meeste freezers zijn opgebouwd uit een basis mix en bird seed en/of vismeel bv.
Deze hebben hun vangkracht gewoon bewezen, een boilie.

Voor sommigen onder ons zijn de freezers met oplosbare ingredienten interessant.
Als ik moets kiezen dan zou ik zeggen, de tijd staat niet stil en kies ik voor een fabrikant die deze ingredienten gebruikt.

Maar ik begrijp wat je bedoeld, amino dips te koop zonder amino;s en dan nog..welke amino;s als ze eerin zitten.
Visolien te koop wat meuk is...zat troep te koop, maar ook echte eerlijke producten.

Het is lastig om te weten welke procten eerlijk zijn, ik leg kontakten voor ingredienten, ik haal mijn ingredienten zelf en knutsel een boilie in elkaar.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2005 09:49

Hoi Chris,

Ik ga altijd af op de reputatie van de leverancier. Val dus niet zo snel voor trends. Als het dan ook voor mij aan de waterkant werkt is het in orde. Eenmaal een bewezen product, dan blijf ik daar wel even bij. Ik denk dat je als karpervisser eerst de neiging moet leren onderdrukken om voortdurend van aas te veranderen.

Ik koop geen freezers, maar wel ingrediënten van aasleveranciers. Heb dus ietsje meer controle over wat er in mijn boilie gaat en kan daar wat mee spelen. Maar ja, blijft nog steeds dat een ingrediënt op termijn niet persé een vaste kwaliteit heeft.

Voedingswaarde is een relatief begrip. De meeste kennis is er over mensenvoeding. Nog maar vrij weinig over karpervoeding. Bovendien vissen we met aas, wat voedingswaarde van secundair belang maakt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-08-2005 09:57

Het voordeel van zelf draaien is en blijft en dat je weet wat voor spul je in je boilie gooit.
Koop je in de hengelsportzaken je melen, dan bestaat de kans dat je oude ingredinten krijgt die al een aardig tijdje liggen, veelal betaal je ook nog eens veel te veel.

Wat Lees zegt klopt ook wel:
Niet steeds van aas evranderen.
Ik heb een vismeelmix waar ik nu de laatste 4 jaar mee heb geknutseld, al is de bol de afgelopen 4 jaar wel veranderd, maar dat komt door nieuwe inzichten.
Je probeert de bol steeds te optimaliseren waar dat kan.

Je gaat dan wel doorkrijgen waar je mee bezig bent en dat is het belangrijskte (lijkt mij)
Een bol draaien kan iedereen, maar begrijpen waar je je spullen in je bol gooit... Dat is een ander verhaal, erg leerzaam ook.

De verschillende freezerfabrikanten gebruiken van alles en nog wat in hun boilies, van goede tot minder goede poducten.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat een boilie voor 3 euro de kilo een boilie is die bestaat uit verse en goede ingredienten.
Want voo die 3 euro de kilo moeten aardig wat gezinnetjes dagelijks eten op tafel hebben...

Dat soort boilies zou ik ook nooit gebruiken.

Andere freezerfabrikanten gebruiken wel degelijk goede producten en zo vers mogelijk, hier betaal je dan ook meer voor, wat me overigens niet meer dan reeel lijkt.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2005 10:00

marijn ham schreef:Maar ik kan mij niet voorstellen dat een boilie voor 3 euro de kilo een boilie is die bestaat uit verse en goede ingredienten.
Want voo die 3 euro de kilo moeten aardig wat gezinnetjes dagelijks eten op tafel hebben...

Dat soort boilies zou ik ook nooit gebruiken.

Andere freezerfabrikanten gebruiken wel degelijk goede producten en zo vers mogelijk, hier betaal je dan ook meer voor, wat me overigens niet meer dan reeel lijkt.


Marijn klasse,, toch nog mensen die het hier begrijpen, erg leuk om te lezen zo vroeg op de ochtend.

Topper.

greetz daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-08-2005 13:40

Interessante disscussie.

Het is duidelijk dat sommigen hier het zelf samen stellen van boilies zien als een hobby binnen een hobby, het lijkt er ook op dat erbij zijn die ook echt weten waar ze over praten.

Ooit maakte ik zelf ook mijn boilies maar was nooit echt zeker van mijn zaak, de melen die ik in de viszaken kocht riepen bij mij nogal eens twijfels op qua versheid, ook de visolieën e.d zijn naar mijn idee niet altijd even vers.

Een goed alternatief zijn dan natuurlijk freezerbaits.
Proline was naar mijn idee een van de eerste in Nederland die voor een fatsoenlijke prijs freezers verkocht.

Aanvankelijk was ik nogal huiverig maar uiteindelijk overwon het gemak van het niet meer zelf draaien en ging ik deze ballen uitproberen.

Stom genoeg ving het van het begin af aan als een speer!

Misschien ben ik wel zo'n goede visser dat ik ondanks deze boilies toch goed vang? :roll:

Wat er voor de rest aan ingredieënten in zit zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn, ik vang er goed mee en dat vind ik het belangrijkste en nee, ik wordt niet gesponserd.

Wat ook belangrijk is, is de prijs en de verkrijgbaarheid, wat m.i. bij deze boilies allebei wel oke is.

Het enige nadeel van deze boilies vind ik dat de kwaliteit niet even constant is, soms heb ik wel eens een zak die kwalitatief gewoon minder is, het zou kunnen zijn dat deze dan al lang ligt of niet meteen ingevroren is.

Mocht ik ooit overstappen zou ik met KS knikkers van Herman Coenen gaan vissen.
Wat er allemaal al niet is gevangen op de scopex van dit merk...
Helaas is de verkrijgbaarheid van dit merk niet al te best, dit houdt het natuurlijk wel weer een beetje exclusief.
Deze boilies zijn ook heel aardig geprijsd, de prijzen die ik zo af en toe voorbij zien komen gaan echt nergens meer over, ik snap dat kwaliteit z'n prijs heeft, de vraag is of deze kwaliteit wel echt nodig is.

Ook het verhaal dat allerlei exotische toevoegingen op dressuuurwater betere resultaten zouden opleveren zijn mij vreemd.

Om het nog maar eens een keer aan te halen:

"Beter met een konijnenkeutel op de kwestie dan met een gouden bal ernaast" .
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-08-2005 13:44

Eric,

bij deze.....ik ben ook wel eens aan de waterkant :D

Onder de 4 euro wordt voor mij wel heel moeilijk. Dan moet ik bv overstappen op mindere olie en dat weiger ik dus. Er is er namelijk één gewoon het best. Zo zijn er nog wat zaken die ik liever in m'n bollen heb.

Da bv het ei-albumine of vervangende producten deze zijn duur, maar vaak noodzakelijk om de boel hard te houden.

Dan nog zaken als calcium caseinaat en caseine etc etc..........

Natuurlijk kan ook ik een soja/gries/maisbol maken, maar daar vind ik dus weinig aan.

verschil moet er zijn toch?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-08-2005 17:01

[quote="Daniel Legrand"][quote="marijn ham"]Maar ik kan mij niet voorstellen dat een boilie voor 3 euro de kilo een boilie is die bestaat uit verse en goede ingredienten.
Want voo die 3 euro de kilo moeten aardig wat gezinnetjes dagelijks eten op tafel hebben...

???????????????????????????????


Dus n bol die 3€ kost aan ingredienten verkopen we aan 7€ of hoe mot ik t nu zien ????

Nee daar doen we dus niet aan mee hier.

Al moet sinterklaas er van rond komen , nog in geen 100 jaar.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2005 17:08

Menno jongen,

Als het je zo nart en je bent het er niet mee eens dan ga je toch lekker zelf je handen vuil maken.
Zeur dan ook niet verder over de prijzen van freezerbaiits !

Greetz :lol:
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-08-2005 17:14

Aha :

Wel snel op staart getrapt.

Enne nee ik krijg er geen vuile handen van.

Met vuile handen draai je niet veel op n dag :P

T is beter om er niet aan te hoeven komen :roll:

Maar eens kijken als jou leverancier ook met zn stomme praat komt dat t hele dorp van jou mot eten hoe snel je zoekt naar n andere :o
Chris Gabriele

30-08-2005 17:38

Heren,

Voor mij is boilies maken een hobby, al jaren.
Ik draai lekker op mijn gemakje 50 kg in 2 avondjes...soms 3 avondjes.
Echter zou ik door mijn gezins situatie tijd te kort hebben dan stop ik met draaien ;-)
Dan worden het freezers...niet dat ik er mee stop...maar zeg nooit nooit.
Voor gemak betaal je...niet meer bellen voor ingredienten, niet meer rijden voor ingredienten...gewoon kant en klaar halen die handel.
Je kan een freezer niet naar prijs rekenen naar gelang de prijs van de ingredienten.

Laten we dus maar eens ophouden over de prijs van die dingen of men moet ze zelf maar in elkaar draaien.

Boilies en ingredienten in relatie met vismethode taktie en te bevissen water.
Een veel besproken discussie, voor mij geld zeer zeker dat het een hobby is en ik er veel voor opzoek, origineel probeer te zijn en gewoon weg moeilijk doe ;-)

Ik ben niet bang voor een crap boilie, deze kan je origineel maken door toevoegingen en de voedingswaarde is ook oke.

Mitsz en Daniel, jullie kunnen inderdaad geen freezers draaien voor die 3 euro.
Verschil is wel dat jullie afgaan op kwaliteit, jullie onderscheiden zich van de meeste fabrikanten van freezers.
Volgen een andere trend, wateroplosbare ingredienten.
De mensen aan de waterkant zullen zich ook onderscheiden van de andere vissers, dat is dus een keus van de consument.

Overigens, er worden met meerdere freezers van verschillende merken goede vangsten gedaan.


gr Chris.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-08-2005 19:22

Daniel,

Ik had het zelfs over 3 euro per kilo verkoopprijs...
We hebben een freezerfabrikant waar je voor 3 euro per kilo bollen kan kopen, en dat is gewoon onmogelijk!!!

Ik wil niet weten voor bagger je in het water gooit, vandaar...
Lekker thuis draaien en het is nog leerzaam ook.
Aaskennis is niet geheel onbelangrijk :)
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2005 19:30

Marijn,

Ja ik snap wat je bedoelt, hoe kan je nou een goede boilie voor 3 euro verkopen.
Ik vraag me dan af wat die fabrikanten gebruiken voor meelen.
Meel dat afgekeurd is?
Overdatum ?
in ieder geval zal het niet van springende verse kwaliteit zijn.

Greetz Daan

P.s ja zelf draaien heb je gelijk in, het is zeker leuk maar soms kan het erg worden, zoals bij mezelf waar het meer een obsessie is geworden boilies maken.
:)
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>