De grote aasuitdaging


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 08:47

Mannen,

ik probeer het nog een keer. Twee keer eerder vond mijn peeceetje na een half uur typen, dat ie geen zin meer had.

Erik,

enzymen zijn altijd nodig om het voedsel te verteren. De aanmaak van enzymen bij karpers stopt zo ongever bij 12 graden watertemperatuur. Dit is de reden waarom we het in de winter als vissers zo moeilijk hebben. Het is dud blijkbaar wenselijk om winteraas te maken, dat de aanmaak van enzymen bevordert of dat in deze direct voorziet van enzymen. Zie Henks recept. Dit bevat mosselen ( bevorderen de aanmaak van enzymen ) en trassi ( bevat enzymen ) Moet dus wel een kei van een winterrecept zijn. Dwz, daarbij opgeteld Henks verdere know how op het gebied van aasmakerij natuurlijk.

Wat betreft het bier, gistende tijgernoten en andere partikels etc etc is de kans zeer groot, dat de aantrkkelijkheid indeze wordt gevormd door het feit dat deze door enzymvorming in het product, beter verteerbaar zijn.

Een andere mogelijkheid is dat het 4e nutrient van Wouter hierin een rol speelt. :D "Zegt de ene karper tegen de ander: zo nu eerst een Bavaria" HAHAHA. Er zijn mensen, die het succes van gistende nootjes weiten aan het feit dat deze alcohol bevatten. Iemand ooit een karper gevangen, die bezopen was?

Ik houd het voorlopig bij de eerstgenoemde reden.

groeten Mitsz
Matthijs Moelee
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-08-2004 02:50
Locatie: Thessaloniki

09-09-2004 15:24

Hallo

Over het geruik van alcohol, gistend- bedorven aas heb ik een paar jaar geleden een interresant stuk gelezen in de beet...jaja de beet.

Ze hadden het over een water met veel dressuur (niet mijn favoriete soort water). In het kort kwam het hier op neer: nieuwe voerstekken zouden worden genegeerd door de vis, alleen als het voer goed bedorven was werd er op geaast. Waarschijnlijk wist de vis uit ervaring dat dit voer veilig was.
Klonk mij niet ongeloofwaardig in de oren.
Deze heren lieten hun mooi gerolde boilies of wat dan ook rustig een week of 3 in een emmer water in de tuin staan voordat er mee gevoerd/vist werd.

Misschien off-toppic maar leek mij nu wel interresant.

groeten matthijs
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 15:45

He Matthijs,

dank voor je bijdrage. Hoe staat het met de Griekse karpers?

groeten Mitsz
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

09-09-2004 16:26

Mitsz,

inderdaad, de betere verteerbaarheid zal waarschijnlijk wel een van de hoofdredenen zijn. Ligt het niet zo zwaar op de maag he... Nou ja, maag, stortsluis ligt dichter in de buurt.
Alcohol kan natuurlijk wel een bijdrage leveren, maar ik denk dat het eerder gezocht moet worden in smaakversterking. Nassi en spaghetti zijn ook altijd lekkerder als je het een dag of twee in de pan hebt laten staan.
Ondanks dat het voor ons ontzettend stinkt, lijkt het me niet verwonderlijk, mocht de karper alleen al van de smaak helemaal gek worden. Vismeelboillies met monster crab is voor veel mensen toch ook een persoonlijke favoriet. Wel eens zo'n balletje gegeten? Nee? Open rioollucht... Moet je eens doen net voor het uitgaan :lol:
De smaakbeleving van een karper is dus compleet anders, en dat gefermenteerde en gegiste producten (buiten de andere ontstane producten) een ontzettend sterke geur en smaak bezitten is gewoon een feit.
Beter verteerbaar, lekker penetrante lucht, wat houdt iedereen nog tegen om verantwoord te gaan schimmelen?
Waarschijnlijk alleen onze eigen neus... 8)
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2004 18:28

Tja heren,

Gewoon minder (in alcohol opgeloste) flavour gebruiken? :roll:

De stoffen die voor karper herkenbaar zijn, of minder aantrekkelijk, worden in het water uitgewassen. Als het aas langer in het water ligt wordt het acceptabeler voor de karper.

De smaak van alcohol zelf is wat bitter. Maar alcohol is een goed wateroplosbare vloeistof die zich heel snel in het water laat uitwassen. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

09-09-2004 19:51

Kees,

flavour, was da???

Maar je zegt het eigenlijk zelf al. Alcohol wordt gebruikt als drager van vele verschillende flavours, lekt makkelijk uit. Kan het dan niet zijn dat de versterkte smaak van bijv. de nootjes zich automatisch mengt met de alcohol? Flavouren we alles eigenlijk op natuurlijke wijze. Lekker makkelijk. 8)
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2004 20:31

Borrelnootjes dan, Erik?

Correct me if I am wrong,

De aanmaak van enzymen is temperatuurafhankelijk.

Deze komt bij lage temperaturen stil te liggen. Om dit te doorbereken gaan we de aanmaak van enzymen bevorderen?

Lijkt me een tegenstrijdigheid. Dit is zoals gezegd dus temperatuurafhankelijk! Water opwarmen.

Overigens ligt er wel meer van de levensfunctie van koudbloedigen stil als de temperatuur daalt dan alleen de enzymenproductie.

Groet, Kees

Ps. Ik lees ook over de afbraak van stoffen. Al eens aan een flinke scheut zuur gedacht? Maar kijk een beetje uit. Zuur kan de darmwand verbranden.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 20:36

wintervissen?
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-09-2004 20:44

Ja, niet alleen de aanmaak van enzymen is temperatuursafhankelijk, ook de werking van enzymen is sterk temperatuursafhankelijk.

De truuk van de trassie en de andere producten die het klaarblijkelijk goed doen doordat er enzymen in zouden zitten of dat ze gemaakt zijn met behulp van enzymen is (denk ik) het volgende:

Die producten zijn al voorverteerd door de enzymen, de enzympjes hebben de voedingsstoffen op een dusdanige manier omgezet zodat deze stoffen direct beschikbaar komen voor de vis (hij hoeft niet zelf een enzymwerking op gang te brengen (als een vis dat uit zichzelf kan).

De beschikbaarheid en de benutbaarheid van dat deel van het aas is gewoon hoger. En de acceptatie van de vis verbeterd ook, dat blijkt door het feit dat sommige mensen die vissen met dit soort boilies meer vangen....

Misschien is er toch wel een aas (of belangrijk ingredient) te bedenken dat soms wel significant beter vangt...

hoewel, de factoren :
-stek
-gemoedstoestand vd vis
-verstoring
-en alle andere 1000 en 1 bedenkbare zaken

zijn ook van toepassing op het wel of niet vangen.



aldus mijn nuchtere redenatie.


Groet:

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2004 20:47

Dus de enzymenproductie ligt niet stil, Mitsz?

Als de temperatuur voldoende daalt, dan valt het wintervissen echt stil. Pak hem beet beneden watertemperaturen van 5 °C. Mazzel dat we geen ouderwetse winters met elfstedentochten meer hebben.

Tussen 5 en 12 °C is er nog activiteit. Of je nu de enzymenproductie moet bevorderen? Doorgaans wordt de verteerbaarheid verbeterd door licht verteerbare componenten te gebruiken als je over visvoer voor de winter praat. Of dat voor karperaas heel belangrijk is? Wel als je flink wilt doorvoeren neem ik aan. Maar dat heeft dan meer te maken met het lange termijn effect.

Groet, Kees

Wouter, ik vermoed van wel. Voorverteerd of gedeeltelijk afgebroken maakt makkelijker verteerbaar.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 20:55

Kees,

ik gaf eerder in deze topic zelf aan, dat enzymvorming temperatuurgerelateerd is. Heb je het wel helemaal doorgelezen?

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2004 21:21

Ja hoor Mitsz,

Alle lichaamsfuncties nemen af bij afnemende temperatuur en komen op een gegeven moment stil te liggen. Bij wintervissen maken we gebruik van het grijze overgangsgebied tussen pak hem beet 5°C en zo je wilt 12 °C, wanneer de lichaamsfuncties nog niet helemaal stil liggen. De vertering van opgenomen voedsel is echter traag. Waar ik een vraag bij stel is “winteraas dat de aanmaak van enzymen bevordert”. Dit lijkt mij tegengesteld aan de natuur. Je kunt er natuurlijk wel voor zorgen dat karpers op een bevoerde winterstek niet snel oververzadigd raken met slecht verteerbaar voer. Binnen bepaalde mate. Het blijft wintervissen. Als je heel kleine beetjes voert en de karpers meer opzoekt zal dit minder kritisch luisteren. Waar ik mee wil aangeven dat het niet de aantrekkelijkheid van het aas op zich is, maar de verzadigingsgraad die je bereikt door er mee te voeren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

09-09-2004 21:43

Haha, nee Kees, ik houd meer van pistachenootjes :lol:

Ik bedoelde met nootjes eigenlijk meer de graan en noten producten die het beoogde effect kunnen hebben.
Voor de rest houd ik me voor nu maar even stil. Zoveel geweld wordt een beetje zwaar, ik moet er nog even uitkomen. Heb op dit moment ook even niks bij te dragen denk ik. Begint een beetje een warboel te worden hier bovenin.
Maar ga gewoon zo door zou ik zeggen! I'll be back...




Ik voeg toch nog even iets toe. Ben namelijk erg benieuwd naar jullie mening over mijn eerdere posting over het dragen van de smaak door de aangemaakte alcohol. Ik had mijn posting namelijk al eerder gewijzigd, maar deze is om de een of andere onverklaarbare reden niet veranderd :-?


Maar dit lijkt me dus een redelijk waarschijnlijke verklaring voor het nut van de aangemaakt alcohol. Ik ligt het wel verder toe mocht iemand daar behoefte aan hebben. Ben vooral benieuwd nnaar jou gedachten Mitsz, over Wouter's 'fourth element'...

Au revoir
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2004 23:13

Nu al, Erik? Ik probeer het juist eenvoudiger te maken. :oops:

Nou, laat ik het nog eens proberen dan. Hoe zien de heren de bevordering van de aanmaak van de voor vertering noodzakelijke enzymen bij temperaturen waar die weinig actief zijn?

Of moet ik het zien als een stukje micro-biologie bij de boilie bereiding die de eiwitten alvast omzetten zodat die beter verteerbaar zijn?

Dit laatste kan ik beter plaatsen, hoewel ik mij dan weer afvraag hoe dit biologische proces te sturen, dan wel te controleren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2004 10:33

Mitsz,

Achteraf niet zo vreemd dat Tjander me tot de grond toe probeerde af te breken nadat hij het wintervisartikeltje gelezen had.. http://www.karperwereld.nl/artikel/henk1.php

Vooral dit stukje was de grootste onzin wat hij sinds jaren gelezen had;
De boilies welke ik gebruik bevatten [afhankelijk van de watertemperatuur] 26 - 30 % eiwit. Bovendien bevat trouvit veel lichaamseigen eiwitten, wat weer gunstig is voor de netto energie benutting. Verder hou ik rekening met de verteerbaarheid van de boilies, door voldoende vezels, vitamines en waar mogelijk enzymen toe te voegen [mossel extract en garnalenmeel], een karperlichaam maakt geen voor de vertering benodigde enzymen aan, maar betrekt deze enzymen hoofdzakelijk uit week en schaaldieren.[ofwel het natuurlijk voedsel aanbod], vanwege het gebrek aan deze voedsel of [enzymen] bron in dit jaargetijde probeer ik het gebrek aan deze tekorten weer aan te vullen, voor een betere vertering.

Dat hij nu op de proppen komt met een Enzymen/verteerbaarheid verhaal verbaasd me achteraf wel een weinig..


Herhaaldelijk poogde hij dit ook te doen naar aanleiding van mijn briefje aan Douwe op Evert's Site..mijn 35%norm heet het geloof ik.

De jaren waarin het speelde gingen vooraf aan de plaatsing van zijn stukje,.. maakt veel duidelijk over de ophef in ieder geval.. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2004 10:47

Zeg jij het maar (leuk zo een verwijzing naar juist deze site, hoe kom je eraan? :wink: ).

Op de site van onze Tjander wordt, in een ongetwijfeld elders gejat stukje, de toevoeging bij de bereiding besproken van bij de apotheek gekochte enzymen? Aangehaald wordt dat niet de instant werking wordt verhoogd, maar de inzetbaarheid op lange termijn.

Tot zover analoog aan mijn opmerkingen. Niet de aantrekkelijkheid van het aas en niet de bevordering van de aanmaak van enzymen. Maar slechts verbetering van de verteerbaarheid van het aas.

Verder een nogal algemeen gesteld stukje waar wordt aangegeven dat het mogelijk is uit te laten rekenen welke enzymen en hoeveel daarvan er bij de mix zouden moeten. Bij wie kan ik dat laten uitrekenen dan? Weliswaar een aanhaling naar het kapot maken tijdens koken (> 60 °C om precies te zijn), maar geen verwijzing naar de tijd die nodig moet zijn om de enzymen tijdens de bereiding hun werk te laten doen. Blijft wat vaag voor ons eenvoudige boiliebakkertjes, als ik heel eerlijk moet zijn.

(Het stukje hierboven van Henk, die mij voor was, vind ik al wat duidelijker. :D )

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-09-2004 11:17

Kees,

uiteindelijk is zeer veel opgedane kennis gejat. Of je nu het origineel aanbied of de door jou opgeslagen versie......

Enzymen verdragen een temperatuur tot 70 graden celsius. Eiwit stolt bij 58 graden celsius. Hier liggen dus wel degelijk mogelijkheden

Hier een wat minder algemeen stukje over dit onderwerp

A growth trial was conducted on common carp Cyprinus carpio (L.) fry in cement tanks for 100 days in order to test the efficacy of mixed feeding schedules. The diets tested were a fishmeal-based diet (diet D with 30.9% protein) and three Colocasia esculenta-based diets (diet A with 16.7% protein, diet B with 19.7% protein and diet C with 25.8% protein) separately and in three mixed feeding combinations of diet A, B and C with D on alternate 2 days (2A/2D, 2B/2D and 2C/2D, where the numeral indicates the number of days that the particular diet was offered continuously). The results revealed no difference in growth of common carp fed the plant protein-based diets A and B (P > 0.05). Although the fish fed on diets C and D and mixed feeding combinations 2A/2D and 2B/2D performed comparably and higher than those on diets A and B, the schedule 2C/2D resulted in the highest final weight. Specific growth rate, feed conversion ratio and RNA/DNA ratios were the highest in the 2C/2D schedule. Among the mixed feeding schedules, the highest saving in protein and cost was recorded with the 2A/2D schedule, followed by 2B/2D and 2C/2D. An increase in dietary protein led to decreased protein and increased fat deposition in the carcass. An increasing trend in the protease and amylase activities was recorded with increased dietary protein level. The study highlighted the efficient utilization of plant proteins by common carp under mixed feeding schedules.

Het draagt hopelijk bij aan de discussie

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2004 14:30

Mitsz,

Hoe zou je ideale boilie er uitzien?
Alle bovenstaande in je mix meegenomen.. :o

Martijn Weenink,
Hoezo; Karpervissen, meer dan een hobby?? :lol:
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 10-09-2004 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2004 14:37

Tsja Kees,

Was jij destijds ook deelnemer aan de discussie "voedingswaarde" op Dè Vraagbaak van Gerard en Evert.
Herinner me wel namen als Douwe, Mike, Chris N, HPE en een paar anderen.
Ook Tjander....... :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2004 15:19

Hmmm, nee mijn aanwezigheid daar stamt van iets later datum.

Tjander ook, overigens. :cry: (Mitsz, kennisoverdracht is iets anders dan diefstal)

De controversie omtrent de theorie die Evert Aalten mede vorm gaf begreep ik niet helemaal. Wellicht werd het enigszins gevoed door een al te stellige overtuiging? Een theorie is slechts een voertuig die ruimte openlaat voor eigen interpretaties.

In praktische zin hebben de hersenspinsels van Aalten en cs. Karpervoer 2000 opgeleverd. Een zeer bruikbaar stuk gereedschap voor wie wat aastheorieën wil uitproberen. Ook andere dan de daarin behandelde. Dat heeft niemand nog nagedaan. En gaat ook niet gebeuren. Aalten had er grof geld aan kunnen verdienen.

Kennelijk moet er nog een enzymen add-on aan karpervoer 2000 geplakt worden. Zo ken ik nog wel een paar toevoegingen, maar ik denk dat Gerard en/of Evert daar geen zin meer in hebben. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-09-2004 15:33

Henk,

de ideale boilie......

Is een beetje lastig, om zo de ether in te gooien in mijn positie. Wat ik er wel over kwijt kan, is , dat dit per seizoen natuurlijk verschilt. Dan nog een aantal andere factoren.

Het belangrijkste in goed aas is denk ik de kwaliteit van de ingredienten. Probeer maar eens aan goed vismeel te komen. Heb ik verdorie jaren over gedaan!

Ik neem de door mij geplaatste info inderdaad mee in m'n aasmakerij. Dit alleen al zou voor de oplettende lezer een anwijzing kunnen zijn, welke kant ik het op zoek.

Kees,

ik wist niet over de diefstal, Tjander of wat voor een dramatische ellende dan ook. Indien ik hiermee beledigend ben geweest, spijt mij dit. Ik had geen flauw idee wat er allemaal is gebeurd en vermoed, dat ik dit ook zo wil houden.

met vriendelijke groeten uit Amsterdam

Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2004 16:05

Ha Mitsz,

Over Kwaliteit van verschillende ingredieënten gesproken..
Wist je dat uit Birdfood heel veel meerwaarde te halen valt?
Eerst eenvoudig laten kiemen, nu willen we geen boilieboeren wakker maken, maar toch..
Op langere termijn gaat gezond toch winnen.


Gekiemde zaden zijn super gezond.

Zodra de zaden water opnemen ontstaat er een chemische werking waardoor het kiemproces wordt opgestart. Hierdoor worden de opgeslagen vitamines, mineralen en spoorelementen geactiveerd of vrijgemaakt waardoor er nog meer voedingswaarde inzit.

Gebruik voor het kiemen zaden uit het basisvoer maar beter nog zaden geschikt voor menselijke consumptie zoals bijvoorbeeld gepelde haver, kiemtarwe, linzen, gierst, lijnzaad en zaden van waterkers, radijs, alfalfa, mosterd en bonenzaden. Deze zijn allemaal verkrijgbaar in de natuurwinkel of in de supermarkt bij de groente afdeling in de "natuur"hoek.

Doe 1 of 2 eetlepels gemengde zaden in een schaaltje. Spoel ze heel goed. Bedek de zaden met water en laat het 24 in het afgedekte schaaltje wellen.

Na 24 uur de gewelde zaden in een zeef schudden en met lauw water goed afspoelen. De zaden in een glazen schaaltje doen en afdekken.

Gedurende 48 uur zet je de zaden op een lichte plaats bij kamertemperatuur om het te laten kiemen. Spoel regelmatig goed om.

BRON...HvM, Maatje 6
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

10-09-2004 16:45

Kees,

Inderdaad, het hele enzymen verhaal en verder begon me een beetje te duizelen. Toch bedankt voor de toelichting, het is ook wel duidelijker geworden. Maar ik moest er even van bekomen. Ogen waren groter dan de maag laten we maar zeggen....

Henk,

Ik heb over het hele kiemingsverhaal al wel eens vaker gedacht. Op deze manier kun je denk ik erg eenvoudig een erg goede boillie maken.
Hennep en duivenvoer gewoon klaarmaken, lekker diverse zadenmengeling, koken, afgieten, en even laten drogen.
Dan door de koffiemolen halen, en je hebt een lekkere drap. Eventueel wat tarwebloem en/of eialbumine tegen de vochtigheid, wat eitjes toevoegen, en men heeft een boillie die vele malen beter is dan dat waar de overgrote meerderheid mee vist.
Gewoon maar en voorbeeldje.

Waarom? Omdat bijna niemand met ongekookte particles vist. Werkt gewoon veel slechter.
Waarom malen we dan alles, van tijgernoten tot mais, van hennep tot sojabonen, allemaal in droge vorm??? Omdat het beter draait? Omdat men het voor mijn geboorte al deed. Werkte toen goed, werkt nog steeds.

Ik moet toegeven dat ik zelf nooit anders gedaan heb. Ook altijd alles droog, natte bestandsdelen gaven al snel te veel problemen.
Als de nattigheid op valt te lossen, kunnen we denk ik nog veel leuke dingen gaan doen...

Alles wat we toevoegen is vaak om te compenseren. Waarom dan niet gewoon zorgen dat door de gebruikte bestandsdelen geen gegronde reden meer bestaat om te compenseren?

Wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-09-2004 16:59

Kijk Henk,

mijn allereerste topikje. Gaat ook over het kiemen van zaden. Je verliest alleen zoveel van de kwaliteit als je er boilies van draait.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#139877

Gisteren nog een babbel gemaakt met maatje 8. Mede over aas en z'n kanaaltje.

groeten Mitsz