Gentech-maïs


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-01-2015 14:51

Na de discussie over het gebruik van propyleen glycol in boilies en de gezondheidrisico’s daarvan op karper, lijkt het me zinnig om eens stil te staan bij genetisch aangepaste maïs en soja.

Al tientallen jaren zijn wetenschappers bezig met het genetisch modificeren van gewassen. Door een extra gen in te bouwen kan een plant bijvoorbeeld resistent worden tegen infecties of vraatlustige insecten. Dat moet een hogere oogst opleveren doordat planten niet uitvallen door ziekte.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat ratten die van gen-maïs aten vaak enorme gezwellen kregen. Varkens die gewone maïs en gen-maïs voorgeschoteld kregen weigerden de laatste variant te eten en kozen voor de onbehandelde maïs.

Ik vraag me daarom af of we tegenwoordig nog de vertrouwde onbewerkte maïs kunnen kopen. Welke maïs (en soja) kunnen we zonder bezwaar voeren aan onze karpers. Is blikmaïs eigenlijk wel veilig? En hoe zit het met sojameel?
Mogelijk zijn er vissers die dit allemaal maar muggenzifterij vinden, maar ik maak me hier toch meer zorgen over dan over het hele MPG vraagstuk.

Afbeelding

http://www.kennislink.nl/publicaties/ge ... onder-vuur

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... 1&ss=P1241
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

26-01-2015 16:04

Interessant, ik neem aan dat e.e.a getest moet worden want ik neem aan dat een deel besteed is voor menselijk consumptie? Als ratten er gezwellen van krijgen ( tumoren? ) wat doet het dan bij mensen en dan vooral op de langere termijn? Het gepruts met voeding en dan niet enkel zouten/suikers, maar doel meer op het toevoegen van schadelijke stoffen. Stoffen die wellicht niet in kleine hoeveelheden schadelijk zijn, maar wat bij hoge doseringen op de langere termijn?
In cola zit/zat een kankerverwekkende stof welke de cola zo mooi zwart kleurt en zo zijn er nog meer zaken. Ik denk dat men een beetje is doorgeschoten met het verliezen van producten en de pogingen om het zoveel mogelijk te besparen. In mijn ogen is het juist een natuurlijk proces dat je verlies moet inrekenen bij de oogst. Het manipuleren van fruit en groenten in kassen is al erg genoeg daar is het gemanipuleer van natuurlijke invloeden begonnen.

Hetzelfde grapje bij de McDonalds, vorige week groot in het nieuws hier het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=x6RBtx4JU3c
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-01-2015 22:31

Er is veel discussie geweest over deze producten. Ook in de politiek.
Wat ik vooral zorgwekkend vind is dat het grootste zaadbedrijf ter wereld, Monsanto, eigenlijk een gifproducerend bedrijf is dat destijds het ontbladeringsmiddel ‘Agent Orange’ leverde in de Vietnam oorlog.
Het bedrijf heeft nu zaden ontwikkeld die zelf gif produceren (tegen insecten en schimmels) of die bestand zijn tegen de door Monsanto’s geproduceerde onkruidverdelger ‘Round Up’.
De genen van deze planten kunnen zich in de omringende natuur verspreiden en wat de gevolgen daarvan zullen zijn is nog onbekend, maar onomkeerbaar.
Het bedrijf Monsanto gaat steeds meer een monopoliepositie krijgen en heeft reeds alle zaadbedrijven in Nederland opgekocht.
Ik meen dat momenteel vooral in Spanje deze gif-maïs verbouwd wordt.
Plaats reactie