Boilie Smaak Geven


Jelle van der Veen
Berichten: 15
Lid geworden op: 09-01-2008 19:34
Locatie: Delft

25-01-2008 17:17

Me boilies liggen nu inmiddels in de vriezer .. Ze rolden goed en zien er goet uit.
De Smaak is : Lever 8)
Groeten,

Jelle van der Veen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-01-2008 21:31

Welke lever Jelle?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 22:51

Toen ik twee jaar geleden begon met vissen, en voor het eerst boilies vasthield proefde ik ook een boilie, readymade. Ik dacht toen al bij me eigen: Dit moet toch beter kunnen. Het smaakte melig en eigenlijk helemaal nergens naar. Waren toch Dynamite Baits.

Nu heb ik het stuk van Ger Milius gelezen in de Karperwereld over vers aas, en dus ook vers meel. Hier zat meer smaak aan en dat kon je ook proeven. Ik dacht er namelijk ook aan een bol niet alleen attractief en visueel te maken, maar ook gewoon echt lekker. Dat er ook smaak aan zit.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door melen met veel smaak en poederextracten lijkt mij. Zijn beredenering was dan ook: een boilie moet hetzelfde smaken zoals hij 'ruikt'. Nu kan dit door bijvoorbeeld knoflookpoeder te gebruiken.

Wat ik mij echter afvroeg is welke bulkmelen nu echt een lekkere smaak hebben.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-07-2008 02:13

Op verzoek lijst verwijdert, bij nader in zien staan er inderdaad ingredienten tussen die niet goed voor de karper zijn.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 11:38

Dan zijn natuurlijke kruiden, etherische olieen. Deze kan je ook gewoon oplossen in een oplosmiddel, zodat je een flavour hebt. Het 'ruikt' dan naar het kruid en door het kruid erin te doen, smaakt het ook daarna.

Lijkt me een betere oplossing dan gebruik te maken van esters, die alleen ruiken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 12:08

Beste mannen,

er staan in dat lijstje een aantal gevaarlijke stoffen die je zeker niet in je aas moet verwerken, daar ze té nauwkeurig moeten worden gedoseerd. Ik stel dan ook voor Kenny, die posting te werwijderen aleer die zooi in verkeerde handen valt. Er kunnen dooien vallen als dat gebeuren zou.

groetjes Mitsz

p.s.

Een boilie hoef je niet veel smaak te geven. Waar ik op het moment mee vis:

tarwebloem
maismeel
tarwemeel
vismeel
visolie
eieren

verder helemaal niks. en vangen doen ze echt wel.
Derk Roelsen

26-07-2008 13:31

Sinds wanneer "proeven" karpers hetzelfde als de mens?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 14:02

wat is het verschil dan? 8)
Derk Roelsen

26-07-2008 14:16

Smaak en reuk samen, zorgen ervoor dat wij iets kunnen proeven. Proeven wordt voor 95% bepaald door wat we ruiken. Heb je bijv. een verstopte neus, dan kan je smaken veel minder goed waarnemen.
Om te ruiken heb je lucht nodig. Laat dat onderwater nou erg lastig zijn. 8)

Maar dat weet jij ook wel. :wink:

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 16:26

Karper hebben op hun liggen receptoren zitten (als ik het goed heb) en die merken dat op. Alleen wat merken ze dan op vraag ik me af? Geur kunnen ze niet ruiken, want ze hebben geen neus. Weet iemand dit?

Mitsz heb je topic eens doorgelezen over andere bulkingredienten, zoals soja/tarwe/mais. Toch maar weer terug gestapt op tarwe en mais? Je hebt trouwens ook nog pbtje :oops:
Derk Roelsen

26-07-2008 17:44

Ze kunnen de wateroplosbare bestandsdelen waarnemen. Als jij geen speekselklieren had gehad, dan hadden de smaakpapillen het erg moeilijk gehad. :D
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 17:54

Wat je al zei Roel, waren chemosensoren.

Dus het belangrijkste is dus de flavours/olie voor de smaak. Karper kauwt toch achter in ze keel. Als je dat kauwen ken noemen, maar zitten daar ook zijn chemosensoren. Zitten alleen over het lichaam verspreid niet.

Dus eigenlijk zou een boilie niet lekker hoeven smaken, of is dat te kort door de bocht?
Derk Roelsen

26-07-2008 18:02

Dat is iets tekort door de bocht denk ik.

Wat jij niet lekker vind, kan/kunnen de karper(s) misschien als lekker ervaren. En omgekeerd precies hetzelfde.:D

Als we nou eens precies wisten, wat een karper wel en niet lekker vind. Dat zou het voor mij een stuk makkelijker maken. :roll:

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 18:08

Voor mij ook, hehe. Zal het een keer vragen ;)

Maar hebben ze daar ook smaakpapillen achterin de keel? Of weet je dat niet?

Zorg gewoon dat alles goed is, dus smaak en attractie. Zit je altijd goed he :)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 18:16

Coen Aarts schreef:Karper hebben op hun liggen receptoren zitten (als ik het goed heb) en die merken dat op. Alleen wat merken ze dan op vraag ik me af? Geur kunnen ze niet ruiken, want ze hebben geen neus. Weet iemand dit?

Mitsz heb je topic eens doorgelezen over andere bulkingredienten, zoals soja/tarwe/mais. Toch maar weer terug gestapt op tarwe en mais? Je hebt trouwens ook nog pbtje :oops:


ik vis op een water met weinig concurrentie, dus eenvoudig aas voldoet. PB-tje gezien. Ben nog even aan het nadenken...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 18:17

Roel Derksen schreef:Dat is iets tekort door de bocht denk ik.

Wat jij niet lekker vind, kan/kunnen de karper(s) misschien als lekker ervaren. En omgekeerd precies hetzelfde.:D

Als we nou eens precies wisten, wat een karper wel en niet lekker vind. Dat zou het voor mij een stuk makkelijker maken. :roll:

Groeten,

Roel


smaken verschillen en karpers ook
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 21:11

Dacht al dat je expres niets liet weten. Heb een heleboel dingen opgezocht in de vakantie en ben ook aan het expirimenteren en moet Roel aan het discussieren over paar dingen. Wel interessant, maar heel uitgebreid het gebied aas 8)

Wil het gewoon goed begrijpen voordat ik dingen probeer. Dus dat er wel een gedachte achterzit en niet iets pakken, omdat iedereen dat pakt.

Ben benieuwd naar je reactie, misschien keer met Ger Milius mee als introducé naar een KSN-meeting. Anders zullen we weer eens praten op Karperbeurs. Vorige keer had ik nog helemaal geen idee van aas. Nu al zin in :)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-07-2008 21:45

Beste mannen,

er staan in dat lijstje een aantal gevaarlijke stoffen die je zeker niet in je aas moet verwerken, daar ze té nauwkeurig moeten worden gedoseerd. Ik stel dan ook voor Kenny, die posting te werwijderen aleer die zooi in verkeerde handen valt. Er kunnen dooien vallen als dat gebeuren zou.

groetjes Mitsz

B.V.
Anijszaad.
In het bijzonder anijszaad, maar ook andere delen van de plant, bevatten een aantal mogelijk schadelijke stoffen, met name anethol (een isomeer van estragol) en safrol. Uit dierproeven en ander onderzoek blijkt dat deze stoffen gentoxisch zijn en daarmee mogelijk kankerverwekkend. Of anijs daarmee ook kankerverwekkend is is momenteel nog niet duidelijk.

Aan de knoppen van absintalsem wordt vanouds een geneeskrachtige werking toegeschreven. Het bittere aftreksel van deze knoppen vormt een belangrijk bestanddeel van de dranken vermout en (klassieke) absint. De smaakstof die daarbij een rol speelt is het naar menthol ruikende terpeen Thujon.

Zoals alle alcoholhoudende dranken, kan absint bij zeer veel gebruik tot verslaving leiden. Langdurig en frequent gebruik veroorzaakt vanwege het hoge alcoholpercentage (meer dan 50%) zenuw- en hersenbeschadiging.

Er zijn twee soorten amandelolie: zoete amandelolie en bittere amandelolie.

Zoete amandelolie is een vette olie die voornamelijk uit triglyceriden bestaat. In niet gezuiverde toestand heeft het een kenmerkende nootachtige geur en smaak. Deze olie wordt zeer veel gebruikt in cosmetica als crème en babyolie.

Bittere amandelolie is een etherische olie die vrijwel helemaal uit benzaldehyde bestaat. Aangezien de olie ook altijd wat blauwzuur bevat wordt deze olie weinig gebruikt.

Heb me tot enkele beperkt, doch zoals Mitsz al aangeeft: Bezint eer ge begint.
Helemaal daar er soms percentage's tot 5% genoemd worden.
Van sommige specerijen zijn toevoegingen (in fruitpuree) van 0,1% reeds voldoende om u van de 24 uur toch 22 uur op de pot te laten verblijven.

Mocht u ooit eens op het St Janskruid gaan kauwen, dan verneem ik graag uw bevindingen of van uw nabestaanden dan..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

26-07-2008 23:43

je hebt gelijk Mitz!!! even dat lijstje eruit, dit wil niemand op zijn geweten hebben.

het is niet iets voor beginners een gedegen kennis van ingrediënten is toch wel makkelijk, maar zoek eens rond in de diverse rubrieken hier op het forum, je komt genoeg tips tegen.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-07-2008 23:45

Goede informatie MITZ/HENK :wink:
Nu maar hopen dat mensen dit lezen en onthouden.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-07-2008 22:40

Huhh..
Onthouden??Wasdah?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

28-07-2008 00:49

:)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-07-2008 06:47

Henk ter Maat schreef:Huhh..
Onthouden??Wasdah?


Henk,

onthouden is dat wat je later nog weet, zonder dat je het opgeschreven hebt :D
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

28-07-2008 09:00

aahhh,

ik dacht even wat anders.
:-?