pure mineralen, vitaminen en dergelijke


Plaats reactie
janwillem hilverts

13-03-2006 22:51

Beste medevissers,

De titel zegt in princiepe wel genoeg..
Mijn vraag is echter of er toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets anders..

Ik wil nu is een boillie met puur vitaminen, mineralen en die richting op.. Ik heb redelijk wat ingredienten die dit hebben maar toch is mijn boillie op dat gebied nog niet helemaal perfect uitgebalanceerd op dat gebied (naar mijn mening)

Weet iemand toevallig ingredienten die hier redelijk aan voldoen..
Ik zelf zat toch gauw te denken aan iets richting de veevoeder.. Dit omdat er veel mee "gewerkt" wordt in die sector..

Een voorbeeld is fazantenopfokvoer (als ik het goed heb :wink: ) Dit is een ingredient die veel GOEDE mineralen en vitaminen bevatten, maaar ook zeer veel goede eiwitten, iets wat, naar mijn mening, toch wel goed is voor na de paai om de vis weer op zijn "kracht" te laten komen.. Zie het als natuurlijk voedsel..

Mocht er iemand suggesties en ervaring mee hebben, dosering en dergelijke.. Dan hoor ik het graag, mag eventueel ook via pb

Vriendelijke groet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2006 23:08

Beste JanWillem, het is een misverstand om veevoeders (voer voor vee dus...) of fazantenopfokvoer (het woord zegt genoeg denk ik) te gaan vergelijken met iets wat een vis als een karper nodig zou hebben c.q. lekker zou vinden c.q. gezond voor hem/ haar zou zijn. Meer wil ik er niet over zeggen, alleen nog wel dat ik soms niet goed wordt van alle vreemdsoortige bestanddelen en toevoegingen in aas wat voor karpers is bestemd...
janwillem hilverts

13-03-2006 23:19

Aart,

aan de ene kant heb je er gelijk in, maar tegenwoordig wordt niet overal meer op gelet en dergelijke.. Maar toch kan niet alles schaden voor de karper wat ook in de veevoedings industrie wordt gebruikt.. Neem een voorbeeld aan maismeel.. Ik kan dat behoorlijk goedkoop halen bij een veevoeder fabriek.. dan ben je toch dom als je het in een viswinkel voor bijna 2 euro de kilo gaat halen, als het net zo goed is en net iets beter uithardt omdat het wat fijner is.

Maar als je leest vraag ik gewoon om wat dergelijke ingredienten, dit hoeft niet perse uit de veevoederindustrie te zijn (maar hier vaak we die ingredienten te vinden zijn) denk maar aan cede en dergelijke zaden die gebruikt worden.. Is dat niet schadelijk dan? Volgens mij zijn dat ook dingen die tegenwoordig elke visser gebruikt die zijn boillies zelf maakt.

Neem maar is een voorbeeld aan hennep, hoe goed is dat wel NIET voor de vis? De meeste wateren zijn daar pas van naar de klote gegaan maar goed, dat is mijn kijk op hennep en mijn mening.. Maar je blijft altijd goede ingredienten hebben en dat is waar ik naar vraag en informatie over wil.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-03-2006 08:26

als je dan uitgelezen bent:

Carp Nutrition- A Review - Kim Jauncey
Een zeer interessant en bruikbare syllabus (bron OVB) met specifiek onderzoek over voeding (in relatie tot teelt) van karper. De volgende aan dit onderwerp gerelateerde onderwerpen komen uitgebreid aan de orde. Eiwitten (ook alternatieve bronnen) amino's (met vernoemingen van specifieke percentage's als het gaat om de essensiele amino's) vetten (met opmerkelijke bemerkingen) koolhydraten (wel of niet belangrijk?) vitamines (waarom welke perse wel en sommige niet percentage's welke deficienten enz) mineralen, andere weinig vernoemde alternatieven, temperatuur (optimum minimum) ratio's. Niet slecht enige bassiskennis helpt bij het vlot lezen. Engelstalig.

Optimalisering van de groei bij de karper (Cyprinus carpio L.)
Een op visteelt gericht onderzoek (OVB)
E.A. Huisman
Voor wie zich wil verdiepen in de mechanieken en techniek van de karperteelt
Nederlandstalig

Hengelproef met karpers 1989
OVB Project HE 89-01: boilieproef
Door A.J.P. Raat
Resultaat van voedering met mais en boilies
Resultaat van de hengelvisserij met boilies
Nederlandstalige nostalgie. Onderzoek uit de periode toen er nog maar net boilies waren.

Fish Nutrition
John E. Halver Western Fish Nutrition Laboratory Academic Press
Library of Congress Catalog Card Number: 68-8432 (Bron OVB)
Dikke pil met veel gegeven over visvoeding (niet specifiek karper)
Engelstalig.

Verstandig voeren December 2004 Jasper Arntz
Stagerapport over het gebruik van additieven in de sportvisserij

Scientific American
Color Vision in Fishes
The visual environments of fishes are blue, green or near infra red.
The retinal pigments acquired by diverse fish species in adapting to these environments are a valuable clue to the evolution of the eye
Engelstalig onderzoek naar het kleuren zicht van vissen
Joseph S. Levine en Edward F. MacNichol,Jr. Feb. 1982
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

14-03-2006 12:01

Spirulina, is een goede toevoeging voor vitaminen,mineralen en AZ.
0.5-1% is meer dan genoeg want het is vrij duur.
That's live!
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

14-03-2006 19:29

VITAMINEN – MINERALEN EN DE REST…

Jonge man, ik zal iets concreter zijn dan mijn voorgangers.

Voor Magnesium, Fosfor, Calcium kan je best gebruiken:

Alfafameel
Garnalenmeel
Vleesmeel
Bonenmeel
Vismeel, Tonijn
Vismeel, Witvis
Vismeel, Manhaden
Vismeel, Ansjovis
Vismeel, Haring

Voor Koper, IJzer, Mangaan, Zink kan je best gebruiken:

Garnalenmeel
Bloedmeel
Maïs, gedehrudeerd
Vismeel, Manhaden
Bonenmeel
Vismeel, Tonijn
Vleesmeel
Alfafameel
Rijstzemelen

Voor Choline, Inositol kan je best gebruiken:

Rijst, gepolijst
Zonnebloemmeel
Melasse
Bloedmeel
Sorghumgraan
Maïs
Maïsgluten
Caseïne
Vismeel, Haring

Voor vitamine E kan je best gebruiken:

Alfafameel
Rijstzemelen
Maïs, gedehydreerd
Maïs, gedehydreerd, korrel
Gerst
Tarwemeel voor dieren
Maïsgluten
Maïs
Vismeel, Haring
Tarwekiemen

Voor vitamine B1-B2-B3-B5-B6-B9-B12-H kan je best gebruiken:

Biergist
Maïs, gedehydreerd
Alfafameel
Vis, gecondenseerd
Vismeel, Haring
Zonnebloemmeel
Rijstzemelen
Tarwekiemen
Melasse
Pindameel


Voor vitamine Omega 3 vetzuur kan je best gebruiken:

Lijnzaadolie
Zalmolie
Ansjovisolie
Levertraanolie
Manhadenolie
Roodbaarsolie
Haringolie
Capelinolie
Canolaolie
Sojaolie

Voor vitamine Omega 6 vetzuur kan je best gebruiken:

Safraanolie
Zonnebloemolie
Maïsolie
Katoenzaadolie
Sojaolie
Pindaolie
Canolaolie
Kippenolie
Meervalolie
Capelinolie




Voor vitamine A kan je best gebruiken:

Levertraanolie
Vogelvoer
Koi Spirulina
Eigeel
Eipoeder
Trouvit, 000
Melkpoeder, vet


Ik weet het niet waar je het volgende kan kopen:
Alfafameel, sorghumgraan, gecondenseerd vis, canolaolie.

Veel Succes

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
janwillem hilverts

15-03-2006 13:48

Klaas van den Herik schreef:http://195.193.60.28/milkivit_de/home.nsf/imgref/6F3389A2E63DA9EBC1256CE6007A801E/$FILE/Fische2.pdf
Dank u, maar in het nederlands zou fijner zijn, en een wat duidelijkere omschrijving. Er staan alleen wat produkten (voor de karper) en vitaminen c..
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

16-03-2006 20:43

Ik denk dat er een verschil zit tussen het gebruik van een boilie die als werkelijke spierballen/vet kweker gebruikt wordt. Dat betekent wel dat je met deze zg opfokvoer-achtige boilies geen voerboilie moet maken voor de karpers: langere termijn zeker niet.
Wel kan het in mijn ogen zo zijn dat zo'n specifieke boilie een 'opstarter' kan zijn, of als een populaire single boilie gebruikt kan worden...

Jan Willem, buiten deze discussie heb je zojuist van je medeboarders hele goede bruikbare suggesties/ voeringredienten gekregen om een boilie op het niveau van mineralen, calcium, fosfor, vitaminen en dergelijke te krijgen (gericht op de behoefte en leefomgeving van de vis).

Je zal dan wel aan het rekenen moeten gaan...

gr. R
Plaats reactie