Het grote freezerbait topic!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-08-2005 20:33

Menno, Bekijk het zo,

7,50 is niet duur als je het ziet wat voor ingredienten erin gaan.
En de werk, stroom, water, verpakkingen dat komt er ook nog bij.

En dan levert Eclips je nog een boilie die over het algemeen gewoon van hoge kwaliteit is.

laten we zeggen probeer jij maar een boilie te vinden in de winkel voor 7,50 waar Lt vismeel in zit en l-zero-30 robbin red, Capelinmeel en nog andere ingredieten van hoge waarde.
ook diverse goede vloeibare spullen zo als zeer goede visolien en dergelijken

Groetjes Daan :)
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

28-08-2005 20:35

Menno, ik denk dat ze wel degelijk te vergelijken zijn!

In mijn ogen zijn alle boilies met elkaar te vergelijken..
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-08-2005 20:38

Robbin,

Niet alle freezerbaits zijn met elkaar te vergelijken.
Er zijn producenten van freezerbaits die enkelt via de aalten theorie werken (niets mis mee).

Maar er zijn er ook een hoop die met andere ingredienten werken.
Dit betreffen heel andere ingredienten dan de EA theorie...

Dus te vergelijken zijn ze zeker niet.

Elke fabrikant heeft ze sterke en zwakke punt, dat geld ook in ingredienten, de ene leverancier levert betere kwaliteit dan de andere.

Greetz daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

28-08-2005 21:01

Daan :

Die bijkomende kosten dat kan wel allemaal zo zijn.

Maar als je n stevige voerder bent dan word t n duur grapje.

Maar toch , ieder heb zn deel van den koek.


Gr :wink:
Chris Gabriele

28-08-2005 21:02

Heren,

Termen als Lt vismeel en l-zero-30 .
Het zijn producten die hun waarde hebben bewezen.

Mijn vraag of iemand weet wat de specificaties zijn van L-zero 30, dit ivb met het aminozuren patroon.
Zijn deze amino's hitte bestendig, hoeveel hou je over, of is het de smaak verandering?

LT vismmeel hetzelfde, laag verhit om alles te behouden.
Wij kneden een mix en koken deze, maw...wij verhitten deze weer tot 100 graden.
Is het de smaak, wat hou je over van de voedingswaarde van LT vismeel?


Ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen.

mvg Chris Gabriele.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-08-2005 21:09

Gelukkig kiest voor ons niet iedereen voor dezelfde boilie!!!

Zouden de vangsten snel afnemen, en de goede boilie's snel veranderen in de slechten.

Zo te horen, vangen we allemaal onze vissen.

Even over het vergelijken van boilies:

De Trigga's van nutrabaits zijn kwa referenties idd zeer zeer productief te noemen. Grote namen vissen de boilie's en vangen er goed op. Echter de prijzen welke ik op deze zakken hebt zien staan gaan alle redelijkheid te boven. Voor mij dus niet vergelijkbaar.

Wat de overige boilies betreft, denk ik dat ze ook niet te vergelijken zijn. Dit komt omdat ik van mening bent dat de echte productieviteit van een boilie gemeten moet worden aan het water waar de wordt ingezet. Te zachte, te snel oplossende boilies kunne bijv wel op binnenwateren of wateren met weinig witvis en kreeft worden ingezet. Zullen hier ook scoren. Op wateren met veel witvis, dwergmeeval en kreeft wordt het al lastig. Natuurlijk kun je ze even drogen maar ja....

Te harde freezer boilies zijn voor ''mij'' de mensen die veelal instant vissen minder vis opleveren. Maar dit zijn mijn bevindingen.

Vergelijkingen zijn dus naar mijn mening moeilijk te maken.

:D
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

28-08-2005 21:11

Net als Chris ben ik hier ook erg benieuwd naar..

Mijn vangsten zijn er zeker niet op achteruit gegaan sinds ik deze
producten gebruik.

Ik houd het kookwater overigens onder de 100 graden en schep ze af
voordat ze gaar zijn. Ik heb het gevoel dat dit enigzins helpt in het
behouden van attractoren.

Groet,
Harrie
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-08-2005 21:17

Beste Chris,


Eerst even over de aminozurenpatroon van L-Zero,30.
Wat voor aminozurenpatroon deze exact heeft weet ik helaas nog niet helemaal.
Wel weet ik dat deze niet zo gek veel zal verschillen van kwalitatiefe goede vismelen.
Deze amino's zijn voor zover ik zelf weet redelijk hittebestendig echter is dit wel tijd gebonden denk ik afhankelijk van de temperatuur die ze moeten doorstaan.
De ene kookt mooi op 100 graden de ander in een frituurpan op 180 graden en de slimmerikken die stomen met een combi steamer :D .
Wat smaak betreft van L-Zero,30 kan ik maar 1 ding zeggen het smaakt heerlijk, kan er moeilijk met me poten van afblijven.
Als ik nou nog een zou gaan trainen dan zou ik zeker groeien met de proteines die daar inzitten :lol:
Verder is het mooie aan dit goedje de totale wateroplosbaarheid ervan.

Ok Lt vismeel,

Op lage temperatuur bereid, echter welop een temperatuur die nog steeds hoger is dan 100 graden.
Ik denk persoonlijk dat het geheim van Lt vismeel vooral in het hoge gehalte aan wateroplosbare delen zit. (net als l-zero,30 wateroplosbaar ook)
Verder zijn deze melen een stuk makkelijker te verteren voor de vis en kan je ze in vele hogere concentraties in je boilie verwerken.'

Nou hoop je wat verder te hebben geholpen.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-08-2005 00:01

LT Vismeel hier, aminozuur daar. Mooie dure termen allemaal waar de doorsnee kerpvisser geen ruk mee kan. Ik heb in een ander topic ook mijn afschuw uitgesproken over mensen die het lef hebben om zoveel geld voor een kilogram boillies te betalen. Men wil ons doen geloven dat we die glimmende dure bollen met gouden randje nodig hebben om vissen te vangen. Een soort van indoctrinatie. Vergezeld met wat grote karpers, zum kotsen! Zijn we vergeten dat het jaren geleden gewoon met kippenmaïs en aardappelen ging?

Menno zegt het al: ieder zijn meug, maar ik vraag me stilletjes af waar de grens is? Met alle respect voor Frank, maar jij kan mij niet met een serieus gezicht vertellen dat ik écht €11,50 voor een kilogram boillies kwijt ben. Daar moet ik 2 uur voor werken! We worden overal waar we kijken omver gegooid met de reclame, of we het willen of niet, en schijnbaar is het een trend om met dure boillies te vissen.
Heel vaak halen ze dan "de Engelsen" erbij. Maar zeg er dan ook effe bij dat die gasten maar 10 kilogram boillies gebruiken per jaar jongens ...

Natuurlijk wil iedereen zijn boillies verkopen, en natuurlijk willen we allemaal geld verdienen, maar waar trekken we de grens? Ik verwacht dat de consument die zelf bepaald. Er is alleen 1 grote maar aan dit geheel. Weet de consument nog wel wat hij wil? Wie durft er nog te zeggen dat hij met een zelfdraaibal van 1,50 per kg zijn visjes vangt? Koop ons aas, en je zult zien dat je heel veel vis gaat vangen. Zelfs dit board zit vol met mensen die her en der hun boilliemerk promoten, zelfs jonge jongens worden ervoor "gebruikt". Dit topic is er gewoon het perfecte voorbeeld van. Ik zie het al voor me:

"Hier heb je 2kg boillies, zeg maar effe dat ons aas goed is"

Ik vind het jammer dat zoveel mensen hun vangsten toeschrijven aan een boillie. Als jij die boillie op de verkeerde plek voert zal er echt geen karper mee gevangen worden, ik bedoel maar.

Ik ga maïs koken, tabee!

Stefan
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

29-08-2005 05:47

Stefan,

Roerend met je eens. Mijn vraag aan Frank of hij ook dat geld zou betalen als hij ineens niet meer gesponserd wordt ( ? ). En koudgeperste LT vismeel ineens toch koken vind ik erg leuk om te lezen, er zijn dus mensen wakker. Laat ik een uitspraak van Den Beats noemen die jouw ( en mijn ) mening perfect weerspiegelt.

Liever met een konijnenkeutel tussen de vissen dan met een superbal naast de kwestie...

Eentje voor boven de plee met een hoop stront.

Groeten,

Kwint
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2005 07:25

Met een goeie bol tussen de vissen ga je dan seriues brokken maken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2005 07:28

Maar dat kan al vanag 1,50 de kilo.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-08-2005 09:34

Het niveau begint alweer behoorlijk te zakken !

Zonde !! :roll:
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2005 09:49

Herwin, het is De Baets :lol:
Dezelfde bla bla bla heb ik al langer dan 20 jaar gehoord, feitelijk is er dus nog niets veranderd (en zal er ook niets veranderen). De karper wordt door velen als een super intelligent dier beschouwd, met soms bovenmenselijke eigenschappen, terwijl het gewoon een dom omnivoor varken is dat in principe vrijwel alles vreet, zelfs zich laat vangen aan dingen die niks met voedsel te maken hebben (en soms werkt dat nog beter ook!). Maar goed, ieder z'n meug en dat is maar goed ook voor de handel...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-08-2005 09:51

Nou Aart, zo praat je toch niet over dé mooiste zoetwatervis? :wink: :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2005 09:54

Ach Bas, het is maar net hoe je het wilt bekijken. In vergelijking met b.v. een zalm is een karper maar een log dier en helemaal niet zo sterk :lol:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-08-2005 09:57

Dát neem ik zo van u aan, Aart. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-08-2005 10:09

Hallo boarders!

Altijd boeiende discussies over aas.
Vooral het verschil in waarde wat de karpervissers het aas toekennen is soms groot. De kwaliteit van het aas in Nederland is volgens mijn bescheiden mening niet erg belangrijk. Met een simpele, degelijke koolhydratenbol met wat goede eiwitten en een leuke olie kun je in Nederland bijna overal uit de voeten, mits je zelf aardig kunt karperen en je niet op een zwaarbevist circuitwater zit.
Zaken als waterkennis, stekkeuze, rigkennis, doorzettingsvermogen en voerstrategieen zijn mijns inziens dan ook veel belangrijker dan de kwaliteit van het aas, totdat.....je op zo'n circuitwater terecht komt waar een hoge hengeldruk heerst en altijd of vaak gevoerd wordt.
Op dat gebied heb ik dit jaar veel bijgeleerd. Je kunt, door het juiste aas op de juiste manier in te zetten, de overige vissers werkelijk aanzienlijk minder laten vangen of zelfs laten blanken. Eén en ander is echter volledig afhankelijk van hoe goed jij en die anderen bezig zijn. Over de waarde van aas gesproken..... Ik verwijs dan ook graag nogmaals (net als Herwin) naar die mooie uitspraak van Luc de Baets. 100% waar.

Leuk praktijkvoorbeeld over de waarde van aas:
Ik heb het geluk dat ik door mijn functie als verdeler (bij een bijna onbekende, nog op te richten Engelse aasfirma) mijn aas nu gratis krijg. Het gaat hierbij om freezers uit het topsegment (€ 12 - 15) en readymades uit het middensegment (€ 8 - 10).
Ik ben eind 2003 verhuist van Drenthe naar Zuid-Holland en vorig jaar zomer begonnen met vissen in Zuid Holland. Waterkennis nul komma nul. Ik viste met mijn eigen degelijke koolhydraatbol en ving uiteindelijk wat vissen.
Dit jaar dus met Pukkabaits aan de slag. Dit betekende echter niet dat sinds ik met dát aas vis (dit jaar dus), de dertigers ineens op de kant rollen. Integendeel! Naast wat kleine succesjes op makkelijk water liep ik tegen maar liefst 16 blanks aan op een zwaar kanaal en nog eens 10 op een ander zwaar water. Ik bedoel maar (ik ben op nieuw water dus gewoon een waardeloze visser door gebrek aan waterkennis).

Over de verkoopprijzen ben ik het met Stefan en nog een aantal boarders deels eens. De prijzen zijn weliswaar hoog, maar niet altijd ten onrechte. Het aas wat ik nu verdeel heeft bijvoorbeeld een kostprijs van € 4. Als dat verkocht wordt aan winkels, moeten er uiteraard kosten mee gedekt zijn plus wat winst. Zit je al op € 7 à € 8. Als die winkelier dat weer moet verkopen en financieel gezond wil blijven, is een prijs tussen de € 12 en € 16 heel normaal. Dat sommige aasfirma's een lagere kostprijs hebben of sommige mensen onevenredig veel verdienen aan het aas zal absoluut zo zijn, maar in welke branche is dat niet zo?
Dus duur zijn ze inderdaad, maar te duur? Vind ik van niet.
Het is beter wanneer de karpervisser met beide benen op de grond blijft staan en eens goed bij zichzelf afvraagt wat hij nu werkelijk nodig heeft voor het water wat hij wil gaan bevissen. In verreweg de meeste gevallen volstaan dan de boilies met een verkoopprijs tussen de € 4 en de € 8 (of het goed is voor de karper is een andere discussie).
Wil je op een zwaar bevist water echter goed uit de verf komen, dan kun je door te investeren (€ 10 - € 20 per kilo) in een top-aas het verschil maken. Een andere, veel goedkopere, maar tijdrovende manier is om je karperboekenkast in te duiken, aasdiscussies te volgen en zo je aaskennis op te vijzelen.

Resumé: Laat je niet gek maken!


Met vriendelijke groet,



Frank Huisman

PS: Ik zal dat onderschrift ook maar eens wat nuanceren..... :wink:
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 29-08-2005 10:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 10:10

Stefan,

Je hebt helemaal een punt, maar het blijft een feit dat sommige bestandsdelen eenmaal meer karper op de kant brengen, vooral in de periode waarin we nu zitten...
Er wordt veel gevist en de karper kent de klappen van de zweep.

Als je dan met hoogwaardigere ingredienten in je bol wel de vis op de kant krijgt...

Laat ik voorop stelllen dat het aas niet de vissen op de kant brengt, maar de gebruiker ervan!


En zeg nu eerlijk... Als we zelf deze ingredienten in onze bol draaien, wat kost en dan nog...?
Juiste adressen vinden om de LT te kopen, het kost nog minder dan de vismeelbagger die je in de hengelsportzaak koopt en de kwaliteit is vele malen beter!



Een bol met hoogwaardige ingredienten kost mij nog steeds 2 euro de kilo, alleen heb ik wel lopen struinen op zoek naar goede kwalieit en goedkope prijzen, en soms heb je mazzel nodig....

Een bol verkopen voor 11 euro de kilo is ook absurd, maar vergeet niet dat er vaak 3 gezinnen van moeten eten, of de bol het ged waard is of niet!
Kijk naar de source boilies... 17 euro per kilo... Maar ze blijven het verkopen!

Jij bent niet bereid dat geld neer te leggen (ik ook niet) maar er zijn er genoeg die dat dus wel doen, zo ook met een goede freezer...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2005 10:33

Kan allemaal wel zijn, maar Chris heeft nog geen antwoord.

Gezien zijn ervaringen met houdbaarheidsmeuk, ook de niet chemische, (of waren ze allemaal niet chemisch?) durf ik te beweren dat hij verstand van zaken heeft.


Ik vis ook (toevallig) met lt vismeel, wist ik veel. Of het helpt weet ik niet. WEL werd en het aquarium en later de de vijver bij Jacco gesloopt. Ook bij zeer lage temeperaturen, maar lange na niet met het "eigen" voer.

MVG

Klaas
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-08-2005 11:02

Beste Frank,

Met alle respect, maar je schrijft "freezers uit topsegment", daarmee bedoel je qua prijs neem ik aan? Door alle tussenhandel wordt de prijs torenhoog! Dat is toch niet meer interessant voor de consument?

Stel nu eens dat jij graag voert en je wordt niet gesponsord? Zou je dan écht tot 20 euro uitgeven voor 1 kg bollen? Voor dat geld heb je minstens 3 kilo andere kwaliteitsbollen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2005 11:05

Daniël je schrijft zo mooi; -- Deze amino's zijn voor zover ik zelf weet redelijk hittebestendig echter is dit wel tijd gebonden denk ik afhankelijk van de temperatuur die ze moeten doorstaan.
De ene kookt mooi op 100 graden de ander in een frituurpan op 180 graden en de slimmerikken die stomen met een combi steamer --

Wil jij mij vertellen hoe iemand in een frituurpan water tot 180 graden kan opwarmen zonder dat het al verdampt is?
Water boven de 100 graden krijgen kan bij mijn weten alleen onder druk.
Je kunt wel een frituurpan op 180 graden zetten maar of het water dan ook 180 graden wordt????

bvd. Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-08-2005 11:15

Herwin Kwint schreef:Stefan,

Roerend met je eens. Mijn vraag aan Frank of hij ook dat geld zou betalen als hij ineens niet meer gesponserd wordt ( ? ).


Herwin,

neen, ik zou het geld er niet voor betalen als ik niet voor ocean zou vissen. Da's mijn eerlijke mening, omdat ik daar het geld niet voor zou hebben als je ziet wat ik aan aas gebruik.

Ondanks het feit dat het een zeer dure boilie is, is het wel degelijk een veel verkochte boilie. Dus ik ga er van uit dat er genoeg mensen zijn die het wel kunnen bekostigen.

Echter, duidelijk dat de zaken voor mij anders liggen. Mij zal je dan ook niet horen klagen.

Mvg,
Frank Avezaat
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-08-2005 12:01

Beste Douwe,
Je heb gelijk wat betreft het water tot 180 graden krijgen zonder het verdampt.

Ik doelde alleen te zeggen dat er mensen zijn die de frituur op 180 graden gooien, en dan continu water bijgieten denk wel dat je der weleens van heb gehoord.
Het water komt wel een heel stuk hoger dan 100 graden.
Maar zoals jij al zegt verdampt het tegelijker tijd ook.

Zowiezo vind ik het slechtse wat je kan doen boilies in een frituurpan koken.
je kookt een hoop kapot en dat geld voor alle boilies in dat geval.
Daarom is het verstandigst voor wie geen steamer heeft een stoompan.
of zelfs koken in een pan met water die steeds net onder de 100 graden blijftg ook optimaal.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-08-2005 12:33

Douwe,het is inderdaad onmogelijk om water boven de 100 graden te krijgen als je niet onder druk kookt.
Water heeft nu eenmaal een kookpunt van 100 graden en dat kan alleen verhoogt worden door onder druk te koken.