Dresuur


Plaats reactie
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

15-12-2004 20:16

Beste karpervissers,

Hoe kan je erachter komen of er dresuur op een water heerst?? Want ik heb namelijk het gevoel dat er dresuur heerst bij een plas in mijn buurt. Het bestand aan karper is erg groot, maar je krijgt maar heel af en toe een run!! :-? Wat voor een dresuur kan het zijn??

Alvast bedankt,
lex
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

15-12-2004 21:25

je kunt het natuurlijk vragen aan Anke van Grunsven.. Die heeft verschillende medailles met dressuur gewonnen.... :P
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

15-12-2004 21:31

Ik krijg ook nooit runs, k snap er helemaal niks van!
Mijn 3.5 ponds stokkuuh liggen altijd netjes op de P.I.M.P. bling-bling rodpod, mijn tutti-frutti boilies meuren het halve universum bij elkaar en bovendien draai ik m'n lijnen altijd netjes strak!

:roll:

Daniel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 21:36

Lex,

Karper kent conditionering. Dat wil voor ons zoveel zeggen dat voor hen herkenbare en frequent terugkerende beelden die met gevaar in verband gebracht kunnen worden het wantrouwen verhogen. Conditionering indelen in soorten is een beetje typisch omdat het principieel om dezelfde werking gaat. De mate van conditionering hangt samen met de hengeldruk. Dit kun je tijdelijk doorbreken door af te wijken van de norm op dat water. Wat er gebruikelijk is op jouw water kan ik je natuurlijk niet vertellen. Daarvoor zul je om je heen moeten kijken. Wat wordt veel als aas gebruikt en hoe wordt er dan precies gevist? Veel strakke lijnen in het water, zoals Daniel aangeeft, is ook zoiets. Al meen ik dat karper daar van nature daar al wantrouwig voor is.

Groet, Kees
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 21:45

Maak je maar niet te druk om het modewoord 'dressuur'. Denk dat het in de meeste gevallen wel meevalt. Probeer gewoon wat kritischer naar je eigen visserij te kijken. Kloppen je rigs wel, in de meeste gevallen voldoet een standaard +- 18 cm onderlijn met line-aligner wel. Ligt je aas wel op een produktieve plaats of .....enz.

Mvg, Niels
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-12-2004 21:52

Op putjes met hogere bezetting volgens mij nog meer de regel vis anders als anderen. Probeer vooral op dit soort plaatsen de plekken te vinden waar minder gevist wordt. Dus niet die standaard 20mm tutti-frutti bal meer vissen met 15 boilies erom heen. Maar gewoon een kilo 12mm erbij of bijvoorbeeld 2-3 bolies er beetje verspreid omheen. Of gewoon de single... pop-up of zinkend.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

15-12-2004 21:53

de dressuur onder vissers onderling is volgens mij groter dan de dressuur bij de vissen.

als pietje vandaag vangt met een merk zus of zo, dan zit morgen de halve kolonie daarmee :S bij karper duurt het iets langer, maargoed na jaren op het zelfde putje kennen ze natuurlijk het klappen van de zweep...

dressuur bij vissen bestaat wel, maar het wordt volgens mij ook wel heel makkelijk geroepen als men eens een keer niks vangt. Dressuur doorbreken is makkelijk als je er achter kan komen wat het herkenningspunt voor de vis is. Neem dat weg en je vangt weer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 22:01

Maarten,

Na de start van het visseizoen nemen de vangsten af. Dat is conditionering. Het waarom is de eigen invulling van de karpervisser. Die gaat net zo ver als zijn fantasie toelaat. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-12-2004 23:13

Hallo Lex

Dressuur moet je niet zien als iets wat er wél is, of niet is. "Dressuur" is eigenlijk een al te makkelijk woord welk wij karpervissers in het leven hebben geroepen. Dressuur heeft ook een bepaalde grens. Die grens ligt nimmer hoger dan het gevolg van bepaalde aanknopingspunten welke de karper krijgt. Wanneer er op je water gevist en gevangen word, dan heb je ALTIJD "dresuur" of beter gezegd, conditionering op een aantal punten. Zelfs op weinig beviste wateren, of rivieren is zoiets merkbaar, wanneer je -iets- weet te doorgronden en doorbreken. "Dressuur" is iets wat is ontstaan door steeds weer dezelfde "alarmbellen"...denk hierbij aan gebruikte aassoorten, beviste stekken, strakke lijnen, en aaspresentatie. Wanneer deze alarmbel is gaan rinkelen krijg je ALTIJD te maken met wat wij "rigsdressuur" noemen. Met andere woorden, wanneer een karper scherp gaat azen, omdat hij/zij een herkenbare situatie tegenkomt (bepaalde stek bijvoorbeeld) zal het dier veel vlotter "merken" dat er iets niet in orde is met die ene boilie. (Rigdressuur dus). Enerzijds kun je proberen te zorgen dat de alarmbellen niet zo heftig gaan rinkelen (voorvoeren, andere stekken, alternatief aas) anderzijds kun je met rigaanpassingen aan de slag gaan. Combinatie kan ook...mits goed gecombineerd en doordacht. Zomaar op een andere stek gaan vissen, met zomaar -een- "anti-dressuur-rig" eraan, heeft niets te maken met het doorbreken van de barriere. In beide gevallen is het erg belangrijk om patronen te gaan ontdekken, achterhalen dus waar karpers eventueel negatief op geconditioneerd kunnen zijn geraakt op je water. Plat geviste stekken zijn een simpel voorbeeld van zo'n patroon, in de praktijk ligt het hele verhaal echter iets gecompiceerder; Er is een in eerste instantie ondoorgrondbare mix ontstaan van tientallen zowel negatieve alsook positieve(!) patronen (herkenningspunten), waar vaak echter wél enkele hoofdregels uit te halen zijn (toch weer die stekken bijvoorbeeld!).

De allerbelangrijkste herkenningspunten waar we (en de karpers) tegenop lopen zijn wat mij betreft:
-Stekken
-Voer (opm.: Geldt in mindere mate ook voor enkele andere herkenningspunten)...het soort voer kan ook positief gaan werken, indien karpers dit type relatief gezien een stuk meer meer vertrouwen kunnen vreten dan dat ze erop gevangen worden. Of: Voor iedere vangst op een bananenboilie heeft een karper gemiddeld -laten we zeggen- OOK een kwart kilo veilig kunnen vreten.
-Strakke lijnen
-Dag/nacht (opm.: Wanneer er op je water enkelt overdag word gevist, KAN het snachts weleens 8x zo goed gaan, of andersom. Ik heb zelf een aantal keer meegemaakt dat dit met grenzende zekerheid te maken heeft gehad met "dressuur".
-Manier van voeren (veel/weinig/verspreid/compact/enz)
-Nerveuze of vluchtende soortgenoten. (een belangrijke...al in een vrij vroeg stadium gaat het van meerdere vangsten in een uur (groepje) naar slechts 1 vangst in dat uur. (ook uit een groepje, maar de rest is op hol geslagen in het ergste geval, of azen superscherp door) Duidelijk merkbaar op een water waar ik de voorbije twee jaar heb gevist. Een typisch "groepjeswater" ...maar steeds 1 vis uit zo'n groepje, tenzij je "iets" doet.
-Uit alles voortvloeiend: Rigdressuur

Wat ik zojuist al wilde zeggen en een beetje antwoord gevend op je vraag: Het is nimmer zo dat je op jouw water alleen bijvoorbeeld stekdressuur hebt, maar het is altijd een mix. Op de ene stek vreten ze die herkenbare gele boilies gemakkelijker dan op de andere.

Maarten, Fantaaaaastische foto van een geweldige snoek overigens! Heeft gewoon iets...hoog "visser-met-vis-gehalte".

m.v.g. ChrisN
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

16-12-2004 07:45

Okeej bedankt voor jullie reacties! :wink: Maar op die plas vist iedereen met strakke lijnen, hoe kan je de lijn slap krijgen? zonder swinger vissen cker of niet? :-?

Gr. lex
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-12-2004 09:27

Lex,

Je zal moeten proberen te kijken hoe anderen vissen... Gebruiken zijn toplood of niet?
Als zij zonder toplood vissen, gebruik dit dan eens (als je toplood kan gebruiken op het water, hangt van bepaalde zaken af)

Als je met slappe lijnen wilt vissen, dan moet je je lijnen ook echt slap leggen, dat is niet zonder een swinger vissen, maar je lijn na het inwerpen niet strakdraaien maar rustig op je rodpod liggen.

Je kan ook proberen de 'dressuur' te doorbreken door mat ander aas te vissen dan de anderen. Vist iedereen me boilies? Probeer het dan met pinda's of tijgernoten, kikkererwten, enz.
Genoeg alternatieven om karper mee te vangen.

Verder moet je weten dat dressuur een woord is dat door velen snel wordt gebruikt, maar wat vaak niet aanwezig is.
Probeer alleen slimmer dan de andere vissers te zijn, dan zal je absoluut je vissen gaan vangen.

Succes!
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

16-12-2004 20:03

Okeej, bedankt voor je reactie. Maar als je met pinda's gaat vissen, zijn het dan die pinda's die je aan de vogels geeft of welke(ik weet al wel dat je niet met gezoute of gebrande pinda's moet vissen) :wink:

Gr. lex :P
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2004 09:06

Lex,

Dat zijn inderdaad de pinda's die je ook aan de vogels kan voeren.
Kijk eens bij een dierenspeciaalzaak die ook een vogelafdeling heeft, of een groot tuincentrum die ook dierenartikelen verkoopt.
Als je de pinda;s wilt klaarmaken moet je even op deze site zoeken naar hoe je pinda's moet klaarmaken, dat is wel belangrijk om goed te doen.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

17-12-2004 10:03

Ja, ik zal vanmiddag is gaan kijken! :wink: En morgen en zondag weer lekker vissen, altijd goed naar z'n weekje school! :D

Gr. lex
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-12-2004 12:32

Lex,

In ieder geval alvast veel succes.

En als ik jou was zou ik dan gewoon morgen gaan vissen op een stek waar je normaal ook vist en dan gewoon ander aas (je zal nu vast wel al op ideeen zijn gebracht) gebruiken en de lijnen lekker slap laten liggen. Wat ik daarnaast zou doen is een kleine hoeveelheid van dat aas voeren op een van de rustige plekjes van het water (liefst ook nog een beetje beschut gelegen door wat struiken, bomen of iets dergelijks waardoor weer en wind er minder vrij spel heeft) om zondag dan op die bevoerde stek te gaan vissen.

Maar wat ook kan helpen is een lijstje maken met wat de vissers die goed vangen hetzelfde doen en wat de minder vangende vissers hetzelfde doen.Vaak kan je hieruit al heel wat opsteken en zelf een beetje een plan maken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

17-12-2004 17:24

Ja, ik heb al z'n stek in mijn gedachte, langs de kant onder een boom. Het is daar ongeveer 1 meter diep. Maar ik heb er ook nog eentje midden op het water, er ligt daar een grote boomstam op ongeveer 4 meter diepte. Alleen nu moet ik nog even bedenken hoe ik daar moet gaan voeren met pellets! zou dat met een werpstick lukken? En welke stek zouden jullie kiezen?

Gr. lex
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-12-2004 17:41

Allebij, de zorg blijft of de vis niet onder de boomstam vliegt met alle gevolgen van dien, bezint eer ge begint zeker op dat soort obstakels.
Maar verwacht er niet al te veel van in deze periode, het blijft moeilijk zeker als de vis er normaal niet komt om te azen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2004 19:01

Lex,

Let op wat Douwe schrijft...
Ga niet zomaar tegen obstakels aanvissen, ik weet niet of je er veel ervaring mee hebt, maar de kans dat je de vis evrspeeld is vaak vrij groot. Voroal als j statisch gaat vissen tegen de obstakels aan.

Je kan beter op je toppen vissen, zodra je top gaat tikken sla je aan en loop je 2 passen naar achter zodat de vis weg is van het obstakel, zodra de vis zih vastzwemt aan de obstakel... is ie de pisang :cry:

Veel vissen worden op deze manier 'lelijk' waaronder kapotte bekken.
Als je vist moet je er altijd voor zorgen dat de karper veilig te drillen is, geen onnodige risico's nemen.

ikzelf zou 2 stekken bevissen, 1 op een meter of 3 en de andere hengel tegen de kant waar de wind op staat.
Plaats reactie