beschimmelde boilies


Plaats reactie
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

12-08-2004 17:59

hallo,

ik maak tegenwoordig mijn boilies zelf. Nu heb ik laatst 3 kilo boilies gerold en gekookt, om een kleine voersessie af te leggen. Ik voer ongeveer 50-75 boilies per avond, en dit ongeveer een week lang.

Natuurlijk heb ik de boilies goed laten drogen, enz. en daarna meteen ingevroren. Maar nu had ik er per ongeluk al een zakje van de volgende dag uitgehaald. En daar kwam ik pas 2 dagen later achter. De boilies moet gaan zweten zijn, denk ik. Dus zijn ze een beetje vochtig geworden.
Dus kan er al heel snel een beetje schimmel ontstaan.

Ik trof het zakje dus een beetje beschimmeld aan. Ik vond het zonde om alle boilies weg te gooien, dus heb ik ze stuk voor stuk een beetje grof afgewassen in schoon water. Zodat de aangekoekte schimmeldeeltjes weg werden gewassen.

Ze zagen er weer bijzonder goed uit, alleen toen ik rook, leek het wel wat zuurder van geur. Nu vond ik dat niet vreemd, i.v.m het schimmelproces enz. Zal er een zure lucht vanaf komen.

Nu was mijn vraag of dit schadelijk is voor mijn voerstek waar ik al enige dagen mee bezig ben... of zelfs schadelijk voor de karper? misschien een domme vraag, maar stel je voor dat je karper afschrikt.

Wel heb ik ooit eens gelezen, dat het verstandig is, om en blikje zachte mais een beetje zuur te laten worden, om er bijvoorbeeld mee te kunnen gaan penvissen ofzo.

Is dit een beetje hetzelfde als mijn probleem? of is dit met boilies anders?
persoonlijk denk ik dat het niet zoveel uit zal maken, en misschien nog wel beter zal werken, een beetje zure boilies... Of zit ik echt helemaal verkeerd?

ik heb nu alles neergezet wat ik weet binnen dit onderdwerp, maar nu zou ik van jullie wat meer duidelijkheid willen.

Dus reacties gevraagd :wink:

Alvast bedankt,

marc
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 18:36

HEb ik ook al eens meegemaakt dat men boillie snet begonnen te schimmelen. Ik heb het er gwoon afgewreven, dan mee gaan vissen en ik geloof zelfs nog een vis gepakt ook. Maar vers is toch wel beter, dus laat ze nu niet altijd beschimmelen hè :wink:

M.v.g.,
Onkelinx Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

12-08-2004 22:13

Marc,

Ga zelf eens beschimmeld eten eten.. Ik denk niet dat jij daar bepaald vrolijk van word.. Ik denk zelf dus ook dat die karpers er degelijk wat aan over kunnen houden! Niet gebruiken dus, je eigen domme schuld dat je de boilies hebt laten verschimmelen.. volgende keer beter op letten dus!

Mvg, Tobias boot (200e post! :D)
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

13-08-2004 13:14

[quote="Tobias Boot"]Marc,

Ga zelf eens beschimmeld eten eten.. Ik denk niet dat jij daar bepaald vrolijk van word.. Ik denk zelf dus ook dat die karpers er degelijk wat aan over kunnen houden! Niet gebruiken dus, je eigen domme schuld dat je de boilies hebt laten verschimmelen.. volgende keer beter op letten dus!

Mvg, Tobias boot (200e post! :D)[/quote]

nee toch denk ik dat het niet slecht is voor de vis,
ondanks dat ik hier reacties vraag over de boilies.

Maar kijk. Ik zeg dus dat ik de kleine schimmel plekjes
heb weggewassehn, het gaat er zo af. Zelf heb ik dat weleens met kaas,
als er een stuk kaas in de koelkast ligt met een klein schimmelplekje gooi ik niet heel de kaas weg. Ik snij gewoon een klein stukje weg, van de schimmelaanslag. en dan is het nog wel te eten. Kijk het moet te bont worden, dus niet helemaal groen beschimmeld, en onder de haren, maar gewoon een klein stukje kan geen kwaad, dat denk ik.

net als met het voorbeeld wat ik gaf met die mais, het blikje opentrekken en een beetje zuur laten worden... dus tegen het schimmelproces aan, dat is juist productief heb ik gelezen.

Dus ik ben hier weinig mee opgeschoten. Iemand met ervaringen?

mvg. mh
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

13-08-2004 17:57

Maar marc, jij zegt dat de boilies zuur roken.. en dat is géén goed teken. En om het nou uit te proberen lijkt me ook niet zo'n strak plan, stel nou dat die boilies dus niet voor de karpers zijn (wat me wel logisch lijkt) en d'r gaan vissen dood.. dat zijn die 50-75 boilies niet waard, of wel dan?

Mvg, Tobias boot
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

13-08-2004 22:51

hang de boilies in een aardappel zak (zo van die netzakken) dan schimmelen, ze niet maar worden wel hard.

Je gaat uw netjes uitgestippelde voercampagne toch niet om zeep helpen door rotte boilies op je plek te voeren ??

Het kan nooit goed zijn wanneer je boilies zuur ruiken => daarom te veel voer in het water bij weinig karper is ook niet goed want dan zullen er boilies blijven liggen en rotten.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

14-08-2004 10:28

[quote="Danny Pauwels"]hang de boilies in een aardappel zak (zo van die netzakken) dan schimmelen, ze niet maar worden wel hard.

Je gaat uw netjes uitgestippelde voercampagne toch niet om zeep helpen door rotte boilies op je plek te voeren ??

Het kan nooit goed zijn wanneer je boilies zuur ruiken => daarom te veel voer in het water bij weinig karper is ook niet goed want dan zullen er boilies blijven liggen en rotten.[/quote]

ja OK, bedankt.

jij bedoelt zo'n zak van sinterklaas :wink:
Een jute zak, waar het vocht gemakkelijker in kan trekken. Ok ik zal de beschimmelde boilies weggooien.

mvg. mh
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

14-08-2004 14:30

Ik denk dat die eerder zo'n zak bedoeld van een soort nylon. Danny zeg het eve als ik verkeerd zit!

Ik heb ze vaak in m'n bewaarzak hangen
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

14-08-2004 18:20

hoi,

heb zelf wel eens gevist met licht beschimmelde boillies...wel vismeel en super op gevangen...
ken iemand die ze extra een dag of twee laat liggen uit de vriezer...
en dan pas gebruikt om te vissen...ook hier praat ik dan wel weer over vismeelboillies...
gr roy

gewoon proberen....ben je er het snelste achter...
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

14-08-2004 22:35

ja het kan best vangen maar is het niet schadelijk voor de karper???
Het lijkt me namelijk niet erg gezond. Natuurlijk zijn niet alle schimmels schadelijk maarja je weet het niet. Ik zou die beschimmelde zooi gewoon weggooien.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

15-08-2004 11:19

hoi,

denk persoonlijk niet dat het kwaad kan,
zullen ook plaatsen zijn waar het voer een aantal etmalen in het water ligt voor dat het geconsumeerd wordt......en dan zal het aas ook niet meer in al te beste staat zijn...gooi maar eens een boillie in water en laat hem een paar dagen liggen...
dus...schadelijk zal het niet zijn....het menu van een vis is bestaat uit veel meer dingen die voor mensen misschien niet echt overkomen als eetbaar...
denk ook niet dat de vergelijking tussen een mens en een karper opgaat..
gr roy
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

15-08-2004 11:59

Roy,

Als jij een boilie een paar dagen in het water laat liggen dan gaat ie afbrokkelen.. dan flikkerd die helemaal uit elkaar, die gaat juist niet snel schimmelen! (zo heb ik het dan gezien tijdens een testje van mezelf)

Mvg, Tobias boot
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

15-08-2004 13:28

mensen,

ik ben er van overtuigd dat het niet slecht is voor de karper.
Denk maar eens na. Stel je voor je eet iets waar je helemaal niet goed van word, oftewel je lust het niet. Dus je zal het de volgende keer laten liggen, voordat je weer ziek word, of over je nek gaat.

Ik denk dat het ook zo bij de karper gaat. Hij eet een paar beschimmelde boilies, en voelt zich een tijdje later niet lekker, of ze smaken niet lekker, en zodoende zal hij ze altijd laten liggen. Lust hij ze wel? en is hij er helemaal wild van, dan gaat hij alleen nog maar meer zoeken, en zal hij minder nadenken bij de volgende paar beschimmelde boilies. Je bent op dat moment een bepaald dresuur aan het kweken, waarmee je de karper het aas, in dit geval de licht beschimmelde boilies, laat vertrouwen. Het gevolg is dat je de karper die wild is van je boilies, vroeg of laat gewoon haakt! Een karper is erg slim, en leert tenslotte van zijn fouten, of juiste dingen :wink:

Conclusie:
Ik denk dat licht beschimmelde boilies geen kwaad kunnen voor de karper, en al helemaal niet voor de vangsten. Ik ben ervan overtuigd dat het mijn vangsten kan verbeteren, dus ga ik het in de toekomst eens proberen met lichte schimmelballen. Ik hou jullie via dit topic op de hoogte.

Nogmaals ik ga niet met behaarde boilies vissen, die al een week ligen weg te rotten. Maar gewoon met lichte schimmelaanslag, die je zelf weg kunt wassen. Als je dan vervolgens aan de boilies ruikt, ruiken ze wat zuurder dan normaal. Hiermee wil ik het dus gaan proberen. :wink:

ik hou jullie op de hoogte :wink:
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

15-08-2004 17:06

Ja marc,

En als je vlees eet wat toch nog een beetje rauw is (waar je dus niks van proeft) kan je er ook ziek van worden.

Mvg, Tobias Boot
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

15-08-2004 19:32

[quote="Tobias Boot"]Ja marc,

En als je vlees eet wat toch nog een beetje rauw is (waar je dus niks van proeft) kan je er ook ziek van worden.

Mvg, Tobias Boot[/quote]

ja Tobias,

jij zoekt het wel heel erg ver. Ik bedoel er zijn aardig wat vleessoorten die je ook gewoon rauw kunt eten tobias, als je wilt kun je daarmee ook nog met mij in discussie, mijn oom is toevallig slager, en ik heb aardig wat uurtjes bij hem gewerkt.

Maar waarom ga je er toch steeds tegenin?
Ik ben er toch al grootendeels achter gekomen. Als de karper het aas tot zich neemt. Bijvoorbeeld een licht beschimmelde boilie van mij. En er op den duur niet goed van word, dan weet hij dat hij ze moet laten liggen de volgende keer. Omdat hij erachter is gekomen dat hij er niet lekker van word. Proefondervindelijk leren heet dat. Een slimme karper leert hier dus van.

En ik ben ervan overtuigd dat het niet zo erg zal zijn, dat het dodelijk is voor de karper. Als het schadelijk is, zal hij er hooguit beroerd van zijn, maar dan houdt het ook op.

Dus ik ga het gewoon proberen, licht verzuurde boilies vanuit de eigen keuken, en gewoon afwachten wat de resultaten zijn.

Ik denk dat ik mijn vangkansen ermee kan vergroten, jij denkt van niet. Maakt niet uit, we zullen het afwachten.

mvg. mh
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

15-08-2004 20:32

hoe ga je je nieuwe boilies noemen? schimmelviskaasboilie? :D
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

15-08-2004 21:55

Marc,

Ik zeg niet dat je visvangsten er minder op zullen worden, ik zeg slechts dat je d'r mischien karper mee ziek kunt laten worden. Maar goed, ga je gang.. wie ben ik om je tegen te houden?!...

Mvg, Tobias boot
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

16-08-2004 13:10

[quote="Tobias Boot"]Marc,

Ik zeg niet dat je visvangsten er minder op zullen worden, ik zeg slechts dat je d'r mischien karper mee ziek kunt laten worden. Maar goed, ga je gang.. wie ben ik om je tegen te houden?!...

Mvg, Tobias boot[/quote]

das waar, je kunt me niet tegen houden... maar de karper zal er zelf snel genoeg achter komen, als hij er beroerd van is geworden, dus zal het geen gevaar zijn. :wink:

mvg. mh
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

16-08-2004 13:24

tobias,

een boillie die een paar dagen in het water ligt...komt bovendrijven en stinkt een uur in de wind....dus wel degelijk aan het rotten..bederven.
zoals ik al aangaf kun je een karper niet met een mens vergelijken...
een hond eet toch ook rauw vlees zonder er ziek van te worden???
ik ben er van overtuigd dat je wel eens versteld kan staan van de effectiviteit van licht beschimmelde boillies....
moet er bij zeggen dat ik persoonlijk alleen beschimmelde vismeelboillies heb gebruikt.
de karpers lieten er geen twijfel over...
gr roy
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

16-08-2004 13:44

dag roy,

bedankt voor de verhelderende uitleg. Ik ben het met je eens.
En ik ga het ook proberen, met licht verzuurde boilies :wink:

mvg. mh
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

16-08-2004 18:17

marc,

laat je resultaten even weten...zullen zeker wel volgen denk ik..
gr roy
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

16-08-2004 19:30

[quote="roy hermans"]marc,

laat je resultaten even weten...zullen zeker wel volgen denk ik..
gr roy[/quote]

ja doe ik !
morgen nacht (dinsdag 17 op woensdag 18 aug.) gaat mijn sessie van start, ik hoop dat ik wakker moet blijven :wink:

mvg. mh
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

17-08-2004 12:21

Ik ben benieuwd! :)

Mvg, Tobias boot
marc hooghwerff
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-08-2004 16:29

18-08-2004 14:52

[quote="Tobias Boot"]Ik ben benieuwd! :)

Mvg, Tobias boot[/quote]

het viel me tegen, maar toch 2 runs. 1 vis van 16 pond op de mat. Geen blank :wink:
Fred van Hoeij
Berichten: 83
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Berkel en rodenrijs

24-10-2004 01:04

Licht beschimmelde boilies kan je ook nog een keer opnieuw koken.
1 a 2 min is voldoende ze waren immers al 'gaar'
Door de hoge temperatuur worden schimmels en bacterieen onschadelijk gemaakt.
De geur en smaak neemt door het koken wel af [ook de zure] maar het binnenste van boilie is nog zoals hij was toen ie vers was.
Dus voor een voercampagne maakt het niet zo veel uit als je dit een enkele keer moet doen.
Vismeelboilies kunnen licht beschimmeld zeer goed gebruikt worden
en kunnen soms zelfs beter vangen dan niet beschimmelde boilies.
Plaats reactie