Hortentsia dieven...

John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-04-2005 21:40

Marco,

Je moet de uitgebloeide bloemtrosjes tot na de winter laten zitten, schijnt bescherming te bieden tegen de vorst, en ALLEEN deze te snoeien boven de eerste nieuwe uitlopers na de laatste nachtvorst.
Groet,

Rob
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-04-2005 22:02

Robby,
Laat ik nu gehoord hebben,
dat je juist deze nieuwe uitlopers moet hebben..
Die nog witte steeltjes plus de knoppen :o

Frank,
Gebruik parathion en je maakt een éénmalige heavy trip..Stairway to ........
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-04-2005 09:19

J :D hn alias Rob

Kaas ?

Snoeien ? ;

In warme klimaten wordt de plant in het najaar gesnoeid, in koele klimaten in het voorjaar: eind maart - half april. Hortensia bloeit op hout van het voorgaande jaar. Regelmatig snoeien komt de bloei ten goede. Vormsnoei is niet nodig.
Bij volgroeide planten worden zwak gegroeide (dunne) scheuten zonder meer verwijderd. Wanneer er veel oude scheuten aan de struik zitten, worden enkele daarvan op ca vijf centimeter boven de grond teruggezet. De overige oude scheuten worden tot dertig centimeter boven de grond ingekort. Snoei in dat geval het topeinde boven een naar buiten staand oog af.
Uitgebloeide en jonge scheuten worden ook tot dertig centimeter boven de grond gesnoeid en ook op een buitenoog. Uit dit oog groeien nieuwe bloeischeuten. Van een totaal verouderde struik worden alle scheuten tot vijf centimeter boven de grond weggesnoeid. Nieuwe scheuten worden dan in de loop van het jaar gevormd. Die zullen dan niet in hetzelfde jaar bloeien, maar het jaar daarop. In het voorjaar daarna worden alle uitgebloeide scheuten tot op vijf centimeter boven de grond afgeknipt. De nieuwe, jonge scheuten worden tot op dertig centimeter teruggezet. De snoeicyclus is dus voortdurend gericht op verjonging van de struik.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

05-04-2005 10:28

gevonden op het net.
Nog wat botanische wetenswaardigheden: hortensia heeft grote bloemen aan de buitenzijde. Dit zijn lokbloemen om insecten te lokken. Deze bloemen zijn onvruchtbaar (steriel). Alleen de binnenste bloemen zijn vruchtbaar (fertiel) en hebben in hun nabijheid stampers en meeldraden. De gewone hortensia heeft veel steriele bloemen.
groetjes koos.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-04-2005 18:42

Marco,

Dat treetje viooltjes dat je me ooit gemeend hebt te moeten schenken zag er i.i.g. gesnoeid uit.
Of hoort dat zo kort? :wink:
Bedankt overigens voor de aanvullende info. Dat noemen we nog eens opbouwend.

Koos,

Wat is dan de GEEN gewone Hortensia?
Groet,

John
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-04-2005 19:00

Tsja,
was achteraf misschien een beetje kort door de bocht, maar ze behoren ook niet hoger als zo'n 30 cm te worden, bij nader inzien had ik beter voor een Hortensia kunnen gaan ?

Volgende keer dan maar eentje ? 8)
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

06-04-2005 11:04

John
ik heb mij in de tuin een klimhortensia.
deze soort kruipt over de grond en heeft kleinere blaadjes en bloemen.
dit komt omdat hij bij mij niet de mogelijkheid heeft om te klimmen.
deze soort is trouwens wel wat gevoelig voor slakken.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-04-2005 21:25

Bestrijdingsmiddelen zijn inmiddels overbodig, zo lees ik..
Giftige cyanideverbindingen reguleren het zelf wel.. :o

------------------------------------------------------------

'Plezierige roes'
Bloemknoppen Hortensia's ook in Landerd in trek

Sinds bekend is geworden dat het roken van Hortensia's voor een plezierige roes kan zorgen zijn de struiken niet meer veilig in de diverse Nederlandse voortuinen. Ook in Landerd werden de afgelopen weken op verschillende plekken Hortensia-struiken gestript van hun bloemknoppen.


Door medici wordt inmiddels gewaarschuwd tegen het gebruik ervan. Het roken van de plant zorgt niet alleen voor een 'plezierige roes', maar is ook levensgevaarlijk. De Landbouw-Universiteit in Wageningen waarschuwde enkele weken geleden al voor de gezondheidsrisico's. Volgens prof. dr. Bino kan het menselijke lichaam de giftige cyanideverbindingen in de plant niet verwerken. Eén sigaretje hortensia hoeft de mens nog niet in de problemen te brengen, maar een tweede experiment kan al dodelijke afloop hebben.
Groet'n Henk..

still growing Old.