Vismania, wk vissen.

Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-07-2013 16:37

Peter,

Nou en, daar kijk ik ook naar :P !
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-07-2013 18:09

pj otte schreef:Ach de vissen worden er gewoon voor hoer gebruikt. Hoe zullen we de mannen die er op visser noemen .............


heb je al eens gezien hoe men vanaf de boot op makreel en kabeljauw vist? lijkt er sprekend op, panvullend vissen, schijnt volgens meerdere hier redelijk normaal te zijn :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-07-2013 18:22

Vismania..Wk vissen?
Hoe serieus moet de WK organisatie nog genomen worden in relatie tot RTL?
Foei!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-07-2013 19:36

Dit type visserijprogramma's zijn idd koren op de molen voor onwetende personen zoals bijvoorbeeld Petra Adema. Deze dame plaatste een reactie in Kampioen (ANWB) 7/8, pagina 8/ledenpost, waarbij onwetendheid hoogtij viert.

Volgens haar is vissen onacceptabel en worden ze vaak gedood, hebben ze napijn in de keel of bek (guess she's a fishwhisperer) en moeten we er gewoon van af blijven...

Ik heb maar een schrijven naar de kampioen gemaild n.a.v. de post "Arme vissen";

Ik denk dat o.a. zonder de kracht van vele hengelsportverenigingen/initiatieven en Sportvisserij Nederland, visstanden nooit geweest zouden zijn wat ze nu zijn. Ik weet het wel zeker, aangezien er o.a. vanuit Europa recent waterkwaliteitseisen gesteld werden waardoor veel vis afgevist had moeten worden en vernietigd zou zijn. Vertel mij maar het nut van glashelder water, maar amper vis!?

Het valt me ook op dat mensen vanuit een bepaald gedachtengoed groene stroom gebruiken, niet wetende dat er in menig waterkrachtcentrale aardige slachtingen onder vissen plaatsvinden. Gelukkig zitten we daar als hengelaars via onze vertegenwoordigers ook dicht op, en niet alleen uit zelfbelang, maar ook uit belang voor de natuur.

En wat betreft de pijnbeleving in de bek van vissen;

Witvis eet o.a. scherpe gekraakte slakjes, mosseltjes etc., en roofvis eet zelfs andere roofvissen zoals snoekbaars of baars, en die hebben toch flinke stekels op de rug. Wat te denken van snoek die sterft door het kannibalistisch grijpen van een te grote andere snoek. En een voorntje; Dat is een gazelle op de steppe en voer voor rovers! Denk a.u.b. niet dat zulke dieren de gehele dag met een hoog stressniveau leven, wat te spiegelen valt aan onze beleving der zaken.

Simpelweg wegens het gebrek aan complexe hersenen...

Het zal vast een teveel aan woorden voor de 'ANWB ledenpost' zijn, maar geen woord teveel wat mij betreft :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-07-2013 12:56

Marco,

Zag laatst, weet niet meer welk programma, een bioloog die toch echt natte plekjes in zijn broek kreeg door de hernieuwde diversiteit van de fauna nu het water kraak en kraak helder was. Dieren die allang niet meer voorkwamen in NL zijn opeens terug omdat het water aan hun eisen voldoet. Een heleboel vissen die in wat meer troebel water leven, horen hier nu eenmaal niet dus als die weg zouden gaan dan is dat natuur technisch niet zo erg, sterker misschien wel beter. De vissen die uitgezet zijn zijn meestal niet inheems, waardoor de fauna niet klopt. Ik ben uiteraard voor een water huishouding die goed is voor de karper, ook handig tegen allerlei algen waar iedereen ziek van kan worden. Maar jouw stelling helder water maar geen vis is niet waar het om gaat.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dave staal

17-07-2013 18:58

klopt ze willen helder water door allerlei maatregelen ,een daarvan is benthivore en planktivore vis terugbrengen naar een toelaatbaar niveau :oops: zoals ze dat zo mooi zeggen.

Alleen waar ze nu hier pas achterkomen dat op plassen tot laten we zeggen drie meter die wiergroei zo extreem wordt dat er geen boot meer kan varen ,ze zijn nu dan ook nu al weken aan het wierknippen
zonder echt resultaat trouwens.Groeit harder dan ze knippen kunnen :-?

En inderdaad sinds die tijd extreme vorm van een zeldzame vorm van blauwalg, dus ook het zgn zwemwater kwaliteit is een lachertje.

Helder water pffff hele ecologische systemen op zijn kop gezet en wat is het resultaat:wierbakken vol met bacterien.

oja zag laatst een gondeltje dood drijven........
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-07-2013 22:07

Ook dat zal ooit veranderen Peter :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-07-2013 22:38

Nu vat ik 'm.. :o :lol:

mania
1. onbedwingbare lust, ziekelijke neiging. 2. stemmingsstoornis waarbij onder andere sprake is van een extreem opgewekte stemming, drang om te bewegen en te praten, verminderde slaapbehoefte, gedachten die van de hak op de tak springen en gemakkelijk afleidbare aandacht. synoniem: manisch syndroom.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 11:56

Maar jouw stelling helder water maar geen vis is niet waar het om gaat.

Vertel mij maar het nut van glashelder water, maar amper vis!?

Stelling graag overnemen, anders krijgen we een vertekend beeld Marc :wink:

Dit beeld werd mij overigens geschetst via de berichtgeving destijds in het visblad.

Maar even een voorbeeldje;

Een mini watertje hier in de wijk was al jaren totaal verwaarloosd. Overstorten bij flinke regenbuien, blauwalg en zuurstof tekort tijdens de zomer kwam elk jaar wel eens voor. Dus een beetje hulp kon geen kwaad, zeker nadat het laatste plompenveld van +- 3x4 meter een aantal jaar geleden door een nieuwe bewoner aan dit water werd verwijderd.

Vervolgens heb ik 2 x kleine plompwortelstronken een meter of 30 links en rechts van die bewoner z'n steiger geplaatst (echt 'n klein putje dus) en een leuke discussie met hem gehad toen hij me, tijdens het plaatsen, hard toeriep dat ik die rotzooi (?) in de kliko moest gooien. Ik heb geantwoord dat hij in de kliko thuis hoort en niet begrijp wat hij aan 't water zoekt wanneer hij er toch geen feeling mee heeft! Maar dat is een weer ander verhaal...

Ik had sowieso al over de jaren heen, wegens een totaal gebrek aan andere watervegetatie buiten dat plompenveldje, een tiental volle 25L emmers zuurstofplanten zoals divers fontijnkruid, aarvederkruid en hoornblad verdeeld over de vijver.

Vervolgens plaatst het Brabantse waterschap een mooi bord met een tekening van de vijver waarbij de ene helft de juiste handelingen vertoont; weinig voeren, rotzooi opruimen etc., en de andere helft het juiste voorbeeld met waterplanten, goed vis bestand en helder water. Alsof het zo simpel zou zijn heren!? Karper wordt als bedachte remedie grotendeels afgevist en een flink aantal aan kleine snoek wordt teruggeplaatst. Ja, want karper was de schuldige natuurlijk en snoek zou het oplossen! Dat er teveel karper zat, oke. Een tussenweg was toch leuk geweest!

Laat ik nu voor het plaatsen van die kleine snoekjes hoopjes riviergrondels op dit putje hebben gevangen, maar daar is geen ene moer meer van over. Ruisvoorn bijna het zelfde verhaal, en vis zoals blankvoorn en kolblei (bliek) is nog kleiner dan een aantal jaar geleden. Baarsjes heb ik ook niet meer gevangen en kolken van snoek bij de dobber zijn schering en inslag tijdens het witvissen.

En m'n waterplanten, zeker het gekruld fontijnkruid, tiert ondertussen in de juiste periode welig. Maar denk je dat het water helder is.., tuurlijk niet! En blauwalg, dat komt er ook nog steeds voor. Maar heeft dit dan met veel visvoer en de reeds afgeviste karper te maken? Gevist wordt er nog maar weinig en gevoerd werd er toch maar mondjesmaat. Een paar boilies of kekererwten en wat bolletjes lokvoer door wat gepensioneerde witvissers.

Over de jaren heen kan voer best wat slib (biomassa) opleveren natuurlijk, maar gebrek aan doorstroming en een keer baggeren, want dat is er nog nooit gebeurd, leek mij een veel beter plan (geen geld). Nee.., klakkeloos de hoeveelheid karper de schuld geven, afvissen, een bordje plaatsen en bidden tot de goden dat het goed komt...

Op helder water zit ik nog steeds te wachten!

De vissen die uitgezet zijn zijn meestal niet inheems, waardoor de fauna niet klopt.


Is er een verjaringstermijn voor onze exotische vriend, de karper!?

Ik ben het eens dat exoten niet altijd wat toevoegen en dat sinds ik exotische grondelingen op een Zeeuws kanaal ben tegengekomen ik er nog maar weinig kreeftjes en glasaaltjes onder de keien kan vinden. Of dat daadwerkelijk aan elkaar te linken valt? In bijvoorbeeld het geval van roofblei blijkt het landelijk 'probleem' mee te vallen en vlakt het zich uit (visblad)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-07-2013 12:32

Jaren geleden kwam men er bij de OVB achter dat het uitzetten van snoek op water waar zich al snoek bevind geen enkele zin had. Men is toen ook gestopt met het kweken van snoek. We kunnen als stelregel hanteren, veel witvis veel roofvis als snoek en baars. Weinig witvis net het tegenover gestelde.

Ben wel benieuwt welk van de drie waterschappen in Brabant je bedoeld. Onderling heeft men net afspraken gemaakt in overleg met o.a. Sportvisserij Zuidwest Nederland hoe men staat ten opzichten van de hengelsport in het algemeen.

http://www.aaenmaas.nl/over_ons/onze_ta ... rtvisserij

Kan verder melden dat het jaarlijkse budget van de drie waterschappen en gemeentes in Brabant aangaande het slib verwijderen alleen maar toeneemt. Dat men nog een lange weg te gaan heeft is waar. De kosten rijzen de pan uit waar veel inwoners ook weer niet op zitten te wachten.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 13:03

Ben wel benieuwt welk van de drie waterschappen in Brabant je bedoeld.


Brabantse Delta Peter. Zal je link nog doorlezen.

Plaatsen van die borden zal ongeveer een tweetal jaar geleden plaats hebben gevonden.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-07-2013 20:27

Het begint bij vismania en het eindigt bij de begrotingstekorten bij de brabantse delta.

Haha, :D .

--

Ik vind het zelf niks, alleen de techniek die gebruikt wordt, daar ben ik wel in geïnteresseerd. Ik ben mede door het kunstazen en vliegvissen erachter gekomen dat je veel meer plezier hebt met licht materiaal.

En ik denk met een vaste hengel en elastiek, en dan niet op zo een afslagput, maar op een mooie Bredase beek, je fantastisch op kleine karper kan vissen.


Ik ga het denk eens proberen. Kan er helaas weinig van vinden op het forum.
Zit hier wel vis?