(Ster)driehoeksmosselen / Johannes birkuit

Plaats reactie
janwillem hilverts

11-10-2007 09:02

Beste medeboarders :)

Ik las onlangs in spiegel7 een zeer interessant stuk over jongens die hun thuiswater hebben weten te redden van een ondergang. Staande ovatie vanuit mij! Ik vind dit echt knap!

Nu ben ik nieuwsgierig of er hier mensen zijn die mij er mee zouden kunnen helpen? Ik zit zelf al enige tijden te denken aan het bestand op een water waar ik vis. Het probleem is dat de vereniging gewoonweg NIKS doet en alles voor het belang van de vissers heeft en ze maar geld binnen halen. Zo zetten ze dus vis uit als iedereen loopt te klagen over het niks vangen! Je kent het wel...

De laatste jaren wordt het wel steeds drukker op de put, vooal de maanden mei tot september (de mooiweers- / peppievissers zeg ik maar meestal) Het gaat hier om een water van 7 ha. met varierende dieptes van 0.5 tot 13m. Paar jaar geleden zijn er enige emmers met Johannes Biskruid (wier, als ik het goed zeg) uitgezet. Momenteel is dit door de jaren heen zeer gaan stijgen en bevindt het zich in de zomermaanden langs bijna de hele kant daar waar het ondiep is. Zeg maar gerust 4 kwart van de kant van het water ligt hier vol mee. Ook een hoek in het water staat er helemaal vol mee.

Nu ben ik nieuwsgierig of dit goed kan zijn voor de vis? Er zit namelijk totaal GEEN graskarper meer op, dus het weir blijft maar groeien en de vereniging doet er gewoonweg niks aan. Maar klaagt er wel over net als de andere ouwe wijven die er vissen in de zomer. Natuurlijk voedsel heeft er namelijk nooit gezeten, er werd altijd zwaar gevoerd met particels en sinds twee jaar kennen de mensen het fenomeen boillies daar ook..

Nu is het wel zo dat er, ondanks de zeer vele vissen (ca. een 1000 stuks op 7ha.) een groei heeft plaats gevonden. De laatste twee jaar worden er toch enkele 30+ (pond) vissen gevangen. Voorheen was dit zelden tot nooit. Alleen de mensen die de winter doorgingen vingen deze.

Mijn vra(a)g(en)... Kan het door het vele wier wat er nu is komen dat de vis ineens enorm gegroeid is? Zelf baar ik me wel enorm zorgen over het water! Dit omdat er de laatste twee jaar zoveel vis dood gevonden wordt, vooral de wat kleinere. Deze worden ook nog steeds het meest gevangen (gem. gewicht ligt er op 6kilo) en dit zijn er zeer veel.

Zelf zit ik er aan te denken om wat graskarper in te planten om het wier iets te verminderen voor alle vissen, ook was een optie om de vis eruit te krijgen om het voor alle vissen aangenamer te maken kwa ruimte etc.

Dus wat is wijsheid? Meer mosselen erin? (Waar kan je die verkrijgen etc.?) of graskarper zien te krijgen en hopend dat dit het water wat kan verbeteren?

Dit is puur ter info, meer niet! Ik onderneem zelf niks maar wil het eea naar voren brengen en met mensen over 'discuissieren'
Laatst gewijzigd door janwillem hilverts op 11-10-2007 11:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Hans Brinkel
Contacteer:

11-10-2007 09:34

janwillem hilverts schreef:Beste medeboarders :)
Nu ben ik nieuwsgierig of er hier mensen zijn die mij er mee zouden kunnen helpen? Ik zit zelf al enige tijden te denken aan het bestand bij ons op de put in nijkerk. Het probleem is dat de vereniging gewoonweg NIKS doet en alles voor het belang van de vissers heeft en ze maar geld binnen halen. Zo zetten ze dus vis uit als iedereen loopt te klagen over het niks vangen! Je kent het wel...

De laatste jaren wordt het wel steeds drukker op de put, vooal de maanden mei tot september (de mooiweers- / peppievissers zeg ik maar meestal) Het gaat hier om een water van 7 ha. met varierende dieptes van 0.5 tot 13m. Paar jaar geleden is er door een oud vismaat van mij enige emmers met Johannes Bisktruid (wier, als ik het goed zeg) uitgezet. Momenteel is dit door de jaren heen zeer gaan stijgen en bevindt het zich in de zomermaanden langs bijna de hele kant daar waar het ondiep is. Zeg maar gerust 4 kwart van de kant van het water ligt hier vol mee. Ook een hoek in het water staat er helemaal vol mee.

Nu ben ik nieuwsgierig of dit goed kan zijn voor de vis? Er zit namelijk totaal GEEN graskarper meer op, dus het weir blijft maar groeien en de vereniging doet er gewoonweg niks aan. Maar klaagt er wel over net als de andere ouwe wijven die er vissen in de zomer. Natuurlijk voedsel heeft er namelijk nooit gezeten, er werd altijd zwaar gevoerd met particels en sinds twee jaar kennen de mensen het fenomeen boillies daar ook..

Nu is het wel zo dat er, ondanks de zeer vele vissen (ca. een 1000 stuks op 7ha.) een groei heeft plaats gevonden. De laatste twee jaar worden er toch enkele 30+ (pond) vissen gevangen. Voorheen was dit zelden tot nooit. Alleen de mensen die de winter doorgingen vingen deze.

Mijn vra(a)g(en)... Kan het door het vele wier wat er nu is komen dat de vis ineens enorm gegroeid is? Zelf baar ik me wel enorm zorgen over het water! Dit omdat er de laatste twee jaar zoveel vis dood gevonden wordt, vooral de wat kleinere. Deze worden ook nog steeds het meest gevangen (gem. gewicht ligt er op 6kilo) en dit zijn er zeer veel.

Zelf zit ik er aan te denken om wat graskarper in te planten om het wier iets te verminderen voor alle vissen, ook was een optie om de vis eruit te krijgen om het voor alle vissen aangenamer te maken kwa ruimte etc.

Dus wat is wijsheid? Meer mosselen erin? (Waar kan je die verkrijgen etc.?) of graskarper zien te krijgen en hopend dat dit het water wat kan verbeteren?

Janwillem,
Je wilt dus als amateur zonder verstand van zaken voor vis/water beheerder spelen?
Oliedom van je vismaat om zomaar Johannes Bistkruid uit te gaan zetten.
Nu overweeg je om die "fout ?"recht te zetten, door of graskarpers uit te zetten of mosselen (ga je dat dan uit je eigen zak betalen?) , of karpers te gaan verwijderen (Waar ga je die dan laten?).
Weet niet wat ik allemaal lees hierboven :o :o :o

Kan alleen maar het volgende zeggen, bemoei je als amateur niet met dit soort zaken waar visserijbeheerders speciaal een opleiding voor hebben genoten. Verder loop je nu een gigantisch risico dat het bestuur van de hsv (waar jullie allen zo lekker over klagen), jou oude vismaat en jou verantwoordelijk zal stellen voor de evt opruimkosten mocht blijken dat dat kruid schadelijk is gebleken voor het water.
mvg
Hans B
Gerrit Pook2

11-10-2007 11:16

Zo is het Hans Mosselen leven alleen op een bepaald soort water het heeft dus geen nut deze zomaar overal uit te zetten.
Dat er 30 plussers voornamelijk na september gevangen worden is ook niet zo vreemd toch?
Het wier zal ze wel goed doen en ook het feit dat er nogal wat kleine vis dood gaat komt ook ten goede van de groei van de andere vissen.
Zelfrugulerendvermogen zou je het kunnen noemen.
Gewoon afwachten lijkt me het beste.

gr Gerrit
janwillem hilverts

11-10-2007 11:43

Ik zeg neit dat ik stappen onderneem hans.

Ik wil graag info opdoen, thats all.

En daarna wil ik alle info die verzameld is, eens naar voren brengen.

MAar alles gebeurd niet zelf, en de mensen die er bij zijn, zijn (in vergelijking met mij) GEEN amateurs en hebben dit met goede reden en voorzorg gedaan, wat verder wel tot goede positieve gevolgen heeft geleden.

Over het evt. vis ergens anders heen, is iets waar ik bestuursleden zelf over gehoord heb. En dan heb ik het hier over wateren die nieuw zijn bij ons waar ze vis heen willen doen. Al met al gaat het hier om een vereniging die zelf nergens verstand van heeft, maar veel leden heeft die dat wel hebben en er ook de kijk op hebben van hoe en wat omtrent de vissen en water etc.

Het enige wat ik wil is eerst info voor mezelf op doen en dit, naarmate ik genoeg heb in mijn ogen, naar voren brengen met zen allen

Maart jij beweert dat het oliedom is. Hoezo moet het oliedom zijn?

En dan overigens over het verhalen ofw wat dan ook... Ik wist er niks vanaf, tot een paar jaar geleden mij dat verteld is. Dus op mij kunnen ze niks verhalen want ik ben er niet eens bij geweest!
K. van den Herik

11-10-2007 12:02

Jan Willem,

Stap 2 is toch iets van een hengelvangstregistratie op te zetten.

Wat zit er nu echt?

Hoeveel en wat voor vis gaat er dood?

Wat is de overige beplanting?

Indien er voedselgebrek heerst, dan is een karper niet te beroerd om ook wier te vreten, sommige soorten in elk geval wel.

Stap 1 gaat via de HSV. Zij kunnen een onderzoek laten doen door Sportvisserij Nederland.

MVG

Klaas
janwillem hilverts

11-10-2007 12:28

Dat is tenminste al een gedeelte info waar ik wat aan heb :) Bedankt klaas.

Maar nu zit het zo dat er in het verleden zelfs onderzoek door de ovb gedaan is. Deze kwamen tot de conclusie dat het water schoon en goed is (terwijl er al meerdere ziektes hebben geheerst) en dat er zelfs te weinig karper inzat :o

Ze konden namelijk geen tot weinig karpers vangen met netten (ook wel logisch met het bodemverloop daar, nog kronkeliger dan een slang)

Over wat er nu echt zit kan ik kort zijn met wat ik (samen met wat maten) gevange nen gezien heb. Namelijk zeeeeeer veel klein spul, met een handje vol uitschieters. Oke, er worden er soms 20 of meer 30lb vissen gevangen. Vaak dezelfde en vaak vissen die verkeerd gewogen zijn. Met net, net onthaakmat etc. En vissen die twee of 3 weken ervoor nog maar 26 pond wogen zijn ineens een maand later 30.. Dus over de grote / zwaardere vissen kan ik niet veel meer zeggen dan dat er werkelijk een of twee handjesvol van in zullen zitten.

Maar klein spul.. Te veel! Verklaar anders maar waarom er dagen zijn dat er meerdere mensen gewoon 20 tot 30 letterlijk op een middagje/avondje vangen! of zoals ik zelf al meerdere weekenden meegemaakt heb... 60 tot 80 runs van allemaal 5 kilo vissen
remon van dusschoten 2
Contacteer:

11-10-2007 17:36

Ha die Jan willem ik kan je bezorgdheid zeer goed begrijpen .De plantengroei is echter explosief te noemen wat ik de laatste jaren heb gezien is ook nog eens betreurend waardig van de mooiweers vissers hebben de helft geen onthaakmat kleine schepnette en ook nog eens dodelijke montages.Mar goed om over te gaan op jouw vragen en gedachten,veel voer en wat je zei ze kenne de bollie ook,is vol.gens mij het sleutelwoord voor de plantengroei kijk.Er wordt veel gevoerd dus is er genoeg te eten voor de vissen naar mijn mening wordt het voer verteerd en uitgescheden.Wat weer voeding aan de bodem geeft tel daar bij op dat er veel karper zit en ontzettend veel wordt gevoerd.er dus volop voeding aan de arme bodem aldaar wordt gegeven.De vereneging heeft voor dit probleem al graskarper aangekocht.Wat ik zelf erg jammer vindt zat er al niet te veel vis op de put :cry: door deze plantegroei zijn de vissen zeker zwaarder geworden trek mar eens een wis planten er uit kom je er ook meteen achter dat er genoeg driehoeksmosselen aanwezeg zijn er zitten er honderden op de planten al met al heeft de karper daar een zeer uitgebreid menu wat de groei weer goed doet.naar mijn menig is het bestant goed te noemen de verhalen van duizend karpers ik weet het niet ,volgens mij houd het met 600 wel op.Mar hoe ga je die planten groei tegen inderdaad is het een groot probleem aan het worden er zijn daar gewoon stekken die niet meer te bevissen zijn.Omdat je gewoon niet fatsoenlijk een vis kan landen.Wel heb ik het idee dat de zachte winters er ook mee te maken heeft de planten sterfen gewoon niet af dus naar mijn menig wordt het daarom ook steeds meer.Over het bestuur kan ik kort en krachtig zijn puur en alleen met witvis bezig en het gat ach ja.Ik ben nu al twee maanden aan de gang met ze,om een cursus karpervissen te geven voor de jeugdt mar dit gaat zeer moeizaam.Dus ik denk wat jij al aangaf om mede door dit topic info te verzamel en dit dan te bespreken met het bestuur om dit water op rijen engelid te krijgen

Wat ik wel kwijt wil is dat ik zelf de planten niet als een groot probleem vindt eerder een voordeel mar goed het wordt toch wel te gek.Ik ving voor vier jaar terug bij de boederij als een gek net achter het wier was de eenige plek op de plas waar wier groeide nu dus langs de gehele oever
waardoor het landen zeer moeilijk wordt
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Hans Brinkel
Contacteer:

12-10-2007 10:19

Janwillem

zie dat je je bericht inmiddels deels hebt aangepast :wink:
Dat oliedom slaat zoals ik ook vermeld niet op jou, maar op je vismaat dat op eigen inzicht dat J. birkruid heeft uitgezet.
Nu zitten jullie blijkbaar deels met de gebakken peren omdat het is gaan woekeren?

Als iedereen zomaar aan de slag gaat naar eigen (hoe goed bedoelt ook) inzichten, kan het zomaar fout gaan...
Je wilt slechts info vergaren?, daar is natuurlijk niks mis mee :wink:
Veel hsv's zijn gericht op de witvissers, je bent er blijkbaar ook lid van geworden.
Hoe zouden de bestuurders van die hsv het vinden als ze horen dat er een karpervisser verantwoordelijk is/was voor de vele hoeveelheid wier langs de oevers? Nu kunnen de vele witvissers mischien niet meer lekker vissen langs de kant met hun vaste stokken, en zijn er nu wellicht voor hun minder stekken beschikbaar ?.
Of dat wier nu goed of slecht is voor de karpers, laat ik me niet over uit.
Kern van mijn betoog is, uitsluitend de visrechthebbende bepaalt wat er met een water gebeurt. Die stap heeft je oude vismaat overgeslagen, omdat deze de karpers blijkbaar belangrijker vindt. :D :wink:
janwillem hilverts

12-10-2007 13:25

@ Remon,

Dat wat betreft de geen onthaakmatten etc. is al jaren een probleem daar. De mensen sanppen / weten niet hoe ze fatdoenlijk met een vis om moeten gaan. Dit zal daar ook nooit verholpen worden ben ik bang voor.
Remon, voor zover ik weet gaat het aantal karpers wel richting de 1000, oke, misschien zijn het er 600 zoals jij zegt. Dan NOG is het veel te veel voor een put van maar 7 ha.! Dat kan gewoonweg niet!

Over de driehoeksmosselen... Ik zal volgend jaar eens kijken tussen de planten of ze er daadwerkelijk inzitten. Als dit echt zo is, dan weet ik zelf wel hoe het komt dat de vis zo is gaan groeien naast het vele voer wat er in de zomer ingaat. Maar toch blijf ik me zorgen baren over de toestand/gezondheid van de vis daar!

Een cursus karpervissen voor de jeugd krijg je niet voor elkaar! Het bestuur vindt het witvissen 1000 maal belangrijker dan de rest. Hun passie gaat voor het andere! Ze verdienen er meer mee tijdens de wedstrijden omdat ze dan volle kantines hebben.

Remon, de planten vind ik zelf verder ook geen probleem, maar zodra het doorgaat als nu, dan gaat de put alleen maar achteruit als het bestuur, of de terreinbeheerder die helemaal nergens verstand van heeft, de boel weer eens gaat veranderen. Denk aan wat hij met alle bomen langs en in het water gedaan heeft. Juist ALLES weggehaald, tevens ook nog eens een paar vrachtwagens met zand in het water gedumpt om er een "paleis" van te maken...

@ Hans,

Het kruid is niet deels gaan woekeren, ik was er nieuwsgierig naar of het (schadelijke) gevolgen kan hebben voor de vis zelf? Dit omdat er vrijwel geen tot nooit natuurlijk voedsel in heeft gezeten en nu een aardige explosie hiervan is!

Je hebt daar wel een punt, echter gaat het hier om een karperwater waar gewoonweg GEEN witvissers een hengeltje uitgooien maar dit op het kanaal doen. Dus dat is dan niet ter sprake Hans.

Een visrechthebbende zeg je... Allemaal leu.. Er loopt een terreinbeheerder die alles netjes houdt, snoeit etc. Maar simpelweg GEEN kennis voor/over water en vis heeft
K. van den Herik

12-10-2007 14:18

Toevallig hoop op geluk?

Zo ja, dan moet je eens aan Andre Akkermans of Mark Noorman vragen hoe fijn het was daar een lezing te geven..

MVG

Klaas
janwillem hilverts

12-10-2007 14:31

Klaas,

dat was niet zo fijn he ;) Ik weet er alles van. Ze denken daar alles te weten, denken dat ze de beste zijn, maar zet ze is op een moeilijk water... Dan presteren ze niks.

Maargoed.. Ik wens de mannen van Fox zaterdag 27 oktober daarom ook zeer veel sterkte en succes toe. Het is niet bepaald prettig om daar wat te laten zien etc.

Zelf zal ik proberen er aanwezig te zijn, helaas is het denk ik niet mogelijk.

Was jij trouwens ook bij die lezing klaas? Of heb je gehoord hoe het gelopen is?
K. van den Herik

12-10-2007 14:34

Nee JanWillem,

ik hoorde 1 en ander van Mark Noorman. Die heeft nog zijn pit proberen uit te drukken en iets te regelen.

Misschien dat ze nu willen luisteren, anders maar aan Harnold vragen.

MVG

Klaas
janwillem hilverts

12-10-2007 14:48

K. van den Herik schreef:
ik hoorde 1 en ander van Mark Noorman. Die heeft nog zijn pit proberen uit te drukken en iets te regelen.

Misschien dat ze nu willen luisteren, anders maar aan Harnold vragen.

Klaas

Klaas,

Kan je iets duidelijker zijn, ik vat hem even niet.
Iets meer uitleg aub ;)
K. van den Herik

12-10-2007 15:11

Harnold K. uit ut Noorden:

12-10-2007 15:12

Ze leren daar helemaal NIKS klaar.

Maar ik snap je punt nog niet helemaal mbt de lezing die er geweest is en wat de conclusie om maar zo te zeggen is (geweest)
janwillem hilverts

12-10-2007 15:24

Klaas,

bedankt voor de link :)

Kan je mij nog wat duidelijkhied geven over je eerdere post mbt de lezing
K. van den Herik

12-10-2007 15:43

BerichtGeplaatst: 09-05-2005 11:03 Onderwerp: Reageren met citaat
Remon,

Snoek zwemt er volgens mij nauwelijks op de plas, een evenwichtige visstand is dus ook niet echt sprake van. Het bestuur is er zich ook van bewust dat er in de jaren '80 teveel is uitgezet en doet dat dus al een tijdje niet meer.

Onthaakmatten verplicht? Was het maar zo, het gaat de goede kant op, maar ik zie nog teveel mensen hem niet in het bezit hebben.

Lezing geven? Heeft André Akkermans ook gedaan. Ik was erbij en heb mogen zien hoe men tegen hem tekeer ging, niet normaal meer. Materialen en voer mogen niets kosten, want vroeger ving men immers ook met patatten en mais? Sorry, maar ik zou het niet willen voor zo'n publiek, moet wel leuk blijven.

Drijvend vissen verbieden vind ik de meest stompzinnige maatregel. Enige reden is dat mensen dan bij hun hengels weglopen en watervogels zich aan de korsten (met haak) tegoed doen. Sorry, maar dat zijn geen vissers en moet snel de vergunning afgenomen worden.

Groeten,

Mark

12-10-2007 15:55

Kan je mij misschien die rubriek / link geven van waar dat ook alweer staat.

Het schiet me namelijk weer helemaal tebinnen. En het klopt, het is ook een teringbenden, om maar grof te zeggen, daar.

Tegenwoordig is het wel vooruit gegaan en zijn de mensen wel wat slimmer geworden en zie je steeds meer onthaakmatten. Toch worden er tijdens de competitie wedstrijden nog wel eens onthaakmatten vergeten. En dan zeggen ze nog wel: Ze zijn verplicht, zonder mat geen deelname.. (http://www.hoopopgeluk.nl)

Zo zijn er zoveel dingen daar op die plas, maar het interesseert ze allemaal geen donder!
remon van dusschoten 2
Contacteer:

15-10-2007 16:21

Mar hoe kan ik zorgen dat ze wel naar me willen luisteren.Ik zelf heb nog steeds het beste met deze club en het water voor.Ik ben er gisteren nog eens langs gelopen en het wier is toch beduidend minder als vorig jaar

en wat ik nog kwijt wil is dat er prima snoek rond zwemt ik heb er gericht op gevist van de winter .En mag over de vangsten zeker niet klagen

en Klaas een hoop van de oude blaas kaken zijn er niet meer vissen niet of zijn vertrokken naar andere wateren.De nieuwe club vaste vissers is naar mijn idee toch iets ik zeg iets verstandiger en willen wel luisteren naar goeie raad.Dus ik hoop in iedergeval dat het 27 Oktober erg leuk en gezellig wordt.En dat Mark en Andre naar huis gaan met betere ervaringen dan de laatste keer
steun de ksn wordt lid

janwillem hilverts

15-10-2007 16:29

Remon,

Ik ben bang dat ik je moet tegenspreken over de vernieuwde club....

De meeste lui, en ik ga nu geen namen roepen (als je ze wil weten, dan meot je maar ff bellen of een keer langskomen) zijn er nog steeds en schreeuwen het hardst en ja, dat zijn grotendeels nog dezelfde mannen als toen die tijd!

Ik kan je genoeg voorbeelden geven van aan de waterkant kwa gedrag van hun. Dat duidt erop dat ze hetzelfde zullen doen als bij de lezing van Andre twee jaar geleden. Ze blijven kleine kinderen die alles denken te weten, en alles beter kunnen! Nou, hartstikke fout!
remon van dusschoten 2
Contacteer:

15-10-2007 17:14

dan zal ik ze wel elke keer misse.Ik vis er ook niet meer dat mag duidelijk zijn Jan willem.Ik krijg er wel telkens weer zin aan ik heb vele mooie herrineringen aan het water.alleen kon ik op een gegeven moment niet meer mijn ei kwijt en ben vertroken ook mede door de houding van bepalden ten opzichte van veiligheid en respect voor de vis.Graag wil ik daar verandering in brengen net als jij vanavond heb ik een gesprek er over dus ik laat het je weten
steun de ksn wordt lid

remon van dusschoten 2
Contacteer:

15-10-2007 17:24

steun de ksn wordt lid

janwillem hilverts

15-10-2007 19:10

Interessante link...

Ik dacht dat 1000 al veel was... Maar 2000 is nog wel een schepje er boven op... Damn... Neem dit vanavond maar eens mee in je gesprek vriend! En anders ben ik wel beried om er eens een keer heen te gaan met je en mee te babbelen
Plaats reactie