Landelijke najaarsmeeting Leerdam

Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

26-11-2005 18:57

Is er iemand die weet of de VBK wederom met een stand komt?
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26-11-2005 19:20

Denk dat het voor mij volgend jaar wordt :cry: .

Hoop op redelijk weer voor jullie!

Groeten Ferdy
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

27-11-2005 00:37

tot morgen heren, ik ben present
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-11-2005 21:16

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-11-2005 11:28

Hoi Bas,

Dank, dat ik ook mijn achterkantje op je foto’s mocht bekijken :roll: Even terug komen op de dag, wat is jullie bijgebleven. Was voor mij erg leuk om een fles wijn te krijgen als waardering voor een week met de jeugd op te trekken, hij smaakte overigens prima. De vele gesprekken met collega vissers, de lezingen. Nee wat mij het meest is bijgebleven is het verdwijnen van de WOR (wet op de openlucht recreatie) die ons een kans geeft om zaken als het nachtvissen in een tent goed te regelen. Afspraken met gemeente zullen hier overgemaakt moeten worden zij zijn de instantie die straks de wettelijke bevoegdheid krijgen. Denk je, zal mij een biet zijn vis toch wel door, dan loop je de kans mooi achter het net te vissen. Deze zaken aankaarten bij je HSV is een eerste vereiste, zij zullen een gesprek aan moeten gaan met de gemeente die het kamperen en in ons geval het vrije kamperen gaat regelen. Doe je er als karpervisser niets aan, en krijgen we over een paar jaar weer een scheldkanonnade op KWO. Ik heb dan maar een antwoordt, eigen schuld dikke bult. Als belangenbehartiger die de KSN is zullen we samen met de nieuwe organisatie Sportvisserij Nederland komen tot een brief waar de voornaamste aanbevelingen staan om deze zaken met gemeente goed te regelen deze zal naar elke aangesloten HSV gestuurd worden, zo vertelde Marco Kraal ons tijdens zijn interessante lezing. Het groene boekje wat de VGN uitgegeven heeft naar gemeente is hier al een goede leidraad voor.

Nu is het woord aan jullie, ben je er van overtuigd dat het kansen voor ons karpervisser bied, of denk je zal me een worst wezen.

Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 11:46

Nou Peter, ik ben anders niet zo gelukkig met die nieuwe aankomende WOR.
Stel je voor: de gemeente gaat nachtwateren aanwijzen. Misschien zit mijn water daar wel niet bij.
Word ik gepakt : bekeuring.
Alle eikels worden dus aangewezen op bepaalde wateren te vissen, want die feestvierende,bbq-ende, zuipende disco karpervissers , verzamelen zich op die wateren, en hup de mensen gaan klagen ivm rotzooi, lawaai, vuurtjes, etc etc.
Kun je voorstellen wat er gaat gebeuren?
Ik wel: We gaan het nachtvissen helemaal verbieden . Das stap 1 en stap 2 , misschien wat zwart wit, maar over een jaar of 10 wordt het helmaal verboden.
Nee , daar zit ik niet op te wachten.

gr Harnold
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

28-11-2005 12:05

Harnold Kikkert schreef:Nou Peter, ik ben anders niet zo gelukkig met die nieuwe aankomende WOR.
Stel je voor: de gemeente gaat nachtwateren aanwijzen. Misschien zit mijn water daar wel niet bij.
Word ik gepakt : bekeuring.
Alle eikels worden dus aangewezen op bepaalde wateren te vissen, want die feestvierende,bbq-ende, zuipende disco karpervissers , verzamelen zich op die wateren, en hup de mensen gaan klagen ivm rotzooi, lawaai, vuurtjes, etc etc.
Kun je voorstellen wat er gaat gebeuren?
Ik wel: We gaan het nachtvissen helemaal verbieden . Das stap 1 en stap 2 , misschien wat zwart wit, maar over een jaar of 10 wordt het helmaal verboden.
Nee , daar zit ik niet op te wachten.

gr Harnold


Nu mag je ook nergens "kamperen" dus die boete zal je nu ook wel krijgen als ze je pakken. dus in dat opzicht zal er wel wat veranderen..

2e punt over de bierzuipende jongeren heb je misschien wel gelijk in. maar daarom moeten de controles aanegscherpt worden.. en dan bedoel ik ook heel scherp!! hier in het oosten word je amper gecontroleerd (1x per 2 a 3 jaar!!!).. dus hier heeft de bierzuipende jongeren geen last van bekeuringen etc.. als er meer controles zullen komen kun je het schorrie-morrie van de serieuze visser scheiden en zullen ze waarschijnlijk ook thuis blijven.. en blijven de goede vissers over..
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-11-2005 12:31

Harnold Kikkert schreef:Stel je voor: de gemeente gaat nachtwateren aanwijzen. Misschien zit mijn water daar wel niet bij.


De Gemeente dient input hiervoor te krijgen van de hengelsportvereniging(en). Via die weg kun jij dus wel degelijk invloed uitoefenen op de wateren waarop nachtvissen wordt toegestaan.

Iedereen moet zich goed beseffen dat we niet voor een voldongen feit staan maar eigenlijk een open situatie (kans!) die de hengelsport, en met name de karpervisserij, met beide handen dient aan te grijpen!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 12:37

Remko. je gaat voorbij aan het feit, dat er niet of nauwelijks geld is voor controle's.
Er worden water voor het nachtvissen aangewezenJe kunt dus zelf niet meer bepalen, tenzij je een boete riskeert, waar je wilt nachtvissen!
Ik heb het niet over camperen, ik praat over vissen op karper.
Dat zogenoemde karpervolk zijn delinquenten/recidivisten , die een excuus zoeken om de boel te verstieren om maar bij vader/moeder/vrouw weg te zijn.

Dat betekend dat ikzelf niet meer kan bepalen waar ik wil vissen, ook dat wordt net als zoveel dingen wel voor ons geregeld in Nederland.

En daar ben ik geen voorstander van.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 12:43

Mark Noorman schreef:
Harnold Kikkert schreef:Stel je voor: de gemeente gaat nachtwateren aanwijzen. Misschien zit mijn water daar wel niet bij.


De Gemeente dient input hiervoor te krijgen van de hengelsportvereniging(en).


En daar zit nu juist de kneep.
De meeste hengelsportverenigingen hebben weinig of niets op met karpervissers.
Belangrijker zijn voor hun de wedstrijdvissers en de jeugd. Jeugd die niet op karper vist.
Tel daar nog eens bij op dat er zoals gewoonlijk weinig karpervissers naar de vergaderingen gaan , nou tel dan je winst maar uit.

gr Harnold
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-11-2005 12:59

Harnold,

Die situatie die je schetst heb ik hier ook meegemaakt. Door mijn nek uit te steken en alle karpervissers die ik ken op te roepen naar de jaarlijkse leden vergadering te komen om dat ik me in wil zetten om eigenbelangen en die van hun te verdedigen, kan ik dit soort zaken nu zelf bij de gemeente aankaarten. Een goed verhaal en goede argumenten was voor mij ook de basis dat ik nu drie jaar later afgelopen vrijdag de eerste spiegelkarpers uit kon zetten. Vindt dat je iets te snel je kopje laat hangen.

Peter
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

28-11-2005 13:04

In een andere topic schreef ik dit:

Zou het niet een idee zijn als er een soort standaardprocedure opgezet wordt waarmee de HSVén aan de slag kunnen bij de gemeente? Bijvoorbeeld een mooie standaard brief waarmee het contact met de gemeente hierover gelegd wordt.

Ik denk dat een hoop mensen hiermee best aan de slag willen, maar het ontbreekt vaak aan de know-how over hoe zoiets aan te pakken. Bij wie moet je zijn, wat wil je precies, wat voor afspraken moeten er gemaakt worden? En wanneer moet je ermee beginnen? Misschien kunnen diverse HSVén beter samenwerken om iets te bereiken bij de gemeente?


Ik zoek eigenlijk een soort “plan van aanpak”, maar heb nog geen antwoord gekregen, dus zet ik de vraag ook hier maar even neer. Of misschien is het beter om een nieuwe topic openen die dan hopelijk wel een echt naslagwerk wordt.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 13:09

Peter Otte schreef:Harnold,

Die situatie die je schetst heb ik hier ook meegemaakt. Door mijn nek uit te steken en alle karpervissers die ik ken op te roepen naar de jaarlijkse leden vergadering te komen om dat ik me in wil zetten om eigenbelangen en die van hun te verdedigen, kan ik dit soort zaken nu zelf bij de gemeente aankaarten. Een goed verhaal en goede argumenten was voor mij ook de basis dat ik nu drie jaar later afgelopen vrijdag de eerste spiegelkarpers uit kon zetten. Vindt dat je iets te snel je kopje laat hangen.

Peter


Ik loop al drie jaar veel karpervissers te enthousiasmeren voor de vergadering van de hsv.
Welgeteld ieder x 2 karpervissers hier in Hoogeveen.
Ga je eens rondrijden dan zie jer tientallen.
Af en toe een praatje maken, maar ze komen niet naar de vergaderingen toe.
Samen met een oud ksn-er t.w. dhr Derks, bezoeken wij wel de alv.
Zodoende kunnen we nog een vinger aan de pols houden, maar daar houd het met 2 karpervissers toch al aardig mee op.
Ook proberen wij zeker spiegels uitgezet te krijgen, maar valt om de drommel niet mee.
Koppie laten hangen? Duidelijk dat je me niet kent dus.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-11-2005 13:13

Harnold de WOR en nachtvissen hebben niks met elkaar te maken.

Komt de WOR te vervallen en er is geen nachtviswater wordt er ook niks geregeld omtrent het openlucht recreeren voor de visser.
Heb je wel nachtviswater dan moet je als HSV snel contacten leggen met de Gemeente om het openlucht recreatie verhaal op te nemen in de APV.

Jos de meeste hengelsportverenigingen zullen toch wel contacten hebben met de Gemeente?
De visrechten hebben ze er ook vandaan dus het lijkt mij niet moeilijk om de juiste persoon daarvoor te vinden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 13:19

Douwe Bijlsma schreef:Harnold de WOR en nachtvissen hebben niks met elkaar te maken.

Komt de WOR te vervallen en er is geen nachtviswater wordt er ook niks geregeld omtrent het openlucht recreeren voor de visser.
Heb je wel nachtviswater dan moet je als HSV snel contacten leggen met de Gemeente om het openlucht recreatie verhaal op te nemen in de APV.

Jos de meeste hengelsportverenigingen zullen toch wel contacten hebben met de Gemeente?
De visrechten hebben ze er ook vandaan dus het lijkt mij niet moeilijk om de juiste persoon daarvoor te vinden.


Duidelijk ben je niet op de hoogte Douwe.
Marco Kraal heeft gisteren tijdens de najaarsmeeting van de kSN e.e.a. uiteen gezet. De WOR heeft wel degelijk met nachtvissen ansich te maken.
Alles omtrent het nachtvissen is een gedoogbeleid. WOR(landelijk bij de wet geregeld) staat altijd nog boven plaatselijke regels.Ook mijn hsv heeft contacten met de gemeente, maar ik vis ook buiten mijn gemeente waar water weer in het bezit is van een ander HSV. Dus het lig op termijn nogal gecompliceerd.De ene hsv zal er meer voor doen om wateren aan te wijzen als "nachtviswater".
Onderschat de problematiek niet die op ons af kan komen.

gr Harnold
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-11-2005 13:21

Peter Otte schreef:Hoi Bas,

Als belangenbehartiger die de KSN is zullen we samen met de nieuwe organisatie Sportvisserij Nederland komen tot een brief waar de voornaamste aanbevelingen staan om deze zaken met gemeente goed te regelen deze zal naar elke aangesloten HSV gestuurd worden, zo vertelde Marco Kraal ons tijdens zijn interessante lezing. Het groene boekje wat de VGN uitgegeven heeft naar gemeente is hier al een goede leidraad voor.

Peter


Jos, zat je aan het bier toen dit aan de orde was, dit was een van de vragen die ik aan Marco Kraal gesteld had naar aanleiding van zijn lezing.

Groeten,
Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-11-2005 13:33

Mannen,

Nachtvissen, en kamperen aan de waterkant staan in principe los van elkaar. Om te kunnen vissen heb je de eigenaar, beheerder, waterschap, gemeentelijke, of rijksoverheid nodig. Voor in een tent te overnachten straks alleen de gemeente. Of de eigenaar van wie het land is, ziet het niet zitten. Dit lijkt me in de meeste gevallen wat onlogies.

Peter
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-11-2005 13:42

Harnold Kikkert schreef:Nou Peter, ik ben anders niet zo gelukkig met die nieuwe aankomende WOR.
Stel je voor: de gemeente gaat nachtwateren aanwijzen. Misschien zit mijn water daar wel niet bij.
Word ik gepakt : bekeuring.
Alle eikels worden dus aangewezen op bepaalde wateren te vissen, want die feestvierende,bbq-ende, zuipende disco karpervissers , verzamelen zich op die wateren, en hup de mensen gaan klagen ivm rotzooi, lawaai, vuurtjes, etc etc.
Kun je voorstellen wat er gaat gebeuren?
Ik wel: We gaan het nachtvissen helemaal verbieden . Das stap 1 en stap 2 , misschien wat zwart wit, maar over een jaar of 10 wordt het helmaal verboden.
Nee , daar zit ik niet op te wachten.

gr Harnold


Harnold, mijn ervaring in mijn gemeente is, dat de gemeente vrijwel altijd de HSV raadpleegt voor sdit soort kwestsies. De hsv krijgt inderdaad input van de leden, en de hsv gaat vervolgens in overleg over de pacht van nieuwe wateren. Wanneer de motivatie voldoende is, en het is mogelijk (ivm overlast ect) wordt er bijna altijd ingestemd.

Wanneer wij als karpervissers zowel de HSV als de gemeente goede input kunnen geven over de WOR en andere regelgeving hoeven zij beiden het alleen nog maar in te koppen. Mocht je zo'n koppige gemeente hebben kan naar de openbare raadsvergadering gaan. Mocht je zo'n koppige HSV hebben, dan zit het bestuur niet op de goede plaats want dan zijn ze bezig met het afbreken van de hengelsportmogelijkheden in plaats van die te vergroten. Dan is het zaak om zoveel mogelijk gelijkgestemden te mobiliseren en tegen de herverkiezing van bestuursleden te stemmen.

vr gr Sjoerd

PS. het werkt natuurlijk iets ingewikkelder, maar ik wil maar aangeven dat je wel degelijk een vuist kunt maken tegen deze mallemolen van ambtenaren en verenigingen.

vr gr Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-11-2005 13:51

Beste Harnold ik ben zeer zeker wel op de hoogte met de WOR en de visserijwetgeving.
Beiden hebben niks met elkaar te maken, hoe Kraal er ook over denkt.

Wel hebben beide wetten raakvlakken, het is nu nog gedogen in gebieden of maanden waarin nachtvissen is toegestaan.
Straks kan het geregeld worden via een APV.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

28-11-2005 13:59

Peter;

Ik heb de meeting niet bezocht, dus ik heb geen idee wat er allemaal besproken is. Ik ben wel bereid om energie in dit soort zaken te steken, vandaar mijn vraag om een “handleiding”.

Grote stukken tekst lees ik hier nog wel eens te snel door, en dan mis je wel eens wat. Sorry. :oops:

Enig idee over welk tijdsbestek we praten mbt die brief richting HSV?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

28-11-2005 14:15

Mark,

Hoe bedoel je : " Niet voor een voldongen feit ?"

1 januari 2009 houdt in principe de WOR op te bestaan (mee eens?)

Nachtvissen staat los van WOR, dit moet je als hsv bij " MINISTERIE LNV"aanvragen,ook mee eens?

Dus wat gaan we nu met beide handen aangrijpen!?

Na mijn beste weten is vandaag 28-11-2005 Dhr W.Peters samen met een voorzitter van een HSV bij een gemeente om het een en ander hieromtrent te vernemen.

Dus voor dat iedereen, het beter denkt te weten zoals wel vaker hier gebeurd, lijkt het me verstandiger om eerst die gesprekken eens af te wachten en te luisteren wat hier uit voortvloeit.

Dit geld niet alleen voor de vissers maar ook voor bestuursleden,zodat die eerst eens op de hoogte zijn voor er weer allerlei verhalen/suggesties de ronde gaan doen.

Het enige nieuwtje is dat vanaf 1 jan 2007 de HSV zelf kan bepalen met hoeveel hengels er gevist gaat worden.

Dus er komt nog veel meer op ons af dan we misschien wel denken en/of beseffen.

Je hebt gelijk met je stelling dat de gemeente's input moeten ontvangen van de HSV, maar die HSV zal op zijn beurt input moeten krijgen en STEUN van karpervissers/leden anders werkt het dus niet.

Door deze procedure zul je zeker niet aan pasjessysteem kunnen ontkomen, want alles zal vallen en staan bij controle.

Meen me te herinneren dat er voorheen een aversie was bij KSN tegen pasjes, (correct me if I'm wrong)

We hebben dus nog een hoop werk te verzetten, voordat de uiteindelijke (onzekere) uitkomst 1 jan 2009 een feit is.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 14:21

Sjoerd Groot schreef:
Wanneer wij als karpervissers zowel de HSV als de gemeente goede input kunnen geven over de WOR en andere regelgeving hoeven zij beiden het alleen nog maar in te koppen. Mocht je zo'n koppige gemeente hebben kan naar de openbare raadsvergadering gaan. Mocht je zo'n koppige HSV hebben, dan zit het bestuur niet op de goede plaats want dan zijn ze bezig met het afbreken van de hengelsportmogelijkheden in plaats van die te vergroten. Dan is het zaak om zoveel mogelijk gelijkgestemden te mobiliseren en tegen de herverkiezing van bestuursleden te stemmen.

vr gr Sjoerd

PS. het werkt natuurlijk iets ingewikkelder, maar ik wil maar aangeven dat je wel degelijk een vuist kunt maken tegen deze mallemolen van ambtenaren en verenigingen.

vr gr Sjoerd Groot


Je hebt in zekere zin wel gelijk, maar het gaat niet om koppigheid, het gaat om het gevoel wat vaak ontbreekt, visie en meer aanverwante zaken.
Laat ik zeggen : de consequenties die voorvloeien uit de nog te nemen maatregelen.
Vooruitdenken over de eventuele gevolgen. Das een probleem.
Bestuur weg? Wie regelt er een nieuw bestuur, in een bestuur moet je ingroeien.

gr Harnold

Douwe Bijlsma schreef:Beste Harnold ik ben zeer zeker wel op de hoogte met de WOR en de visserijwetgeving.
Beiden hebben niks met elkaar te maken, hoe Kraal er ook over denkt.

Wel hebben beide wetten raakvlakken, het is nu nog gedogen in gebieden of maanden waarin nachtvissen is toegestaan.
Straks kan het geregeld worden via een APV.


Beste Douwe, ik weet ook wel dat je sec op de hoogte bent van bepaalde regelgevingen.
Maar WOR en nachtvissen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het een houdt nu eenmaal verband met het andere.
Officieel kan iedeeen die bevoegt is je een boete geven voor het nachtvissen, als je met een plu en/of een stretcher 's nachts aan de waterkant zit.
Très simple!
Als dit fenomeen gestalte krijgt , kunnen we in de toekomst ons nog wel eens onder de ballen kriebelen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-11-2005 14:29

Paul,

Ik bedoel dat gemeenten zullen moeten aanwijzen welke wateren in aanmerking komen voor nachtvissen waarbij gebruik van kampeermiddelen is toegestaan. Dáár ligt dus de kans om dit via je HSV bij de gemeente goed te regelen.

Pasjessysteem is nog helemaal niet aan de orde. Dat is, overigens precies zoals nu het geval is, een extra maatregel die kan worden genomen op wateren waar 'vrij' nachtvissen tot problemen heeft geleid. Bij de KSN is absoluut geen aversie tegen pasjes, er zijn immers wateren waar door invoering van een dergelijk systeem het nachtvissen is gered? Wel is het de laatste optie en zullen we altijd voor vrij nachtvissen voor iedereen gaan, mits het water dat toelaat natuurlijk.

Groeten,

Mark
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

28-11-2005 14:44

Beste Mark,

Zoals ik eerder al aangaf, is het beter om het gesprek van de voorzitter van KSN eerst af te wachten.

Dit mede gezien het feit dat je daarna pas wat meer zekerheden hebt, omtrent de mogelijkheden.

Dat pasjessysteem zul je niet aan ontkomen, daar controlle anders niet te doen is op veel wateren.

Het aanwijzen van wateren zal heel nauwkeurig plaats moeten vinden dit in overleg met HSV en Gemeente's.

Gr Paul 8)
Laatst gewijzigd door paul veenendaal1 op 28-11-2005 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 14:45

Mark Noorman schreef:Paul,

Ik bedoel dat gemeenten zullen moeten aanwijzen welke wateren in aanmerking komen voor nachtvissen waarbij gebruik van kampeermiddelen is toegestaan. Dáár ligt dus de kans om dit via je HSV bij de gemeente goed te regelen.



En als de gemeente nou niet de wateren aanwijst waar jij vist, wat dan Mark?

gr Harnold