steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-02-2012 17:48

Cor Nannings schreef:Je zal je het toch meemaken, alle ''vissen hoge bloedruk''
CN


Trek je de haak eruit, dikke spuiter...

Zo, opzouten allemaal.. 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-02-2012 17:50

Henk ter Maat schreef:Zout verdampt niet, het water wel.
Water zal op den duur alleen maar zouter worden.

Afbreekbaar is het ook al niet.



Case closed :evil:

Je bent een rund als je met zout stunt
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-02-2012 19:12

is henk een wetenschapper dan?
Vis is vis
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-02-2012 19:29

ben scholten schreef:is henk een wetenschapper dan?


lol :D

ik dacht al waar blijft het. :lol:

ik ken Henk niet ,maar heb genoeg gelezen van zijn bijdrages in bijv. het aas gedeelte.
ik ben van mening dat Henk een voedingsdeskundige is ja.
goed genoeg voor mij :wink:
nog sterker verschillende bijdrages die ik gezien heb van hem gingen mn oren (of moet ik zeggen ogen) van klapperen :o

misschien kan hij je zelf vertellen waar hij zn wijsheden vandaan heeft
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

16-02-2012 19:45

:) Ongezouten meningen, zout, niet anno 2011/2012! Zout aanwezig in diverse bodem lagen van de aarde, zo ook dus in het grondwater van nature? Zout ook wel verwerkt door de mix door de zelf draaier al jaren, particles pva vriendelijk, zout ook wel gebruikt voor het conserveren van je freezers? Allemaal vragen, waarom dat steenzout bij gering gebruik zoveel schade kan berokkenen??? :)

mvg.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-02-2012 19:59

Wie heeft het hier over gering gebruik Leen?

Het wordt per kilo's verkocht, vind dat niet echt gering meer. Ik weet niet wat jij voor snufje zout door je eten doet? :)

Het gevaar is juist dat er van die dapen zijn die er grote hoeveelheden van gaan storten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-02-2012 20:05

robert smith schreef::) Ongezouten meningen, zout, niet anno 2011/2012! Zout aanwezig in diverse bodem lagen van de aarde, zo ook dus in het grondwater van nature? Zout ook wel verwerkt door de mix door de zelf draaier al jaren, particles pva vriendelijk, zout ook wel gebruikt voor het conserveren van je freezers? Allemaal vragen, waarom dat steenzout bij gering gebruik zoveel schade kan berokkenen??? :)

mvg.


weder vraag ,waarom zou je op truttenputten die jaar in jaar uit bevist worden pure natriumchloride te water laten gaan terwijl je weet dat dit niet afbreekbaar is ? dit wordt ook in 25kg zakken verkocht als zijnde visaas...., heb je ook enige belangen in dit wereldje en dan bedoel ik commercieel gezien ? dan weet ik ook gelijk of ik je serieus kan nemen in deze . :wink:

Haliet, ook steenzout genoemd, is een mono-mineraal, bestaande uit het zuivere natriumchloride, dat net als ons klassieke keukenzout, de chemische samenstelling NaCl heeft.


verder zit er zeker zout in het aas, echter als dat opgegeten wordt ga ik er vanuit dat dit deels verwerkt en opgenomen wordt wordt door het lichaam. en dit staat natuurlijk totaal niet in verhouding met de nieuwe trend die lijkt te ontstaan.
we hebben het hier over ten eerste karpervissers, ten tweede afgesloten wateren die bevist worden, ten derde een gebruikers advies van 300 gram per 24 uur per stek....
en ik weet hoe het er vaak aan toe gaat wat betreft overvoeren.
verder is teveel zout voor mens en dier niet goed.
ook vissen we in zoetwater.en waterkwaliteit is op bepaalde wateren ook minder waarschijnlijk door een overschot aan vis aas, kunnen die hopen zout er ook nog wel bij :-?

verder ben ik van mening dat dit ook totaal niet nodig is en meer kwaad dan goed kan doen.
en zijn zoveel opties namelijk om vissen aan het azen te krijgen.
ik vind het persoonlijk nergens op slaan en dit soort ontwikkelingen maken het vissen er ook niet bepaald leuker op...
laat staan voor de uitwerking dat het kan hebben straks op bepaalde wateren.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-02-2012 20:27

ok conclusie.
ik ben ook tegen zout gebruik mits dit gebeurd op de manier waar jullie bang voor zijn.
verder ben ik personelijk van mening dat dit overdreven is en er geen gevaar is.
mocht het tegendeel bewezen worden zal je mij als eerste me ongelijk zien toegeven.
zout zit in aas net als in ons eten.
michel heb wel een goed punt dat dat zout grotendeels afgebroken word door ons lichaam en dus waarschijnlijk bij de vis ook.
afgelopen periode is er veel gestooid en dat komt ook deeels in het water terrecht en kan dat kwaad?
strooizout is niet hetzelfde als onze consumptiezout.
verder schoot me te binnen dat bv bij het spodden de spodmix ook vaak een flinke dosis keukenzout meekrijgt.
zelf doe ik het ook als ik ga penvissen door de hennep.
Vis is vis
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

16-02-2012 20:38

Commercieel belang, heb ik helaas niet :( . Wel weet ik hoe ik steenzout/ zout inzet op mijn manier van vissen! Ik zal het ook niet in bulk vorm aanschaffen. Dat kan je ook uit maken uit de posts! In ieder geval ben het niet oneens, over de hoeveelheid wat men gaat gebruiken! Maar zit nou toch nog weer met een vraag,

michel Tja schreef:advies van 300 gram per 24 uur per stek....


Geldt deze verhouding ook voor de rivier, zie anders niet in waarom men de steenzout, per bulk aan moet schaffen?

mvg.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-02-2012 21:53

ben scholten schreef:is henk een wetenschapper dan?


Neen, dat ben ik niet.
Ben ook niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-02-2012 22:01

heb ik ook nooit beweerd henk.
suggereer ook niet dat jij dat over jezelf heb gezegd.
dus we kunnen allemaal lullen wat we willen maar totdat iemand met echte cijfers of feiten hebben we allemaal gelijk
Vis is vis
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-02-2012 22:10

//verder ben ik personelijk van mening dat dit overdreven is en er geen gevaar is.
mocht het tegendeel bewezen worden zal je mij als eerste me ongelijk zien toegeven.\\

Ik zal in ieder geval altijd proberen te voorkomen jou uitspraak te moeten delen in geval dat het toch verkeerd gaat met een watertje en zijn bestand, want dan sta je toch wel effe raar en dom te kijken bij het ongelijk toegeven..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

17-02-2012 06:43

Ik denk dat je de hoeveelheid zout het zelfde moet zien als met een eitje.
Op dat eitje wil je een beetje zout, maar als je er teveel op doet is het niet te eten.
Staat toevallig een potje himalaya (keuken) zout op de tafel,
Wedden dat als ik er een handje van naar binnenwerk ik het uitkots?
Zo zie ik het ook bij de karper, kleine hoeveelheden,
als smaakversterker kunnen volgens mij geen (niet veel) kwaad.
Door m'n particals gaat ook altijd ong. 15g zout per kilo,
Smaakversterker, niet om er alleen mee te voeren.

Gr. Patrick Lamers
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2012 07:54

ik gebruik ook zout voor mn partikles (en ik weeg niks af dan , doe het op gevoel , en bepaalde bestandsdelen voor bollen zijn ook erg zout,pellets zijn zout.
echter zie ik dat anders dan met een 25kg zak zout naar je stek toe gaan.
zelfde met bollen voeren als iemand een aanbeet gehad heeft, opnieuw moet inwerpen of gewoon zn stek actief wil houden gaat er vaak elke keer een nieuwe lading in.
zout lijkt me gewoon geen goeie in die zin,verder ben ik niet tegen het gebruik van zout in je aas / partikles.
ook zoals Robert Smith zegt, als je kleine hoeveelheden gebruikt, en dit op een rivier gebruikt lijkt het me minder schadelijk dan wanneer je het gaat gebruiken op een klein drukbevist putje.
verder ben ik zo fel hierop omdat veel vissers met zn allen achter de nieuwe trends aanhobbelen en veel weten niet eens wat ze doen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-02-2012 08:59

Niet vergelijkbaar, maar toch een eye-opener voor mij:
De LD50 (Lethal Dose for 50% of population) voor ratten is 3mg/kg. Dus een rat van 3kg zal in 50% van de gevallen overlijden aan 9mg zout. Ik kan er alleen niet achterkomen of dit is als ze 9mg zout eten of als er 9mg zout aangetroffen wordt in 3 kg rat .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

17-02-2012 16:17

ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

17-02-2012 16:19

ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

17-02-2012 18:08

...waar was iedereen toen in de filmpjes van de Korda guru DF het met soepkommen te gelijk door de (spod)mix ging? Kan natuurlijk zijn dat niemand nooit nie die DVD-tjes bekijkt.... Zo zout heb ik 't nog nooit gegeten... :o
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-02-2012 23:06

Soepkommen Rene? Overdrijven is ook een vak. :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-02-2012 08:36

De bekende dvd's zullen ongetwijffeld bekeken worden. Van dat steenzout had ik nog niet gehoord en prompt gister de dvd van nash zitten kijken, en mister Nash gooide elke dag wat rocksalt op zn stek waarna hij met dikke vissen stond te pronken. Zekerweten dat er mensen zijn die gelijk een dikke vis asocieren met steenzout, en dan nog wetende wat mensen er vaak voor over hebben om een dikke vis te vangen.....Vul maar in.
Maar net als in het andere topic betreft aas waar het er verhit aan toe gaat, is er nu ook geen waterdicht argument waarom het niet gebruikt zou mogen worden. De gezondheid en sterftes van de vis hangt ook gewoon van teveel andere factoren af. Laat er eerst maar eens gebaggert worden etc op veel putjes.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

18-02-2012 09:02

Misschien het bekende "overal waar TE voor staat is NIET goed". En vervolgens is er vast wel weer een fabricant die juicht want nu mag hij er voor uit komen dat z'n pellets baggerzout zijn.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-02-2012 13:39

Beste Leon,

Hij vertelde er wel bij dat hij elke dag steenzout aan het voeren was. Ik durf te beweren dat er veel mensen zijn die klakkeloos denken dat steenzout ze de dikke vissen gaat opleveren, want meneer Nash voert ermee. Hoezo ik dat denk? Zo was ik ook voordat ik kritischer ging kijken naar de karpervisserij en alle commersie er omheen. Zal vast wel niet de enige zijn geweest. Als morgen mister Fairbrass een dvd uitbrengt dat hij met steenzout voert kun je wel aanvoelen wat voor gevolgen dat kan hebben. Nou weet ik niet precies hoe gevaarlijk het goedje kan zijn, maar weet wel dat vissers gevaarlijke hoeveelheden kunnen voeren. Boilies of steenzout dat maakt verder niet uit.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-02-2012 21:46

James warner schreef:Nou weet ik niet precies hoe gevaarlijk het goedje kan zijn, maar weet wel dat vissers gevaarlijke hoeveelheden kunnen voeren. Boilies of steenzout dat maakt verder niet uit.


Om het allemaal in het juiste perspectief te plaatsen, een simpel rekensommetje:

Uitgaande van een put van 50ha met een gemiddelde diepte van 2 meter en een saliniteit van 0.

Om dit water licht brak te maken met een saliniteit van 1, moet je er 1.000.000(1 miljoen) kilo zout in gooien.
Stel dat er elke dag 10 vissers zijn die allemaal de aanbevolen hoeveelheid voeren op twee hengels (houd voor het gemak maar 500gr pp aan), hoe lang duurt het dan voordat dit water niet meer zoet is ?
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

18-02-2012 21:55

Ongeveer 580 jaar!
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

18-02-2012 22:59

Bert, ik denk zelfs 10 miljoen kilo.
Laatst gewijzigd door martijn van den Haak op 18-02-2012 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.