Juiste Kanaal techniek?


Plaats reactie
Teun van de laar
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-07-2005 12:04

01-04-2011 20:40

Beste Medekarpervissers

Het vis seizoen is voor mij al weer flink van start gegaan! :lol:
Mijn moeder en vriendin spreken nu al van een obsessie, ik noem dit het begin van het seizoen! Passie, liefde, plezier en vrijheid en rust. Maja ik begin nu al af te dwalen! :wink:

De onderlijnen zijn geknoopt, aangepast, en vernieuwd!
Alles word opgeschreven, De wind gecheckt, en temperaturen worden gemeten;
Ook de stek keuze is al weer bepaald! :wink:
De eerste 3 visse op een put bij mij in de buurt zijn al weer binne, 12 - 18- 21 pond, allen schub.
Dit niet op mijn voer stek, omdat ik deze graag met rust wil laten.
Ook de eerste blanks zijn al gemaakt, dit omdat de vis natuurlijk op mijn stek zit;)
Ik voer gemiddeld om de dag met partickels en bollen, om de vis wat gretiger te maken, en om ze zeker de tijd te geven om alles op te eten.
Dit kan nog wel veranderen, ligt er aan hoe de stek loopt.

Ook heb ik mijn stekkeuze op het kanaal ook al gemaakt, en ben begin maart al begonnen met voeren en ook hier doe ik dit om de dag en met partickels en wat bollen.
Ook hier kunnen er nog de nodige voerveranderingen plaatsvinden.
Dit wil ik graag vol blijven houden, tot en met het najaar, dan hoop ik mijn doelstelling: Een 30+ kanaal vis te hebben.

Maar mijn vraag luidt: wat is jullie voertactiek op het kanaal? bolle? partickels?
En hoelang voer je voor van te voren? 2 dagen, of 2 weken? of langer?
in een strook? op een hoop? in de lengte van het kanaal of, in de breedte?
Ik neem aan dat de meeste van jullie ook peilen? vissen jullie dan op het diepste punt? het talud, of op de ondiepe spots?
Ook pas ik mijn onderlijnen aan op iedere situatie, wat is jullie favo onderlijn op het kanaal?

Na wat gegraaf, gepeil en gevoer zijn mijn stekken klaar voor de eerste gerichte sessies komende week.

Wanneer beginnen jullie?

Vang ze!
En dat ik je niet op mijn stek tege kom :wink:
Blijf vertrouwen, je zult het toch op moeten bouwen!

Wie niet vist, wie niet vangt!

Plop plop plop, weer een zak bollies op!
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

01-04-2011 21:44

Ik zoek eigenlijk altijd naar markante punten op het kanaal, bruggen, sluisjes enz. Diepte is dan minder van belang, ik probeer de vis te vinden en vis op die stekken. Ik voer eigenlijk nooit van te voren altijd instand en op de hotspots levert dat meestal wel een aantal vissen op. Er staat altijd trek op het kanaal waar ik vis en als er een flink schip langs is geweest ligt er toch geen voer meer op zijn plek. Dus stringers of pvabags zijn mijn wapens om op het kanaal te vissen.

Als je wilt voeren zou ik diagonaal voeren dan besteik je tevens een grotere range aan dieptes. Ik geloof er heilig in dat de karpers trekken over grote gedeeltes van het kanaal en dan kan je ze met deze methode prima onderscheppen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-04-2011 22:37

Op je vragen is natuurlijk nooit een universeel antwoord te geven, want geen twee stukken kanaal zijn hetzelfde. Als je iets meer info geeft over het karater van dit kanaal (groot/klein, scheepvaart, drukte, bezetting?) kunnen we misschieb al wat gerichter tips geven.
Peilen is hoe dan ook belangrijk. Of je diep of ondiep en hard of zacht en wel of niet op mosselbanken moet zijn zijn dingen die je gewoon proefondervindelijk vast moet stellen. Echter als je niet peilt weet je niet eens op wat voor bodem je zit dus kan je ook niet veel wijzer worden van je resultaten.
Ik voer zelf meestal voor op het kanaal, maar dit is ook enigzins afhankelijk van de bezetting en drukte. Hoeveel en wel of geen particles is afhankelijk van de bezetting, zowel van karper als van bijvangsten.
Als er niemand vist is het opzoeken van afwijkingen zoals bruggen, sluizen en havengebieden voor de hand liggend. Als echter die stekken redelijk veel bevist worden en de open stukken worden vermeden zou ik me daar op richten.
Qua voerduur zal ik zeggen dat ik meer geloof in de vis zoekem dan in wachten tot ze bij jou langs komen. Ik voer dus liever twee stekken 2-4 dagen aan dan één stek een week.
Vraag jezelf vooral af wat je met twee weken voeren wil berijken dat je met 3 dagen niet lukt.
Zeker op grotere systemen met dunne bezetting gaat de vis een keer wegtrekken. Je kan zo lang voeren maar je houdt ze nooit onbeperkt vast. Als ze weg willen gaan ze. Dus pluk de dag en slinger er zo veel mogelijk op de kant als je op de vis zit want het zal niet altijd makkelijk gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-05-2011 11:12

Hoi wellicht zou je ook even kunnen kijken naar de mate van scheepvaart (SV) waar het kanaal aan onderghevig is. Hierbij met name letten of het plezierjschtjes zijn of diepladers die de golven bij je op de kant doen klotsen.

Een kanaalvis is een vis die volgens mij niet stek gebonden is, zwemmen grote gedeelten van het kanaal rond op zoek naar voedsel. Dus op jouw stek vasthouden wordt moeilijk ook door de SV

Het probleem is dus de strategie aan te passen opdat je rendement het hoogst wordt.

Mijn ervaring met kanaal vissen is dat je met name vist onder jouw eigen kant en eventueel in de vaargeul.
Hierbij opletten op de SV. Met het voeren werk ik meestal instand, ik drop mijn aas en voer in een strook bij. Wel zoek ik hierbij vaak diepere stukken omdat het aas daar beter blijft liggen en de karper vaak verblijft ik kuilen.

Hoop je hiermee geholpen te hebben

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

16-05-2011 12:24

TIP: elk uur 10 a 20 boilies bij de stek gooien/schieten/varen werkt ook prima op het kanaal om de vis toch zoekende te laten blijven op de stek!!!
Gebruikersavatar
Ben Maas
Berichten: 63
Lid geworden op: 19-05-2007 23:04
Locatie: Helmond
Contacteer:

16-05-2011 15:47

Hallo,

Ik denk dat jij vist tussen sluis 9 en 10 ? Ik zou daar zeker een voerplek opbouwen met alleen maar bollen. Particels leveren alleen maar brasem op. Gewoon regelmatig bollen voeren. Die diepte is afhankelijk waar je gaat vissen. Ook een (voer) bootje kan de juiste plek opleveren. De karper trekt inderdaad flink rond. Overdag geef ik je weinig kans.
Praat eens met de lokale vissers, die er vaker zitten. Een stek claimen wordt moeilijk. Afgelopen weekend zelfs russen als buurman gehad, dus ze komen van ver en willen allemaal 30+ vangen. Dat terwijl er maar een paar zwemmen! Waren overigens aardige lui, niets mis mee. Deden alles volgens het boekje en hadden vispas.

Succes,

Ben
Helmond
Neem je zooi zelf mee!!
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

19-06-2011 20:15

Hey Teun,

Ben benieuwd hoe het is gegaan of gaat op het kanaal waar je het over had? En hoe ben je uit eindelijk te werk gegaan?
Plaats reactie