simpelweg ff een paar vraagjes


Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

25-03-2007 21:27

de antwoorden op de volgende vragen weet ik niet en vraag ik dus

1.waarom haakt inline beter op harden bodem en op zachte niet
2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed
3.waarom is het beter on stiff rigs op harde bodem te gebruiken
4.waarom vangen tijgernoten somers veel beter of waarom beweren veel karpervissers het en vertellen dat ze in 2 jaar tijd nog nooit swinters op tijgernoten hebben gevangen?

weet veel van karpervissen maar deze vraagjes wist ik het antwoord neit van en dat iriteerde me een beetje hopelijk kunnen jullie me helpen :-?
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

25-03-2007 21:48

dayo steenkist schreef:2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed


Als je ingooit zal het wartellood in de blubber verdwijnen en er dus moeilijker uit te trekken zijn. -> Betere inhaking


De rest van de vragen moeten andere mensen maar beantwoorden, weet ik zo snel het antwoord niet op. :wink:

Robin
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

25-03-2007 21:50

1 omdat je op harde bodem het lood op het zwaarste punt pakt als de onderlijn strak komt.En op zachte bodem word de onderlijn mee getrokken.

2 Omdat als eerste het lood de bagger inschiet en moeilijker de onderlijn mee trektwaardoor die nog redelijk vrij licht.En op harde minder goed omdat die als de onderlijn strekt niet op het zwaarste punt van het lood hangt maar pas als het lood op getilt word.

3 Omdat je als je in bagger vist eerder kans heb dat die omhoog gaat staan als een soort van takje.

4 Zou het niet weten.Maar je kan wel swinters met tijger noten vis vangen
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 10:27

1. In line is directer, geen kantel effect.
2. Lood zakt dan de bodem in, bij inline gaat een deel van je onderlijn ook de bodem in. Weg uitdoordachte aaspresentatie.
3. Is dat zo?
4. In de zomer vangt elk aas beter dan in de winter naar mijn idee, maar is met het meeste aas ook in de winter karper te vangen. In de winter komt het vaak wat preciezer met vertering en voedingswaarde.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-03-2007 10:44

dayo steenkist schreef:de antwoorden op de volgende vragen weet ik niet en vraag ik dus

1.waarom haakt inline beter op harden bodem en op zachte niet
2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed
3.waarom is het beter on stiff rigs op harde bodem te gebruiken
4.waarom vangen tijgernoten somers veel beter of waarom beweren veel karpervissers het en vertellen dat ze in 2 jaar tijd nog nooit swinters op tijgernoten hebben gevangen?

weet veel van karpervissen maar deze vraagjes wist ik het antwoord neit van en dat iriteerde me een beetje hopelijk kunnen jullie me helpen :-?


1_ bij een harde bodem komt de druk meteen op de haakpunt te staan door het compacte loodgewicht. Het gewicht word dan meteen op de punt gedruk. Bij zachte bodems zou hij minder weerstand krijgen omdat hij in de modder ligt en dus als ware nog een beetje uit de modder kan trekken.

2_Ben ik het niet helemaal mee eens. Pak gewoon een compact stuk lood. Bij modder zou het lood niet meer kunnen kantelen, op harde bodems wel. Maar met een compact loodje heb je hier ook geen last van. Dus dit klopt niet helemaal.

3_Weet je zeker dat die plat ligt. In modder kan die nog wel eens raar gaan staan, omdat het lood in de modder zakt. ook het scharnieren word in de modder een stuk bemoeilijkt en op een harde bodem kan die juist nog wel alle kanten opdraaien.

4_Waarom tijgers soms beter vangen??? Op elk water is dat weer verschillend, maar met tijgernoten zijn altijd verschillende groottes tijgers. Zo weet je de karper niet aan welke nou een haak zit. Voor de rest zit een tijgernoot vol met koolhydraten. Normaal gesproken trek je met eiwitten meer kleinere vis. Dus is moeilijk antwoord op te geven. Tijgernoten is zeker wel in de winter op te vangen, maar misschien heeft dit te maken met de olie???

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-03-2007 10:46

tino beunk schreef:
dayo steenkist schreef:
3_Weet je zeker dat die plat ligt. In modder kan die nog wel eens raar gaan staan, omdat het lood in de modder zakt. ook het scharnieren word in de modder een stuk bemoeilijkt en op een harde bodem kan die juist nog wel alle kanten opdraaien.


8)


Dit geldt alleen voor inlinelood. Met wartellood ligt de stiffrig gewoon bovenop de modder.

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-03-2007 12:13

tino beunk schreef:Met wartellood ligt de stiffrig gewoon bovenop de modder.


dat zou ik niet te snel zeggen :wink:

hangt er vanaf hoeveel bagger er op de bodem is op dat water/jouw stek
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-03-2007 12:24

Mourad Aviara schreef:
tino beunk schreef:Met wartellood ligt de stiffrig gewoon bovenop de modder.


dat zou ik niet te snel zeggen :wink:

hangt er vanaf hoeveel bagger er op de bodem is op dat water/jouw stek


Dat klopt en aan het loodgewicht natuurlijk!

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-03-2007 12:52

Juist :P
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 14:14

En de vorm van het lood 8)
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

26-03-2007 15:02

maar met stiffrigs als ik dan inwerp en het lood licht op de bodem is het dan mischien een idee om je lood dan ff uit de bodem te trekken zodat het lood niet in de bodem zit...en moet de bodem echt hard zijn om inline te gebruiken of hoeft het ook niet zo heel hard te zijn?
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

26-03-2007 16:39

Haakt inline beter?

Bij mij zit die haak op precies dezelfde plek hoor....

Inline is inderdaad direct - prik -

Maar wat doen we met een bungy rig? langzaam weerstand opbouwen.

Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat inline lood me meer vis kon opleveren dan in een clip.

En dan gekeken naar gebruiksgemak en veiligheid is de keuze heel makkelijk.

Safetyclip icm het juiste lood voor die bodem
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 16:49

Ik ben ervan overtuigd dat het niet je lood is die de vis haakt. 100 gram stel onderwater niet zo heel veel voor. Ook worden er zat vissen gehaakt als je met 30 gram vist. Karper pakt het aas, tilt het lood op. haak zal ietsje prikken en karper raakt in paniek. Natuurlijke reactie is dat deze dan zo snel mogelijk wegzwemt wat resulteert in een run. Lijn wordt strak getrokken en door de spannis die daardoor ontstaat wordt de karper gehaakt. Daarom heb ik de slip ook nooit super los staan oid.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-03-2007 17:00

de haak misschien?

gr Harnold
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 17:04

Gideon Bolink schreef:Waardoor word een vis dan gehaakt als je een zakker krijgt, Herman?


Door het aanslaan. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik een zakker kreeg en dat ik deze niet ving omdat ik niet snel genoeg bij m'n hengel was.
Het percentage zakkers die ik vang tov het percentage "gewone" runs die ik vang is een stuk lager.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-03-2007 17:24

Herman Esveld schreef:2. Lood zakt dan de bodem in, bij inline gaat een deel van je onderlijn ook de bodem in. Weg uitdoordachte aaspresentatie.


Of juist niet ;)
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 18:04

Lood prikt iets, weerstand van hengel/molen haakt de vis.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-03-2007 18:07

Herman,

En met slap geviste hoofdlijn dan...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-03-2007 19:42

Het wordt al steeds genuanceerder :wink:

Haak prikt toch in eerste instantie door het indraaien van de haak bij het straklopen van de onderlijn op het gewicht van het lood. Ook bij een terugzakker en gelukkig(!) ook bij slappe lijnen. Anders ving ik heel wat minder vissen.

Maar om op de vragen terug te komen....

1.waarom haakt inline beter op harden bodem en op zachte niet

Die stelling klopt technisch gezien niet. Beter op harde bodem, en op zachte niet? Je bedoelt dus dat een inline op een harde bodem beter zou haken dan op een zachte. Het enige verschil tussen harde bodem en zachte is dat je lood er verder in zakt. Dit kan ten nadele zijn van leuke draaiende systeempjes, schuivende dingetjes en zo, maar volgens mij wordt de inhaking bij inline er niet minder van. Ik ben meestal wel blij dat mijn inlinelood een stukkie wegzakt in de bodem. Verhoogt alleen maar de weerstand bij het prikken. Nu moet niet de onderlijn dermate stijf en/of kort zijn dat hij te ver in de modder meezakt en/of omhoog komt te staan van de bodem..

2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed

Ik kan me niet bedenken waarom dit zo zou zijn. Op zachte bodem is het bij een wartellood wel zo dat de onderlijn minder meegetrokken wordt in de modder. Wat bij erg dikke modder ook weinig verschil maakt, maar daar was al het een en ander over gezegd. Op harde bodem haakt het ook prima hoor. Op elke bodem is het gewoon zo dat de prik directer is bij inlinelood dan bij wartellood.

3.waarom is het beter on stiff rigs op harde bodem te gebruiken

Ik heb ook geen flauw idee waarom dat zo zou zijn. Op welke bodem dan ook vind ik belangrijk dat een rig goed gecamoufleerd is, een zo natuurlijk mogelijke aaspresentatie garandeerd en goed inhaakt. Stiffrigs vallen daarbij af voor mij.

4.waarom vangen tijgernoten somers veel beter of waarom beweren veel karpervissers het en vertellen dat ze in 2 jaar tijd nog nooit swinters op tijgernoten hebben gevangen?

Ik heb ook vis gevangen in het vroege voorjaar en najaar op tijgers. s' Winters eigenlijk nog nooit echt gebruikt, maar dat is meer omdat ik áls ik met tijgernoten vis ook wel aardig mag voeren. En dat is in de winter natuurlijk niet mogelijk. Misschien dat diezelfde gedachtegang bij andere vissers leidt tot de mening dat tijgers het in de winter niet goed doen. Ik gebruik 's winters weleens spodmixen met pellets, mais, maples en hennep en dat gaat ook prima dus. Met mate zul je er best mee kunnen vangen in de winter.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 19:52

Ik dacht dat de stelling was dat vastlood op harde bodem beter haakt dan wartel lood.

En dat wartellood op zachte bodem beter haakt dan inline.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

26-03-2007 20:05

Gideon Bolink schreef:Waardoor word een vis dan gehaakt als je een zakker krijgt, Herman?


als je een run krijgt zit de haak er nog maar half in hoor.

je moet zelf dan de haak zetten door aan te slaan altans dat doe ik wel altijd :wink:
en dan gaat de haak er ver genoeg in. :lol:
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

26-03-2007 21:30

Rick Boerboom schreef:Het wordt al steeds genuanceerder :wink:

Haak prikt toch in eerste instantie door het indraaien van de haak bij het straklopen van de onderlijn op het gewicht van het lood. Ook bij een terugzakker en gelukkig(!) ook bij slappe lijnen. Anders ving ik heel wat minder vissen.

Maar om op de vragen terug te komen....

1.waarom haakt inline beter op harden bodem en op zachte niet

Die stelling klopt technisch gezien niet. Beter op harde bodem, en op zachte niet? Je bedoelt dus dat een inline op een harde bodem beter zou haken dan op een zachte. Het enige verschil tussen harde bodem en zachte is dat je lood er verder in zakt. Dit kan ten nadele zijn van leuke draaiende systeempjes, schuivende dingetjes en zo, maar volgens mij wordt de inhaking bij inline er niet minder van. Ik ben meestal wel blij dat mijn inlinelood een stukkie wegzakt in de bodem. Verhoogt alleen maar de weerstand bij het prikken. Nu moet niet de onderlijn dermate stijf en/of kort zijn dat hij te ver in de modder meezakt en/of omhoog komt te staan van de bodem..

2.waarom haakt wartel beter op zachte bodem en op harde minder goed

Ik kan me niet bedenken waarom dit zo zou zijn. Op zachte bodem is het bij een wartellood wel zo dat de onderlijn minder meegetrokken wordt in de modder. Wat bij erg dikke modder ook weinig verschil maakt, maar daar was al het een en ander over gezegd. Op harde bodem haakt het ook prima hoor. Op elke bodem is het gewoon zo dat de prik directer is bij inlinelood dan bij wartellood.

3.waarom is het beter on stiff rigs op harde bodem te gebruiken

Ik heb ook geen flauw idee waarom dat zo zou zijn. Op welke bodem dan ook vind ik belangrijk dat een rig goed gecamoufleerd is, een zo natuurlijk mogelijke aaspresentatie garandeerd en goed inhaakt. Stiffrigs vallen daarbij af voor mij.

4.waarom vangen tijgernoten somers veel beter of waarom beweren veel karpervissers het en vertellen dat ze in 2 jaar tijd nog nooit swinters op tijgernoten hebben gevangen?

Ik heb ook vis gevangen in het vroege voorjaar en najaar op tijgers. s' Winters eigenlijk nog nooit echt gebruikt, maar dat is meer omdat ik áls ik met tijgernoten vis ook wel aardig mag voeren. En dat is in de winter natuurlijk niet mogelijk. Misschien dat diezelfde gedachtegang bij andere vissers leidt tot de mening dat tijgers het in de winter niet goed doen. Ik gebruik 's winters weleens spodmixen met pellets, mais, maples en hennep en dat gaat ook prima dus. Met mate zul je er best mee kunnen vangen in de winter.


kijk is aan zo wou ik het uit gelegt hebben thanx :wink:
allen kijk ik werp nooit echt ver met inline dan maakt het dus niet veel uit dat je inlien gebruikt niet dat de bodem hier heeel erg acht is beetje matig zeg maar :roll:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-03-2007 21:40

120 gr inline lood, niet vast..vrij schuivend op de lijn.
Wat zijn nou eigenlijk "zakkers"?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

26-03-2007 21:43

zakkers zijn karpers die met je aas terug komen zwemmen waardoor je swinger/hanger zakt.
(meen je deze vraag trouwens serieus?) :oops:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-03-2007 21:46

stufke janse schreef:zakkers zijn karpers die met je aas terug komen zwemmen waardoor je swinger/hanger zakt.
(meen je deze vraag trouwens serieus?) :oops:


Ja serieus, en kijk eerst nog eens hoe ik vis.
Groet'n Henk..

still growing Old.