Vissessie plannen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-12-2003 21:43

Helemaal met Hans eens werkt echt. In no time aan de oppervlakte, je moet het wel durven om je hengel het onbekende in te duwen
Ik heb eens een vissessie op karpers met de vaste stok van John Lubbers van zeer nabij gevolgd. ( Stond over zijn schouder mee te kijken)
Na de aanbeet " Niet aanslaan , laat het elastiek zijn werk doen, hengel horizontaal houden, hij zit zo aan de oppervlakte ".
Nooit vergeten niet alleen snel aan de oppervlakte, nog sneller in het netje.
In ieder geval sneller geland dan aan een in de lucht gestoken 2 ponds karperstok.Vergelijking mogelijk doordat het op een van mijn thuiswatertjes geschiedde.
Zo zie je maar hoeveel wij nog van de witvissers kunnen leren.Maak eens praatje met de lokale witvistopper over voer en voer taktieken, als men er voor open staat kan men
hier zijn voordeel mee doen op het eigen thuiswater.

M.vr.gr. Michel
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

16-12-2003 23:00

Hallo mannen,

Ik ben net gebeld door Rene en Marijn. Of ik op de koffie wilde komen uit Nederland. Ik moest Dennis meenemen, als ie maar niet vloekt. Moet ik nog wat meenemen. Ik kom alleen kijken, luisteren en genieten van de studie van Klaas.

Gr. John
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-12-2003 23:16

John ,
Goed humeur, een niet lekkende overwrap en/of groter groen gamma afdekzeil.
Stefan z'n zeiltje van twee bij drie is toch niet groot genoeg om al m'n spulletjes op een normale manier droog te houden. Lukt nu nog net met de meegenomen vuilniszakken.
Reeds bedankt
Enne misschien heeft Dennis wel wat 2e hands voor me in deze baggerzooi.
m.vr.gr. Michel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 00:11

Heren,

Zal ik een voorzet geven.

Ere wie ere toekomt. De ene was van Cees Ouwendijk en andere van John Cayers.


Vissen we de rand van de rivierbedding of een steil talud en de lijn gaat kapot. (bijv. sloterplas, pomphuis salagou) Bij een aanbeet wachten, wachten en nog eens wachten Een redelijke druk op de baitrunner. De vis wil iets omhoog en de hoek van de lijn wordt zodanig, dat kans op doorschuren minimaal wordt. Zelf bond ik op Salagou alles vast, nix geen baitrunner. Hoe harder de vis wilde vertrekken, hoe snelle ie omhoog komt.

De volgende ga ik nu testen. Kiezels als lood en de slip vast. Door het verliezen van het gewicht wil de vis omhoog. Op de kiezels lijm ik een wartel en met het rubbertje kan ik de weerstand regelen.

Polypops wacht ik nog even mee.

Vis je op grote afstand en kans op lijn doorschuren kan je overwegen om voor je gevlochten lijn een voorslag van gewoon nylon, zeg 30 of 40 meter te zetten.


Hans,

Met voldoende diep water voor je en niet tever uit de kant kom je zo aardig weg.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

17-12-2003 00:21

Frank, ik moet toch in de buurt zijn. Oud vrouwtje helpen oversteken. Neem die suiker en de eitjes wel mee dan wel even mee.
Neen, vrouwtje laat ik achter.

Scharrel- of gewoon?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 07:49

Goedemorgen,
Klaas, dat is zelf aftrappen, de bal diep in de hoek plaatsen, zelf de voorzet geven, en ook nog eens zelf inkoppen.Alles dicht en wachten is vrijwel gelijk aan de oplossing die de witvissers gebruiken, vaste stok plat houden.
Zou meteen voor de voorslag gaan in combinatie met het losschietende kiezelgewicht.Waarom langer wachten met een goede oplossing en het risico van verspeelde vissen nemen.Voorslag omdat als de vis naar links of rechts wegzwemt de lijn toch over de rand zal schuren en de kans op lijnbreuk blijft bestaan.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

17-12-2003 08:12

Goeiemorgen,

update van Rob.

We hebben hier net als iedereen ook wat last van obstakels, gisteren nog een vis in verspeeld. Geluk bij ongeluk, want toen we opzoek gingen naar die verdomde krengen, kwamen we tot de ontdekking dat die zich enkel op de linkerkant van onze stek bevonden. De oplossing voor ons was dus simpel; een beetje verhuizen richting dam. De obstakels liggen nu recht voor ons, in een lijn, 90° tov onze stek. De vis kan nu niet meer tot bij de obstakels raken en dus hoeven we verder geen grote aanpassingen meer te doen aan onze manier van vissen. Wel, zoals Klaas ook al zei, de baitrunner zo goed als dicht. De rek van de nylon geeft de vis overigens al aardig wat ruimte op deze afstand.

De rest van de dag/nacht hebben we hoofdzakelijk in de bivvy doorgebracht, jongens wat een stortbuien! Toen deze gedaan waren echter hebben we enkele prachtvissen kunnen buitmaken. Voor de eerste maal werd de kaap van 30 pond overschreden bij ons. Helaas, foto's zijn niet langer beschikbaar. Mijn maat had vergeten de batterijen van zijn digi op te laden... Het zal voor ons verder moeten met 'gewone' dias. Wel hebben we nog een fototje kunnen maken van een 28 pond spiegel voor mijn maat voor het ding uitviel. Deze wordt zo snel mogelijk aan Henk doorgespeeld.

Het drijfvuil hebben we gelukkig niet al te veel last van, de stroming duwt het meeste de andere hoek in. Ben wel benieuwd wat de watertemperatuur gaat doen.

Zo, ik ga nu wat aanvoeren en dan proberen nog een uurtje of twee te maffen. Vanacht is er weer niet veel van gekomen...

Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2003 10:24

Vanuit het kamp van Rene en Marijn is er weinig positief nieuws,
de aanwakkerende wind heeft mij behoorlijk uit mijn slaap gehouden, want het gesnurk van Rene werd zo mijn richting opgeblazen...
Maar goed, een nacht zonder aanbeet al zijn wel de baitrunners dichtgedraaid!

Klaas, bedankt voor de tip, zo zal de vis over het talud heenkomen!
De wind wordt hier steeds kouder, het begint echt waterkoud te worden, maar goed.. Met al die regen is daar ook niks raar aan natuurlijk!
Naast mijn tent zie ik nu een beekje lopen wat richting rodpod stroomt en dan langzaam het meer in...
man, wat een takkeweer, het lijkt wel herfst in Nederland... Wat een regen!
Maar goed, wij zitten hoog... En droog!
Vanmiddag ga ik naar de stad, misschien kom ik Jean nog tegen want ik heb sterk het vermoeden dat hij een topstek weet op dit water, maar dat niet wil verklappen aan de invasie Hollanders die op "zijn" meer zijn komen vissen.
Op zich begrijpelijk, maar niet geschoten is altijd mis!

Ik ga straks met 1 hengel van stek wijzigen, ik ga onder de kant vissen met een handje pellets, 5 platgeknepen boilies en mijn haakboilie er bobenop!
Op onze stek drijven de stukken hout en ander zwerfvuil vrolijk aan de oppervlakte.

Bij de dam heb ik ook een potentiele stek gezien, maar Hans is al op weg die stek, het zwerfvuil is daar ook stukken minder!
Afijn, we wachten maar af wat moeder natuur gaat doen, maar volgens de Franse radiozender komen de opklaring vanaf morgenochtend onze kant op...
Laten we het maar hopen!

John,

Als je nog niet vertrokken bent, zou je dan misschien vanuit Holland 2 pakken Douwe Egberts mee willen nemen?
Die koffie is hier niet te zuipen!! En ik ben nu wel toe aan een lekkere Hollandse bak...

Bob,

wat balen... een mooie dertiger vangen en dan lege batterijen in je digi... Ik neem vanmiddag vanuuit het dorp wel nieuwe batterijen voor je mee!
ik kom wel ff langs om te kijken welke je nodig hebt!!
Laters...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 10:47

Heren,

alweer een probleem. Degene die goed opgelet hebben op de najaarsmeeting, even wachten aub, misschein komen er nog andere oplossingen.

Situatie:

Zeg 200 meter naar de overzijde. Overzijde direct 15 meter diep. Steil. Op 1 plek is er een kleind taludje cq richel, zeg een metertje breed, gevonden op 2 meter diep. Voor de gein, nou... Paar handjes ballen erop. 's avonds een soort koelkast die te water flikkerde. 's morgens alle ballen weg. Ergo we willen er vissen. 2 Keer geprobeert, maar voor de hengel op de steunen ligt, is het lood al naar beneden geflikkert. Hoe is dit op te lossen? Even niet met stroming/ vuil rekening houdend.

Is er, zou er verschil in gebruik nylo, gevlochten lijn zijn?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 13:25

Hoi Stelletje Bofkonten!

Ik zou me gisteravond even melden, helaas is daar niets van gekomen. Veel telefoontjes plegen, want ik moet terug naar huis.
De artsen vonden het raadzamer om meer rust te nemen met mijn arm. De ontsteking is niet helemaal weg, maar gaat wel de betere kant op.
Dat gesjouw met brood,boilies eieren enzo was blijkbaar toch weer even teveel.
Jammer dat ik afscheid moet nemen, maar ik kan terugkijken op een aantal zeer leerzame en plezierige dagen.
Ik zal jullie uiteraard wel in Nederland blijven volgen en de website up to date houden met de foto’s die jullie gewoon kunnen blijven sturen.

John de Vries komt ook afzakken,heb ik begrepen. John, misschien kan jij die dingen overnemen van me. Ik bedoel af en toe is wat uit het dorp meenemen voor de “bikkels”. En dat schiet me nog even te binnen, die vliegvisser aan de rivier had ook nog wat info, wellicht dat jij?
De kamer bij Chez René is ook beschikbaar, maar ik kan me ook voorstellen dat je liever van kamp naar kamp trekt?

Áls Dennis meekomt heb ik een teleurstellende mededeling voor hem, in het hele dorp is geen friture te ontdekken. Ik had namelijk gelezen dat frikandellen hoog op zijn consumptielijst staan…

Hans: Floris had toch een pond ofzo van je boilies gegeten hé. Nou, hij is er niet ziek van geworden! Heel goeie ballen dus en zonder vieze middeltjes.

De website is overigens weer bijgewerkt met foto’s over sfeer,vangsten en extra info.

http://members.ams.chello.nl/hjonge/trip.html

Mochten jullie foto’s missen, meldt het me dan even.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 13:27

Klaas,
Op hoeveel meter uit de overkant ligt deze richel???
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-12-2003 13:39

Je bedoelt dus dat je bij het straktrekken van de lijn je het lood van het plateau aftrekt?

Mogelijkheden: Zwaar plat lood uitvaren, ankerlood met een breeklijntje.

uiteraard is gevlochten lijn hier beter: je hebt allereerst een betere indicatie. Je moet dan wel heel voorzichtig zijn bij het straktrekken van de lijn, maar je merkt het wel sneller als je het lood verplaatst. En je hebt geen last van het bun-gee-effect dat je bij nylon zou hebben. Ik zou zeggen, gewoon de swinger op de zwaarste stand en deze de lijn strak laten trekken. Dan loop je ook niet het risico dat je het lood van het plateau/de richel aftrekt.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2003 13:59

Klaas,

Op afstand vissen op een kleine richel waar je een koelkast te water hebt horen gaan...
natuurlijk erg interessant, op mijn stek helaas niet zo'n mooie richel gevonden..!
Maar goed, ikzelf zou kiezen voor een gevlochten lijn, met een nijlon lijn behoud je je rek, ook al denk je dat de lijn vrij losjes ligt staat er altijd nog re op je lijn.
Met gevlochten lijn heb je dit probleemniet, ligt je lood op de richel dan blijft die daar ook wel liggen ,afgezien van stroming en zwerfvuil die je lijn meenemen.
Ik zou wel kiezen voor zwaar lood, rond de 170 gram zodat het lood wel lekker op de bodem blijft liggen.

Wat voor bodem is het eigenlijk, is het klei, zand of is het een beetje zacht? Mocht de bodem wat zachter zijn, dan zou ik eeen lichter lood gebruiken, zeg maar 120 gram en het liefst puntvorming. Dit lood laat je vanuit de boot op de betreffende richel laten vallen, liefst met een beetje extra vaart zodat je lood zichzelf als het ware in de bodem boort...
handje knikkers erbij en wachten op de koelkast!

Succes
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 14:07

De richel ligt 0,0 cm uit de oever.

Oever loop steil naar beneden en er steekt a.h.w. een puntje uit. Keiharde rots.

Lood blijft niet liggen. Beetje schuin ook nog.

Daarnaast kan de lijn je stek verstoren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-12-2003 14:11

Klaas,

Vlak aan de overkant een toploodje laten zakken?

Groeten,

Mark
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

17-12-2003 14:59

Hallo,

Daar ben ik weer.

Eerst een grote beurt gegeven (aan de auto bedoel ik) Ik kom er aan. Vanochtend even wat boodschappen gedaan bij Lukas Klamer (piep) Gehaald:
1 doos koffie DE bonen of was het nou snelfiltermaling.
Spek (Mager of Vet) Dat weet ik niet?
1 nieuw stuk zeil van "Dat zeg ik" maar dan van 4 x 5. (Wordt een soort Swiebertjeskampement bij Michel)
Dennis "the Menace" zijn 2e hands zooi en een bijbel voor hem.
Een oplader voor in de auto voor Rob Buteneers.
Nu moet ik nog even langs Henk voor brood, boilies eieren ed.
Henk, ik trek liever van kamp naar kamp. Ik neem m'n eigen zooi wel mee, alleen geen hengels. Want nadat ik me door deze topic heb heengeworsteld kom ik tot de conclusie, dat 2 pds hengels te licht zijn.
Ik hoop, dat ik niks vergeten ben. Ik denk, dat ik vrijdagmorgen vroeg vertrek.

Gr. John
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 15:06

Nét even boven Parijs ingelogt.
Ik zou precies boven dat plateau in de grond een soort hefboompje met een stevige clip fabriceren. Die houd dan de lijn stijf tegen de oeverwand en het lood op zijn plaats.
Je (gevlochten) lijn boven het wateroppervlak houden, hmm, daar ben ik nog niet uit. 200 meter afstand is wel enorm lang.Toch een toploodje maar dan aan de kant waar je hengel ligt?
Groeten,
Henk

bedenk ik me net, dan heb ik eigenlijk geen zwaar lood meer nodig! Een klein loodje (plat) does the tric.Die clip houdt de boel op spanning en bij een run schiet de boel los :???:
_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>>< KSN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-17 15:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-12-2003 15:23

Henk,

Dat is denk ik een hele goede oplossing als het mogelijk is.. groeit er niet toevallig een struikje of boom boven waar je dmv een breekdraadje een connectie mee kan maken.

Op rivieren werkt dit perfect (als er maar geen boten varen)

Vr.Gr.

Bertil
Ps. Ik sla alle info op om volgend jaar dat water ook maar eens te gaan bezoeken. Zeker als er komende dagen nog een paar biggen uit gaan komen.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 15:30

Bertil, zoiets kan ook werken natuurlijk, zit ik nog te denken aan die 200 meter uitstaande lijn, Klaas meldde al dat er geen rekening hoefde te worden gehouden met stroming en zo.
Maar het gewicht van die gevlochten lijn hé.Misschien toch een nylonlijn met weinig rek?
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-12-2003 15:47

Wat dachten jullie van een flinke steen die aan een 18/00 breeklijntje geknoopt wordt? En dan geen lood natuurlijk...

Groeten,

Mark
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-12-2003 15:55

Henk,

goed idee!! Wel van gehoord, maar niet meer aan gedacht.

Natuurlijk moet je dan inderdaad rekening houden met de plaatselijke snoekbaarsvissers, die van half 6 tot een uur of 11 over het meer heen varen met hun bootjes (of zijn die er niet op dat meer, ik weet uit ervaring dat dit op sommige wateren wel een probleem kan zijn). Een toploodje aan de kant van de hengel zou dit probleem enigzins kunnen verhelpen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2003 16:52

Ik ga voor de steen met breeklijntje, al zou ik geen 18/00 gebruiken maar een lijntje van 12/00 is dik genoeg, maar breekt toch sneller dan die van 18/00...

Die lijn boven water...
Misschien een drijvende gevlochten lijn en haaks op je lood een drijvertje bevestigen?
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

17-12-2003 18:13

Hallo,

Daar was ik weer. Ik weet niet of ik reklame mag maken. Een rekvrije lijn en behoorlijk schuurvast is er een van Sufix. Ik heb goede resultaten op vissen bij obstakels en beetregistratie op afstand (180 m ongeveer) Ik be er zeer tevreden over en je hebt ze in diverse afmetingen.

Gr. John
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 18:17

Klaas,
Als mijn big-grippa lood niet blijft liggen op dit keiharde schuinaflopende stukje rots.
Mag ik dan aannemen dat mijn boilies ook van deze rots afrollen en die vis dus vanaf 15 meter diepte komt???

Maar even zogoed ervan uitgaande dat er daadwerkelijk boilies blijven liggen, zou ik de dunne dus lichtere gevlochten hoofdlijn boven het water aan de overkant via de clip van Henk of de breeklijn aan de boomtak van Bertil onder spanning en strak langs de steile oeverwand naar de richel laten lopen schuiflood eraan boven de wartel een rubberen kraaltje en voila de onderlijn montage ligt precies op de richel.

Klaas uit de diverse mogelijkheden moet nu toch wel een oplossing gekozen kunnen worden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 18:29

Klaas,

Ik zou voor de optie van Henk gaan,
de hengel hoog opstellen ( 5 mtr ) boven het wateroppervlak, vissen met 14/00 drijvende gevlochten lijn.
Aan de overkant bevestigen aan een paraplu stok d.m.v. een sterke lijnclip, direct boven het richeltje.
Een loodje van 30 gram volstaat dan om het aas op de plaats te houden, je vist namelijk uit de stroming en er staat dan eigenlijk maar 2 meter lijn uit.

Het is wel wat heen en weer varen, maar dat houdt je weer warm en fit...

Bovenstaande werkwijze pas ik wel eens toe wanneer ik op een riviertje onder een brug zit te vissen, en de soms sterke stroming mij dwingt een oplossing te vinden.
De clip bevestig ik dan aan de brugleuning.

Het is wel een raar gezicht met de lijnen door de lucht, en soms maken de aanvliegende eenden de gekste capriolen om op laatste moment de lijn te ontwijken, meestal lukt hen dat niet en eindigt het met een krijsende beetverklikker en een schaterende eend onder de brug.........

Sportieve groeten Henk
ps
Hans, hou je kop erbij en de stok onder water hé?!