Vissessie plannen


Plaats reactie
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

02-12-2003 07:08

Klaas,
nog enkele:
-toegankelijkheid van het water, zijn de stekken makkelijk bereikbaar of is een boot nodig? Proberen een detailkaart van het water en omgeving te vinden.

-aanwezigheid van obstakels. Moet je rekening houden met bv stronken oid.

-indien te vinden: Foto's van voor de bouw van de dam. Geeft al dadelijk een behoorlijk idee over het bodemverloop.

Me dunkt dat als je dat al allemaal kan achterhalen dat je al een behoorlijk eind op weg bent om een succesvolle sessie mee te maken.

Mvg, Rob.

Oh ja, Henk, kan die Hercules landen ergens in de buurt of worden we gedropt? :grin:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

02-12-2003 11:38

Hoi,

Klaas is er eigenlijk al mee begonnen, maar het is dus verrekte handig als je op papier zet wat je wilt weten, wat je al gevonden hebt en wat je nog moet doen.

Naast een takenlijst maak ik ook een materiaalchecklist.

Jeroen
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2003 16:40

So far so good, lijkt me.
Nog even over de vegetatie,Rob, in loofbos is meer organisch leven dan in een naaldbos. Net als hier verwacht ik dan op die plekken waar de begroeiing tot aan het water komt azende vissen. Net als hier eigenlijk. Der waait altijd wel wat boomvrucht of slakken en zo het water in.
Zoiets dacht ik.

Over het materiaal, rookie gezien dan, penhengel ook mee, ik zou hem voor geen goud willen missen.
Is het daar mogelijk, behalve die 5 of 6 bevisbare plekken, ik neem aan voor statische visserij, te struinen zoals hier?

Stefan, je onderschrift is nu wel héél letterlijk hé :wink:

Groetjes
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

02-12-2003 19:25

Aha Henk,
Op die manier. Had ik niet bij stilgestaan. Kleine opmerking echter wel, grote stuwmeren kunnen best wat schommelen in waterniveau. Zo kan op stukken met een minder steile oever of met ondiepe plateaus de waterlijn gerust enkele 10-talle meters opschuiven gedurende de nacht, of zelfs op enkele uren tijd (ook iets om rekening mee te houden bij het opzetten van de bivvy, hehehe...). Ik denk niet dat overhangende bomen op zo'n water evengoede stekken zijn als bij ons, gezien ze eigenlijk niet constant overhangen. Vanaf de zomer is het vaak zo dat die bomen nog maar zelden overhangen.

Mvg, Rob.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-12-2003 19:31

hehe spreek uit ervaring.
3 maal de wrap moeten verplaatsen dit voorjaar :smile:
Dom dom dom.

En dat pennen, Henk, gewoon voor onder het eigen kantje. Zou toch best wat te vinden zijn. Ook daar zijn heus wel "penvis-stekkies" dus dat komt zeker goed van pas!

Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-12-2003 19:40

Heren,

Wordt al iets he. Eigenlijk best lachen.

Ik zal trachten het 1 en ander te verwerken. Gaan we straks vissen.

BTW: Ook zulke dingen vinden op regio avonden plaats he. Ook is er een ledenlijst. Deze lijst is er om gebruikt te worden. Kijk er zal niemand bereidt zijn zijn water zomaar prijs te geven. Maar vaak genoeg is er iemand bereid je op weg te helpen.

De enige tegenprestatie is meestal doorgeven hoe het geweest is. Ook, of misschien juist, als je nix gevangen hebt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2003 21:02

Frank,Rob, komt de ervaring van zeevissen me toch goed van pas :lol:

Weten we trouwens iets van natuurclubs uit die omgeving? Hebben vaak een schat aan informatie.
Eventueel een gids opsporen?

Blijf dromen,
groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Pieter de Jongh

02-12-2003 22:41

Belangrijkste word bijna vergeten:

veel stuwmeren hebben een laag tot veel lager waterniveau.
Tegen jan/februari, loont het de moeite om eens te gaan kijken.
In een weekend doe je veel ontdekkingen, zonder hengels ed.

Pieter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2003 22:51

Goed punt Pieter, ik leer elke posting weer bij, alleen die éne kans volgend jaar...
Daar moeten we dus wel achter komen zonder een weekendje spotten.
Zijn die natuurclubs en/of hun websites daar goed voor?

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

03-12-2003 06:44

Pieter,
toch niet hoor, maar mss wel een beter idee om dit in januari te doen.
Op 2003-12-01 13:20, schreef Buteneers Rob:
Wat betreft die bodemstructuur: het kan ook lonend zijn om er eens in het vroege najaar een kijkje te gaan nemen. Door de lage waterstand in die periode staan op sommige wateren plateaus en taluuds vaak droog. Maximum aan kennis in minimum aan tijd.


Mvg, Rob.

PS: Henk, wat dacht je ervan om ipv te pennen eens op een middagje met waadpak en korst (of worm) wat te gaan stalken tss het wier op ondiepe plateaus. Kan vis opleveren en lijkt me zeker spectaculair.
En Frank, jij hebt ten minste nog de kans gehad om op te schuiven, heb ook al iemand geweten die wakker werd met een halve meter water in z'n tent :grin:. Trouwens, was dat met het KSN-kamp? Dacht dat ik daar iets over gelezen had in 'Karper'.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buteneers Rob op 2003-12-03 06:57 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-12-2003 11:15

Heren,

Mijn duim is geduldig maar ala. zuigen maar.

Stuwmeer 500 ha. Hoogte 400 meter. Midden frankrijk. ( 900 km van Utrecht). Oostelijke oever steil.
Noordelijk stroomt er een rivier in het stuwmeer in. Zuid oostelijk is de barrage. Dieptes tot 50 meter. De info is betrouwbaar. Op de kaart zijn 5 of 6 op het oog, bevisbare plekken te onderscheiden. Zowel op na verwachting diepere als ondiepere gedeeltes van het meer.


Vooraf wilden we weten:

• Geschiedenis van het water, is er de laatste jaren vissterfte geweest, is er een vidange geweest enz.
Geen vidange

• Kijken wat er in de buurt ligt aan campings, vooral als het een water is waar je niet mag nachtvissen.
• Ook achterhalen waar bijv. een viswinkel, supermarkt etc. in de buurt ligt, ook dat scheelt vistijd en benzine tijdens de sessie.
Dorpje op 15 kilometer

• Toch proberen te achterhalen wat die topvissen zijn en of de info betrouwbaar is, natuurlijk is iedere vis mooi, maar mocht ik naar Frankrijk gaan dan moeten "ze" er op z'n minst wel zwemmen.
Is betrouwbaar.

• Mail/belletje naar de plaatselijke VVV en vragen of ze wat meer over de omgeving kunnen vertellen.

• Gaat het om een stuwmeer of een 'étang', wat is de gemiddelde diepte?
• Natuurlijk voedsel (niet veel vissers + mooie vis = veel natuurlijk voesel?)?
Niet te achterhalen

• Toerisme/watersport?
Op de kaart staat aangegeven, dat er watersport is.

• Eventueel bodemtype?
Hard.

• Ik plan de reis,

900 kilometer, 11 uur rijden.

• uitzoek werk voor vergunningen enz.
Normale jaarvergunning

• materiaal in orde is en maak voer.
• In ieder geval genoeg voer.
• Wat voor soort begroeiing kan ik daar verwachten? Loofbos,dennen?

Op een verdwaalde foto op internet: veel dennen en varens.
• de plaatselijke verordeningen
Niet nachtvissen, maar de tipgever heeft geen problemen ondervonden.

• kunt daar geen boot huren, dan moet je er mischien een aanschaffen of lenen.
Nee niet huren

• buitenboordmotor om hier in Nederland op het Ijsselmeer te vissen, maar ter plekke is alleen een electromoter toegestaan.
Electro motor.

• Mooi ogende stekken op die kaart markeren
5 of 6 plekken op de kaart

• alternatieven, mocht het daar "niet lopen".

Liefst een rivier ivm ander water type in de buurt. Welke afwijkende meningen zijn er?

• Meestal kijk ik op google om erachter te komen of er gelukkig nog géén websites over een water bestaan (maar dat zal wel iets van mij zijn)


• toegankelijkheid van het water, zijn de stekken makkelijk bereikbaar of is een boot nodig? Proberen een detailkaart van het water en omgeving te vinden.
2 weggetjes waarvan 1 op de kaart >>> doorheen heeft.


• aanwezigheid van obstakels. Moet je rekening houden met bv stronken oid.
Ze hebben het zo vollaten lopen. Volgens de tipgever zijn er wel bevisbare plekken, maar wel veel bomen en rotsblokken onder water

indien te vinden: Foto's van voor de bouw van de dam. Geeft al dadelijk een behoorlijk idee over het bodemverloop.

http://www.industrie.gouv.fr/energie/hydro/f1_hydro.htm

Zijn we er zo? Missen we nog iets?

Met deze gegevens gaan jij en je maat samen een trip plannen.


Wanneer gaan jullie en waarom dan?

• September komt mij werk technisch beter uit. Daarnaast wil ik het voorjaar en de zomer volledig benutten voor het vissen in Nederland.

• Bijkomende voordelen van vissen in het voorjaar: weinig/geen wier of (water)toerisme. Nadeel: Slecht weer kan roet in het eten gooien. Een hagelbui kan het azen een tijdje stil leggen.
• Diep water zal pas laat opgewarmd zijn, dus pas echt bevisbaar tegen het paaien aan of erna pas? Maar dan komt ook weer het toerisme om de hoek en het aanbod van natuurlijk voedsel begint nu ook goed te draaien. In dit geval zou ik opteren voor het najaar. Door de grotere dieptes blijft het water ook wat langer op temperatuur.

• Ik zou denk ik voorjaar doen. Voornamelijk na de paai lijkt mij het beste. Maar dan loop je het risico dat ze nog niet afgepaaid zijn. Maar als de vissen in een warmer land (frankrijk) zullen ze daar denk ik sneller aan dit ritueel toe komen.

Dus halverwege mei?
De kans is groot dat de paaitijd al voorbij is. Maar de kans is er nog wel. Hmm.. dan maar op begin Juni zetten! Op safe spelen


Wordt er al een voorlopig plan van aanpak gemaakt? Zo j
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-12-2003 11:16

Zo ja wat en hoe?
Hoeveel aas denk je mee te nemen?


MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-12-2003 11:40

Bese Mensen,

Wat betreft aas denk ik dat je niet teveel mee kan nemen. Ik zou meenemen verschillende soorten aas, maar het grootste deel bollies. Indien we in het najaar gaan veelal op vismeel basis. I.v.m. de olieën en de combinatie met de warme water temperaturen. Ik zou meenemen denkelijk toch wel een 50 kilo, misschien nog wel meer en het zou er als volgt uitzien.

10 kilo tijgers
30 kilo home mades
en een tien kilo ready mades.
(bovenstaande per persoon)

Ik neem geen mais mee. 1 Ik heb slechte ervaringen met mais en op de tweede plaats wordt ook de houbaarheids factor wat lastig.

Om nog even terug te komen op het wanneer verhaal. Een belangrijke reden om in het najaar te gaan (aanhouden september). Is dat op bijna elke diepte vis te vangen valt(i.v.m.de temperatuur). Of dit in mei of juni ook het geval zal zijn, blijft een onzekere factor.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger

p.s. ik krijg goeie zin wanneer gaan we? :lol:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-12-03 23:35 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-12-2003 11:58

Rene,

Wij zouden toch in april alvast een lang weekend gaan om een watertje te testen in la France?

En dan nog even wachten en dan kunnen we weer een week vissen in Frankrijk!

Wat voer betreft zou ik 25 kilo tijgers meenemen ipv 10 kilo, want bijvoeren met een hoop tijgers kan helemaal geen kwaad op een groot stuwmeer, ze vreten er genoeg van weg!

MVG,

Marijn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-12-2003 14:41

Beste mensen, eerst lees ik dat het waterpeil in stuwmeren doorgaans in het najaar het laagst is (inverband met weinig regen na een warme zomer ofzo?)

Daarna lees ik dat het water doorgaans in de winter het laagst staat.

Ik weet wel dat wanneer je in de bergen vist je kans hebt dat in het voorjaar veel smeltwater het meer in stroomt, en dat het waterpeil dan stijgt, maar hoe zit het nu precies? Heeft het met temperatuur te maken of met regenval?

vr gr Sjoerd
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-12-2003 15:06

Sjoerd,

Wat je nu vraagt klinkt wel heel meteologisch. Maar ik zal een poging wagen.

Frankrijk heeft te maken met een land klimaat. Een aantal kenmerken van een land klimaat zijn. droge warme zomers en droge koude winters (dit i.v.m. geen invloed van zee) Door de weinige regenval in de zomer zullen de rivieren naar een stuw meer inkrimpen. Met als gevolg dat je de gevolgen hiervan gaat merken in het najaar. Er komt geen nieuw water en het beschikbare water verdampt of wordt verbruikt voor bijv. kraan water. In het najaar zal in de bergen meer sneeuw en ijs gaan komen. dat betekent dat in de winter er weer geen toevoer van nieuw water is. En nu komt het.... in het voorjaar vind er een ontdooing plaats van het sneeuw en ijs uit de bergen. Al dat water gaat dus naar een stuw meer. Tevens is er bij een land klimaat over het algemeen in het voorjaar de meeste regenval of te wel dat betekent weer meer water voor het stuwmeer.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb geschetst.

Om nog even verder te gaan op de discussie zelf.

De vraag die mij persoonlijk nog bezig houdt is het financiele aspect. Je plant een reis, er van uitgaande dat we met z´n tweeën zijn. We zouden met 2 auto´s kunnen gaan. Maar dan betaal je ook voor 2 auto´s benzine. Een optie is bijvoorbeeld een busje huren. Maar daarvan zijn de kosten ook niet gering. Wat doen jullie om de kosten te drukken.

Klaas ik hoop niet dat je het erg vind dat ik de discussie wat uitbreidt. Zowel dan kan/mag je hem van mij ook direkt afkappen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2003 16:58

Lekker hoor Klaas, zo'n link ertussen te zetten.. :grin: Ben inmiddels half Frankrijk door geweest. Wel mooie foto's om een indruk te krijgen.

Rene het zou me niets verbazen als we met een Limousine gaan :lol:

Oké het aas/voer dan,
Zit ik toch een beetje mee.
De homemades kan ik geen veertien dagen goed houden zonder koeling,en dat zijn nou net de balletjes waar ik op redelijk maagdelijk water succes heb (gehad).
Toch maar 10 kilo meenemen en dan zien wat er van komt.
Voor maïs zou ik toch wel kiezen ( penhengel) blik en zelf gekookt.
De zelfgekookte niet teveel, maar misschien kunnen we daar wat koken op een gasstel of zo?
10 kilo lijkt me oké en een blikje of 10.
Tijgernoten zo'n 20 kilo en dan zou ik als alternatief balletje één kiezen met tijgernoten smaak.

O.ja, een chemisch toilet schiet me te binnen, maar kunnen we die daar ergens legaal legen?

Groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

03-12-2003 17:04

Henkie,
Wat dacht je van om de bollekes in te zouten / suikeren en wat visolie doorheen te flikkeren? Van Grootmeester A. Lokhorst :razz: ooit het recept gehad!
Werkt als de nete!
Kan je 3-4 maanden !! goed houden!

Groet Frank
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2003 17:19

Kiek dan toch!
tja, ik ben nooit langer dan een dag of twee van huis, dus dat speelt nooit bij me.
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.

Heeft de weledelgeleerde grootmeester in de karpergastronomie ergens dat recept nog liggen? :lol:

Groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

03-12-2003 18:03

Henk,
ik dacht dat het was op 10 kg boilies het volgende: 1,5 liter visolie.
3 kg zout en 2 kg suiker.
En dan in een aantal emmers steeds wat olie enwat zout en suiker "pekelen" ...


Maar weet dit niet 1000000% zeker over dieverhoudingen. :smile:

Voor mij voor de lange trips alleen nog maar home mades

Frank
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-12-2003 23:33

Beste mensen,

Bij mijn Laatste frankrijk sessie heb ik gebruikt gemaakt van een bollie zonder zout en alleen natuurlijke produkten. Ik heb de bollie 5 minuten gekookt en 48 uur gedroogd. Daarna ingevroren en voor vertrek in ge-sealed. Deze gingen makkelijk 14 dagen mee.

Ja henk, ik heb makkelijk praten met een lease bak. :lol: Maar goed om nog even door te gaan op het vervoer. We rijden dus 900 km een reis van 11 uur. Gemiddeld rijden auto's en/of busjes een 600km dat betekent dat er getanked zal moeten worden onderweg. Luxemburg is nog steeds het goedkoopst. Dat kan natuurlijk al besparen op de gehele reis. Maar wat zou er nog meer aan gedaan kunnen worden om de reis goedkoper te kunnen maken?

Chemish toilet.... hmmmmm. Volgens mij was er ergens in de discussie spraken van een camping in de buurt. Dat betekent dat eventuele GROTE boodschappen daar gedaan zouden kunnen worden. Maar dat houdt ook direkt in dat er hoogst waarschijnlijk "legaal" een chemisch toilet geleeg(d)(t) (ik weet niet welke ik moet hebben) kan worden. Daarnaast is er op het board een discussie geweest met de titel "schijten" deze had ook wel enige leuke tips :grin: .

Ondanks mijn eigen ervaringen met mais. Is het ongekookt wel makkelijk te vervoeren. Is daarom een idee om ze dan toch maar mee te nemen. Komt wel weer het volgende probleem. Hoeveel gas moeten we dan wel niet meenemen omdat te koken?

Ik ga nu maar even naar bed en verder nadenken. Maar... voordat ik dat doe ga ik eerst me eigen tekst van vanmiddag even van leestekens voorzien :sad: .

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2003 23:44

Met het schaamrood op mijn kaken :wink:
In de laatste - de Karper- staat een uitmuntend artikel van Willem Peters over het conserveren van aas/voer.
Een aanrader!

Groet henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

04-12-2003 07:51

Ok, daar gaat ie...

Wanneer?
Najaar, ergens tss half september en half oktober.
Het gaat om een behoorlijk groot water met toch redelijke dieptes, hetgeen inhoudt dat het pas laat in het voorjaar echt redelijke op temperatuur is, pakweg begin (half?) mei? De gemiddelde temperaturen zijn er mss iets hoger maar het is midden Frankrijk, niet Zuid... Henk merkte wel al op dat, vroeger op het jaar, op mooie dagen de ondiepe stekken wel vis kunnen opleveren, maar de nadelige invloed van slecht weer is in deze periode van het jaar wat mij betreft een te groot risico om een sessie van 2 weken te plannen en er is ook nog de invloed van de instroom, zeker indien er nog smeltwater aan te pas komt. In die tijd (mei) zit je dan ook nog eens dicht in de buurt van de paai. Half tot eind juni zou nog een mogelijkheid zijn, maar dan begint ook het watersportseizoen op toeren te raken. Tevens zijn de natuurlijke voedselvoorraden nu terug op peil. De zomermaanden vallen bij mij altijd uit de boot, teveel toerisme/watersport en bij echt heet weer is de vis te passief om er twee weken aan te besteden. Dus komen we uit bij de eerder genoemde periode. Je hebt in deze tijd van het jaar zowiezo al de topperiode voor ons karpervissers, het 'grote vreten' begint dan ergens. Ook heb je minder invloed van eventueel slechte weersomstandigheden. Ook aast de vis tijdens deze periode gedurende de ganse dag. Voor mij dus redenen genoeg. Andere (betere?) visie's zijn mogelijk, en ik sta altijd openen voor suggesties en verbetering.

Aas?
Er is een te verwaarlozen hengeldruk, dus een simpele boillie. Ik ga voor zoet en fruitig, instant resultaat. Wel flink hard. Er is een harde bodem met rotsblokken, je kan dus zeker kreeften verwachten. Qua hoeveelheid? Een kilootje of 30, op zout zijn ze zeker twee weken houdbaar (Henk, zou je me eens enkele van die tips uit 'de karper' kunnen doorspelen? Ben geen lid bij KSN, dus heb dit boekje niet.). Verder nog een kilootje of 15 maïs; topaas en goedkoop. Gekookt hoeft voor mij niet, dat houdt ook de witvis er een beetje vanaf. Verder nog een kilo of 10 pellets. Dat moet voldoen, je zit zo op een kleine 4 kilo/dag.

Een voorlopig plan?
Een simpele strategie. Enkele stekken (plateaus, taluuds) proberen te vinden uit de buurt van de boomstronken en die behoorlijk bevoeren bij aankomst. Verdere voerhoeveelheden naar gelang de vangsten. Een echte aanpak zal pas ter plekke en naargelang de heersende omstandigheden worden opgemaakt.

Hier hou ik het voorlopig ff bij, tot wordt tijd dat ik mijn bed in kruip. 't Was een lange shift vannacht...

Mvg, Rob.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-12-2003 10:54

Wanneer?

Ik zou tóch gaan voor het najaar (tenzij ik 2x per jaar erheen kan gaan :wink: ). Waarom ik daarvoor kies heb ik eerder al uitgelegd, omdat je niet al te afhankelijk bent van paaitijd/zomervakantie van de fransen/dat het water veels te koud/te warm is. Ik denk dat ik dan met Rob meega, ergens tussen half september en half oktober.

Aas?
In principe moet je ervoor zorgen dat je niet met 40kg boillies aankomt en erachter komt dat ze alleen op mais pakken. Maar normaal gesproken kan je de mais ook gewoon daar bij de boerenbond kopen (even opzoeken dus). Ik zou mais, tijgernoten, hennep en boillies gebruiken, de boillies in verschillende mm's, misschien zelfs nog een paar kilogram grondvoer. Normaal gesproken kan je veel voeren met particles, omdat het voornamelijk witvis, en hopelijk ook karper aan treft, het probleem is dus dat we niet zeker weten of het er bijvoorbeeld stikt van de brasem. Belangrijkste is gewoon dat je genoeg bij je hebt waar je mee vangt, in principe heb je alles gedroogd , dus wat je over hebt kan je gewoon weer mee terug nemen.

Een voorlopig plan?
De enigste ervaring die ikzelf heb met groot water, is dat je door verspreid voeren gewoon veel meer vis opvangt. Nu hoeft dat niet veel te zijn, maar een mooie lijn/plek over een groot stuk kan toch wel aardig wat vissen opvangen. Natuurlijk zou ik niet al mijn kansen gokken op een grote voerstek, ik zou rustig eens 1 hengel met flink wat mais beazen, en die hengel op een anderhalve/2 meter diepte leggen, en daar gewoon lekker compact 2kg mais omheen.
Maar wees eerlijk, je kan het maar al te goed hebben uitgepland, en dan blijkt er ineens een explosie van witvis te zijn waardoor vissen met mais uitgesloten is, het kan er bijv. ineens zo hard waaien dat je niet kan varen, en dus uit moet werpen, ga zo maar door. Het zal ook veel op jouw ervaring mbt situaties in het karpervissen aankomen, en met die ervaring ook het succes wat je zal hebben met je aanpak.

Misschien weet Jantje wel niet dat harde wind heel goed kan zijn, vooral lekker tegen de kanten op, en misschien denkt Pietje wel dat regen slecht is, en ga zo nog maar even door.

Mvg,
Stefan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-12-2003 20:38

Heren,

Financieel.

Met 2 man in een auto met aanhanger drukt de kosten aardig.

De sessie wordt door de meeste in najaar gepland. Wordt er nog rekening gehouden met maan?

Voorlopig plan.

Je gaat met 2. wordt er samen gevist? Beten wel / niet om en om? Begint 1 in zeg maar nordelijk deel 1 in zuidelijk en verkas je naar elkaar toe, tot vis gevonden wordt?

Hoeveel stekken denk je ongevver maximaal te bevissen? Spreedsheetje?

Misschien wel handig om in de gaten te houden hoe hoog de omringende bergen / heuvels zijn. In najaar wordt het vaak bere koud zodra de zon weg is. (Sjoerd!)

MVG

Klaas