Stenen i.p.v lood


Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

25-10-2004 01:55

om toch maar heel even in te haken op de discussie over het soortelijk gewicht van lood versus steen... hier nog iets om even over na te denken.

behalve het soortelijk gewicht van lood en steen is ook het soortelijk gewicht van water belangrijk voor deze discussie. 1 zoals wij allemaal weten.

het "netto" soortelijk gewicht van een materiaal is namelijk zijn soortelijk gewicht minus het soortelijk gewicht van het materiaal dat erdoor verplaatst wordt. in lucht staat deze laatste factor bijna gelijk aan 0... in water echter...

ik hoop dat jullie 'm nu voelen hangen... onder water blijft er van het soortelijk gewicht van steen veel minder over dan van dat van lood. of in andere woorden.... een gewicht in steen veplaatst veel meer water dan datzelfde gewicht in lood. en de hoeveelheid verplaatst water is de opdrijvende kracht.

al met al denk/gok ik zo dat onder alle omstandigheden lood een veel betere inhaking zal veroorzaken dan steen, omdat de weerstand die het per gewicht teweegbrengt vele malen groter is.

-------------------------------------------

nu nog een tip voor de maker van dit bericht... hoe bevestig ik zo'n steen?

ik heb bij titus blom hier in groningen (hengelsportwinkel voor diegenen niet hier uit de buurt) kan en klare stenen met water zien liggen...
behalve dat ware en stenen die met het inline systeem waren uitgerust.

wel erg duur die dingen.... terwijl je ze gewoon zelf kan zoeken :roll:
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

25-10-2004 08:21

Jelle,

De stenen worden kant en klaar verkocht als inline systeem of compleet met ingebouwde wartel. KAnt en klaar dus.

Zelf steenen uitboren dient gedaan te worden met een klein diamantoortje. Daarna moet je de wartel er nog in verlijmen. Al met al een beetje een geknutsel.

Pascal
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

25-10-2004 12:37

Jelle, daar doelde ik op :wink:

Sorry voor de offtopic, maar let op de P.S. die onder mijn eerste bericht stond he :roll:

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-10-2004 15:06

http://www.karperwereld.nl/produkt/ashima3.php
Zien er verdomd goed uit, iemand op Mechelen geweest?
Wat zijn de richtprijzen en :

/quote/ Ashima:
Ashima levert medio November deze Maaskeitjes uit. Deze keitjes varieren van 80 tot 180 gram. Al deze keitjes zijn gezet met een wartel 8. Dit puur Nederlandse product zal zeker het verschil kunnen maken op een dressuurwater.
/quote/

En op zijn minst een pluspunt is het milieuvriendelijke aspect. Nu nog een alternatief voor loodhagel.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-10-2004 17:47

Aart volgens mij is lood voor de jacht al verboden, ze gebruiken daar nu met name bismut is iets harder en iets lichter wat betreft soortelijk gewicht. Op schietbanen is lood nog wel toegestaan dacht ik. Het is zeerzeker mogelijk dat het lood verboden wordt! Zeker nu iedereen met safety clips etc. vist waardoor er jaarlijks veel meer lood in het water terecht zal komen!

groeten
beetje bij beetje