Vissessie plannen


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-12-2003 08:41

Hans, dat is dan het verschil tussen jou en mij :smile:
Jij fulltime offsetdrukker, ik studentje Grafisch Intermediair :smile:
Worden het wel heeel veeel borden afwassen voor mij, haha.

Zo bedoel ik het Hans., tuurlijk wil ik mij ook 100% er voor in zetten.

Groet Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2003 12:38

Heren,



We komen ergens. Hoeveelheid voer.

De hoeveelheid zijn we niet over eens. Ik voelde hem al komen. 4 of 5 plekken bevissen en tussendoor voeren, dan red je het niet met 25 kilo boillies en 25 kilo particles.

Ik ben even neutraal he: Ik ken er die minimaal 10 kilo bollen per dag rekenen. Ken er ook, die met 2 kilo en wat particles, voldoende hebben. Beide vangen ook nog. Het gaat erom om VOORAF een plan te hebben, hoe je het 1 en ander aan wilt gaan pakken. Daar kan je dan je voerhoeveelheid op aanpassen. Beetje lullig als je bezig bent met vissen en je bent door je bollen heen.

Rob,

Hoeveel voer neem je dan mee?

Bijvoorbeeld:

3 stekken die je wilt bevissen, ongeveer. Per dag voeren 1 kilo bollen en 3 kilo particles per stek. is 42 kilo bollen en 126 kilo particles.

Heb je nog geen beet gehad. Is dat overdreven? Klopt dat?

Het is geen wedstrijd he. Je doet he altijd goed.

Ik zal straks trachten een resume te geven.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2003 17:00

Stuwmeer 500 ha. Hoogte 400 meter. Midden frankrijk. ( 900 km van Utrecht). Oostelijke oever steil.
Noordelijk stroomt er een rivier in het stuwmeer in. Zuid oostelijk is de barrage. Dieptes tot 50 meter. De info is betrouwbaar. Op de kaart zijn 5 of 6 op het oog, bevisbare plekken te onderscheiden. Zowel op na verwachting diepere als ondiepere gedeeltes van het meer.


Vooraf wilden we weten:

• Geschiedenis van het water, is er de laatste jaren vissterfte geweest, is er een vidange geweest enz.
Geen vidange

• Kijken wat er in de buurt ligt aan campings, vooral als het een water is waar je niet mag nachtvissen.
• Ook achterhalen waar bijv. een viswinkel, supermarkt etc. in de buurt ligt, ook dat scheelt vistijd en benzine tijdens de sessie.
Dorpje op 15 kilometer

• Toch proberen te achterhalen wat die topvissen zijn en of de info betrouwbaar is, natuurlijk is iedere vis mooi, maar mocht ik naar Frankrijk gaan dan moeten "ze" er op z'n minst wel zwemmen.
Is betrouwbaar.

• Mail/belletje naar de plaatselijke VVV en vragen of ze wat meer over de omgeving kunnen vertellen.

• Gaat het om een stuwmeer of een 'étang', wat is de gemiddelde diepte?
• Natuurlijk voedsel (niet veel vissers + mooie vis = veel natuurlijk voesel?)?
Niet te achterhalen

• Toerisme/watersport?
Op de kaart staat aangegeven, dat er watersport is.

• Eventueel bodemtype?
Hard.

• Ik plan de reis,

900 kilometer, 11 uur rijden.

• uitzoek werk voor vergunningen enz.
Normale jaarvergunning

• materiaal in orde is en maak voer.
• In ieder geval genoeg voer.
• Wat voor soort begroeiing kan ik daar verwachten? Loofbos,dennen?

Op een verdwaalde foto op internet: veel dennen en varens.
• de plaatselijke verordeningen
Niet nachtvissen, maar de tipgever heeft geen problemen ondervonden.

• kunt daar geen boot huren, dan moet je er mischien een aanschaffen of lenen.
Nee niet huren

• buitenboordmotor om hier in Nederland op het Ijsselmeer te vissen, maar ter plekke is alleen een electromoter toegestaan.
Electro motor.

• Mooi ogende stekken op die kaart markeren
5 of 6 plekken op de kaart

• alternatieven, mocht het daar "niet lopen".

Liefst een rivier ivm ander water type in de buurt. Welke afwijkende meningen zijn er?

• Meestal kijk ik op google om erachter te komen of er gelukkig nog géén websites over een water bestaan (maar dat zal wel iets van mij zijn)


• toegankelijkheid van het water, zijn de stekken makkelijk bereikbaar of is een boot nodig? Proberen een detailkaart van het water en omgeving te vinden.
2 weggetjes waarvan 1 op de kaart >>> doorheen heeft.


• aanwezigheid van obstakels. Moet je rekening houden met bv stronken oid.
Ze hebben het zo vollaten lopen. Volgens de tipgever zijn er wel bevisbare plekken, maar wel veel bomen en rotsblokken onder water

indien te vinden: Foto's van voor de bouw van de dam. Geeft al dadelijk een behoorlijk idee over het bodemverloop.

http://www.industrie.gouv.fr/energie/hydro/f1_hydro.htm



De voerhoeveelheid om mee te nemen zijn we het niet eens nog. Is ook niet erg. Toch is een plan van aanpak thuis maken erg handig. Zeker als je de stekken in excel zet. Wordt zo doorgerekend wat je ongeveer nodig hebt.

Er is besloten om 10 september weg te rijden. Op de heen weg hebben we afgesproken om minimaal 3 stekken maximaal 3 nachten de kans te geven. Het is eindelijk zover. Na een rit van 12 uur zijn we net aangekomen, het is nu 8 uur. Een eerste indruk leert ons dat we minimaal 8 bevisbare stekken zouden kunnen bevissen. Er loopt maar 1 weg naar het water. Het andere weggetje is een veredelt geitenpad en alleen geschikt voor 4X4.


Zullen we een smoel aangeven?

http://www.karperstudiegroep.nl/temp/klaas.htm


Aan de overkant zie je 2 man vissen. Je hebt een boot nodig om er te komen. Bij het water ontmoet je Jean Pantalon, een ongeveer 126 jarige local, kan er 50 jaar naast zitten, maar en het weer en de pastis he… De man blijk zijn hele leven al op het meer gevist te hebben. Welke vragen ga je hem stellen?

MVG

Klaas
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-12-2003 18:05

Jean zal waarschijnlijk geen woord engels of duits of nederlands spreken, en als sprak hij het wel, dan nog zou hij gewoon frans spreken. Een boekje nederlands-frans scheelt.
Begin em niet meteen van zijn hemd te vragen, die begint vanzelf wel te praten met je, wat je er komt doen etc.

Nu moet je eerst proberen in te schatten of Jean serieus is of niet, hoeveel van die oude witvissers, die net nog niet van hun plateautje afvallen, zeggen meteen dat er grote karper zit, en dat zij er al van zoooooooooo (armen weid uit mekaar) groot hebben gevangen.

Wat ik hem wel zou vragen, is of hij wel eens vaker een karper eraan had gehad met zijn vaste hengel. En op die manier een gesprek over karper op gang te brengen. Als je geluk hebt dan zegt hij je meteen waar hij altijd karper ziet zwemmen, anders moet je wat langer doorpraten (lees: doorzeiken).

Je kan hem in principe wel rustig vragen of hij op bepaalde plekken/stukken vaker karper heeft zijn liggen/springen/rollen enz.

Het hangt er gewoon vanaf hoe Jean z'n humeur is, of Jean bereid is 2 gekke hollanders te woord te staan en noem het maar op. Inspelen op de situatie, niet te snel vanalles vragen, dan komt het uiteindelijk wel goed. Die witvissers zullen heus niet niks zeggen tegen je, vooral als ze zien dat jij ook een beetje best probeert te doen om je vis te vangen.

Misschien wel handig om een lekker flesje wijn aan te bieden als hij je info heeft gegeven, misschien dat je er dan daarna nog meer uitkrijgt. Ik weet het, het is omkopen, maar dat boeit toch niet ? :wink:

À bientôt,

Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-12-2003 18:29

Jean?
Knipschild?

:razz:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2003 19:54

Mannen,

Deze Jean de Pantalon kan het het hemd uit de broek vragen.

Ik snap de voorzichtigheid wel, maar is nu niet even nodig.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2003 20:24

Vragen aan Jean,
Als eerste wat wil die drinken ?,Waar is de lokale hengelsportwinkel?(Extra info bemachtigen, fotos aan de muur bekijken,
vergunningen kopen)
Zijn hier al meer buitenlandse karpervissers geweest?
Ja,wanneer? hoelang geleden? waar heeeft men gezeten en hebben ze daar gevangen?
Zijn persoonlijke weersverwachting, ( Oude ervaren local, heb je meer aan dan meteo consult)
Bodemprofiel? Obstakels waar?(viste waarschijnlijk al in de rivier voordat de barrage werd gebouwd.)
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2003 20:42

Vraag of hij als kind ook al karper ving en hoe groot deze was.

Is het aantal vissers in de loop der 126 jaar toegenomen?

Vraag hoe de controle is a.d.h.v de geldende regels (ik maak uit Klaas' posting op dat deze man is te vertrouwen).

Zijn er stukken met veel stronken, wier of andere obstakels?

Loopt er een rivierbedding onder water?

Waar is de dichtstbijzijnde viswinkel? Misschien kan je daar meer info vinden, en bekijken met welk aas de locals vissen.

Met welk aas vist/vangt hij het meeste?

In welke periode paaien de vissen doorgaans?

Is de omgeving erg onderhevig aan klimaatverschillen?

Hoe is de bodemgesteldheid?

Veel last van kreeft/meerval etc.?

Welke periode van de dag levert doorgaans de meeste beten op?

Eigenlijk alle punten die in de rest van de topic genoemd zijnzou je hem kunnen vragen,maar dit zijn zo de eerste dingen die in mij op komen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2003 20:44

Michel, er bestaan stuwmeren die gevoed worden door enkele stroompjes van soms net een meter breed... Hoe zit dat hier,liep er een rivier door van een meter of 20 breed? of veel minder, of veel meer?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2003 20:52

Sjoerd, noordelijk stroomt een rivier in het stuwmeer, geen riviertje of beek!
Hou de postings van Klaas in de gaten!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2003 21:50

Ok Michel, daar heb je een punt.


Laten we dan aannemen dat het een fatsoenlijke rivier is. Hoewel ook hele behoorlijk rivieren op sommige punten erg smal kunnen zijn. :smile:

vr gr Sjoerd
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-12-2003 22:57

Klaas,
die hoeveelheid mee te nemen voer... Wat jij daar als voorbeeld geeft kan goed opgaan. Al zou ik dan eerder in een verhouding van 1/1 bollen/particles voeren. Maar de particles zou ik ter plaatse kopen (heb al enkele dingen opgestoken in deze topic...). Hoeveelheid per stek? 4 kilo zou de eerste dagen wel kunnen, maar daarna zou ik wat terug schroeven. De vis zit bij veel respons (runs) ondertss wel op het aas, dus als er dan een kilo of twee minder ligt, zal hij volgens mij toch evengoed blijven doorazen op het voer. Kan eventueel nog wat extra voeselnijd teweeg brengen. Zijn de resultaten niet zo denderend, dan zou ik ook niet twijfelen om eens een dag nauwelijks of niet te voeren. Gewoon na het verversen van het haakaas een handje voer geconcentreerd rond de haak. Een stek overvoeren is nutteloos en kan je kansen alleen maar verzieken.

Wat betreft ouwe Jean, ik zou hem vragen hoe de vangsten de afgelopen week zijn geweest, en wat hij verwacht voor de komende week. Eventueel nog hoe de vis reageert op de weersomstandigheden. Met de info die je ondertss al verzameld hebt (in combinatie met een beetje logisch denken), blijft er niet meer veel over om te vragen, behalve mss:'les quels sont les mieux endroîts?' (welke zijn de beste stekken?). Maar ik wil zelf ook nog wel wat doen hebben in die 2 weken...

Michel, Sjoerd,
wat betreft die rivier, 't zal ook niet zo een geweldig geval zijn. Ik denk als je bv de Maas zou afdammen, dat je dan zou eindigen met een meer dat de 500 ha lichtelijk gaat overschrijden. Of men moet een 'Niagara Falls' effect willen bereiken natuurlijk :grin:

Mvg, Rob.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buteneers Rob op 2003-12-06 22:59 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2003 23:02

Mannen,

12 uur gereden. Moe. Komt Jean met de volgende boodschap.

Carp? Non pas ici?

Die aan de overkant is de eerste karpervissers die hij hier ziet.

Wat nu?

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2003 23:03

....... Nee is gekheid hoor.

Het zijn zijn zoons. Hij had belooft om nix te zeggen, maar ja een petit lust ie wel....


FF verzinnen. Wel een mooi water niet? Of eigenlijk 2.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-12-2003 11:05

Zullen we een smoel aangeven?

http://www.karperstudiegroep.nl/temp/klaas.htm


Aan de overkant zie je 2 man vissen. Je hebt een boot nodig om er te komen. Bij het water ontmoet je Jean Pantalon, een ongeveer 126 jarige local, kan er 50 jaar naast zitten, maar en het weer en de pastis he… De man blijk zijn hele leven al op het meer gevist te hebben. Welke vragen ga je hem stellen?


• Als eerste wat wil die drinken ?,
Bien sure.
• Waar is de lokale hengelsportwinkel?(Extra info bemachtigen, fotos aan de muur bekijken,
vergunningen kopen)
Kleine 15 km verder is er een supermarkt en een hengelsportwinkel. Ook een winkel die products de soleil verkoopt. Zeg maar boerenbondje.

• Zijn hier al meer buitenlandse karpervissers geweest?
Ja 2 ook uit holland, rare lui.

• Ja,wanneer? hoelang geleden?
Vorig jaar. Begin september

• waar heeft men gezeten en hebben ze daar gevangen?
Waar de 2 jongens nu zitten. Dit zijn echt zijn zoons. Zij vissen daar meestal.

• Zijn persoonlijke weersverwachting, ( Oude ervaren local, heb je meer aan dan meteo consult)
Blijft nog wel een paar dagen zo. Eind volgende week een beetje regenen.
Hopelijk hebben we vooruit de meerdaagse weersverwachting bekeken?
http://www.meteo.fr/meteonet/temps/fran ... frprev.htm


• Bodemprofiel? Obstakels waar?(viste waarschijnlijk al in de rivier voordat de barrage werd gebouwd.)
Er zijn vrij veel obstakels.

• Vraag of hij als kind ook al karper ving en hoe groot deze was.
Karper zit er nu zo’n 30 jaar, vanaf begin in.

• Is het aantal vissers in de loop der 126 jaar toegenomen?
De meeste vissers vissen voor de pot. In de omgeving is vol op forel te vangen. Op het meer zelf wordt er soms op snoek en snoekbaars gevist. Een stuk of 6 locals vissen op kaprer en soms komt er eens een buitenlander.

• Vraag hoe de controle is a.d.h.v de geldende regels (ik maak uit Klaas' posting op dat deze man is te vertrouwen).
Voor alsnog geen nachtelijke controle

• Zijn er stukken met veel stronken, wier of andere obstakels?

Ja, zelfs 2 wijngaarden

• Loopt er een rivierbedding onder water?

Ja. Vanaf begin tot de dam. De bedding is omgeven door rotsblokken. Vanaf halverwege is het er 30 meter diep.

• Waar is de dichtstbijzijnde viswinkel? Misschien kan je daar meer info vinden, en bekijken met welk aas de locals vissen.

• Met welk aas vist/vangt hij het meeste?
Zijn zoons met merk x boilies
• In welke periode paaien de vissen doorgaans?

Juni
• Is de omgeving erg onderhevig aan klimaatverschillen?
Winter koud zomer warm, redelijk vochtig

• Hoe is de bodemgesteldheid?
Keihard, behalve waar de koeien hebben gelopen en de wijngaarden.

• Veel last van kreeft/meerval etc.?
Veel kreeftjes

• Welke periode van de dag levert doorgaans de meeste beten op?
‘s nachts

• Wat betreft ouwe Jean, ik zou hem vragen hoe de vangsten de afgelopen week zijn geweest, en wat hij verwacht voor de komende week.
Afgelopen week, niets gevangen. Maar eerst. Carpe, vingt et un kilo. Olala. Gros! Maar er zijn er nog groter, alleen die zijn niet te vangen.

• Eventueel nog hoe de vis reageert op de weersomstandigheden. Met de info die je ondertss al verzameld hebt (in combinatie met een beetje logisch denken), blijft er niet meer veel over om te vragen, behalve

• mss:'les quels sont les mieux endroîts?' (welke zijn de beste stekken?). Maar ik wil zelf ook nog wel wat doen hebben in die 2 weken...


In de gauwigheid blijven er voorlopig 5 stekken over, waar karper gevangen is. 2 ervan worden min of meer regelmatig bevist.
Om het simpel te houden, kunnen we de 2 weken redelijk ons ding doen en laten ze ons onze gang gaan. De gasten aan de overkant blijken aardige gasten. Wij vissen niet “hun” stekken en andersom.

Volgens info Jean:

Stek 1 vanaf hier 4 km naar noorden
Dicht bij het riviertje in noorden. Tot max 20 meter diep. Breed ongeveer 300 meter.
Veel boomstronken. Wijngaard.

Stek 2 Vanaf hier 1 km naar noorden
Centrale deel. Tot 40 meter diep. Breed. 700 meter. Wijngaard en 2 oude weilanden. Veel obstakels

Stek 3 vanaf hier 3 km zuidelijk
Zuidelijk deel. Tot 80 meter diep. Vrij steile oevers. 300 meter breed loopt naar 100 a 150 meter bij de dam.

Alles aan de westelijke oever. Aan de overkant zijn bijna geen stekken. Of steil of bos tot in aan het water.

Met de auto is nergens bij te komen, maar hij kan hier redelijk veilig geparkeerd worden.


Jean Pantalon wordt bedankt. Had hem er even bij verzonnen. Misschien is het wel handig als je de meest elementaire zaken een beetje in het Frans oefent.

2 Man 6 hengels.


Plan van Aanpak.

Wie gaat wat doen?
Welke gegevens ga je verzamelen? Probeer te omschrijven waarom.
Waar ga je beginnen?
Hoe ga je verder?


Suc6

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-12-2003 23:16

Goeiedag allemaal,

Wat een koude dag he vandaag!!

Nou het is allemaal nogal niet niets. Maar goed ik zal een poging wagen!!

Wie gaat wat doen?

Ik had al eerder aangegeven dat ik er een persoonlijke voorkeur op na hou om met z'n tweeen de zaken aan te pakken. Puur uit veiligheids overwegingen en laten we vooral niet het plezier uit het oog verliezen. 3, 5 of zelfs 8 km uit elkaar zitten lijkt me niet bevoordelijk voor de gezeligheid. Blijft natuurlijk wel een persoonlijke mening. Als andere daar anders over denken kan ik dat ook respecteren.

Welke gegevens gaan we verzamelen?

Nou klaas, als ik je verhaal goed begrepen heb. Dan zitten de twee zoons van Jean te vissen aan de steile kant of berg helling. Aangezien er wijngaarden zijn ga ik ervan uit dat deze dus aan onze kant zijn. Wijngaarde worden nl. geplant op een zo'n recht mogelijk stuk. Weilanden idem dito. Daar op bazeer ik dus dat de diepste gedeeltes niet aan onze zijde zouden liggen maar aan de overkant. En dat is in ons voordeel. Dit is de gedachte die ik dus zou hebben na het verhaal te hebben aangehoord. Aan de hand daarvan ga ik dus eerst met alleen een boot en een fishfinder naar stek 1, op de terug weg kom ik wel langs stek 2. Bij stek 1 ga ik op zoek naar de wijngaarden. En dat doe ik omdat ik niet graag tussen de stronken wil vissen. Maar omdat er wellicht om de wijngaarden een stenen muurtje heeft gestaan. Als er koeien naast de wijngaarden hebben gelopen moesten de wijngaarden wel beschermd worden. Dit soort stenen muurtjes zijn een ideale voedsel bron voor de karper. Daarnaast natuurlijk alle andere dingen zoals taluuds en weet ik veel wat voor info. Stek 2 net zo als stek 1. Stek 3 ga ik nog even vermijden. En daarmee kom ik dan ook direkt op de volgende vraag waar ga je beginnen?

Waar ga je beginnen?

Het wordt stek 1 of 2 drie laat ik nog even voor wat het is. Het is naar mijn idee te diep waardoor de te bevissen ruimte verkleind wordt. Daarnaast heb je geen wijngaarden en/of andere historische dingen. Wellicht bij tegenvallende resultaten zal ik daar toch een kijkje gaan nemen. Maar voor alsnog laat ik die even voor wat dat is.
Ik begin waarschijnlijk bij stek 1. Waarom het is zogezegd te overzien we hebben een mooi stuk water wat niet te diep is. Vanuit de rivier komt waarschijnlijk nog meer voedsel. En het is niet te breed waardoor je een goed idee kan gaan krijgen waar de vis zich ophoudt. Bij tegenvallende resultaten ga ik natuurlijk naar stek 2.

Tot zover even mijn verhaal. De vraag hoe ga je verder? Daar ga ik morgen over verder piekeren. Al denk ik dat we aan de eerste 3 vragen wel even genoeg discussie punten hebben, of niet?

In ieder geval een fijne avond, weltrusten.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-12-2003 12:37

Zoals beloofd, zou ik vandaag nog even verder nadenken over de vraag. Hoe ga je verder?

Het antwoord is lastiger dan de vraag. Ik zou naar mijn idee vrij simpel beginnen. Stel ik heb stek 1 als eerste gekozen om te gaan vissen. En ik heb daar 6 voerplekken kunnen maken. Dan zouden die er al volgt uitzien. (in de meest ideale situatie) Wanneer het eerder genoemde stenen muurtje aanwezig is dan zullen daar twee stekken aan gemaakt worden. 1 hengel gaat echt onder de kant. verder probeer ik natuurlijk te vinden bijvoorbeeld wat rots blokken en indien die aanwezig zijn gaan daar ook 2 stekken tegenaan. De 6e hengel gaan we proberen bijvoorbeeld op een zandbankje of wat voor plaats dan ook. De eerste twee nachten zijn bepalend voor het verdere verloop van de sessie. Ik zal zeker gaan kijken naar bewegingen van de vis waar ze zich ophouden waar ze eventueel springen en/of rollen. Dan is natuurlijik wat verwacht je ervan. Bij veel activiteiten van de vis ga ik ervan uit dat ik ook wat ga vangen. Stel dat ik de eerste nacht 1 vis vang. Dan kan je daarmee tevreden zijn. Maar het kan ook tegenvallen. Wanneer ik de hele nacht wakker ben geweest van de springende vissen dan valt 1 vis natuurlijk behoorlijk tegen. En ga ik me afvragen wat ik verkeerd doe. Vang ik 1 vis en ik heb geen vis zien springen of rollen dan ben ik `semi` tevreden. Ik ga natuurlijk wel proberen het maximale te behalen maar ik weet nu dat ik niet veel verkeerd doe.

Als we nu de rollen om zouden draaien. Dan krijgen we natuurlijk een hele andere plan van aanpak. Bij veel springende vis en veel vangsten de eerste nacht. Dan zou ik juist heel erg snel verkassen. Waarom?? Nou eigenlijk om de reden dat als het lekker loopt je binnen een mum van tijd de stek kan hebben leeg gemolken.

De plan van aanpak (wat hopelijk inmiddels duidelijk is) is dus iets wat heel veel haken en ogen heeft. Het is van te voren niet te plannen. Maar misschien kan Klaas even een beeld schetsen van het verloop de eerste paar dagen en vanuit dat oogpunt verder bekijken hoe we het aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-12-08 12:39 ]</font>
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

08-12-2003 15:29

...Aangekomen en net wat met Jeanke gelult...
Nu ligt het eraan. Is het technisch haalbaar om apart te vissen (heb je 'dubbel' materiaal, 2 boten enz...)? Zo ja, dan scheiden onze wegen voorlopig. Er wordt waarschijnlijk (je bent met twee!) gekozen voor stek 1 en 2, eerder een vertrouwenskwestie denk ik want op stekken tegen de dam kan vaak evengoed (of beter) gevangen worden. Op deze manier ben je dubbel zo effectief in het vinden van de vis en val je minder op. Nachtvissen is er verboden, weet je nog! Ondanks dat je tipgever en Jean zweren op al wat hen lief, blijft het beter voorkomen als genezen. Vermits de auto veilig geparkeerd kan worden, zal apart vissen ook wel te doen zijn.
Kan er niet apart gevist worden, dan wordt er gestart op stek 1. Eerst het bruggehoofd opbouwen. Vervolgens de stek grondig uitkammen met boot en dieptemeter, eventueel peilstok voor het aftasten van de bodem. Hierbij gaan we opzoek naar onregelmatigheden in de bodem en obstakels. we proberen een plateau, taluud, stukken met steenpuin of rots te vinden. Het is mijn ervaring dat vooral op zulke plaatsen de vis aast. Hij weet dat hier van nature uit voedsel te vinden is. Liefst zover mogelijk uit de buurt van die boomstronken en wijngaarden (om het risico op verspelen te minimaliseren), en op niet te overdreven diepte. Tot ongeveer een meter of 9-10 max. Afhankelijk van de grootte en het aantal van die (bevisbare) onregelmatigheden worden er 1 of meerdere bevoert en bevist. Het mag duidelijk zijn dat als er apart gevist wordt, we op deze manier ook 'ieder voor zich' aan het werk gaan. De rest van de avond gaan we vullen met eten, drinken, lullen maar vooral met kijken en luisteren naar het water.

Hoe het nu verder gaat zal liggen aan wat er de komende dag(en) gaat gebeuren.
Als we apart vissen en we vangen beide goed, dan zal er zo worden doorgegaan... of niet. Ik ben er ook nog niet uit (ivm uitwijken later tijdens de sessie). Wordt er slechts in 1 sector goed gevangen, dan kan ik of mijn vismaat verkassen naar het (meer) productieve gedeelte (gemiddelde gewicht kan hier ook een rol spelen). Blanken we beide enkele dagen, dan kan stek nummer 3 onder handen genomen worden.
Vissen we samen, dan wordt, tussen het vangen of blanken door, stek nummer 2 de komende dagen uitgekamt. Op die manier heb je een uitwijk mogelijkheid voor als je op stek 1 blankt of als de beten stilvallen. Vanaf stek 2 kan dan stek 3 worden verkend.
Wanneer en waarnaartoe er verkast wordt zal ook liggen aan de oppervlakte activiteit alsmede aan het aantal van bevisbare 'features' onder water. Bij meerdere plateaus en taluuds ed kan je die ook nog een kans geven voor je naar een ander deel van het water verhuist. Niet overal is altijd evenveel voedsel te vinden. De rol die de oppervlakte activiteit speelt heeft Rene al beschreven. Enkel de stek laten liggen als het lekker loopt zou ik niet doen. Opportunist! Ja, ik weet het. Maar je weet niet wat de toekomst brengt, en voorzover jij weet zou je de rest van die twee weken gerust kunnen blanken. Moest de stek toch beginnen sputteren, dan kan je nog altijd verkassen of 'verschuiven'.

Dag vriendjes en vriendinnetjes, dat was het dan alweer...
Mvg, Rob.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-12-2003 20:00

Rob,

Merci: kop hem gelijk in.

Nu ligt het eraan. Is het technisch haalbaar om apart te vissen (heb je 'dubbel' materiaal, 2 boten enz...)

Dit zijn dus dingen die je thuis al in je Plan van Aanpak meeneemt. Ga er vanuit, dat je dat gedaan hebt.

Heren,

dus
bodemonderzoek
dieptes
obstakels
natuurlijk voedsel

Missen we nog iets? Watertemperatuur? Zijn er nog andere zaken?

Hoelang blijven we minimaal op de stek? Hoeveel eten en drinken hebben we bij? Gaa we dagelijks boodschappen doen?

Is geen kritiek he Rob en Rene, veel te leuk dat jullie actief mee doen.


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-12-2003 20:01

Heren,

Voor ik het vergeet. Ik heb al vast 1 conclusie:

De eerste de beste die dit verhaal als leidraad houdt, er een paar leuke dia's bij laat zien. Vertelt hoe, waar en waarom, heeft gegarandeerd een zaal muisstil, zonder dat er perse 20 en 30 kilo vissen voor nodig zijn.

MVG

Klaas
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

09-12-2003 20:04

Klaas,

alstublieft.

Nog ff op die laatste puntjes.
Ik zou een stek, onder deze omstandigheden, zeker een dag of 3-4 de tijd geven. Je hebt 2 weken om 3 stekken te bevissen, tijd genoeg denk ik. 'k Zou me ook niet te blind staren op watertemperaturen, lijken mij niet echt van grote invloed, zolang er geen grote schommelingen zijn. Algemeen zijn de temperaturen in dalende lijn, maar meestal gaat dit toch geleidelijk aan (grote slok water). Onder de kritische grens zullen ze nooit komen in deze periode.
Wat betreft eten en winkelen, proviand mee voor de eerste twee dagen, zodat je dan niet van het water weg moet. Verder om de dag gaan winkelen daar. Ik weet niet hoe dat bij anderen zit, maar ik heb graag elke dag wel een stevige maaltijd.Twee weken overleven op blikvoer is niet aan mij besteed. Op deze manier heb je iedere dag wel een vers stukje vlees. En je moet, als je ieder om beurt gaat, maar 1 keer om de 4 dagen van het water weg. Lijkt me toch niet overdreven.

Voor mij komt dit heus niet als kritiek over, maak je niet ongerust. 't Is lang geleden dat ik een topic met zoveel interesse gevolgd heb. Vind het wel spijtig dat anderen afgehaakt hebben.
Henk, Stefan, enz waar zitten jullie?
Ik wil ook nog zeggen dat ik maar improviseer op een gegeven fictieve situatie. Hierbij baseer ik mij op een minimum aan ervaring dat ik heb op zulke wateren, in combinatie met de aangegeven situaties en mijn ervaring met het vissen op thuiswateren. Samen met een beetje nadenken... Dit even terzijde, ik wil later niet afgerekend op het feit dat iemand heeft zitten blanken door op deze manier te gaan vissen :razz:

Dan nog wat je laatste bericht betreft, lijkt me een mooi idee. Mss voor later eens, of om samen met anderen van op dit board te doen? Iemand interesse?

Mvg, Rob
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-12-2003 20:23

Beste Mensen,

Bij aankomst eerst ff. winkelen natuurlijk. Maar inderdaad voor een twee dagen meenemen en de rest daar aanschaffen. Dichts bijzijnde winkel is 15km verderop 10 minuten heen en 10 minuten terug. (met de auto). Maar daar mee heb ik direkt wel een vraag aan Rob. Je vismaat zit, als je stek 1 en 2 bevist 3km verderop. Dat is als je lopend gaat een 30 minuten verderop. Als jij weg bent laat je dan je spullen achter aan de waterkant? En hoe doe je het met ontbijt. Stokbrood kan je echt niet meer de volgende dag eten!! Laat staan croissants.

Ik vraag dit omdat ik afgelopen jaar iedere dag ben wezen shoppen in la france. Als ik dit kan reduceren naar om de twee dagen dan is dat wel mooi meegenomen.

Ik hoor het wel weer. Wat betreft de andere mensen. Henk had het er over dat hij last had van een griepje misschien dat hij daarom niet achter de computer zit. Hans en Stefan beide toch experts op dit gebied, zou ik niet weten. En alle andere natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2003 23:58

Heren,

Gaan we:

'k Zou me ook niet te blind staren op watertemperaturen, lijken mij niet echt van grote invloed, zolang er geen grote schommelingen zijn.

Lijken niet: Waarom niet zeker weten en checken?

Riviertje komt toch vanuit de bergen, je never can tell.


Verder om de dag gaan winkelen daar. 10 minuten: Maar wel 3 km varen. Hoeveel accuutjes hebben we bij? Of hebben we een agregaat bij? (plan van aanpak vooraf)


Verder: Worden er wel al andere stekken aangevoerd?


MVG

Klaas


PS. Niet eens PS maar eigenlijk het belangrijkste in een mensenleven. Henk heeft zich bij mij afgemeld. Ging niet helemaal goed met zijn gezondheid.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-12-2003 00:03

Klaas,

effe offtopic, we dachten dat je vanavond de geplande sessie in Frankrijk aan t visse was :smile:
Je was vanavond namelijk niet op de Regionale :razz:
Misschien de voorbereidingen voor de trip aan het treffen. Zoals vorige keer.. was t weer een gezellige avond, dat zeker :smile:

Groet Frank
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-12-2003 13:03

Het controleren van de water temperatuur is naar mijn idee ook niet nodig. Het is September en ondanks de zakkende lijn ga ik ervan uit dat de rivier geen invloed gaat hebben op de temperatuur van het meer. Ook hoog in de bergen is er normaal gesproken in deze tijd nog niet echt een daling van de water temperaturen.

Accu´s voor de elektro motor en fishfinder!! Ik ben in het bezit van twee 105 amph accu´s en een kleinere voor de fish finder. Daar redt ik het een week mee. Aangezien ik geen agreraat heb ben ik beter af door een derde grote accu te kopen. Om stroom te sparen neem ik voor het uitvaren in ieder geval peddels mee. Alleen als het nodig is om een vis te drillen dan zal ik de motor gebruiken. En bij het vinden van de vis plekken.

Andere stekken aanvoeren en een hele hoop andere technieken. Blijven een discussie punt. Ik zal een voorbeeld geven.

Dit jaar heb ik in een meer gevist in frankrijk. Met z´n tweeen hebben we 5 vissen geland waarvan 2 boven de dertig pond grens. 5 vissen in een week tijd is relatief weinig. Zeker als je de aantallen springende vis heb gezien. Niemand ving echter de vis en het einde van de week was het gewoon zo dat wij nog de meeste hebben weten te vangen. Probleem... natuurlijk voedsel!! Ze aten gewoonweg geen bollies of ander voer. Eigenlijk heeft verkassen dan geen zin (ja misschien naar een ander water) andere tacktieken maakte niets uit. Ja en wat moet je dan? Om een bepaalde taktiek te volgen. Zal je een indicatie moeten hebben van de azende vis. Wordt er veel gevangen of weinig. Weet je waar ze zich ophouden en kan je daar bij komen. In hoeverre is er dressuur. Welke onderlijnen gebruik je dan enz. enz.

Als we een idee zouden kunnen krijgen met het verloop van de eerste dagen. Dan zouden we kunnen bedenken hoe we het zouden kunnen aanpakken

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Plaats reactie