Hoe denk jij over een bewaarzak?


Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

09-06-2011 19:47

Ik ben eruit. De hele teringzooi gaat op Marktplaats.

Ajuus,
WB 8)
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

09-06-2011 20:04

WPJ Barnas schreef:Ik ben eruit. De hele teringzooi gaat op Marktplaats.

Ajuus,
WB 8)


Kan ik dan je bewaarzak(ken) overnemen...? :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-06-2011 20:11

Klaas vd Herik schreef:s
Besteed deze aandacht eens aan je vader, moeder, kinderen vrouw of what ever.

Klaas weet je wat het is.... mijn vader, moeder, zusje, vrouwtje....ook als ik een tijdje niks laat horen.....ze weten dat ik van ze hou, iets dat ik de karpers om overduidelijke redenen stukken moeilijker wijs kan maken, daar wringt het schoentje....

Vandaar dat ik jou Willem, dan ook de hand kan schudden. Ik ken jou alleen van forums en je artikelen maar het is frappant hoe mijn getergde geweten mij net zo zwaar op de maag ligt zo nu en dan. Voel me bijna schuldig dat ik jouw geweten nu weer extra bezwaard lijk te hebben....alsof ik ook maar een haar beter zou zijn?!?! "Vis blijft in 1 netje", oh nee dan is het goed joh......

Wat je zegt over dat observeren klopt gewoon als een bus. Als struinvisser pur sang weet ik als geen ander hoe hard het schuldgevoel kan toeslaan als je zo'n fantastische vredige en adembenemende situatie van een groep azende karpers met bruut geweld en een zekere mate van dierenleed hebt weten te doorbreken voor....ja voor wat eigenlijk? positief gezien uit passie, negatief gezien uit Ijdelheid. Ik denk dat ik een punt heb als ik zeg dat menig loodvisser die niet dit soort brute verstoringen vlak voor mijn voeten veroorzaakt, hier dan ook minder snel last van zal hebben.

Mijn eigen dieptepunt was misschien wel in de zomer van 2009 toen ik een groep azende vissen waaronder 2 heele grote voor mijn voeten had en eerst een uur lang filmde. Toen ik toesloeg verspeelde ik de veertiger, de allergrootste toen de lijn het ergens op de laatste meter al tijdens de eerste sprint het begaf. Eerlijk is eerlijk, het was niet mijn eerste verspeelde struinvis dat jaar op dat water en het viel me zwaar, echt zo zo zwaar dat ik een uur tussen de bladeren lag met een krop in de keel en een klomp in mijn maag. Er zijn ergere vormen van lijnbreuk maar ik kon het niet ontkennen: wie de fuck was ik om zo veel vissenleed te veroorzaken? Niks kon mij daar eigenlijk het recht op geven. Bizar genoeg bleef de nummer 2 van de crew gewoon door azen, als een gek zelfs, maar ik kon het niet meer opbrengen..... ik ben letterlijk afgedropen......

Later heb ik dit doemscenario weten te relativeren maar het heeft me meer dan ooit bewust gemaakt van wat je mijn zonden zou kunnen noemen. Ook in mijn geval acht ik over tig jaar (dat dan weer wel) een hengelloze toekomst niet onwaarschijnlijk. Die polaroid bril, camera en video houden we erin uiteraard ;-)

Tot zover een insight kijkje in mijn geweten.....ugh!!!
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

09-06-2011 20:38

Ik heb een hekel aan zakken!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-06-2011 07:30

dat is het probleem Laurens, ik hoef niemand iets wijs te maken, iets is of niet. Ik weet wel dat er op andere zaken 500 keer meer te winnen is ook voor de karper zelf.

Daarnaast vind ik momenteel een groot deel van de "scene" een opgeklopt zootje, die aan elkaar hangt van oordelen en veroordelen, het laatste het liefst.

Feiten zijn gewoon kut natuurlijk. Feit is dat vis in een leefnet, niet eerder dood gaat of onnodig schade wordt berokkend. En een karper is gewoon een vis, zelfs nog sterker dan een brasem of voorn.

Nu hebben we een feit t.o tig aannames.

Feit 2) hamer op de juiste wijze van het zakken. Maak daar filmpjes van. Leg uit hoe je omgaat met een spartelnde, goed uitgeruste vis. En... hier komen de bladen ook kijken, plaats zoveel mogelijk in donker geschoten plaatjes.

Dat is educaten. Wedden dat dat meer opbrengt dan dat eigenwijze vingertjes gezwaai?

Zelf? Pleur ze meestal zo weer terug, nog geen eens een foto. Nou en. Verdien ik een lintje? Nee is eigen belang het spul moet weer zsm terug, nog 1 vangen. Daar behoren zeker 10tallen 15 kilo plus bij tot 19 en een beetje. Ik heb echter ook vissen gezakt vorig jaar 2.

booeeeeeeeh

Enne ik als loodvisser heb samen met mijn hond en JP ongeveer 2 uur naar de big one gekeken, zonder foto, onder hand bereik. Zaten 2 kleintjes bij, de ene was 9 kilo...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-06-2011 08:15

Do's en don't s

Iets opbouwend doen? Gezocht vrijwilliger die de boel verzamelt...

We weten allemaal dat elke handeling met een karper,die de vis onnodige schade toe zou kunnen brengen, beter kan vermijden. Nog steeds mogen we een karper bewaren. Echt nodig is het meestal niet, maar als je een vis zakt let dan op de volgende punten:

- bewaar de vis niet langer dan strikt noodzakelijk
- hang een vis niet in de waterplanten
- hang de vis op voldoende diep water
- pas op met takken, stenen en andere voorwerpen, die een vis kunnen beschadigen



Vul maar aan
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-06-2011 12:04

Opbouwend ?

Daar is o.a. de KSN Commissie Jeugd mee bezig.

Die zijn een papieren versie van " Verantwoord Vissen op Karper " aan het ontwikkelen.
Hierin worden uiteraard de huidige inzichten op het gebied aan visveiligheid in meegenomen.

De SBBK springt wederom ( deels ) financieel bij.
( extra knaakies zijn overigens nog steeds welkom )

m.vr.gr.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-06-2011 12:29

Nou mooi kunnen ze plakken en knippen:

Waar moeten we opletten als we zakken? Meer toch wel?

Kom op je durft best. Mag bet via pb hoor...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

10-06-2011 12:54

Klaas

- De windsterkte
- Windrichting
- Diepte van het water
- Soort bodem
- De grootte van de vis
- De maandstand
- Het seizoen/jaargetijde
- De luchtdruk
- De onderwaartse stroom
- Gesteldheid van de oevers
- Het watertemperatuur
- De tijd
- Je gebruikte aassoort
- Plek waar de vis geprikt is geweest
- Welk provincie je je bevindt
- De lengte van je touw
- De hoek waarin je je bankstick de grond in duwt
- Je type bewaarzak (ieder type vraagt om een andere aanpak)
- Het weer op dat moment
- De knoop die je gebruikt voor de bewaarzak
- Afstand tussen gezakte vis en je hoofdlijn
- Het gewicht van de vis
- Type vis (schubkarper, spiegel, rijen, leder, etc)
- De lengte van de vis
- En nog veel meer!

Allemaal punten waar je rekening mee moet houden om succesvol te zakken :lol: :lol: Ze beinvloeden elkaar allemaal, dus als 1 van de factoren verandert, dien je je zak-techniek ook aan te passen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-06-2011 12:55

Klaas vd Herik schreef:- bewaar de vis niet langer dan strikt noodzakelijk

Vul maar aan


Tja daar zeg je me wat... ;)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-06-2011 13:28

De maandstand
??? De maandstonde van je vriendin bedoel je? whoaaaa
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

10-06-2011 13:30

Ja dat ook ja! Ook weer iets om rekening mee te houden :lol:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-06-2011 13:48

Hehe, het begrip "bewaarzak" krijgt dan ineens een hele andere lading :P
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

10-06-2011 14:47

Ik denk tevens dat je het ook in die bewaarzak niet te lang wil laten zitten en wachten ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
rick welten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-06-2011 11:47

10-06-2011 15:04

Visje gewoon weer laten zwemmen. Niks zakken!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

10-06-2011 15:11

rick welten schreef:Visje gewoon weer laten zwemmen. Niks zakken!



hulde! :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

10-06-2011 15:16

Laurens, hebben elkaar idd. laatst gesproken! Wil het nog een beetje lukken op die boezem & die Rotte bij ons?? Was ff. vissen een nachtje, helaas alleen gebreamd & gezeeld :wink:, zat er ook nog aan te denken om ze te zakken, deed het maar niet :wink: .

mvg.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-06-2011 16:52

Maak al tien jaar geen foto's meer, bevalt prima.
Thuis geloven ze mij ook wel zonderplaatjesbewijsmateriaal en ik begin onderhand behoorlijk de schijt te krijgen van mensen die van water naar water rennen omdat er daar weer net iets groter plaatje zwemt..stelletje zakwratten zijn het!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

10-06-2011 17:16

:D Zit al jaren vastgeroest op een water, in ieder geval mijn HART, de zak gaat zo ook zwaarder wegen!

mvg.