Als je met een leadclip vist en je raakt je lood nooit en te nimmer kwijt tijdens een dril, dan is je systeem niet veilig. M.a.w. gebruik je het niet goed. Vind ik dan.
Waaruit volgt dat je bij correct gebruik van een leadclip, min of meer toelaat dat je lood dus ‘bewust’ eraf kan vallen tijdens de dril.
Niet mee eens?
Vertel mij dan hoe je wel met een leadclip kan vissen, de vis de ‘garantie’ kan geven dat hij na een lijn breuk het lood kan lossen, maar toch geen onnodig loodverlies hebt, m.i. is dat met een clip niet mogelijk, als dat wel zo is zou ik graag weten hoe.
Als je al kracht moet zetten om met je handen het lood uit de clip te trekken, dan werkt het onderwater met enkel het loodgewicht eraan helemaal niet. Als je bijvoorbeeld die van Korda niet nat maakt, en het rubber tot zo ver het kan over de clip schuift, probeer dan je lood eens te lossen onder water, dat lukt gewoon niet, dus vis je met een onveilig systeem. Dat wil ik niet, dus zet ik dat rubber dan zo vast, dat je onder water met de nodige ’klappen’ op je rig, het lood verliest. Op die manier ben je wel eens je lood kwijt. Bewust. Is dat fout? Moet je dan alle stekken waar je niet inline kan vissen mijden? Of moet je risico gaan nemen dat die karper in het geval van lijnbreuk je lood meesleept, met de zekerheid dat wanneer je lijn niet breekt, je ook geen lood verliest?
m.i. zijn sommige safety systemen een compromis tussen bewust lood verliezen, en veilig vissen voor de karpers, ik kies dan altijd voor het laatste.
Iedereen die met een clip vist, en die visvriendelijk gebruikt, is schuldig aan het ""onnodig"" verliezen van lood, hoe meer je vangt, hoe schuldiger.
Mvg. Robert.
p.s. Kees, het zal mij benieuwen wat jij vast lijmt dan, ik kan toch zeker met 1 druppel secondelijm een leadclip totaal onveilig maken, maar ik zal het wel verkeerd begrepen hebben.