Rubriek mbt "gevaarlijke en risico" asssoorten ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-02-2003 22:30

Hallo,ik lees zojuist in de "aas" rubriek in een topic over zoetstoffen een stukje van Hans Brinkel,waarin hij verteldt dat aspartaam giftig is,had zelf idd al eens vernomen dat het kankerverwekkend is !
nu vraag ik me af of het mogelijk is om een (sub)rubriek op te zetten met daarin waarschuwingen en evt. tips over "gevaarlijke"- en "risico"-produkten die wij onze beschubte vriend voorschotelen.
Bijvoorbeeld simpele tips als de absolute noodzakelijkheid van het koken van pinda's(denk nu niet van "dat weet ik toch al"want het zou je verbazen hoeveel "vissers" hun pinda's ongekookt te water laten !)en dat het noodzakelijk is alle particles te weken ivm het uitzetten hier van.
Bijv tips en evt.waarschuwingen mbt het gebruik van allerlei zoetstoffen,amino's,preservers en andere "chemicalien" en dan vooral de maximale doseringen enz enz...
Laat maar eens weten wat jullie hier van vinden.
mvrgr Dennis

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-02-24 22:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-02-2003 22:49

Nog even ter aanvulling:
Denk niet dat ik mezelf als alwetend beschouw of zo,in tegendeel,ik wil ook graag weten of ik iets fout doe of deed en daar evt. wat over opsteken :grin:
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-02-2003 22:52

Vindt ik helemaal geen gek idee Dennis!!
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-02-2003 22:54

Mooi,een stem heb ik dus al :grin: :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

25-02-2003 02:57

Dennis,
maak er daar maar twee van, kerel!
Het zou best nog wel eens leerzaam kunnen worden. Vooral dan wat betreft die chemie en amino's.
Mvg Rob.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

25-02-2003 09:13

Lijkt me ook wel een goed idee om zo'n rubriek op te zetten.

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

25-02-2003 13:59

Mwah.... lijkt me inderdaad niet geheel nutteloos!! Niet alleen voor dier maar ook voor mens. Het proeven aan je mix van eieren en FLAVOURS en smaakstoffen kan idd kankerverwekkend zijn

groetjes tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-02-2003 15:43

Heren,

Een nobel streven, maar... wie beschikt over de scheikundige kennis om genoeg informatie over ingrediënten en toevoegingen te verzamelen en te verwerken? Ook zal er het een en ander getest moeten worden voordat je een conclusie kunt trekken. Niet echt haalbare kaart lijkt me.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-02-2003 16:02

Kan me niet voorstellen dat geen mensen op het DB komen die enige kennis hebben mbt chemische middelen e.d.
Dennis
PS niet geschoten is altijd mis,toch ?

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-02-25 16:03 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

25-02-2003 16:47

Ben ook wel eens benieuwd naar schadelijke stoffen, vloeistoffen,.... Iemand die wat weet, daar zou ik het graag van vernemen. Kan alleen maar positief zijn!

MVG
Piotr
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-02-2003 17:13

Niet dat ik het een Slecht id vind, maar dan krijgen we straks voor elk ding, een Rubriek.
Word denk ik op een gegeven moment een beetje onoverzichtelijk.

Het zou handig wezen als er eens een goed artikel over geschreven werd op internet / in een blad.
Op een Fox video band behandelen ze het onderdeel Particels, en goed ook.
Ze laten precies zien welke er schadelijke stoffen bevatten, hoe ze te behandelen e.d.
Ze behandelen de "normale" particels, en tevens de (voor)bereidingswijze, ook.
Ik vind het een goede zaak dat ze dit soort dingen behandelen naast het commerciele gedeelte van de video...

Christiaan.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

25-02-2003 18:35

ik ben er voor om gewoon zo'n topic te openen, want veel vissers laten nog steeds hun mais ongeweekt ter water omdat de meesten niet weten dat je die mais moet weken en koken, dus mijn stem heb je

mvgr Richard
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

25-02-2003 19:08

Valt dit niet gewoon onder de rubriek aas? Zijn er genoeg biologen en scheikundigen onder ons die ons daadwerkelijk van deze informatie gaan voorzien, gebaseerd op feiten uit onderzoek?
En als deze 'feiten' zijn gepresenteerd, wie ben ik dan, als telecom engineer, om over dit soort zaken inhoudelijke te gaan discuseren?
Je mening geven over je ervaring tijdens het karpervissen en het delen van tips&trics of een waarschuwing plaatsen over slechte ervaringen over bijv. bepaalde stoffen is denk ik iets anders? Is een pinda giftig voor de karper of zet deze gewoon veel uit? Chloor is giftig. Natriumchloride (keukenzout) kanje eten. Als je een pot zout in een vuur gooit kan je de lucht beter maar niet inademen, deze is giftig. Misschien een raar voorbeeld, maar sommige giftige stoffen vermengt, zijn eetbaar.
Ik denk dat dit soort info in een artikel moeten worden gepresenteerd met een bronvermelding.
Men kan dan zijn of haar reactie onder een van de andere hoofdgroepen kwijt.

Groeten,

Cliff
Gebruikersavatar
Edwin Ten Böhmer
Berichten: 21
Lid geworden op: 23-02-2003 01:00
Locatie: Ede
Contacteer:

25-02-2003 19:29

kunnen de fabriekanten niet gewoom op hun potjes zetten hoeveel mg je maximaal mag toevoegen aan je mix ?
is voor hun een kleine moeite en voor ons wel makkelijk om te doseren.
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

25-02-2003 23:08

Het zou wel het mooiste zijn Edwin, maar dat gaat ten koste van de prijs. Die 'kleine moeite' kost geld.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

26-02-2003 14:42

Die kleine moeite kost volgens mij helemaal niks!! (ok een beetje meer inkt op het etiket :smile: ) De fabrikanten zouden de prijs wel KUNNEN verhogen maar het lijkt me een zinloze actie om juist daarvoor de prijzen te gaan verhogen. Ik denk dat ze het niet doen omdat ze bang zijn dat als iedereen weet wat er in zit dat de vissers naaar een concurrent gaan die er iets anders in heeft zitten. Of is dat een gekke gedachte?

Over de beginvraag van de topic,
Ik vind het op zich ook een goed idee maar langzamerhand raak je dan het overzicht kwijt zoals Christiaan al zei. Zo'n topic kun je denk ik idd prima onder de rubriek 'aas' kwijt of evt. onder de rubriek 'Bedreigingen voor de karpervisserij'.

mvg Rob
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

26-02-2003 19:11

Sorry, om even off topic te blijven, Rob, Heb jij weleens de ingredienten gelezen welke op bijvoorbeeld een fles coca cola staat? Dit geeft absoluut geen 'recept' prijs. Knappe producent die dit namaakt. Zo'n ingredienten lijst komt niet uit de lucht vallen en word samengesteld uit scheikundig onderzoek en dient ook instand gehouden te worden c.q. gecontroleerd te worden d.m.v. onderzoek, om zo de kwaliteit en (gedrukte) waarheid te waarborgen. Dit kost geld.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

27-02-2003 13:04

Ze hoeven ook niet precies op de verpakking te zitten hoeveel ze van elk ingredient gebruiken, dan ou je het ook na kunnen maken. Maar als ze nou gewoon erop zetten welke soorten stoffen er in zitten die voor ons vissers van belang zouden kunnen zijn...

mvg Rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2003 13:36

Als ze alleen aan de voorwaarden voor diervoeders voldoen is dat genoeg en maakt het toetsbaar voor een keuringsdienst van waren. Het is volgens mij een markt waarin veelal hoge winstmarges op het product zitten (een enkeling uitgezonderd). De kosten voor een beetje kwaliteit moeten er dus vanaf kunnen. Het is van de zotte dat we duur betalen en er geen enkele zichtbare controle voor wat betreft de kwaliteit van het product is. Voor mij vragen ze tien euro per kg voor iets wat mogelijk slechts inferieure polenta als voornaamste bestandsdeel heeft om maar wat te noemen. Niemand die het controleert.

Groeten, Kees
Plaats reactie