De Vergrijzing Van De Karperpopulatie...

Plaats reactie
Jeroen Hof op't
Contacteer:

02-09-2005 23:08

Beste collega's

Voor dat iemand mij hiermee de mond snoert, ik heb dit stukje gehaald uit de VBK-Rotary Letter Magazine 17. Dat terzijde!

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Is het echt een probleem dat de populatie vergrijst, of kennen wij in dit land een goede inzet van o.a. de o.v.b. die dit in de gaten houdt en tijdig vissen plaatst of wegvangt. Even terug koppelen aan de spiegel projecten.

Er komen ook steeds meer karpervissers bij en de vissen die men vangt zijn meestal al ééns gehaakt. Naar mate van tijd gaat de vis dood en loopt de natuurlijke piramide berg afwaarts. Heeft de vis wel voldoende tijd zich te herstellen of gaat het hier helemaal niet zo verkeerd.

De gewichten zijn de laatste jaren flink gestegen, maar het aantal vissers ook, de topvissen worden targets en na een aantal maal te zijn gevangen de dood vinden of zwaar verminkt worden teruggezet. Gaat dit land door met het brengen van grote karpers of is dit slecht een piek in een grote neerwaartse lijn. Want wat gebeurt er als de top verdwijnt??

Ben benieuwd welke argumenten jullie aanvoeren!

:wink:
Laatst gewijzigd door Jeroen Hof op't op 03-09-2005 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik

03-09-2005 08:09

Is geen taak van de OVB. De inzet komt van leden van de HSV.

Daar waar SKP's lopen, vindt monitoring plaats en wordt normaal gesproken de visstand op een juist peil gehouden.

Op een aantal wateren heeft het grote vervetten toegeslagen. Op andere wateren is de overbezetting op natuurlijke wijze afgenomen. In beide gevallen groeien de vissen (weer).

Open watersystemen is meestal geen punt. Afgesloten (trut)putjes wordt al lastiger voor de vissen. Zo lang er geen overbeztting op een water is, is de vis minder of niet afhankelijk van ons vissers voer, waardoor de gezondheid van de vis normaal gesproken beter blijft.

MVG

Klaas
Jeroen Hof op't
Contacteer:

03-09-2005 08:37

Klaas,

Dat klopt inderdaad. Maar nu zet de ovb op een aantal wateren karper uit, maar kunnen die wateren deze vis wel aan en wordt er bijgehouden wat het natuurlijke bestand is. Ik kan me namelijk voorstellen dat bijvoorbeeld 200kg karper per hectare een probleem gaat worden. Wat weer afhankelijk is van de grote van het water en het voedsel aanbod.

Waardoor de vis niet gestaag door kan groeien, en de oudere vissen aan gewicht verliezen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst

03-09-2005 08:42

Jeroen, misschien tijd dat je toch eens KSN lid wordt en daardoor wat beter op de hoogte komt en blijft van hetgeen jij hier post.
Ik zal een praktijk voorbeeld geven, dit betreft Bussloo: vorig jaar augustus is de topvis doord aangetreffen. De uitzettingen hebben daar begin 70-er jaren plaatsgevonden. Dit najaar beginnen we met de uitzetting van een aan het water aangepast aantal pootspiegeltjes en doen dat 5 jaar achter elkaar. Alles zoals overeengekomen met de visrechthebbende (de federatie Oost-Nederland) en de eigenaar, de RGV.
Op deze manier blijft er een mooi karperbestand en wordt de top vanzelf weer aangevuld.
Wat ik nog hierbij op wil merken is dat als karpervissers -vrijwel altijd KSN leden of KSN regio`s- geen initiatieven nemen er maar zelden iets gebeurt op dit vlak.
Aart Lokhorst

03-09-2005 08:46

Jeroen, goed lezen wat Klaas al schrijft! De OVB zet helemaal nergens karper uit. Het uitzetten of onttrekken van vis mag alleen maar door de visrechthebbende gebeuren en door niemand anders! Kennelijk heb je ook nog nooit de KSN brochure over de Spiegelkarperprojecten gelezen anders was het niet meer nodig sommige vragen te stellen.
Jeroen Hof op't
Contacteer:

03-09-2005 08:52

Ik heb vrij veel gelezen betreffende spieglkarper projecten, alleen ik dacht dat dit via de ovb ging. Ik wist wel dat de VBC's hier mee aan de slag waren, maar niet dat de ovb hier geen vinger bij in de pap hebben. Daarnaast ben ik niet lid van de ksn, ik vindt dit namelijk geen must. Ik ben alleen erg benieuwd naar hoe men deze stelling oppakt en wat voor weetjes en toevoegingen men hier over heeft ten opzichte van de jongens uit de rotary 17.
Laatst gewijzigd door Jeroen Hof op't op 03-09-2005 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Douwe Bijlsma

03-09-2005 08:57

Jeroen de OVB zet niet op eigen houtje karper uit.
Er is een opdrachtgever, de vis moet immers betaald worden.
Het is de taak van de opdrachtgever om monitoring op hun water te ( laten ) houden.
Zomaar uitzetten of ouwe beschadigde vis uithalen is de verantwoording van de opdrachtgever.
In een eerdere discussie is bestandbeheer al aan de orde gekomen die discussie telt mijns inziens hier ook voor.

Zolang de vis niet in staat is om jaarlijks voldoende aanwas in het water te brengen kun je niet spreken van een natuurlijke piramide.
De natuur probeert zich te herstellen dus de vis die zich niet of onvoldoende kan voortplanten hoort in dat biotoop niet thuis.
Andersom kan natuurlijk ook dat een dier wat hier niet thuishoort de inheemse dieren gaat overheersen maar wederom is dat biotoopvervalsing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Douwe Bijlsma

03-09-2005 09:00

Ik zie dat er al enige heren tijdens mijn typwerk aan de gang waren.
Maar goed, beter drie keer dan helemaal niks.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik

03-09-2005 09:27

Om het ghemakkelijker te maken.

In principe heeft ook de VBC niets in te brengen als de huurder van het visrecht vis uit wil zetten. Dit laatste nl. is nog steeds het recht welek alleen is voorbehouden aan de visrechthebbende en dat is meestal een hsv.

Er zijn uitzonderingen hoor, maar daar gaat het niet om.

Water bij ons in de buurt.

topwater (voor ons dan) Gemiddeld 12 kilo plus. Helaas hebben de echte toppers het loodje gelegd. Virusje icm leeftijd.

MVG

Klaas
marijn ham

03-09-2005 11:37

Klaas,

VBC's kunnen positief/negatief advies uitbrengen aan de HSV betrfende karper uitzettingen.

Heb zel fook aanvraag tot SKP gedaan, maar werd in 1e instantie door het VBC afgewezen, omdat het (in KSN termen) een snoek, blankvoorn water moest worden.
Plus het feit dat het een recreateplas werd, wilden ze er liever geen karpervissers hebben, jammer... Want het water leende zich erg goed voor een SKP.

Wel is het zo dat de laatste jaren slimmer wordt nagedacht over de uitzettingen...
Ter illustratie.
Jaren gelden (jaren 70) werd er gemiddeld 1200 kilo jonge karper uitgezet in de Sloterplas, momenteel wordt er nog maximaal 50 kilo per jaar uitgezet, zo houd je een mooi bestand en vullen de nieuwe vissen de top van het water straks weer af.

Gelukkig heeft men op tijd gezien (landelijk niveau) dat er wat moest gebeuren, want de uitzettingen van jaren geleden waren niet echt helemaal doordacht...
Mark Noorman

05-09-2005 11:15

Marijn,

Die watertyperingen zijn nu juist wél weer van de OVB, niet van de KSN :-?

Groeten,

Mark
Plaats reactie