Hersenkrakers gezocht!


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2004 09:20

Klaas,

Ga helemaal mee in je aanvulling. Ook ik zet de piepertjes op zeer gevoelig.

De gevlochte lijn echter een probleem. Ik heb er drie jaar mee gevist, maar zal het nu alleen nog maar inzetten op extreem lange afstand.
Voor het vissen bij obstakels vond ik het niet geschikt, daar ik niet kan controleren, welke gevolgen de lossers hadden op het welzijn van de vis. M.a.w. draag ik bij aan papegaaien bekken en ander fisiek ongenoegen bij de belaagde vis?

Deze onzekerheid heeft mij doen besluiten terug te gaan naar nylon. Probeer nu zoveel mogelijk rek uit de lijn te halen, door een snaarstrakke lijn te vissen, indien de omstandigheden dit toelaten.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-07-2004 09:40

Toon,

Gefeliciteerd met je schub, mooie vis!! Ik zie de foto's nog wel tegemoed!
Misschien kunnen we een database bouwen met de vangsten van dit water, om de populatie goed in kaart te brengen...

Mitsz,

Je sloeg inderdaad de spijker op de kop met de door jou gegeven mogeklijkheden. Hetzelfde antwoord als wat ik in gedachten had...

Zelf zou ik een paar hele kleine nuances willen aabrengen. Ik zal vissen met een lijn waar weinbig rek in zit, bijvoorbeeld de Shimano Technicum. Als voorslag gebruik ik 3 meter Red Ant van PB, omdat deze erg slijtvast is. Achter de rigtube komt een schuifloodje van 10 gram, deze dient als flying backlead, waardoor de lijn eerste meters bij het aas op de bodem ligt. Dit om schrikreacties te voorkomen i.v.m. eventuele lijndressuur.

De molens stek ik strak af, hengels staan op losse steunen gericht naar de stek, precies als Mitsz beschreef. De piepers staan op supergevoelig en daaronder hangt een lichte waker, elke beweging moet opgemerkt kunnen worden! Zodra de vis zich haakt zal de hengel snel moeten worden gepakt en met volle druk de top op de bodem houden, de vis komt dan indeerdaad omhoog en zo kan je de vs weg van de obstakels vissen.
Slapen is uit den bozen, want een vis vesrpelen uit dit water willen we niet.... :wink:

Ben gisteravond nog even wezen lopen rondom het water, aan de achterkant van het fort zag ik een ondiep stuk, er kwam een staart uit het water, duidend op een azende karper. Echter, links en rechts van de azende vis, en het ondiepe stuk liggen obstakels, links ligt een buis, waarschijnlijk een oude waterafvoer... Rechts hangt een boom in het water, welke bijzonder irritant in de weg staat,

Belangrijk om te weten.. Het eiland is in bezit van een boer, welke vissers niet tot zijn vrienden rekent... Het eiland op en de boom 'snoeien' zal geen optie zijn.

Vanochtend voordat ik naar het werk reed nog even hetzelfde rondje gelopen en weer zag ik beweging op de stek.

Vanuit de boom kon ik een beter zicht krijgen opde vis, en met behulp van mijn verrekijker kon ik zien dat het om 1 van de topvissen van het oude bestand moet gaan.
Ik schatte hem hoog in de 30 pond en kon geen enkele schub bekennen, het zal tocg niet.... een leder?

Hoe gaan we deze stek aanpakken? Op dezelfde manier als de omgevallen boomstekkken, of moeten we het op een andere manier aanpakken...


Toon,

zag ik jou toevallig niet verscholen zitten vanochten achter de bosjes bij de het oude schuurtje? Er stond namelijk nog een bivvy, geheel gecamoufleerd... had geen tijd om even te buurten aangezien ik al een beetje te laat was voor het werk...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-07-2004 09:44

Klaas,

Vissen met gevlochten lijn tussen de obstakels is in mijn ogen vragen om moeilijkheden. De beetregistratie is natuurlijk op en top! Je hoort alles en ziet alles wat er gebeurd...

Aan de andere kant kan je minder druk zetten op de vis dan met nijlon. Met nijlon kan je de vis wat beter kantelen dan met dyneema, teveel druk met dybnaame en je hebt kans dat de haak uit de bek scheurt. Zelf zou ik het nooit inzetten in deze sitiaties, maar misschien een combinatie...??

Een gedeelte nijlon en een gedeelte dyneema?
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

06-07-2004 10:08

Ik zelf vis met de nieuwe nylon van PB deze bezit weinig rek.
Hier voor heb ik met technium van shimano gevist deze beviel ook erg goed maar is iets duurder.
Het aanwezig zijn van een beetje rek vindt ik wel prettig tijdens de dril.
ook vindt ik de positie waarvan uit je het obstakel bevist erg belangrijk,hoe korter de lijn hoe beter.
Zelf maak ik graag gebruik van een schuifsysteem(running rig)met redelijk zwaar lood, omdat je dan een goede registratie hebt en de vis zich toch zal prikken op de weerstand van de lijn en de slip.
Ik ben het de heren eens dat het "kantelen" van de vis erg goed kan werken,je moet dan zoals eerder genoemd echt boven op je hengels zitten anders ben je echt te laat.
Zelf loop ik hierbij graag voorzichtig achterwaards met de hand op de spoel om zo de vis bij het obstakel weg te lijden.
Met de hand op de spoel om indien nodig wel lijn te kunnen geven.
Gebruiken jullie deze metode ook?
groetjes Hans
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-07-2004 12:09

Marijn,

De daadwerkelijke kracht op de haak is in beide gevallen minimaal gelijk, waarschijnlijk op langere afstanden met gevlochten lijn iets hoger.

Loodje op je lijn met voorslag, dan alleen als het loodje zeker over de knoop kan?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-07-2004 12:27

Klaas,

uiteraard een loodje wat over de knoop van de voorlsag heenkan, eventueel een simpel toploodje, wat als flying backlead te gebruiken is...
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-07-2004 12:29

Marijn,

Ik deel inderdaad de mening van Klaas dat je met dynema minstens net zo veel druk kunt uitoefenen als met nylon.
Wel belangrijk is de hengel in mijn ogen. Ik vis altijd met redelijk zachte maar toch krachtige hengels in combinatie met dynema(mijn oh zo lieve glasjes). de druk die ik hiermee kan uitoefenen is immens. Lossers heb ik alleen als m'n haak het begeeft (met een te dunne maat 10 wel eens voorgekomen). Met de top diep onder water trek je in de meeste gevallen elke karper weg van het obstakel of block je 'm in ieder geval. het gemis aan rek is dan een super voordeel.
Vis wel in trekkracht aflopend (onderlijn lichter dan hoofdlijn) maar dat hoef ik denk ik niet meer te zeggen.....

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

06-07-2004 17:12

ik lees dat men problemen heeft met vangen en dat er dresuur heerst.
en dat er heel veel natuurlijk voedsel is.
is er dan niemand die er aan denk om eens met natuurlijk voedsel te vissenn???
koop gewoon een kilo driehoeks mossele...
dit was werkelijk een idiaal watertje voor mij zoiets daar wist ik me wel te amuseren....

als je maar tijd erin steekt om de vissen aant vertrouwen te brengen..
ik ben zelf ook vaker bij de vijver zonder hengels dan met hengels.
maar die uren met hengels die ik maak lonen wel.
ik ga eigelijk nooit vissen zonder degelijke voorbereiding. want vooral hier in zuidlimburg waar toch al niet zoveel water ligt is aardig wat dressuur maar ik blijf me visjes vangen..

suc6 met uit natuurlijk aas

groet wouter
easy does it!!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2004 17:35

Hoi Marijn,

leuk hoor puzzelen.

Deze situatieschets is wat lastiger dan de vorige, daar deze wat moeilijker is te visualiseren.

Als ik het wel heb, hebben we te maken met een ondiepe plaat, omgeven met obstakels. Obstakelvissen wordt een probleem, als de vis drie kanten op kan vluchten voor veiligheid. Het vissen tussen de obstakels is dan ook geen optie.

de boom:bestaat de mogelijkheid om de takken van de boom opzij te binden en op die manier een stek te creeren?

We gaan er even van uit dat dit niet het geval is. Resteert dus het eiland.
Ik heb ooit eens een water willen bevissen vanaf het land van een boer, die ook niet echt bekend stond als een vriendelijke man. Na de man te paaien met een mooi flesje en de belofte alles weer netjes achter te laten, bleek het vissen weldegelijk mogelijk. Indien dit ook geen optie is, resteren er slechts twee mogelijkheden

De vis bezoekt de plaat waarschijnlijk alleen maar in de avond/nacht/ochtend. Boeren slapen 's nachts, dus dit biedt de mogelijkheid om het eiland 's nachts zonder toestemming van den agrarier te bevissen. Dit alles weer volgens eerder besproken regels van het obstakelvissen. Indien dit ook geen optie is, rest er slechts 1 mogelijkheid.

De vissen trekken rond het einde van de dag naar de ondiepe plaat om een lekker potje te azen. Ik zou een voerplek maken op de plaat, die ik steeds verder van de obstakels weg zou leggen, totdat ik op bevisbare gronden uit zou komen.

Nu ik er over nadenk biedt de onbevisbare plaat een prachtige mogelijkheid om iets anders te bereiken. Gezien andere vissers met hetzelfde probleem zitten, is de plaat uitermate geschikt om een aassoort te introduceren, zonder dat de vis negatieve ervaringen opdoet, na het eten hiervan. Dus maak een boilie van afwijkende receptuur en bevoer de plaat dagelijks met een beetje van het aas. De vis zal er niet op gehaakt worden, dus zal het aas op den duur argeloos tot zich nemen.
Beaas na een bepaalde periode van voeren telkens een van je hengels met dit aas ergens anders op het water. Moet wat mij betreft een serieuze optie zijn.

Ben benieuwd naar het vervolg

gegroet Mitsz
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-07-2004 19:08

Hallo Marijn

Allereerst een schets van hoe ik denk dat het water eruit ziet:
http://home.caiway.nl/~nlander/fort.jpg
Klopt dit enigzins?

Voorlopig zijn de enige aanknopingspunten die we hebben (dus plekken waar we karper hebben gezien)

-Onder de brug door in warmere periodes.
-In de paaisloot tijdens de paai. Ik vermoedt echter dat de karpers zich hier ook ophouden om te zonnen.
-Onder de begroeide bomen die in het water liggen.

Stekken:
De zwaarder beviste plekken vallen eigenlijk in eerste instantie sowieso al af, i.v.m. stekdressuur. Wanneer de visserij moeizaam verloopt op de andere stekken, dan kan er alsnog op de zwaar beviste stekken uitgepakt worden, maar dan wél met de truucendoos open!

Er wordt af en toe gepent, dus waarschijnlijk ook in nabijheid of in de paaisloot, en rondom de brug. Dit gebeurt echter niet al te vaak, kan ik uit je posting opmaken, dus zullen deze stekken niet zo zwaar onder druk staan als de boomstekken.

De rietkraag. Ik vermoedt dat deze amper of niet wordt bevist (de ondiepe plaat ervoor), omdat je er simpelweg moeilijk aan kan komen. Je vermeld in ieder geval niet dat hier gevist wordt.
Dit is een optie, en waarschijnlijk een plek waar karpers graag rondhangen. Natuurlijk gaan we eerst uitzoeken of er niet toch een mogelijkheid bestaat om op de plaat voor het riet te vissen. Als het vanaf de zijkanten van de gracht niet lukt, dan zal ik het zeer zeker vanuit de boot -aangemeerd aan het fort- proberen.

De mosselbanken. Nergens lees ik in je postings dat deze bevist worden. Zijn de andere karpervissers te lui om deze op te zoeken? Mogelijke optie, al begrijp ik dat het best lastig vissen is met authentiek karperaas op een voerplek van mosselen.

Pal tegen de kanten. Dit is tot nu toe samen met de rietkraag wat mij betreft de beste optie om te starten. Natuurlijk komen de vissen, met name s'nachts als het rustiger is de kantjes afstruinen. Er bestaat een grote kans dat de penvissers ook langs de kanten vissen, maar ik denk dat je het kleine beetje stekdressuur wat hierdoor zou kunnen ontstaan weg kan "moffelen" door s'nachts tegen de kanten te vissen.

Natuurlijk gaan we eerst eens wat rustig voeren, zowel voor de rietkraag, als hier en daar een handje voor de kantjes. Een paar handjes van hetzelfde voer tussen de bomen kan zeer zeker geen kwaad, als je maar wél zeker weet dat er de komende uren na het voeren even geen rigs komen te liggen.

Aas:
Tijgernoten en boilies in haar oorspronkelijke vorm vallen af. Zoals je zegt zijn de karpers hier nogal nerveus van geworden.
Er zit veel grote zeelt, en een aantal uit de kluiten gewassen brasems. Deze neem ik de eerste pogingen op dit water voor lief, en als ze echt een ramp gaan worden kan ik altijd nog uitwijken naar afwijkend aas, of aangepaste rigs. Voorlopig wil ik nog zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden wat betreft aaskeuze en rigs. Omdat ik toch érgens mee moet beginnen maak ik een 50/50 mengsel van halve/vierkante gesneden/verbrokkelde boilies en maples. Hiermee ga ik wat voeren voor het riet, onder de kanten, en tussen de bomen. De smaak (zoet of vis of neutraal)van de boilies hangt volledig aan de situatie. Hier valt nu niets over te zeggen. Er zal moeten worden bekeken waarmee er op dit moment veel gevist wordt, met in het achterhoofd waarmee in het verleden is gevist.

Terwijl het voer haar werk doet, ga ik naar de hengelsportzaak, koop me een aantal pennetjes, en wat verschillende aasjes. En een vergunning. Ook bij de supermarkt worden de nodige blikjes ingeslagen. Tussen het voeren door ga ik alvast wat pennen, om te kijken of er verder nog aassoorten zijn die aan zullen slaan (ook te merken aan de brasem en zeelt, welke natuurlijk net zo onder druk staan als de karpers).

Na een lekker aantal daagjes hier en daar wat voer rond te hebben gestrooid, wordt er gevist. Natuurlijk in het begin even langere sessies, omdat ik wil weten wanneer de karpers er met name azen. (De andere karpervissers wilden dit klaarblijkelijk niet vertellen). Zowel de rietkraag als de kanten worden grondig en secuur bevist, en hopelijk vang ik in deze eerste periode alvast wat eerste karpers. Een goede basis om verder te gaan.

Wordt vervolgd :)

m.v.g ChrisN

[/url]
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

06-07-2004 22:26

Chris, ik had me de rietkraag aan de binnenkant voorgesteld, wel de oostzijde, maar aan de kant van het slot.. verder klopt hij vrij aardig!

Marijn, dank! Ik zal de foto een dezer dagen online zetten, lijkt me verstandig om e.e.a. bij te houden in een soort van online logboek.
En je hebt me potver gezien! :oops: Was een avondje wezen kijken met de penhengel, en zag redelijk wat activiteiten achter het schuurtje.. ben even een nachtje wezen pakken.. wel 2 runs gehad, de ene zwom zich vast in een tot op heden nog onbekend object (wasmachine, boomstronk o.i.d. midden in de gracht), de 2e loste helaas voor me. Zag wel dat de haakpunt enigszins krom was, voortaan beter opletten Toon! Frappant was wel dat de meeste activiteit op de strawberry-squid was.. trouvit bleef nagenoeg stil.

Luchtdruk er iets mee te maken misschien? Time will tell. Een ding staat vast, er wordt toplood gebruikt, en de laatste 4 meter is dyneema. Kan wel geheel gevlochten gaan, maar daar is de actie van m'n hengel te progressief voor..
fishing rocks
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-07-2004 13:14

Chris,

Als eerste wil ik je complimenteren met een prachtige schets, Van Gogh is hierbij kinderspel!!
Ik zou graag 1 klein nuance willen aanbrengen, de rietkraag loopt voorbij de ingang van de 'paai'sloot en de 2 bomen die je hebt getekent, staan precies aan de overkant, op het eiland...

Aan de andere kant van het eiland staan precies zulke bomen, gezien de laatste situatieschets.

Het vissen op de mosselbanken is in de loop der tijd minder geworden, waarschijnlijk door een onstane stekdressuur. De vissers die er 'nieuw' zijn, zullen de moeite niet hebben genomen de mosselbanken op te zoeken, of sowieso de bodem uitgebreid te peilen.

Het voeren van verkruimelde boilies en mapples, kunnen we proberen.

Een vismeelboilie word door veel vissers ingezet, net als de tijgernoot (welke overigens erg weinig vis oplevert).
De zoete boilie is 'uit' bij de vissers, dus een goed alternatief om te gebruiken.
Zelf wil ik wel wat gaan experimenteren met iets van gemalen trassie in de boilie en een monster-crab flavour! We laten de boilie verschrikkelijk stinken. Op diverse plekken voerstekjes aanleggen, op de mosselbank en natuurlijk ook tegen de rietkraag zoals Chris beschreef.

Zo nu en dan de bomen bevoeren om de aanwezige vis bekend te laten owrden met het voer.

Kom ik uit op Mitsz,

Ideale omschrijving van het op te ossen probleem. Helaas is de boer al een paar keer bedonderd door vissers op zijn land, en een flesje jenever heeft al meerdere keren gehad, daarmee zullen we hem niet kunnen paaien... Blijft over om of illegaal te vissen op he eiland, of om de bomen, of eigenlijk de takken, vast te binden.

beter is de oplossing om met een nieuw aas, laten we zeggen de superstinkerd, te gaan voeren op de stek waar de vis aast, voornamelijk in de late avond, nacht en ochtend. Om deze stek te bevoeren zoals Mitsz vertelde en single Luccen met de betreffende boilie die de vis als 'veilig' ervaart.

Toon,

Zonde van de gemiste vissen, maar van tevoren je haken controleren kan nooit kwaad :wink:
Een database opstarten voor de gevangen lijkt me een goed plan, kunnen we mooi het hele water in kaart brengen, qua bestand, enz.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-07-2004 14:15

echt een super onderwerp dit

wat een x te proberen valt is het volgende

ga is na een flinke regenbui op zoek naar slakken(achtertuin)
alle slakken mogen met huisje,nakt maakt niet uit.

ff goed zoeken en je heb in een uurtje zo een kilotje bij elkaar(hier in lelystad tenminste)

als ze een huisje hebben deze ff breken.

gooi maar is een paar dagen een handje slakken tegen de rietkraag aan

van nature zitten er in het riet een boel naaktslakken,dus zullen ze deze zonder eneige argwaan oppakken.

hou dit een paar dagen vol en je kan bijna niet missen

voor de viezerikken onder ons 8)

je kan er ook boilli's van draaien als je ze niet kookt maar alleen laat drogen heb je ook een leuk aasje

succes mannen