Vissessie plannen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 18:36

John,
Laat Swiebertje maar schuiven langs de waterkant.Kan het allemaal welles nietes drooghouden met die stortbuien.
Vanmiddag heeft m'n maatje de boodschappen weer gehaald dus we kunnen er weer even tegen.Onderweg naar ons alternatieve watertje kwam hij Jean tegen die verschrikt reageerde op de met Nederlandse kentekenplaten voorziene H 200 en heeft hij aldaar het een en ander aangevoerd.Terug op onze stek weten we onder ons kantje regelmatig een visje te vangen maar de (sub-)toppers laten het nog afweten.
Een hengel op een oud weiland langs de voormalige rivier op 12 meter diepte gelegd.
Er staan hier geen obstakels dus de lijn hebben we met een toplood op de vettige kleibodem liggen.Dertigtal grote 28 mm in een strookje naar het haakaas gelegd.Heb nog geen telefoontje van Hans gehad, dus zal daar niet iets spectaculairs gefotografeerd hoeven te worden.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

17-12-2003 18:47

Voor dat richeltje dacht ik ook dadelijk aan een steen aan een breeklijntje. Wel een mooie platte steen, die blijft beter liggen. Om te zorgen dat de lijn de stek niet verstoort zou ik een zwaar lood op enkele meters van de stek af op de lijn zetten. Op die manier komt de lijn van onder naar boven naar de stek toe. Wel zorgen dat dit lood ook loskomt bij een aanbeet. Dat je je lood kwijt bent moet je er dan maar bij nemen. En een stukje lood voor een koelkast? Geen slechte deal lijkt mij.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing van die najaarsmeeting. Klaas, vertel eens?

Henk, veel beterschap met die arm van jou. Ik hoop dat je voor het einde van de sessie nog eens kan langskomen. Anders gaan we volgend jaar wel terug, dan met jouw hengels ook erbij!

Marijn, bedankt voor je voorstel voor de batterijen, maar we hebben een oplader nodig. Hoorde ik wel van John dat ie er een mee heeft. Thanx.

Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 18:57

Rob,

200 meter lijn door het water gaat waarschijnlijk niet lukken, zeker niet na enkele regendagen.
De druk op de lijn zal veel te zwaar worden, zelfs zonder alle drijfvuil en troep welke meegevoerd worden.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 19:05

Henk,
hier hoefden we van Klaas geen rekening mee te houden. Gaat puur om de theoretische oplossing in perfecte omstandigheden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 19:18

Mijn fout Michel,
ik had onderstaande niet gelezen;
Even niet met stroming/ vuil rekening houdend.

In dat geval zou de viswijze van Rob goed kunnen uitpakken, wel een fors lood gebruiken en zorgen dat het Niet van de lijn kan raken.
Het gewicht zal immers de vis al wat naar boven dwingen.

Sportieve groeten Henk
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

17-12-2003 19:35

Klopt Michel, wel enkele vissen mogen landen maar niks spectaculairs, alles 20 min :sad:

Al heel wat ideeën en mogelijke oplossingen zijn er aangedragen om de koelkast van het richeltje te krijgen. Ik probeer het allemaal te begrijpen en te ontcijferen maar snap er helaas nog niet veel van. Hefboompjes en lijnen door de lucht :smile:
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

Daarnaast moet ik jullie vanaf morgen voor een tijdje gaan verlaten. Ik ga namelijk verhuizen en niet te flauw ook! Leg ik nog wel eens uit. Wel zal ik proberen om het allemaal te blijven volgen. Ik vind dit een van de beste en interesantste discussies die er ooit op een karper discussieboard zijn gevoerd.
Klaas, bedankt voor dit super idee! :grin:

Hopelijk tot gauw,

Hans
Gerry van der Heijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Geldrop

17-12-2003 19:41

Hans,
Een goede reis naar je nieuwe stek. Misschien zie je onderweg nog mooie grote vissen?!

Alle andere lezers: nog veel viscussie-plezier; ik volg het van de zijlijn.
Gegroet!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 19:43

Verkassen Hans??
Mmmmh..

Ga ik jou straks laten zien, die lijnen door de lucht.

En hou het heel hè..

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 19:46

Aaaaaah,
die Gerry dus?!?
Denk dat jij wel een mooie nieuwe stek voor Hans weet, nietwaar?

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-12-17 19:47 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 19:57

Mannen,

Voor mij was ook een leermoment aangebroken. Ik had wel voorsprong maar toch.

Eerst:

"Als mijn big-grippa lood niet blijft liggen op dit keiharde schuinaflopende stukje rots.
Mag ik dan aannemen dat mijn boilies ook van deze rots afrollen en die vis dus vanaf 15 meter diepte komt??? "

Nooit aannemen. We hebben de ballen zien liggen dus akkoord. Is het te diep of troebel water, kan je een eventuele 2e hengel op 15 meter proberen.

Hoe voorzichtig je ook bent, op den duur trek je het lood van de richel. Het kan met strak draaien maar ook zakt je lijn op den duur naar beneden, waardoor er spanning op het lood komt.

DE oplossing bestaat niet. Raymond en Daan ( inderdaad najaarsmeeting Vissen in Italie) bonden de lijn vast middels een breeklijn.

Ik heb 2 oplossingen of ze werken weet ik niet, maar ooit zal ik ze proberen. Beide genoemd of een combinaie van: Haring / steun in de grond op het droge. Stuk koord eraan met op bijna op het water een polybal (teugvinden) daaronder een 1/2 meter lijn. De hoofdlijn middels een connector en een breek lijn verbinden aan het het koord en de boel laten zaken.

Of:

Idem boven. Maar lijn tot de richel. Bonk lood met een ringetje eraan. Het ringetje aan de loodclip van je hoofdlijn en laten zakken.

Vervolgens op een meter of 20 voorzichtig een toploodje laten zakken. Eventueel en indien mogelijk, bij je hengel nog 1.

Vissen zou ik dan met gevlochten lijn ivm de registratie. De 1e 25 meter zou ik voorslag van nylon o.i.d. gebruiken.

Beide opties kunnen nog geperfectioneerd worden.

Ik heb al wat ideeen.

Henk,

Meerval vissen?


Hans,

Nog noordelijker? Suc6.

Kunnen we nog perfectioneren/

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2003 20:03

Ja Klaas,
Meerval vissen, maar dan ietsje lichter en op Karper/Koelkasten..

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 20:05

Wacht even Klaas,
s' ochtends ballen weg dat is de feitelijke constatering die je hebt gedaan en aan ons doorgegeven. Ballen er wellicht toch afgerold ?? Mogelijkheid bestaat i.v.m. de gegevens die je hebt verstrekt!
Met lezende groeten
Michel
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

17-12-2003 20:07

Tjeezus, NOU BREEKT M'N KLOMP!!! :smile:

OK jongens ff tussendoor, mag wel hé Klaas?
A.s. vrijdag pak ik mijn boeltje bij elkaar en ga Finland verlaten om me in Nederland definitief bij Gerry te vestigen. Gerry heeft NOG geen ervaring met karpervissen maar ze houd van kamperen en wat is er nou mooier dan in een tent aan het water te zitten en een potje te koken met een paar hengels voor de deur!? Ik denk(hoop) dat ze het wel zal kunnen waarderen.

Zo, nou gaan we weer proberen om die koelkast van Klaas op het droge te krijgen

Met verliefde groet :grin:

Hans
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

17-12-2003 20:11

Even over die af/wegrollende balletjes.
Je kan ze mss in stukken breken. Er zullen dan vast wel wat stukkjes blijven liggen. Stefan had, dacht ik, al een emmertje gebroken boillies klaarstaan.
Mvg, Rob.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 20:24

Rob,

Da's een oplossing.

Michel,

zoals ik zei: niets aannemen. Die 15 meter is geen rare diepte. Ik was dan ook blij verrast (2r) met jou opmerking.

Maar ik was op zoek naar een oplossing voor het richel probleem.


MVG

Klaas
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

17-12-2003 20:31

Rob,

Halve boilies gebruik ik ook op kanaal met een taluut naar de vaargeul toe. Inderdaad rollen ze dan niet weg. Wanneer de karper heads down gaat staan, zal ie ze gerust wel vinden. Je kunt ze ook plat slaan met een hamertje of stuk hout.

Als ze maar niet rollen.
In de stroming blijven ze ook liggen. Ook al heb ik gehoord en gelezen, dat 10 cm boven de bodem het water nagenoeg stilstaat, tenminste bij een lichte stroming. Gelukkig hebben jullie er daar geen last van.

Gr. John
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 20:51

Offtopic, maar das de schuld van Hans!

Dus ze heet Gerry Huh? dat had ik nog niet meegekregen van je.
Gerry,Welkom in de wondere wereld van Hans, al moet ie jou daar al een boel van verteld hebben. Wij zijn blij met Hans en ik ben erg blij voor jullie beiden :wink:
Sterkte met de verhuizing!
Groetjes,
Henk

edit, qua beroep kan je Hans en ons wellicht nog iets leren? :razz:
_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>>< KSN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-17 20:57 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 21:07

Klaas,
Ik zie het zo voor me;

Steile oever 90 graden omhoog, op twee meter onder het oppervlak een plateau van 1 m2.
Jouw voer op die plek, er vallen deeltjes af naar beneden, de karper stijgt gewichtloos naar het plateau..
Schuift erover heen en stuit op de ingewikkelde combi.
Mark had het over geen lood gebruiken, bij nader inzien lijkt me dat ook het beste, en dan dat breeklijntje, prima. Er staat geen stroming toch?
De polybal lijkt me overbodig, hoe simpeler het kan des te beter is het,lijkt me.
Daarnaast een gevlochten lijn van 14/1oo zoals Michel voorstelde, er zijn geen obstakels schreef je, easy does it, dacht ik.
BTW Ik zit vast op een plek die we allemaal eens zullen vinden: Waterloo :grin:
Vanwege files konden we niet verantwoord doorhalen, dus de regel van op tijd uitrusten toegepast. Patat is hiet overigens verschrikkelijk duur!!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 21:40

Mannen,


Mocht ik lullig overkomen richting Michel, is dat zeker niet de bedoeling. Juist niet. Michel denkt nog verder dan ik dacht te voorzien zeg maar. Zover, dat er weer ander mogelijkheden opdoken.

Klasse.

Henk,

De poly is om 's nachts terug te vinden, meer niet.

Hopelijk ligt de lijn in mijn 1e optie niet in de weg, anders optie 2.


Het lood is voor de totale presentatie. Ik denk minimaal 2 ons. Met een steen wordt dat lastig denk ik, te groot. Waarschijnlijk heb je dan een lange onderlijn nodig. Ik wil de vis zsm prikken en laten bolten zeg maar.

Jullie begrijpen: voor mij ook een grijs gebied he?

Maar die bak moet en zal eruit niet. In elk geval proberen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-12-2003 22:08

Je kan natuurlijk ook een vrij lange onderlijn gebruiken die óver het plateau naar beneden hangt. Zelfde montage als ik eerder beschreef. Die éne karper gaat het toch om. Alles op één kaart zetten dacht ik dus.
Bungelende boilie onder het plateau, wervelende deeltjes daaronder, yo John vierkant of halve voorgevoerd, hij/zij herkent de boilie, hoeft niet naar het plateau..
Inhaking via het breeklijntje aan de steen,stick of what ever, moet lukken.
Voor mij overigens vreselijk grijs gebied, rookie in France weet je nog!
Groetjes,
Henk

PS Van Frank of Stefan een foto gekregen van een zoekende Jan van Kranenburg.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-12-2003 22:19

Henk,
Ik begreep dat Jan bezig is om mijn eitjes heelhuids naar mij te brengen?
Hopelijk komen die eieren heelhuids aan. Ga wat voerballen maken. Heb nog een kilo of 20 droog voer staan. Als dat niet werkt. Proberen we weer verder.

Heren, al dat geklungel met die verschillende dieptes e.d.
Ik doe niet moeilijk. Gewoon zo'n stek ontwijken. Niks geen problemen. Oke, wel erg simpel gedacht, hoor ik jullie nu denken. Maar er zijn genoeg andere mooie stekken die er ook mooi uitzien. En niet te vergeten, hoelang zijn we nu van die 2 weken hier al? juist ja, redelijk lang al. Dus alternatieve stekken zoeken. Wil nu eens wat met witvisvoer aangemaakt met eitjes proberen. De eitjes van Jan. Flink zoet maken .. een dosis suiker erin gooien. En kijken maar.

Ik klungel niet door,

succes met het geklungel en geprobeer aan jullie kant.

Ik hou het op het moeilijke voor gezien :wink:

gr Frank
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-12-2003 22:21

Wat ik vergeten was te zeggen. Steeds, steeds als ik mn rig binnen draai, krijg ik botte haken terug.
Hebben jullie hier een eventuele oorzaak door?
Zouden het de "verdwaalde" keien zijn? Of wat anders?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, vreemd dat ik daar alleen maar last van heb en verder niemand, heb ik weer de "goede" stek hoor!

Mijn hakenvoorraad begint ook de bodem van mn tas te zien.

Gr Frank
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 22:22

Heren,
De mogelijk onstane lulligheid tussen Klaas en mij is reeds via diverse PB's weggenomen.
Klaas reeds gecomplimenteerd met deze wereldtopic. Tot op heden de enige waar ik me echt in WIL mengen.(Behoudens het aanbod van Dennis dan he.)

Met vrolijk verder zowel virtueel als echt vissende groeten,


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michel Hollaar op 2003-12-17 22:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2003 22:33

Frank,
het zal wel schelen als je indraait met een vis eraan.
Kan je haak in ieder geval niet bot worden op de keien.
Sorry net een cynisch onderonsje achter de rug.
Even serieus:Als je overtuigd bent van je stek, je aas, je presentatie, waarom binnendraaien ?lekker laten liggen.Hoef je inderdaad alleen maar binnen te draaien als er wat aanhangt.

Twijfelaars vangen MINDER !!!

Vertrouwen is ALLES !!!

Hakenslijper verricht wonderen Frank

met slijpende groeten



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michel Hollaar op 2003-12-17 22:33 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2003 22:52

Frank,

Life is niet altijd zo simpel.
Kan naar 10 dagen de eerste teken van leven zijn geweest.

Je haken bot? Waarschijnlijk ook je lood beschadigd. Met binnendraaien hobbelt de bende eerst een meter of tig over de bodem. Hierbij kan ook je lijn beschadigen. Op zanderige bodems krijg je die ruwe lijnen.


Die topic is niet zo wereld hoor. Is eigenlijk zoals de KSN is. In elk geval als je er voor open staat.

Alle voorgaande is zo ongeveer op de najaarsmeeting aan bod geweest. Het zij in een lezing hetzij aan de bar. Luisteren en ook gewoon vragen.

MVG

Klaas