Karper in de Biesbosch

Plaats reactie
Rodger Boom

10-08-2014 15:50

Goedemiddag!

Ik heb speciaal een account aangemaakt op dit forum om deze vraag te kunnen stellen, maar gezien de vele topics en gebruikers is dit een prima medium om veel info van af te halen. Ik hoop dat jullie mij een klein beetje kunnen helpen.

Nou begrijp ik dat dit een vrij "brede" vraag is, maar wellicht dat iemand mij een zetje in de juiste richting kan geven.

Ik heb tot 12 jaar geleden altijd fanatiek op karper gevist in de vele putjes en kanalen van de Hoeksche Waard, maar ben nu sinds een jaar in het bezit van een weekendkruiser met volgbootje gelegen in de Brabantse Biesbosch en heb sinds kort weer een geinig karper setje, die ik voor weinig op de kop kon tikken. Uiteraard heb ik direct een vispas en een nachtvergunning op de kop getikt bij Hareco in Sliedrecht.
Ik heb de afgelopen weken een aantal keren m'n hengels uitgegooid op de, door recreatievaart, wat drukker bezochte stukken en heb een pracht van een graskarper langs m'n boot zien zwemmen, maar tot nu toe heb ik alleen maar hele dikke brasems weten te haken. Oh en een zeilboot, maar dat was minder succesvol... :/
Ik ken de Biesbosch ondertussen redelijk goed en zou graag willen weten waar ik de meeste kans heb om een leuke karper te vangen. Ik weet van bekende roofvissers dat de snoekbaars vaker op de stromende aderen te vinden zijn. Is dat voor de karper ook zo? Zitten ze bijvoorbeeld meer in de inhammen dicht bij de Amer, of is het beter om mijn geluk te beproeven op de wat meer naar het midden gelegen kreken en gaten?
Ook qua aas heb ik tot nu toe alleen met boilies gevist, maar kan me herinneren dat ik vroeger veel ving op pinda's en tijgernoten. Ook met floater particles heb ik vele leuke vissen weten te vangen, maar dit is uiteraard al meer dan en decennia geleden, dus wellicht dat een doorgewinterde forum gebruiker hier nog wat tips heeft.

Ik hoef uiteraard niemand z'n "geheime" stek te weten en ik weet dat proefondervindelijk stekken zoeken ook zo z'n voordelen heeft, maar de Biesbosch is zo ontzettend groot en divers dat iedere tip erg gewaardeerd wordt.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Rodger
Plaats reactie