Ziekte van Lyme


Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-05-2003 08:40

Broeders en zusters in Petrus,

Het karper seizoen is weer goed begonnen, maar een waarschuwing is wel op zijn plaats!
We struinen heel wat af met zijn allen in de natuur.
Dus het persbericht van de RIVM lijkt me hier dan ook wel op zijn plaats:
---------------------
Persbericht RIVM 12 maart 2003:

Risico van ziekte van Lyme door tekenbeet verdubbeld:

Mensen die beroepsmatig of voor recreatie in natuurgebieden verblijven, kunnen besmet raken met Borrelia. Deze bacterie is verantwoordelijk voor de ziekte van Lyme. Mensen kunnen besmet raken met de Borrelia bacterie door een tekenbeet. Het risico van besmetting met Borrelia is in zeven jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en Wageningen Universiteit en Research Centre.

Een landelijk onderzoek onder huisartsen in 1995 schatte het aantal gevallen van de ziekte van Lyme op jaarlijks zo’n 6500. Herhaling van dit onderzoek in 2002 toonde aan dat het aantal consulten voor Lyme was verdubbeld tot 13.000 en dat de ziekte inmiddels in heel Nederland voorkomt. De grootste toename van het aantal gevallen van Lyme werd gevonden in de provincies Brabant, Limburg en Noord-Groningen. Dat lijkt samen te hangen met recreatie, omdat juist in deze provincies het aantal toeristische overnachtingen sterk is toegenomen (in 2001 ruim drie maal zo hoog als in 1994).

Een duidelijke stijging van het aantal gevallen van de ziekte van Lyme wordt ook gevonden in regio’s waar het aantal paarden sterk is toegenomen, waarschijnlijk samenhangend met paardrijden in gebieden waar veel teken voorkomen. Er zijn ook aanwijzingen dat nieuw bos in stedelijke gebieden een risicofactor is. Het ecologisch onderzoek uitgevoerd in geografisch verschillende gebieden, toont aan dat natuurgebieden op de Veluwe en in de duinen de meeste teken herbergen. In die gebieden zijn vaak ook relatief veel teken besmet met de Borrelia bacterie.

De ziekte van Lyme kan leiden tot ernstige chronische aandoeningen van gewrichten en het zenuwstelsel. Chronische ziekte kan echter voorkomen worden door patiënten in een vroeg stadium te behandelen met antibiotica.

De resultaten van het onderzoek van het RIVM en de Wageningen Universiteit worden vandaag gepresenteerd op een symposium bij het RIVM. Tijdens het symposium zal verder gediscussieerd worden over de toekomstige ontwikkelingen van de ziekte van Lyme in Nederland en over welk toekomstig onderzoek nodig is ter preventie.

EINDE BERICHT

Met informerende groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-05-2003 08:54

Lekker dan.. Ik kom gelijk nooit meer buiten.

Met bange groet
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-05-2003 10:15

Robbert,
wanneer de teken binnen 24 verwijderd worden met de speciaal daarvoor ontworpen tekenpincet reduceert men de schadelijke gevolgen tot nihil.

Een vriend van mij werkt bij het S.B.B.
(Staatsbosbeheer) en zo'n pincet behoort daar tot de standaard werkuitrusting.
Waar verkrijgbaar, weet ik niet maar ga er wel achterkomen..

Nooit met behulp van bedwelmende stoffen werken of eruit knijpen, want dan gaat zo'n teek over z'n nek en ben je meteen ook besmet met de Borrelia bacterie.

Verstandig is na elke visdag een tekencontrole uit te voeren, je vrouw of vriendin help je daarbij meestal met veel voldoening!?

Verstandig ook van Henk de Jonge om het onder de aandacht te brengen.

Sportieve groeten Henk
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

05-05-2003 10:53

Zo'n tekenpincet is verkrijgbaar bij de meeste dierenspeciaalzaken. Honden hebben er namelijk heel erg veel en vaak last van. Gelukkig rennen de meeste van ons niet contant door de struiken maar juist daar loop je de meeste kans op die krengen.

Bart
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

05-05-2003 11:00

Of gewoon een petje dragen....

Richard
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-05-2003 11:04

In deze brochure kan je ook nog wat info halen.
En natuurlijk google; teek

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.mloz.be/cgi-bin/iesnl/iesgen.cgi?page=http://www.mloz.be/nl/ies/brochures/br34.html" target="_blank" class=bericht>http://www.mloz.be/cgi-bin/iesnl/iesgen.cgi?page=http://www.mloz.be/nl/ies/brochures/br34.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Zelf heb ik altijd een pincetje bij me, na één keer een teek te hebben "gehad".
Henk
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-05-2003 11:13

Richard, met een petje kom je denk ik niet al te ver.. Aangezien die beesten ook op je armen, benen, rug kunnen komen (lijkt mij)

mvg
Robbert

Ps; Binnenkort maar eens zo'n pincetje halen
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-05-2003 11:26

Teek verwijdersetjes zijn te bestellen bij de Stichting Saag

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.saag.nl/" target="_blank" class=bericht>http://www.saag.nl/</a><!-- BBCode auto-link end -->

Kosten €9,19

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-05-2003 11:30

Zoveel? Dan bijt ik ze der wel af :razz:
Henk, bedankt voor de info!

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-05-2003 12:04

wij hadden zo'n pincetje bij de aphotheek gekocht voor iets van 5 gulden toendertijd.

haha robbert, deraf bijten heb weinig zin en is zelfs gevaarlijk, want dan pers je het aanwezige bloed in de teek uit de teek zodat het in aanraking met jouw bloed komt en dan is de kans op een ziekte groot.
ook heb je dan kans dat het kopje nog in je huid blijft hangen en dat je dus de rest van het lichaam van de teek eraf trekt. daarom is zo'n speciale tekenpincet verdomd handig.

mvgr Richard
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-05-2003 12:06

Richard,

Daar was ik van op de hoogte ja. :wink: Was daarom ook niet zo serieus bedoeld he :wink:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-05-2003 16:02

onderschat de ziekte van lyme niet...
Ik heb het zelf gehad en heb er flink last van gehad -verlaagde weesrtand voor lange tijd- ik was er op tijd bij want het hing er om of ik al in de 2e fase zat, en dan wordt het echt kritiek en de 3e fase helemaal. Ik had een zware ontsteking op de knie -met een rode kring van mijnenkel tot bovenkant dijbeen met de knie als centraal gedeelte :sad:- en ben er vrij laat achter gekomen -in afrika nog wel en daar gaat met dat tropische klimaat de boel nog een stuk harder- ik ben zwaar ziek teruggekomen en dacht dat ik daar dus iets had opgelopen, het bleek dat ik de ziekte had opgelopen in ziud friesland waar erg veel teken rondwandelen met het virus -link gebied in het vr jr daar. Wordt je geprikt ga tat even langs de huisarts echt jongens en meiden je bent niet meteen een mietje! Je kan er gewoon aan dood gaan!!! of erg verlamd raken, onderschat het niet!
Als je gevist hebt -tussen april en novenber- check jezelf goed, of nog beter door je vrindin -of vriend- want die kunnen soms op plekken kijken waar je jij niet bij kan :wink:, nee zonder dollen DOEN!

gr Raymond
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-05-2003 16:51

Ik heb in de zomer een tekenbeet gehad. Omdat wij geen tangetje hadden heeft de dokter het eruit gehaald en moest ik 5 dagen antibiotica slikken. Toen heb ik gezorgd dat ik zo een tangetje had, deze heb ik 5 euro betaald bij de apotheker.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

05-05-2003 21:53

Ik heb ooit 1 keer een teekebeet gehad, 5 jaar terug. Sinsdien heb ik altijd standaard een speciaal tangetje met boekje en gebruiksaanwijzing bij me.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-05-2003 23:22

Ik heb ook zo'n tekentang bij me ik heb 1x gehad dat ik een teek had en die heb ik met dat tangetje verwijderd en dat ging gelukkig goed!!!

gr,
kefkef
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-05-2003 23:23

Ik heb nooit last van die dingen...ik heb een olifantenhuid of geen lekker bloed...:smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

05-05-2003 23:39

Hallo allemaal

Ik ben er achter dat ik een jaar of 9 geleden ben gepakt door een teek die Borrelia bij zich droeg. Ben er sinds een paar weken achter dat dit de oorzaak is van de klachten die ik de laatste 8 1/2 jaar heb. Ik heb dit opgelopen op een trip in FR.(Op het grootte Stock) Van die 8 1/2 jaar heb ik zo'n 5 jaar niet kunnen werken omdat ik er tijden bijgehad heb dat ik niet goed kon lopen, altijd hoofdpijn,altijd pijn in de gewrichten/spieren oftewel altijd ziek, heb me zelf toen omlaten scholen en heb nu een baan waar ik het rustig heb( beveiliging) .Ik heb nu medicijnen en het gaat al wat beter. Dus kijk uit allemaal,ik ben er gelukkig achter wat het is, er zijn mensen die er aan dood zijn gegaan
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-05-2003 19:30

Hoi, ik ben zelf nu vier keer te grazen genomen door een teek, gelukkig heb ik het er nog goed vanaf gebracht.

Als je gaat vissen tussen de struiken doe je er verstandig aan om een coltrui te dragen en een lange broek. Ook al is het nog zo heet! Vorige week tijdens een veldonderzoek waren er twee klasgenoten gepakt door een teek; de enigen die een korte broek droegen.

Als ik door een bosje moet waarvan ik vermoed dat er teken zitten gaat mijn broek in m'n sokken.

en na iedere visdag: gewoon ff checken.

jeroen
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

07-05-2003 23:32

Het is zeker belangrijk om goed in de gaten te houden of je door een teek bent gebeten
of niet. In ons land is de kans op besmetting
(Lyme's disease) niet zo heel groot; in een land als Frankrijk ligt dat anders.
Het is niet noodzakelijk om na een beet in
paniek naar een locale "docteur" te rennen.
Wel is het zinvol om met een speciaal tangetje de teek er uit te halen. Blijft nl.
een stukje van zijn kop zitten, dan kan dit gaan infecteren.
Let er op, of er op de plaats van de beet een
rode plek ontstaat. Is dat het geval, ga er dan mee naar een arts. Vertrouw je het zaakje niet helemaal, zoek dan ook een arts
op. Via vrij eenvoudig bloedonderzoek is vast te stellen of je een infectie hebt opgelopen. In het beginstadium van Lyme's disease is dit door een simpele kuur met antibiotica keurig netjes te genezen. Wil je
meer weten, ga dan met het trefwoord Lyme's disease even het internet op.

Hans
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-04-2004 22:37

Uit de oude doos, maar nog steeds aktueel, oppassen dus!
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

07-04-2004 00:25

Henk de Jonge schreef:Broeders en zusters in Petrus,

Mensen die beroepsmatig of voor recreatie in natuurgebieden verblijven, kunnen besmet raken met Borrelia. Deze bacterie is verantwoordelijk voor de ziekte van Lyme.

Met informerende groet,
Henk




Mogen we straks wel oppassen in het ''Smulbos'' :wink:

Met alvast smullende groet Teejoo
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

07-04-2004 00:35

Tekentang is te koop bij elke drogist en vergeet de sterililon niet(ontsmetingsvloeistof) bij het uithalen altijd controleren of de kop niet is blijven zitten deze zit in de huid, als je deze laat zitten groeit het beesje gewoon weer terug. :o
Alleen nouwsluitende kleding brengt enige bescherming.
Ze reageren op warmte dus als er een warmte bron aanwezig is laten ze zich er opvallen. :evil:
groeten Leon
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-04-2004 12:53

Ook anti-insecten zalf/olie met voldoende 'DEET' schijnt te werken. Azaron heeft hier een goede variant van, maar dat echte tropenspul is nog veel sterker.

Hoe denken jullie trouwens over het eerst insmeren met muggenolie o.i.d en daarna haakaas verversen? Ik probeer hier wel rekening mee te houden, DEET schrikt een heleboel diertjes af, dus wellicht ook vriend Cyprinus?

vr gr Sjoerd
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-04-2004 13:05

ik gebruik altijd autan en dan uit een flesje daar je hele huid ingesmeerd moet zijn houd er wel rekeing mee maar heb geen verschillen ervaren toen het fout ging
erwin snaaijer

07-04-2004 18:03

nou zeg ik was ook een keer aan het visse en werd toch gebeten het beest had toch een slurf dat wil je niet weten heb hem toen heel hard terug gebeten een olifant heet zoon beest volgens mij lol :wink:

nee zonder dolle goed dat er aandacht aan word besteed :D