Voeren op kanaal?

Plaats reactie
niels hurkmans

09-03-2011 23:26

Ik ga binnenkort voor het eerst op het kanaal vissen (Zuid-willemsvaart tegen een sluis).
Mijn vraag is of het zin heeft om wat dagen te voeren ivm de scheepvaart? Heeft het nut of worden alle bollen die ik er in gooi met de eerste de beste boot alle kanten op geblazen.

Gr. Niels
Sven van Anrooy
Contacteer:

09-03-2011 23:39

Voeren heeft altijd wel nut. Ikzelf dacht ook toen ik jong was dat zo'n zuigblaag ( beunschip) alles wegtrok, maar vergis je niet in wat een beetje oneffenheid op de bodem al kan betekenen voor je. Tuurlijk zal er wel iets verplaatsen, maar positieve daarvan is dat het meer verspreid komt te liggen. Wat de voordelen daarvan kunnen zijn, tsja, denk maar even iets van een soort na ;)

Ikzelf heb ooit tijdens de passage van een 1000-tonner een stuk WC-papier op zijn plek zien blijven liggen. Ondanks de op het oog zeer sterk zijnde stroming. De eerste vijf centimeter vanaf kades en dus ook de bodem zijn weerstandselementen voor het water, en de stroming is daar altijd wel iets minder. Ook door de waterverplaatsing van die groters..

Voerde ik overdag, dan deed ik dat vrij compact, voerde ik na sluitingstijd van de bruggen hier wel heel verspreid. Vanaf een tien-twaalf graden water ook nooit weinig..

Zeker tegen een sluis zijn er altijd wel plekken te vinden ( goed kijken) die minder tot geen stroom dan wel een keerstroom teweeg brengen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
niels hurkmans

10-03-2011 00:02

Sven van Anrooy schreef:Voeren heeft altijd wel nut. Ikzelf dacht ook toen ik jong was dat zo'n zuigblaag ( beunschip) alles wegtrok, maar vergis je niet in wat een beetje oneffenheid op de bodem al kan betekenen voor je. Tuurlijk zal er wel iets verplaatsen, maar positieve daarvan is dat het meer verspreid komt te liggen. Wat de voordelen daarvan kunnen zijn, tsja, denk maar even iets van een soort na ;)

Ikzelf heb ooit tijdens de passage van een 1000-tonner een stuk WC-papier op zijn plek zien blijven liggen. Ondanks de op het oog zeer sterk zijnde stroming. De eerste vijf centimeter vanaf kades en dus ook de bodem zijn weerstandselementen voor het water, en de stroming is daar altijd wel iets minder. Ook door de waterverplaatsing van die groters..

Voerde ik overdag, dan deed ik dat vrij compact, voerde ik na sluitingstijd van de bruggen hier wel heel verspreid. Vanaf een tien-twaalf graden water ook nooit weinig..

Zeker tegen een sluis zijn er altijd wel plekken te vinden ( goed kijken) die minder tot geen stroom dan wel een keerstroom teweeg brengen..

Bedankt voor je reactie Sven ik weet genoeg :wink: !
Daaf Wolters

11-03-2011 15:29

Verplaatsen van boilies door scheepvaart wordt mijn insziens door veel karpervissers idd zwaar overschat. Ik zeg niet dat de spullen 100% op hun plek drijven, maar als het zich enkele meters verspreid is dat ook geen enkel probleem. Het belangrijkste om te onthouden zijn echter twee vrij simpele dingen. Ten eerste ALS je voer verplaatst wordt weten de karpers uitstekend waar ze dat kunnen vinden. Niet alleen ons voer blijft op bepaalde plekken liggen, maar ook natuurlijk voedsel.
Ten tweede: veel hotspots zijn juist spots waar het voer blijft liggen, denk aan kuilen, richels, onderkanten van taluuds enzovoort. Denk nou maar eens na over hoe het één verband houdt met het ander en over waar je naar op zoek bent als je met je peilhengel langs het kanaal loopt.

En voorvoeren heeft zeker voordelen. Veel vissen komen echt wel vaker op een plek terug als ze daar wat eetbaars hebben gevonden. Vertrouwen kweken is altijd goed.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
niels hurkmans

12-03-2011 12:15

K'zal het eens uit proberen!
Plaats reactie