Communicatie v/d Karpers

Plaats reactie
Bart Janssen
Contacteer:

11-02-2003 05:43

Laatst las ik een blad een zeer interresante theorie dat het springen van karpers een soort communicatie zou zijn. Het doorgeven van gevaar e.d.

Ik las vannacht de discussie door die over dressuurwateren ging. Vissen in Nederland, rust.

Hier viel mij op dat er over een dressuurwater werd gediscussieerd waar veel springende karpers waren te zien.

Nu heb ik vorig jaar ook op twee dressuur wateren gevist. Ook hier viel mij op dat de karpers echt veel sprongen. Dus die theorie over de comunnicatie zou best wel eens kunnen kloppen.

Hebben meer mensen ervaring met dressuurputten en veel springende karpers?

Bart
Robbert Spuijbroek

11-02-2003 10:13

Toen ik een keer langs het kanaal fietste, kwam ik op een stuk (waar haast niemand vist), en daar sprongen de karpers ook... Zonder dat er ook maar 1 lijn inlag, of 1 boilie in lag... Ik denk niet dat ze springen om gevaar aan te duiden.

mvg
Robbert
Martijn Schild

11-02-2003 10:16

Ik heb ook wel een aantal dressuurwateren in de buurt, maar ik zie daar echt (bijna) nooit karper springen. En dat terwijl ik met een radiotje op de achtergrond, niets anders doe dan naar het water turen en op mijn hengels letten.

Daarnaast is er nog een kleine plas vlakbij mijn huis, waar nog zeer weinig gevist is, en daar sprongen ze vorig jaar af en toe zowat het water uit LET OP: dat gebeurde vooral als het heel hard waaide. De karpers op die plas sprongen ook weleens als er een normaal briesje stond. Verder zag ik ze met die harde wind ook veel rollen.

Er is al veel over geschreven en gezegd. Voor mij blijft het iets mysterieus, ik vind het wel prachtig om te zien. Daarentegen denk ik dat niemand er een bewezen antwoord op kan geven. Ik heb in ieder geval geen echte verklaring. Ik denk wel dat het communicatie is, maar dat het vooral te maken heeft met de weersomstandigheden en het voedsel op het water.

Mvg,
Martijn
Robbert Spuijbroek

11-02-2003 10:34

Mij is trouwens ooit eens verteld dat Spiegels, bij de dril zoveel mogelijk op de bodem blijven. Iemand enig idee waarom dit is? En springen Spiegels dan ook? Nog nooi gezien namelijk.

mvg
Robbert
Martijn Schild

11-02-2003 10:39

Ik heb wel een aantal verhalen gelezen waarin stond dat "spiegels" ook springen. Dat je het nog nooit hebt gezien is waarschijnlijk omdat ze hier niet in grote aantallen aanwezig zijn op een water. Dat spiegels bij de dril zoveel mogelijk op de bodem blijven... daar heb ik nog nooit van gehoord of bij stil gestaan. Ik zou het dus niet weten.

Mvg,
Martijn
Kiron Zaal

11-02-2003 10:48

Ik heb veel op een water gevist met een 50-50 bestand aan spiegels en schubs. Ik heb dan ook regelmatig springende spiegels mogen waarnemen.

Het diep blijven lijkt mij niet afhankelijk van de soort karper maar eerder van de bouw van de vis. Atletische gebouwde vissen vechten volgens mij meer aan de oppervlaket en de wat kortere dikkere vissen meer in de diepte.........

Groet,
Kiron
Martijn Schild

11-02-2003 10:52

Dat is wel een logische verklaring Kiron, het kan inderdaad met de bouw en gewicht van de karper te maken hebben. Zo had ik er niet over nagedacht, terwijl de verklaring eigenlijk zo simpel is. Het is natuurlijk niet altijd zo, er blijven uitzonderingen, maar dat is ook logisch lijkt mij.

Mvg,
Martijn
Gijs Obenhuijsen

11-02-2003 11:51

Toch ken ik ook een dressuurwater met een te goot bestand aan karper waar de vis veel springt. Er is hier niet veel rust aan de waterkant (veel vissers en in de zomer zwemmers). Ook hier zie je spiegels springen.
Daarentegen zie ik op openbare wateren (zoals kanaaltjes) minder tot geen vis springen.
Misschien is er op afgesloten wateren (met de daarbij behorende dressuur) toch meer communicatie?
Chris Noorlander
Contacteer:

11-02-2003 21:56

Lol Robert

Mij is ooit eens verteld (Rini Groothuis in 1 van zijn boeken) dat spiegels juist met de dril eerder naar het oppervlak komen...:grin:

Groeten ChrisN
Aart-Jan de Jong

11-02-2003 22:20

ik ken ook een vette dressurput waar ik afgelopen zomer ben geweest, hier zag je alle vis springen en draaien, maar vangen "ho maar!"
daarentegen ken ik ook een plasje waar je eigenlijk altijd vis ziet springen en als dat dus het geval is vang je gegarandeerd...lekker tegenstrijdig dus.
het blijft een raadsel waarom ze springen, maar ik denk dat op de een of andere manier gewoon een vorm is van een "gevoelns-uiting"

ik heb zo mijn ideeen hierover gezien ze zoiets nooit alleen doen en als er een springt zie je er bijna altijd wel meer volgen.
kijk bijvoorbeeld eens naar een stel honden, als er eentje blij is en gaat een beetje rennen en dollen enzo, gaat de rest vaak meedoen, dan uiten ze hun vrijheid en blijdschap, en dat delen ze, de een heeft effect op de anderen, en ik denk dus dat op die manier de vissen elkaar laten merken hoe ze zich voelen.

maar zou het ook iets met aasgedrag te maken kunnen hebben? graag jullie reacties!

groeten Aart-Jan

PS:dit is gewoon mijn visie, ik leg dus niets vast ofzo
Bart Janssen
Contacteer:

12-02-2003 03:32

Nu hoeft de communicatie natuurlijk niet gelijk een gevaarsaanduiding te zijn, het kan goed verschillende vormen van communicatie aannemen. Ik vond de theorie eigenlijk wel wat hebben. Er zijn behoorlijk wat verschillende meningen over waarom een karper zou springen. Dit vind ik toch de meest logische.

Het blijft vreemd, op het ene water springen ze als gekken, op het andere niet.

Zo heb ik een keer meegemaakt op een vrijwel onbevist water waar ze nooit sprongen, dat na een degelijke voersessie er in een keer wel werd gesprongen. Misschien een soort communicatie om te laten weten dat er wat lekkers te halen valt op die bepaalde plaats?

Wie gaat het uitleggen?

Bart
Aart-Jan de Jong

12-02-2003 20:53

bart,

ja en dat bedoel ik nou precies, door te springen kunnen allerlei verschillende boodschappen worden doorgegeven!
hoe dan ook, het blijft een mysterieus verschijnsel...

Aart-Jan
Hofman Martijn

22-02-2003 10:45

Ik heb eens een keer ergens gelezen dat karpers springen om hun kieuwen schoon te maken .
Tja voor mij is het nog altijd een raadsel je kan er weinig van zeggen denk ik.
de ene keer springen ze en krijg je een aasperiode.
En een ander keer gebeurd er niks als ze springen .
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

22-02-2003 10:54

Waarom karpers rollen en springen, is nog
nooit bewezen.
Het verhaaltje dat karpers zich door spring-
en ontdoen van parasieten, geloof ik niet zo.
Ik denk eerder dat ze rollen en springen om
andere karpers attent te maken op een voed-
selbron, dus een soort onderlinge communicatie.
Bij ons op het kanaal/vaart word zelden ge-
sprongen of gerold, maar gebeurd het wel dan
is het 9 van de 10x vlakbij of op onze voeplek, en een aanbeet blijft dan vaak niet
lang uit....!

groetjes Benny
Plaats reactie