Aangezien ik vanavond een discusie had met enkele forum leden op de karperchat, die waren van meening dat een Combi rig voornamelijk was voor het NIET in de war gooien van de rig.
Als eerste mensen die een "standaart" rig gevlochtenljn vaak in de knoop gooit, gooien verkeerd in.
Heb zelf een totaal andere gedachte.
nr1: Een Combi rig werk uitstekend dressuur (lichte) doorbrekend door dat hij zo reageert dat de rig (als het goed is) strak op de bodem onderwater ligt en gecamoufleerd is.
Nr2: Een Combi rig door dat er een schanier effekt (hefboom) in zit draait die haak mooi geleidelijk onder in de bek van de karper.
Nr3: Een Combi rig Ligt altijd strak en voordeel daarvan is dat met opname van de karper de haak naar onder getroken word en dus de haking bevoorderd.
nr4: Door de stugheid van de Combi rig is die ook moeilijker uit de bek tewerken, dat kan aanzienlijk scheelen kwa aanbeten.
Dus mensen kom maar met jullie opmerkingen.
De Combi rig.
- Kenny Willems
- Contacteer:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
- Rinus Schuurman
- Contacteer:
Een "standaard" onderlijn gooi je zeer makkelijk in de war, zelfs vaker dan dat je zelf denkt.
Er bestaat een DVD waarin ze dat hebben getest (Titel weet ik helaas niet meer
).
Inwerpen, erheen zwemmen en kijken met de onderwatercamera.
Bij 9 van de 10 worpen lag de onderlijn in de knoop, alleen wanneer de rig werd binnengedraaid was er niets van te merken, geen knoop te bekennen!
Ik ga er overigens van uit dat de persoon die deze worpen maakte wel goed ingooide (zoals jij het zegt
)
-Ander voordeel van de combi-rig is (in mijn ogen) dat door de stugheid ervan het haakaas niet direct naast of op het lood komt te liggen!
Er bestaat een DVD waarin ze dat hebben getest (Titel weet ik helaas niet meer

Inwerpen, erheen zwemmen en kijken met de onderwatercamera.
Bij 9 van de 10 worpen lag de onderlijn in de knoop, alleen wanneer de rig werd binnengedraaid was er niets van te merken, geen knoop te bekennen!
Ik ga er overigens van uit dat de persoon die deze worpen maakte wel goed ingooide (zoals jij het zegt

-Ander voordeel van de combi-rig is (in mijn ogen) dat door de stugheid ervan het haakaas niet direct naast of op het lood komt te liggen!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.
http://www.icarp.nl
http://www.icarp.nl
-
maar de combi-rig is wel handig voor een soort lijn afhouder van je lood
door het stijve stukje blijft de lijn van je lood af TOG?
door het stijve stukje blijft de lijn van je lood af TOG?
- Rick Boerboom
[quote="Kenny Willems"]Als eerste mensen die een "standaart" rig gevlochtenljn vaak in de knoop gooit, gooien verkeerd in.[quote]
Is dat zo?
Dan:
Nr. 1: Zo strak op de bodem en zo gecamoufleerd ligt een combirig lang niet altijd. Juist door het stijve gedeelte heb je meer kans dat hij van de bodem omhoog staat in rare bochten en hoepels. Ik gebruik dan ook zoveel mogelijk een stukje kneedbaar lood halverwege een combirig om hem toch zo goed mogelijk plat te laten liggen. Dus wat dat betreft twijfel ik of het zo dressuurdoorbrekend is. Camouflage an sich is verder toch ook afhankelijk van kleur.
nr. 2: De opbouw van een rig en de combinatie van een stukje soepel met een stuk stijf lijkt mij ook een voordeel.
nr. 3. slaat op nr. 1.
nr 4. Als ik de korda onderwaterbeelden zie dan moet ik deze stelling toch verwerpen. Lang niet alle karpers zullen echter zo sluw/geslepen zijn als deze. De stugheid is wel een eigenschap die het uitspugen in principe moet verminderen. Dat is de eigenschap die de combi-rig meeneemt van de stiffrig. Het soepele zorgt dan weer voor een goede indraaiing op de juiste plek in de bek. Zo combineer je het beste van 2 werelden.
Is dat zo?
Dan:
Nr. 1: Zo strak op de bodem en zo gecamoufleerd ligt een combirig lang niet altijd. Juist door het stijve gedeelte heb je meer kans dat hij van de bodem omhoog staat in rare bochten en hoepels. Ik gebruik dan ook zoveel mogelijk een stukje kneedbaar lood halverwege een combirig om hem toch zo goed mogelijk plat te laten liggen. Dus wat dat betreft twijfel ik of het zo dressuurdoorbrekend is. Camouflage an sich is verder toch ook afhankelijk van kleur.
nr. 2: De opbouw van een rig en de combinatie van een stukje soepel met een stuk stijf lijkt mij ook een voordeel.
nr. 3. slaat op nr. 1.
nr 4. Als ik de korda onderwaterbeelden zie dan moet ik deze stelling toch verwerpen. Lang niet alle karpers zullen echter zo sluw/geslepen zijn als deze. De stugheid is wel een eigenschap die het uitspugen in principe moet verminderen. Dat is de eigenschap die de combi-rig meeneemt van de stiffrig. Het soepele zorgt dan weer voor een goede indraaiing op de juiste plek in de bek. Zo combineer je het beste van 2 werelden.
-
Stel je voor... dat een groot deel van de tijd je braid onderlijntjes pas raar uitzien na het binnendraaien en op de bodem gewoon normaal liggen.
Raar he...
toch zit er ergens iets van waarheid in deze post.

Raar he...
toch zit er ergens iets van waarheid in deze post.
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
- Rick Boerboom
En andersom Kevin??
-
Heb ooit een of andere dvd gekeken waarop ze dus de rigs gingen bekijken. Vaak genoeg lag de onderlijn gewoon goed op de bodem en kwam hij na het binnendraaien toch nog vrij vreemd op de kant...
Of was het nu toch andersom?
Ik denk dat je het voordeel van combi's en ander stijf materiaal niet moet zoeken in het moeilijk uitspugen. Vaak denk ik dat het niet zozeer om uitspugen gaat maar eerder om simpelweg uit de bek laten vallen.
Maargoed... ik slaap te weinig op het moment. Zal wel daardoor komen.
Of was het nu toch andersom?

Ik denk dat je het voordeel van combi's en ander stijf materiaal niet moet zoeken in het moeilijk uitspugen. Vaak denk ik dat het niet zozeer om uitspugen gaat maar eerder om simpelweg uit de bek laten vallen.
Maargoed... ik slaap te weinig op het moment. Zal wel daardoor komen.

Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen