Goeienavond heren,
Sinds enige tijd ben ik weer aan het experimenteren met rekker of recoil rigs. Ik maak ze door een stukje topelastiek door een stuk leadcore heen te laten lopen. De haak zit daar dan via een kort gevlochten stukje aan.
Vorige week had ik op een stek waar veel vis op lag behoorlijk last van losse oplopertjes en zakkertjes, van die beten waarbij duidelijk het lood verplaatst is en die dus eigenlijk runs hadden moeten zijn. Ik ben toen overgestapt naar 170 gram lood en een rekkerrig. Omdat ik als aas slechts twee maiskorrels gebruikte ging ik voor een mooi klein haakje: korda wide gape maatje 10. Binnen een uur lag er een vis op de kant, hoppa, we hebben het gevonden. Nou had die vis wel het loodje gedumpt, maar daar doen we niet moeilijk over.
De daarop volgende paar uur en ook de volgende ochtend liep de frustratie hoog op. Ik kreeg namelijk nog wel beten, maar elke vis schoot binnen een halve minuut los! Ik heb toen het zware lood vervangen door een loodje van 112 gram, omdat ik de indruk had dat het lood het begin van de dril bemoeilijkte, als de vis over het zandplaatje heen dook. Helaas heb ik er die sessie geen beet meer op gehad, dus eigenlijk was ik nog niks wijzer.
Vrijdagnacht zat ik weer een nachtje op mijn thuiswater. Dit is een veel moeilijker water en zeker de laatste tijd loopt het erg slecht. Ik mag heel erg blij zijn als ik überhaupt een run krijg, de laatste tijd zit ik ongeveer op een vis per drie tot vier nachten. Na enig getwijvel heb ik de rekker rig er toch aan laten zitten, maar wel weer met het lichtere lood. Ik kreeg er immers wel meer runs op.
Midden in de nacht, kwart over 1 om precies te zijn, kwam die hengel keihard tot leven. Een fluiter zoals ik ze maar zelden krijg. De vis zwom ook na het aanslaan rustig door, aan de druk op de haak kan het dus niet gelegen hebben dat na een paar meter opeens de top rechtveerde.
In slaapdronken toestand heb ik de hengel voorzien van een nieuwe boilie en weer in gegooit. Toen het net licht werd kreeg ik weer beet, een rustige beet dit keer: paar piepen, top krom en hangen. Dat hangen duurde ook nu weer minder dan een halve minuut, toen kon ik zwaar vloeken het hele zooitje weer binnendraaien. Ik heb nu de haak vervangen en er een iets grotere haak aangezet. Als het niet aan het lood lag leek de haak mij de meest logische optie. Een maatje 8 gamakatsu super hook moest het nu gaan doen. Helaas heb ik er geen beet meer op gehad. Nou zit ik dus met een probleem, ik wil morgenavond weer gaan vissen op hetzelfde water, maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik vis op dit soort water graag één hengel met een alternatieve rig, deze rig leverde me ook meer beten op, maar als die beten allemaal los schieten heb ik daar niks aan.
Moet ik er op gokken dat met het vervangen van de haak het probleem opgelost is? Of kan ik beter terugvallen op een simpele korte combi rig, waar ik nooit problemen mee heb en die rekker rig eerst een keer op een makkelijker water proberen? Wie o wie heeft er ervaring met deze rig, heeft mogelijk hetzelfde probleem gehad en kan mij verder helpen?
Lossers op rekker rig?
- Daaf Wolters
- ferenc van de vorstenbosc
- Contacteer:
Hoe heb je hem gemaakt?Lengte,gebruikte matrialen en haaktype?
-
zwaarder lood gebruiken
www.castmarine.nl
alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
- Daaf Wolters
170 gram vind ik toch al aardig aan de zware kant hoor.
De lengte was 22 cm, waarvan 4 cm gevlochten lijn waar de haak aan zat en 18cm leadcore met elastiek er door, dit is in ontspannen toestand. Volledig uitgerekt wordt hij ongeveer 45cm lang. Gebruikte haken staan al in de eerste post.
De lengte was 22 cm, waarvan 4 cm gevlochten lijn waar de haak aan zat en 18cm leadcore met elastiek er door, dit is in ontspannen toestand. Volledig uitgerekt wordt hij ongeveer 45cm lang. Gebruikte haken staan al in de eerste post.
Ik zou de rig persoonlijk iets korter doen. Voor mijn idee prikt dit iets sneller.
- Hans Brinkel
- Contacteer:
Ik vis sinds een week met een variant op de rekker-rig of elastiek rig of of of hoe je het maar noemen wilt
Loop zowat 1 op 1 , 14 vissen mee gevangen en allen goed gehaakt.
Ik gebruik die elastiekonderlijn van Nash Trigaa link, een 140 gram inline lood, een korda quick link connector (hiermee trek je je onderlijn tot het begin van het lood of zelfs iets erin.) Als haak opteer ik voor een recht toe recht aan haak met een medium steel. Mijn keuze viel op de Big t raptor van ESP in de maat 5. (Een iets grotere haak dan gebruikelijk...maar ik ben van mening dat door de elastiek werking ik in dit geval meer kans maak met een grotere haak dan een kleinere haak
.
Geen krimpkous of line agliners voor deze rig, en een normale lengte van de hair (geen ultra korte of lange hair)
Dit zijn mijn positieve ervaringen sinds een week, Heb alle vangsten van begin tot eind kunnen volgen, 14 vissen gevangen.
Elke vis die de boillie in de bek nam was in 1 x hangen...nog nooit eerder meegemaakt, dus ben tevreden
Loop zowat 1 op 1 , 14 vissen mee gevangen en allen goed gehaakt.
Ik gebruik die elastiekonderlijn van Nash Trigaa link, een 140 gram inline lood, een korda quick link connector (hiermee trek je je onderlijn tot het begin van het lood of zelfs iets erin.) Als haak opteer ik voor een recht toe recht aan haak met een medium steel. Mijn keuze viel op de Big t raptor van ESP in de maat 5. (Een iets grotere haak dan gebruikelijk...maar ik ben van mening dat door de elastiek werking ik in dit geval meer kans maak met een grotere haak dan een kleinere haak

Geen krimpkous of line agliners voor deze rig, en een normale lengte van de hair (geen ultra korte of lange hair)
Dit zijn mijn positieve ervaringen sinds een week, Heb alle vangsten van begin tot eind kunnen volgen, 14 vissen gevangen.
Elke vis die de boillie in de bek nam was in 1 x hangen...nog nooit eerder meegemaakt, dus ben tevreden

- Hans Brinkel
- Contacteer:
p.s.
Keuze lood vindt ik overigens wel belangrijk bij deze rig.
De elastiek moet mijn inziens plotsklaps zijn werking doen zonder " tussenstations " zoals dit het geval is met safetyclips en lood met een oogje.
Inline lood bied bij harde en normale bodems in dit geval de beste keuze.
Zelf ga ik met inline lood tot maximaal 135/140 gram..zwaarder lood kan, maar de kans op losschieters neemt dan gelijk toe
In het geval ik zwaarder lood dan 140 gram wil inzetten opteer ik voor een lood met een oogje.
p.s 2....gebruik haken zonder of met een platgeknepen weerhaak bij elastiekrigs.
Keuze lood vindt ik overigens wel belangrijk bij deze rig.
De elastiek moet mijn inziens plotsklaps zijn werking doen zonder " tussenstations " zoals dit het geval is met safetyclips en lood met een oogje.
Inline lood bied bij harde en normale bodems in dit geval de beste keuze.
Zelf ga ik met inline lood tot maximaal 135/140 gram..zwaarder lood kan, maar de kans op losschieters neemt dan gelijk toe
In het geval ik zwaarder lood dan 140 gram wil inzetten opteer ik voor een lood met een oogje.
p.s 2....gebruik haken zonder of met een platgeknepen weerhaak bij elastiekrigs.
- gerrit schippers
Daaf waarom ben je met de "Nieuwe Rig" gaan vissen.
Als die simpele combi zijn werk toch doet?
Mvg Gerrit
Als die simpele combi zijn werk toch doet?
Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
- Daaf Wolters
Gerrit,
Die simpele combi deed zijn werk dus niet (of niet goed genoeg iig).
Hans,
Bedankt, hier kan ik wat mee.
Ik gebruik trouwens wel wartellood, maar wel een loodje in een blokvorm waarvan ik de wartel verwijderd heb. Dit prikt een stuk directer dan een langwerpig wartellood met de wartel er nog aan.
Hans,
Ik gebruik trouwens wel wartellood, maar wel een loodje in een blokvorm waarvan ik de wartel verwijderd heb. Dit prikt een stuk directer dan een langwerpig wartellood met de wartel er nog aan.
- Hans Brinkel
- Contacteer:
Daaf Wolters schreef:Gerrit,
Hans,
Daaf...heb ik ook gebruikt, nadeel is dat als zo'n lood met verwijderde wartel " verkeerd" op de bodem ligt, je rig soms wel erg gek komt te liggen..zeker als je zoals ik gebruik maak van tubes.
Inline lood is mijn inziens echt de beste optie voor deze rig.
- Mourad Aviara
Ik heb met mijn rekkerrig nog nooit een losser gehad. Alleen maar keiharde runs waarvan de haak bijna altijd in het onderlip zit.
Ik zal maar even een foto ervan plaatsen:
Van links naar rechts: Hair (er zit tussen boilie en haak altijd 2 cm soepele hair), fox 3 mm ringetje wat ik over mijn haaksteel schuif, PB super strong hook maatje 4, clear shrinktube van fox 2.4-0.8 mm, onderlijn zelf is PB Armabraid, dan een warteltje nr 14 met daaroverheen een stukje rode siliconentube van Fox, als rekkermateriaal gebruik ik de Bungy tube van PB en als laatst weer een warteltje nr 14. Heb er nooit problemen mee gehad. Dit monteer ik aan mijn hoofdlijn dmv een kwiklink.
Probeer ook even zo'n rig, heeft mij ook nooit problemen gegeven. En heeft me ook de meeste vissen opgeleverd:
Van links naar rechts: Hair (ongeveer 2 cm tussen boilie en ringetje), daarna komt een 3 mm ring (van fox), dan de fox serie 2 XS haak maatje 4 of 6, dan de shrinktube (groen) van fox 2.4-0.8 mm van ongeveer 2.5 cm, dan wat kneedbaar lood net onder de shrinktube, onderlijnmateriaal is Armabraid van PB (ongeveer 15 cm), dan de Fox antitangle sleeves en een wartel maatje 8.
Misschien wat om uit te testen voor jou? Ik weet het niet, kijk maar.. Laat je alleen even zien op welke rig ik nog meer goed vang.
Ik zal maar even een foto ervan plaatsen:

Van links naar rechts: Hair (er zit tussen boilie en haak altijd 2 cm soepele hair), fox 3 mm ringetje wat ik over mijn haaksteel schuif, PB super strong hook maatje 4, clear shrinktube van fox 2.4-0.8 mm, onderlijn zelf is PB Armabraid, dan een warteltje nr 14 met daaroverheen een stukje rode siliconentube van Fox, als rekkermateriaal gebruik ik de Bungy tube van PB en als laatst weer een warteltje nr 14. Heb er nooit problemen mee gehad. Dit monteer ik aan mijn hoofdlijn dmv een kwiklink.
Probeer ook even zo'n rig, heeft mij ook nooit problemen gegeven. En heeft me ook de meeste vissen opgeleverd:

Van links naar rechts: Hair (ongeveer 2 cm tussen boilie en ringetje), daarna komt een 3 mm ring (van fox), dan de fox serie 2 XS haak maatje 4 of 6, dan de shrinktube (groen) van fox 2.4-0.8 mm van ongeveer 2.5 cm, dan wat kneedbaar lood net onder de shrinktube, onderlijnmateriaal is Armabraid van PB (ongeveer 15 cm), dan de Fox antitangle sleeves en een wartel maatje 8.
Misschien wat om uit te testen voor jou? Ik weet het niet, kijk maar.. Laat je alleen even zien op welke rig ik nog meer goed vang.
-
heb er een tijdje terug mee aangekloot,weliswaar op 1 water maarja.
die rekker zo lang als jij hem vist deed ik eerst ook,20 -25 cm bungy ,uitgerekt 40 cm ofzo,
ook meer lossers op dan normaal,daarna 10 cm lang bungy uitgerekt
18-20, werkte veel beter,bijna geen lossers.
was op 1 water,maar wel overduidelijk verschil door enkel lengte aanpassen.
misschien bij jou ook?
groet robert
die rekker zo lang als jij hem vist deed ik eerst ook,20 -25 cm bungy ,uitgerekt 40 cm ofzo,
ook meer lossers op dan normaal,daarna 10 cm lang bungy uitgerekt
18-20, werkte veel beter,bijna geen lossers.
was op 1 water,maar wel overduidelijk verschil door enkel lengte aanpassen.
misschien bij jou ook?
groet robert

- Daaf Wolters
Heb er vorige keer een grotere haak aangehangen, zonder krimpkousjes ed.
Verbetering was duidelijk, ik kreeg hetzelfde aantal runs, maar nu kwam wel een groot deel op de kant. Ben echter nog niet helemaal tevreden, de rig haakt te onvoorspelbaar. Een paar vissen zaten "normaal" gehaakt, in de onderlip of in de hoek van de bek, maar er zaten er ook een paar in de bovenlip, in een heel dun velletje (die was echt losgeschoten als ik hem niet met de boot gehaald had), of een aantal centimeters naar binnen (voor het eerst sinds jaren dat ik een tang nodig had om de haak er uit te krijgen, ook niet echt de bedoeling dus).
Volgende keer zal ik hem eens een stuk inkorten.
Verbetering was duidelijk, ik kreeg hetzelfde aantal runs, maar nu kwam wel een groot deel op de kant. Ben echter nog niet helemaal tevreden, de rig haakt te onvoorspelbaar. Een paar vissen zaten "normaal" gehaakt, in de onderlip of in de hoek van de bek, maar er zaten er ook een paar in de bovenlip, in een heel dun velletje (die was echt losgeschoten als ik hem niet met de boot gehaald had), of een aantal centimeters naar binnen (voor het eerst sinds jaren dat ik een tang nodig had om de haak er uit te krijgen, ook niet echt de bedoeling dus).
Volgende keer zal ik hem eens een stuk inkorten.
-
Hey,
Ik had het laatst ook geprobeerd na de post van jouw...
2 mooi oplopende runs... alleen sla ik niks niet eens contact, vond ik wel raar maar eerst is met zwaarder lood proberen van de week!
groetuh
Ik had het laatst ook geprobeerd na de post van jouw...
2 mooi oplopende runs... alleen sla ik niks niet eens contact, vond ik wel raar maar eerst is met zwaarder lood proberen van de week!
groetuh