Beste karpermanne,
ik zit nu nog steeds met een vraag, misschien wel een domme vraag maar als je het niet weet ... ja dan weet je het niet he.
Wordt een zoete boilie nu op basis gemaakt van uw basismix met birdfood erbij, of wordt het gemaakt van uw basismix met bijvoorbeeld koekjesmeel?
Ik vraag nu eens om een zoete mix, wat niet mijn gewoonte is, maar omdat de vissen die ik pak op vismeel veelal kleiner zijn en meestal schubkarpers zijn, nu heb ik gehoord dat het met zoete boilies wel eens kan omslaan.
Dan heb ik nog een vraag, als je dan zo een zoete boilie hebt, kan je daar lang mee voeren zonder dat de vangsten echt gaan afnemen. Want ik ben opzoek naar een goedkope voerboilie die ik ook kan inzetten als haakaas dan he.
Mijn mix bestaat uit 80 procent crap en slechts 20% vismeel, maarja als ik nu de vismeel gewoon vervang door birdfood, heb ik dan een zoete boilie?
greetz,
joeri
Zoete boilie, hoe zit dat nou?
- joeri onkelinx
Adios,
Joeri
Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Joeri
-
simpel en zoete mix is:
25% griesmeel
25% maismeel
25% sojameel vet
15% Koekjesmeel
10% CeDe
en als toevoegingen bij de eieren een flinke scheut melasse
(40ml ofzo)
25% griesmeel
25% maismeel
25% sojameel vet
15% Koekjesmeel
10% CeDe
en als toevoegingen bij de eieren een flinke scheut melasse
(40ml ofzo)
- joeri onkelinx
Bedankt,
Dus een zoet meeltje en een soort eigelvoer. Cava dan ik iets goedkoops draaie (heb al een mix in gedachten) en lekker mee voeren.
P.S.: Ik heb nog een vraag: moet je je mix aanpassen als je deze met water wil aanmaken i.p.v. met eieren??
groeten,
joeri
Dus een zoet meeltje en een soort eigelvoer. Cava dan ik iets goedkoops draaie (heb al een mix in gedachten) en lekker mee voeren.
P.S.: Ik heb nog een vraag: moet je je mix aanpassen als je deze met water wil aanmaken i.p.v. met eieren??
groeten,
joeri
Adios,
Joeri
Joeri
- Douwe Bijlsma
Voeg die melasse niet toe als er veel brasem op dat water zit, ik ben er genadeloos achter gekomen dat die beesten er erg gek op zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
- joeri onkelinx
Mannen, HULP gevraagd.
Hoe meer ik rondkijk op verscheidene fora, hoe meer ik begin te twijfelen.
Mijn boilie moet dus goedkoop zijn en moet inzetbaar zijn voor lange en grote voercampagnes.
Nu lees ik op sommige plaatsen dat een visboilie beter werkt op langere termijn en ergens anders lees ik dan dat een zoete boilie beter werkt en ook meestal groeter vis op de kant brengt (omdat grotere karper meer zin heeft in een snoepje dan in een hoogwaardige boilie
)
En dan lees ik nog ergens anders dat ik beter gewoon mijn basismix gebruik zonder een vismeel of een zoet meeltje of birdfoodomstandigheden erin draai. Dus enkel de basismix met een flavourtje??
Nu weet ik het helemaal niet meer
wat wordt het dus voor een lange en grote voercanpagne: (CRAP = BASISMIX)
1) crapboilie met een gedeelte vismeel ?
2) crapboilie met een gedeelte birdfood en / of een zoet meeltje (vb: koekjesmeel)?
3) enkel de crapboilie (de basismix dus) met een flavourtje?
groeten,
joeri
Hoe meer ik rondkijk op verscheidene fora, hoe meer ik begin te twijfelen.
Mijn boilie moet dus goedkoop zijn en moet inzetbaar zijn voor lange en grote voercampagnes.
Nu lees ik op sommige plaatsen dat een visboilie beter werkt op langere termijn en ergens anders lees ik dan dat een zoete boilie beter werkt en ook meestal groeter vis op de kant brengt (omdat grotere karper meer zin heeft in een snoepje dan in een hoogwaardige boilie

En dan lees ik nog ergens anders dat ik beter gewoon mijn basismix gebruik zonder een vismeel of een zoet meeltje of birdfoodomstandigheden erin draai. Dus enkel de basismix met een flavourtje??
Nu weet ik het helemaal niet meer
wat wordt het dus voor een lange en grote voercanpagne: (CRAP = BASISMIX)
1) crapboilie met een gedeelte vismeel ?
2) crapboilie met een gedeelte birdfood en / of een zoet meeltje (vb: koekjesmeel)?
3) enkel de crapboilie (de basismix dus) met een flavourtje?
groeten,
joeri
Adios,
Joeri
Joeri
-
voor lange en grote voercampagnes zal ik zeker de flavour weg laten..
als je kijkt naar een crapmix + 20% vismeel dat is je kostprijs een keer 2 a 3 euro per kg.. je moet dan gewoon zorgen dat je alles in zo groot mogelijke hoeveelheid kan krijgen.
en dat de ene boilie langer werkt dan de ander zou best kunnen maar dit ligt aan het type water..
je kunt ook een zoete vismeel boilie maken hoor.. 70% basismix 10% koekjesmeel 20% vismeel.. evt 1 a 2 zakjes vanillesuiker erdoor.. en klaar..
birdfood betekend niet dat het zoet is.. birdfood word gebruikt om de boilie groffer te maken..
als je kijkt naar een crapmix + 20% vismeel dat is je kostprijs een keer 2 a 3 euro per kg.. je moet dan gewoon zorgen dat je alles in zo groot mogelijke hoeveelheid kan krijgen.
en dat de ene boilie langer werkt dan de ander zou best kunnen maar dit ligt aan het type water..
je kunt ook een zoete vismeel boilie maken hoor.. 70% basismix 10% koekjesmeel 20% vismeel.. evt 1 a 2 zakjes vanillesuiker erdoor.. en klaar..
birdfood betekend niet dat het zoet is.. birdfood word gebruikt om de boilie groffer te maken..
- Daaf Wolters
Remko,
Daarmee heb je geen zoete bol, maar iets wat tussen vis en zoet in zit. Wil hiermee overigens niet zeggen dat dat niet werkt, maar als het om puur zoet gaat zou ik iets anders doen.
Wat dacht je van 30% griesmeel, 30% vette soja, 30% koekjesmeel, 5% vanillepoeder (mag ook iets minder zijn) en 5% ei albumine voor het uitharden. Als je hier een flavour op gebruikt zou ik voor erg lage hoeveelheden gaan, of naar die fles melasse grijpen en daarmee dan wel flink doorgieten.
Daarmee heb je geen zoete bol, maar iets wat tussen vis en zoet in zit. Wil hiermee overigens niet zeggen dat dat niet werkt, maar als het om puur zoet gaat zou ik iets anders doen.
Wat dacht je van 30% griesmeel, 30% vette soja, 30% koekjesmeel, 5% vanillepoeder (mag ook iets minder zijn) en 5% ei albumine voor het uitharden. Als je hier een flavour op gebruikt zou ik voor erg lage hoeveelheden gaan, of naar die fles melasse grijpen en daarmee dan wel flink doorgieten.
- joeri onkelinx
Dus volgens jullie maakt het niet uit of de mix uit vis of uit zoetigheid bestaat. Dan kan ik aannemen dat ze allebei goed zijn op lange termijn?
Of zie ik het nu verkeerd?
greetz,
joeri
Of zie ik het nu verkeerd?
greetz,
joeri
Adios,
Joeri
Joeri
-
ja kan beide op lange termijn gebruikt worden..
het is alleen afwachten hoelang de vis erop zal blijven zitten..op het ene water gaat het beter dan op de andere.
maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is vissend..
het is alleen afwachten hoelang de vis erop zal blijven zitten..op het ene water gaat het beter dan op de andere.
maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is vissend..
- joeri onkelinx
Bedankt mannen,
Ik kan verder ohja nog een vraagje mijn mix bestaat uit 6 delen, drie delen daarvan zijn redelijk duur, nu hoop ik dat de 3 andere delen goedkoop zijn.
Kennen jullie dus misschien de prijzen van maïsmeel, tarwebloem en koekjesmeel ?
Alvast bedankt
joeri
Ik kan verder ohja nog een vraagje mijn mix bestaat uit 6 delen, drie delen daarvan zijn redelijk duur, nu hoop ik dat de 3 andere delen goedkoop zijn.
Kennen jullie dus misschien de prijzen van maïsmeel, tarwebloem en koekjesmeel ?
Alvast bedankt
joeri
Adios,
Joeri
Joeri
- Daaf Wolters
Als je drie delen hebt die duur zijn zou ik daarvan alvast twee proberen te vervangen. Puur uit nieuwsgierigheid: waaruit bestaat je mix nu?
PB het anders even als je het niet op het board kwijt wil (kan me daar iets bij voorstellen)
PB het anders even als je het niet op het board kwijt wil (kan me daar iets bij voorstellen)