Ik heb gisteren 3 mooie Shimano's American baitrunners gekocht van 't oude model. De A-tjes dus. Nu heb ik vandaag nieuwe lijn gekocht, waarbij de winkelier mij er nog even op wees, dat er ringetjes onder de spoelen (op de as) horen te zitten. Dit om 't bekende slechte opspoel-euvel enigszins te elimineren. Aangezien er vet op de as zit, gebeurd 't nog wel eens dat er per ongeluk een ringetje, bij 't demonteren van de spoel, aan de spoel blijft "plakken". Hierdoor kan deze kwijt raken. Eenmaal thuis gekomen heb ik de molens gecontroleerd. Eentje was voorzien van een dikke en 2 dunne ringetjes; eentje had alleen een dikke ring en de overgebleven molen had zowel een dikke als dunne ring. Het lijkt me dus logisch dat per ongeluk, een ringetje van de ene molen op de andere is terecht gekomen. Klopt dit?
Zit er op iedere Shimano USA (4500) A een dikke en dunne ring; of zijn dit er meer/minder?
Ringetjes in de Shimano USA 4500 Atjes...
- Koen de Been
Bjorn,
Ik heb zelf ook de USA-A gehad en inderdaad was dit ook een probleem voor mij nadat ik de spoelen had verwisseld.
Wat erop hoort van origineel zijn 1 dik plastic ringetje met daarop 2 dunne teflon ringetjes.Zonder die ringetjes spoelen de molens niet naar behoren op, tot ergenis toe zelfs!
Je kan ze bestellen bij iedere hengelsportwinkelier, heb je een Shimano Service Center in de buurt zitten dan heeft die winkelier in de meeste gevallen die ringetjes op voorraad.
Ik heb zelf ook de USA-A gehad en inderdaad was dit ook een probleem voor mij nadat ik de spoelen had verwisseld.
Wat erop hoort van origineel zijn 1 dik plastic ringetje met daarop 2 dunne teflon ringetjes.Zonder die ringetjes spoelen de molens niet naar behoren op, tot ergenis toe zelfs!
Je kan ze bestellen bij iedere hengelsportwinkelier, heb je een Shimano Service Center in de buurt zitten dan heeft die winkelier in de meeste gevallen die ringetjes op voorraad.

Vriendelijke groet,
Koen de Been
Koen de Been
Dankjewel Koen, ik heb via de site van Shimano even een service center gezocht en deze vervolgens gemaild. Hopelijk hebben ze ze daar op voorraad.
Enfin, ik heb gewoon even op de draaibank een aantal ringetjes met verschillende diktes gedraaid; vervolgens wat getest. Ze spoelen nu (ik mag 't waarschijnlijk niet zeggen) "goed" op!