voer stek beginnen,met schrale temperaturen.

Plaats reactie
Danny Schaltin
Contacteer:

13-10-2004 14:03

wie is er wel eens begonnen met een voorstek op te bouwen wanneer er bijvoorbeeld al voorst aan de grond is,en wat zijn jullie resultaten?Of bijv gewoon in de winter(eind najaar).
Ik ben er namelijk al 2 weken mee bezig,en heb al een leuke vis gevangen.
Ik wil over een week of 3 ergens anders een mooie stek opbouwen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Greetz danny Schaltin
Bas Hofkens

13-10-2004 14:18

Zeker proberen, gewoon koolhydraatrijke boilies gebruiken en dan liever te weinig voeren dan te veel! Als je bijv. in de zomer 1 kilo per dag voert, zou IK nu maximaal een halve kilo voeren, maximaal he. En goed verspreiden om veel vis op de strook te krijgen! :wink:

Tsja, sorry beetje een algemeen en opendeur antwoord, maar ik ken bij jullie de verschillende variabelen niet natuurlijk!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
marijn ham

13-10-2004 16:39

Danny,

Zelf zou ik het niet laten afhangen wanneer er al vorst aanwezig is, veelal ben je dan al te laat met voeren...

Het beste is om vooraf te gaan voeren en zo de vis actief te houden en aan het azen te houden. Op het moment dat de vis stopt met azen is het veel lastiger om ze aan hetazen te krijgen, dan aan het azen te houden.
Persoonlijk begin ik eind deze maand, en voer ik 500 gram boilies per dag, op het moment dat de watertemp. zakt naar beneden de 10 graden voor ik de helft, 250 gram max.
Dit kan je gerust weken aanhouden!

Mocht je een dag niet kunnen voeren, voer dan de dubbele hoeveelheid, maar verzaak hier niet in. De kans dat de vis afhaakt is dan groot aanwezig!
Als de watertemp naar de 7 graden gaat kanje zeker op je voerstek goed vis vangen, maar probeer de aastijden te vinden.
Ikzelf vis eerst 24 uur, om de aasijden te onderzoeken.
Als je weet wanneer de aastijden zijn, hoef je maar sessie van 3 uur te draaien om voloende vis te vangen.

Ik wil je echt meegeven om niet te verzaken met voeren, want dat is juist dodelijk!
Probeer een boilie te maken met veel koolhydraten, niet teveel eiwitten, maar dat is mijn persoonlijke mening. Op eiwitrijke boilies heb ik in de winter gewoon veel minder gevangen, omdat de vis de eiwitten veel minder snel verbranden dan koolhydraten!
Danny Schaltin
Contacteer:

13-10-2004 16:53

Marijn,

Kan je inplaats van boilie's ook bijv.500 gr particles voeren,of een combi van boilies en particles(zal natuurlijk wel,maar wil het toch zeker weten0.En kan je mij een voorbeeld geven van een kolhydraat rijke boilie,met minder eiwitten.

Tnx Greetz Danny
Bas Hofkens

13-10-2004 17:10

Beste Danny,

Particles zou ik persoonlijk niet doen, omdat je zo volgens mij ook de witvis (brasem e.d. dan) actief houdt. Gewoon zachte boilies nemen, die kleiner zijn dan gebruikelijk, dus liefst 15 mm ofzo, deze zal de karper in koude periodes ook blijven eten, mits je ze (zoals Marijn reeds zegt) actief houdt.

En als je deze mix neemt:

25 % maismeel
25 % sojabloem
25 % griesmeel
20 % koekjesmeel, moet je toch wel goed kunnen vangen!

En als je persé wil, kun je hier dan nog 5 % vismeel bij doen.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
marijn ham

14-10-2004 08:42

Danny,

Vooral in de winterse maanden zou ik de partikels thuis laten staan, deze hebben te weinig voedingsstoffen, waarop de karper niet kan leven, dan stopt hij met vreten en bedankt hij voor de eer en zal zich klaarmaken voor de 'winterslaap', zonde van de tijd en verspilde energie.

Een boilie moet over de juiste voedingsstoffen beschikken, zodat de karper op jouw boilie de winter kan doosrtaan, voldoende voedingsstoffen en... hij moet aantrekkelijk zijn!
Kijk is op http://www.karperwereld.nl daar staan voldoende recepten, of gebruik eens de zoekfunctie.
Er staan voldoende recepten welke je goed kan gebruiken voor de winter.
Koen de Been

14-10-2004 10:54

Danny,

Viswateren en voerhoeveelheden verschillen onderling enorm!
Op stromende wateren zoals rivieren en kanalen kan je gerust een kilotje boillie's voeren iedere dag, verspreid en doordacht voeren is zeker nodig aangezien de watertemperatuur al een eindje is gezakt.
Op stilstaande wateren kan ik je geen raad geven want ook deze voerhoeveelheden verschillen enorm per water.
Een pond boillie's per dag lijkt me niet teveel.
Om meer zekerheid te hebben kan je de watertemperatuur opmeten om zo een conclusie te trekken of je wel ofniet teveel voert!Denk ook aan collega-vissers die hun voerstek op willen bouwen, de hoeveelheid voer is niet te overzien als je op een drukbevist water vist. De vis is hier veel eerder verzadigd dan op de minder druk beviste wateren!

Zoete boillie's met meer eiwitten dan koolhydraten moeten zo hun werk doen :wink:
Succes met je voerstek!
Ik ga vanavond voeren(misschien ook vissen :D ) op m'n water voor het weekend, en daar ligt het nóg niet stil! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens

14-10-2004 11:22

Koentje,

Dat heb ik je gisteren ook al gezegd; over het algemeen bevallen zoete/relatief neutrale boilies meer koolhydraten dan eiwitten. Juist eiwitten zitten er meer in vismelen, en die eiwitten (en vetten) verzadigen juist!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
marijn ham

14-10-2004 12:24

Juist,

Eiwitten verbandt je minder snel dan koolhyraten, daarom verzadigd de karper eerder met eiwitrijke boilies dan koolhydraatrijke boilies.

Vismeel of trouvit in de winterboilie is niet verkeerd, maar niet in enorme hoeveelheden. 10% is meer dan voldoende!

Maar Bas, een zoete boilie hoeft niet per definitie te ebstaan uit koolhydraten, ook een zoete boilie kan veel eiwitten bevatten!

En een koolhydraatrijke boilie kan je altijd naar vis flavouren :wink:
Bas Hofkens

14-10-2004 13:31

Beste Marijn,

Kijk hier was ik nu bang voor :D , want tuurlijk kun je een zoete boilie veel eiwitten meegeven door het toevoegen van extra proteïnen. Maar daarom schreef ik juist in mijn post expres het stukje "over het algemeen" bij, om zo aan te geven dat niet niet altijd zo is. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Plaats reactie