Is de wind in de winter van een evengroot belang als in de zomer. Of ligt de karper muurvast en heeft maling aan de wind? Moet je dus ook in de winter aan de windkant liggen of voor windvrije obstakels kiezen? Wat heeft jullie voorkeur. En is er hierbij verschil tussen groot en klein water?
MVG Stefan Sand
de kouwe wind
- marijn ham
Stefan,
mijn ervaring met wintervissen is dat de vis voornamelijk achter het riet ligt uit de wind, voornamelijk met de koude oostenwind!
Op groot of klein water maakt dit niet zo heel veel uit! Maar de vis gaat zeker niet liggen in de oostenwind! Uit de wind, tegen het riet hebben ze nog enige beschutting en daar koelt het het minst snel af...
maar ook de diepe kuilen in het water zijn plaatsen waar de vis veel ligt, al is het natuurlijk geen regel en zal je de vis ook op ondiepe stukken vinden, maar over het algemeen is dit mijn ervaring!
mijn ervaring met wintervissen is dat de vis voornamelijk achter het riet ligt uit de wind, voornamelijk met de koude oostenwind!
Op groot of klein water maakt dit niet zo heel veel uit! Maar de vis gaat zeker niet liggen in de oostenwind! Uit de wind, tegen het riet hebben ze nog enige beschutting en daar koelt het het minst snel af...
maar ook de diepe kuilen in het water zijn plaatsen waar de vis veel ligt, al is het natuurlijk geen regel en zal je de vis ook op ondiepe stukken vinden, maar over het algemeen is dit mijn ervaring!
- michel kemp
Inderdaad' in de meeste gevallen liggen de vissen bij kouwe wind in de luwte. Maar bij de eerste zonnestralen trekken ze toch al gauw naar de ondiepere plekken.....
Ook ligen ze vaak in grote groepen bij elkaar ( onder een overhangende wilg of zoiets dergelijks ) en door dan juist daar je aas aan te bieden ( het liefste met de pen) kan er redelijk snel voedselneid ontstaan en is het mogelijk om er kort achter elkaar een aantal te vangen.....
Mvg Michel
Ook ligen ze vaak in grote groepen bij elkaar ( onder een overhangende wilg of zoiets dergelijks ) en door dan juist daar je aas aan te bieden ( het liefste met de pen) kan er redelijk snel voedselneid ontstaan en is het mogelijk om er kort achter elkaar een aantal te vangen.....
Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Canada where carping is catching!!!!!!!
- Stefan Sand
Het water dat ik op het oog heb is een langgerekte put die met de wind mee stroomt. Je hebt er dus een flinke zijwind. Nu was het mijn plan om op een heel smal stuk van ongeveer drie meter breed te gaan liggen met achterliggende gedachte dat ze daar bijna altijd door komen. Maar ik vroeg me af of de karper zo zeer in beweging is dat ze er nog door zwemmen.
MVG Stefan
MVG Stefan