De afgelopen maanden zijn behoorlijk wat discussies over het sportvissersmagazin beet geweest. Ik heb daarom besloten om een opdracht voor Nederlands, een betoog van ca 500 woorden, over de beet te schrijven. De tekst is inmiddels klaar en ik wil hem jullie niet onthouden.
Beet!
Stel, je wilt beginnen met vissen, waar haal je dan de informatie vandaan over hoe te beginnen? Door de talloze mogelijkheden en vaktermen hiervoor zie je door de bomen het bos niet meer. Je wil gewoon een beetje oppervlakkige allround informatie om te beginnen met vissen. De oplossing is (of lijkt) een simpel allround hengelsporttijdschrift. Beet is zo’n tijdschrift.
Beet bestaat inmiddels zo’n 26 jaar en is in die tijd een van de bekendste en grootste hengelsporttijdschriften geworden. Het bericht over vrijwel alle takken van hengelsport.
Het probleem hierbij is alleen dat een groot deel van deze informatie totaal niet relevant is voor de Nederlandse sportvisser. Er staan bijvoorbeeld veel artikelen in over het vissen op forel en vlagzalm. In Nederland zijn er echter vrijwel geen beken waar deze vissen nog in een gezonde populatie voorkomen.
Er wordt ook veel geschreven over het zogenaamde big game vissen. Dit is het vissen op de grootste zeevissen, zoals marlijnen en haaien. Erg leuk om eens over te lezen, maar een gemiddelde big game trip kost al gauw een paar 1000 euro, niet bereikbaar voor de normale man dus.
Veel artikelen in de Beet zijn afkomstig uit het buitenland, dat is namelijk goedkoper dan ze allemaal zelf schrijven. Het probleem hierbij is dat veel informatie uit artikelen uit met name oost europa al lang achterhaald is hier. Bovendien gaat men in oost Europa anders met de vis om als wij hier gewend zijn. Daar is het vrij normaal om alle vis die men vangt op te eten, terwijl we in Nederland gewend zijn om de vis zo zorgvuldig mogelijk te behandelen en terug te zetten om de visstand op pijl te houden. Dit kan dus leiden tot fotografie die wij niet te accepteren vinden, omdat de vissen duidelijk dood of verminkt zijn.
Beet is zich blijkbaar niet duidelijk genoeg bewust van zijn voorbeeldfunctie aan beginners. Beginners weten nog niet altijd goed hoe ze met een vis om moeten gaan en kunnen door dit soort foto’s een verkeerd beeld krijgen. Een paar maand geleden stond er bijvoorbeeld een artikel in over karpervissen in de Wolgadelta. Hierbij stonden foto’s waarop duidelijk te zien was dat de karpers bewaard werden met een stukje touw wat men onder het kieuwdeksel doorhaalde. Hierdoor beschadigt het kieuwweefsel en komt er een open wond aan de bovenkant van het kieuwdeksel. In Rusland let men daar niet op, veel karpers worden opgegeten en relatief weinig mensen vissen op karper. Karpers worden zelden teruggevangen, waardoor deze verminkingen niet zo erg opvallen. In Nederland is de situatie anders. Hier vissen veel mensen op karper. Op veel wateren worden de karpers regelmatig teruggevangen en soms krijgen ze zelfs een naam. Omdat iedereen het liefst een onbeschadigde vis vangt is het belangrijk dat we allemaal zorgvuldig met de gevangen vis omgaan. Veel beginners onderschatten het belang hiervan en denken dat de behandeling, zoals die op de genoemde foto’s te zien is, normaal is. Het gevolg laat zich raden…
Kortom, een allround hengelsporttijdschrift als beet kan best interessant zijn, als het meer wordt afgestemd op de Nederlandse sportvissers.
N.B. 06-11-03
groeten,
Daaf
betoog beet
- Daaf Wolters
- Stefan Sand
He Daaf,
Op school moesten wij laatst een betoog schrijven voor een setpunt. Maar jammer genoeg kregen wij de onderwerpen voorgelegd en mochten niet zelf kiezen.
Goed bedacht om het hier over te schrijven maar ik zou dat stuk over karpervissen aan de Wolga iets veranderen. Naar mijn mening ga je er iets te diep op in en zijn sommige dingen niet echt belangrijk. Bijvoorbeeld
Op veel wateren worden karpers teruggevangen en krijgen zelfs een naam. Lijkt me een beetje afwijkend van het echte onderwerp.
Verder Goed bezig!
Op school moesten wij laatst een betoog schrijven voor een setpunt. Maar jammer genoeg kregen wij de onderwerpen voorgelegd en mochten niet zelf kiezen.
Goed bedacht om het hier over te schrijven maar ik zou dat stuk over karpervissen aan de Wolga iets veranderen. Naar mijn mening ga je er iets te diep op in en zijn sommige dingen niet echt belangrijk. Bijvoorbeeld
Op veel wateren worden karpers teruggevangen en krijgen zelfs een naam. Lijkt me een beetje afwijkend van het echte onderwerp.
Verder Goed bezig!
- Daaf Wolters
Stefan,
Dat stuk over de Wolga was een artikel waar ik me gigantisch aan ergerde en wat voor mij zelfs de doorslag gaf om na een paar jaar mijn abonnement op te zeggen.
Dat van die namen is juist om aan te geven dat wij totaal anders tegen karpervisserij aankijken dan die lui.
Overigens valt er niks meer aan te veranderen, want zoals onderaan staat was het al "naar behoren".
groeten,
Daaf
Dat stuk over de Wolga was een artikel waar ik me gigantisch aan ergerde en wat voor mij zelfs de doorslag gaf om na een paar jaar mijn abonnement op te zeggen.
Dat van die namen is juist om aan te geven dat wij totaal anders tegen karpervisserij aankijken dan die lui.
Overigens valt er niks meer aan te veranderen, want zoals onderaan staat was het al "naar behoren".
groeten,
Daaf