Martijn Julien schreef:Stefan,
Ik studeer Technische Bedrijfskunde, bovendien werk ik in een supermarkt, dus enig idee heb ik er wel van
Het is inderdaad ook een kromme redenering, maar zo werkt het wel! Om maar even door te gaan op het AH en Peijnenburg verhaal...
Zoals je misschien weet houdt de consumentenbond eens in de zoveel tijd een prijspeiling. Ze kopen een aantal vaste artikelen en kijken hoeveel dat kost bij de kassa. Zo kunnen ze het prijsniveau van winkels vergelijken, maar ook kijken of er verschil is met een jaar geleden.
De 600 grammer van Peijenburg is volgens mij één van die vaste artikelen. Dus als je die goedkoop verkoopt, geeft dat een positief prijsbeeld in die test.
Vervolgens onderhandelt AH met Peijnenburg over de inkoopprijs. Geloof me, dat gaat er hard aan toe! En voor een grote klant als AH doet een bedrijf als Peijenburg veel. Ik denk dat Peijenbrug niet bijster veel winst maakt met de koeken bij AH.
Vervolgens gaat AH de koeken met verlies verkopen. Nu is die lage prijs mooi (trekt klanten, postief beeld in die test van de consumentenbond), maar liever verkopen ze die koek niet! Ze maken er immer verlies op.
Om de verkoop te minimaliseren gaan ze de koeken op een slechte plek presenteren. Ergens onderin waar niemand het ziet, zo smal mogelijk. En ach, als het een keertje leeg staat is dat ook niet erg. De verkoop van die koken daalt daardoor dus.
Gevolg is dat Peijenburg minder koeken kan verkopen aan de AH. En de prijs is ook al belachelijk laag... En dat is dus het probleem
Je opmerking dat het "een horde honden een worst voor houden is", klopt dus dan ook als een spreekwoordelijk tiet!
Martijn,
Peijnenburg ligt bij Albert Heijn echt niet in een stoffig hoekje hoor. Peijnenburg heeft vele varianten en die liggen allemaal netjes in het schap. Degene die echt Peijnenburg wil, of echt liever de goedkope pakt toch wel wat ie wil.
Verder; Peijenburg denkt wel goed na voordat ze bijna 700 verkooppunten verliezen. Het zou voor Peijenburg meer invloed hebben dan voor Albert Heijn.
En net zoals Pieter zegt, gaat de hele prijzenoorlog ook niet geheel aan het personeel voorbij. Niemand die daar wakker over ligt.
En als laatste ben ik nog steeds van mening: De één z'n dood is de ander z'n brood. Elke nieuwe speler op een markt verkoopt ten koste van de anderen. ( de koek moet nu door meer mensen verdeeld worden ). en je kan er op wachten, als je een goed idee hebt; als jij het niet doet doet iemand anders het wel. Ondernemen is kansen zien en kansen grijpen.
Als je een grote zaak hebt, en je hebt een grote afzet, dan kan je vaak veel goedkoper inkopen, en er is niemand op dit board die dit zou weigeren, dat weet ik zeker.
En dan zullen wellicht hier en daar enkele kleine winkels sneuvelen, maar anderzijds zou het ook gewoon DOM zijn om in bepaalde regio's van Nederland op dit moment een hengelspotzaak te beginnen...
vr gr Sjoerd