Conserveringsmiddelen

Kees Ouwehand

29-08-2003 19:08

Martijn,

Dat er bij ons in de omgeving nog geen kaper is doodgegaan aan conserveermiddelen denk ik ook. Maar het is niet eens duidelijk aantoonbaar als het wel zo zou zijn. Wat ik lees uit veel rapporten over de doodsoorzaak van karpers waar verhoogde sterfte optreedt is dat het met name gaat om ziekteverwekkers die niet nieuw zijn en eigenlijk gewoon in het water voorkomen. Gezonde karper heeft daar dankzij zijn afweersysteem helemaal geen last van. De ziekteverwekkers kunnen pas toeslaan als dit afweersysteem om de een of andere reden verlaagd is. Verlagen van de afweer kan vele oorzaken hebben. Maar een daarvan is voeding.

Wel vind ik dat de discussie verkeerd gevoerd wordt. Het gaat steeds over wij tegen zij. Dat is grote onzin en helpt niet mee iets te verbeteren. Het gaat niet eens alleen om conserveermiddelen. Andere toevoegingen kunnen bij overdosering net zo goed schadelijk zijn. Welke thuisbakker (behalve Henk dan) maakt zich druk over de dosering van iets? Het gaat erom dat we de consequenties van ons handelen inzien en de maatregelen treffen die nodig zijn ter verbetering. Met conserveermiddelen in ready mades alleen zijn we er nog niet.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel

29-08-2003 20:11

vergeet niet dat een karper geen mens is, anders hadden ze allang karpers gebruikt als proefdieren voor mensen, vergeet niet dat met name in engeland bep wateren volgeveord worden met ready mades en dat die vissen er niet aan sterven...sterker ze groeien!!! maar jah de vangsten aan freezerbaits zijn beter.............
Martijn Nederpel

29-08-2003 20:11

vergeet niet dat een karper geen mens is, anders hadden ze allang karpers gebruikt als proefdieren voor mensen, vergeet niet dat met name in engeland bep wateren volgeveord worden met ready mades en dat die vissen er niet aan sterven...sterker ze groeien!!! maar jah de vangsten aan freezerbaits zijn beter.............
Kees Ouwehand

29-08-2003 20:33

Bij onderzoek moet je zo veel mogelijk variabelen uitsluiten. Bij vis heb je er zo al twee extra:

1. geen zoogdier
2. beïnvloed door de waterkwaliteit

Engeland heeft een veel langere historie van vissterfte dan wij.

Iets dat daar opgemerkt wordt met betrekking tot vissen die sterk groeien van boilies is dat ze redelijk jong op een (te) hoog gewicht zitten en eerder dood gaan.......
Henk ter Maat

29-08-2003 22:08

Kees,

Omdat deze thuisbakker zich zo weinig mogelijk druk wil maken (en dat zouden meer Mensen moeten doen) over het hoe, waarmee en welke dosering gebruik ik liever maar geen onduidelijke toevoegingen.

Onder onduidelijk versta ik dan zelfs een onschuldig lijkende smaakversterker als b.v. Ve Tsin, nu is het voor iedereen mogelijk om vraagtekens te plaatsen bij mijn aversie jegens smaakversterkers maar aan de andere kant is het gewoon overbodig.

Zoals de meeste boilietoevoegingen zullen ze overbodig en de boilie nog ongezonder zijn!

Hoe meer we erin stoppen, hoe groter de kans op een ziekmaker.
Zoiets leerde ik al bij de bakkerijopleiding en daar ging het om humane consumptie, en humane consumenten kunnen tenminste nog zeggen wanneer ze zich ziek zwak of misselijk voelen, karpers of hondjes niet.

Oh ja; 1 smaakversterkertje uit de 100..
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/vragen/vraag7.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/vragen/vraag7.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Henk ter Maat

29-08-2003 23:05

Cor,

Het gaat niet enkel om de reddy mades, veel thuisbakkers zouden graag hun boilies twee tot vier weken zonder schimmel willen zien wanneer ze naar het buitenland zouden gaan.

Dan worden middelen gebruikt waarvan de werking waarschijnlijk erger is dan de kwaal, schimmelsporen schijnen in de vrije natuur ook al voor te komen.
Dus waarom conserveren??
Voor de Karper toch niet?

Sportieve groeten Henk