Ha Peter,
Klinkt goed die soepele hair, doe ik zelf ook altijd, ook op nylon. Die boilie moet alle kanten op kunnen zonder het draaien van de haak te beïnvloeden vind ik.
Palomarknoop?
1.) Neem het uiteinde van je lijn en leg deze dubbel, in een lus dus, over een lengte van ongeveer 10-15 cm. Je kunt dit ooklanger nemen, dat vergemakkelijkt het knopen als je die knoop nog moet oefenen.
2.) Steek deze lus door het haakoog heen zodat je de haak dus op het dubbelgelgde stuk lijn hebt zitten.
3.) Zorg dat de haak nu halverwege het dubbel gelegde stuk lijn zit, zodoende heb je de ruimte om de knoop te gaan leggen
4.) Pak de lus in je ene hand en de twee uiteinden van de lijn in je andere en leg een platte knoop waarbij de haak los in de knoop bungelt. Je legt de platte knoop dus in wezen boven de haak zal ik maar zeggen.
5.) Trek de platte knoop wat aan, maar niet dicht!!! Zorg dat de knoop zo ongeveer een cm. tot twee cm. in diameter is.
6.) Haal nu óf de twee uiteinden van de lijn, óf de haak door de lus.
7.) Zorg dat de lus niet over de haak of knoop ligt, maar op de lijn.
8.) Trek het geheel nu een beetje aan waarbij je er voor zorgt dat de lus die nu dus over je lijn heen ligt, ook mooi achter de knoop blijft liggen. Kwestie van langzaam aantrekken en zonodig wat helpen.
9.) maak het hele zootje echt goed nat met flink wat spuug en trek dan de knoop langzaam aan, waarbij het het beste is dat de platte knoop en de lus allebei langzaam en tegelijkertijd dichtgetrokken worden.
(ik maak'm nat met spuug en houd dan de knoop tijdns het aantrekken gewoon in mijn mond, maar daar moet je voor oefenen hoor, jaja, voor je het weet zit je tong in de knoop)
10.) Als er nu (wanneer je nylon gebruikt) geen gekke kringels en knikjes in je lijn ziten als de knoop af is, dan heb je het goed gedaan. Oefen dus op nylon!!!
11.) Uiteinde afknippen of laten zitten voor de hair (uiteinde van voor naar achter door het haakoog halen en dan de hair leggen).
Ziedaar, de allerbeste knoop voor nylon en voor de meeste soorten gevlochten onderlijn. Op nylon gebruik ik NOOIT iets anders, die knoop is gewoon geweldig betrouwbaar op voorwarde dat hij echt perfect is gelegd!
Misschien wat vaag uitgelegd, maar ja. Snap je mijn houtje-touwtje uitleg niet, pak dan blz. 171 van De Dunne Lijn van Luc de Baets erbij, daar staat ie ook. Dat is de omgekeerde Palomar, waarbij je na de platte knoop van stap 6 uit mijn uitleg de twee uiteindes van de lijn (in plaats van de haak) door de overgebleven lus trekt.
Suc7,
WB