15-07-2005 19:12
Het ligt aan hoe je je toplood bevestigd en wat je erna doet.
Als je inwerpt, toplood monteert, lijn in de swinger zet, dan komt er een enorme bocht in je lijn, dat is lijn wat niet strak over de bodem komt te liggen. Door de stroming op die lijn, lijkt het alsof je lijn strak staat, en je swinger blijft op zn plek staan.
Maar als er dan een bootje langsvaart, die pakt al dat overbodige lijn, waardoor je lijnbreuk krijgt.
Wat je moet doen met toplood is het volgende:
Eerst je bodemprofiel weten. Is het vlak, of heb je een vaargeul of iets dergelijks?
Wat ik altijd doe is als ik op een kanaal vis, ik eerst inwerp, dan vervolgens draai aan mijn slinger net zolang ik zie dat mijn lijn strak naar mijn lood toe gaat.
Dan zet ik de baitrunner open, ik trek mijn hengel recht naar achteren richting mijn rodpod, ik monteer een toploodje, ik laat mijn toploodje eerst voor de kant het water in vallen zodat dit en mijn lijn goed nat worden.
Dan haal ik mijn hengeltop omhoog en zorg ik ervoor dat mijn toploodje net op het taludje (aflopende kant) aan mijn kant van het water terecht komt zodat ik zeker weet dat mijn lijn vlak over de bodem gaat.
Dan draaien aan mijn slinger zodat mijn lijn weer strak komt, baitrunner open, hengel op mijn rodpod, swinger monteren, aan mijn lijn trekken zodat ie weer goed strak komt, alle overbodige lijn ophalen door mijn spoel te draaien, pieper aanzetten en voila.