Jan, de mogelijkheid om grotere vis te vangen is mede afhankelijk of ze er zijn of niet.
Zeker op kleiner, smaller water zie ik het niet dat je met de pen die grotere vis niet zou kunnen bereiken.
Maar ook hier valt en staat succes met de eerste benadering, een golf van een vluchtende vis is welliswaar een teken dat de vis zich op je voerstek bevindt maar ook een teken dat je in je benadering een fout maakt.
De karper is van nature een kantazer, daar is nu eenmaal meer te halen dan in de ruimte, alhoewel op groot water met bv wier-rietvelden een bootje een pracht van een uitkomst bied.
Dus op afstand van de oever met een pen vissen is heel goed mogelijk, roeiboot waterfiets noem maar op, kun je het huren kun je er vanuit of vanaf vissen.
Wel onderken ik ook dat het penvissen een inspannende bezigheid is, ik ben dan ook blij dat ik af en toe kan verkassen en even niet op de pen hoef te letten.
En die verdomde lenigheid die je op latere leeftijd krijgt is ook zoiets, heerlijk dat je dan zo snel en lenig wordt
Ik hoor mijn vismaat nog lachen toen ik na een dagje vissen uit de boot wilde stappen.
Douwe