Daaf Wolters schreef:Robin,
Ik denk dat het misschien lijkt alsof er meer rotte appels zijn omdatze meer opvallen en je je er sneller aan ergert. Bovendien kan (helaas) één rotte appel meer kapot maken dan vijf anderen kunnen herstellen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het achterlaten van afval...
Hier zijn helaas geen landelijke cijfers over, dus zeker zullen we het nooit weten. Tellen zou ook heel lastigzijn aangezien het moeilijk is om vast te stellen waar de grens ligt; wanneer is iemand een rotte appel?
Wat vind jij bijvoorbeeld van de volgende situatie:
Er zitten 2 jongens van een jaar of 14-15 te vissen bij een stadsvijver. Ze vallen niemand lastig, ruimen hun troep netjes op hebben alleen wel hun piepers vrij hard staan en een radiotje aan. Ik herhaal: niemand heeft hier op dit moment last van. De jongens vissen met aardbeiboilies van de dierenwinkel op de hoek. Ze gooien zomaar ergens in, voeren 10 boilies bij en wachten. Na een uur gooien ze opnieuw in. Zo gaat de dag voorbei zonder dat ze iets vangen.
Deze jongens vissen misschien niet zo goed als wij zouden doen, ze nemen duidelijk niet al te veel moeite om critisch overhun visserij na te denken. Dit geldt overigens ook voor veel volwassenen. Ze bakken er dus niks van, maar vallen tegelijk ook niemand lastig, voeren niet overdreven veel, latengeen rotzooi achter. Ik vind dit geen rotte appels. Als ze niet bereid zijn over hun visserij nate denken is dat hun probleem, ik vind het belangrijker dat ze geen overlast veroorzaken.
Met een rotte appel bedoel ik iemand die loopt te patsen met zijn raven improve carpset, een radio keihard aanheeft, zuipt, 5 kilo perhengel bijvoert, kampvuren bouwt, illegaal nachten zit en 's nog steeds die radio en optonics hard laat staan. Ik vergeet de belangrijkste bijna: rotzooi maakt.
Natuurlijk is dit een behoorlijk overdreven beeld, maar ik denk dat je hierwel mesen in kan herkennen. Dit zijn de lui die hetvoor ons kapot maken. Dat zijn er echt niet zo heel veel, maar ze kunnen ook met z'n tweeën veel overlast veroorzaken.
Denk hier eens over na en bedenk dan of je nog steedsdenk dat er meer rotte appels zijn dan serieuze(re) vissers.
groeten,
Daaf
Daaf,
jij schrijft: "Met een rotte appel bedoel ik iemand die loopt te patsen met zijn raven improve carpset, een radio keihard aanheeft, zuipt, 5 kilo perhengel bijvoert"
Patsen met je raven improve set, is mijns inziens niets mis mee, toch?
Radio keihard aan is onacceptabel, aan de water kant tenminste
Zuipen ook fout.
5 kilo bijvoeren, niets mis mee, mits hij dat op zijn eigen stek doet en niet op mijne.
Dan de situatie die jij schetst, eigenlijk is dat voorbeeld niet nodig maar ja, want die jongens doen niets verkeert, toch?
alleen hebben ze hun piepers hard aan staan, so what! op de meeste water gaat je pieper toch niet constant af, tenzij het vol zit met brasem
Voor de rest ben ik het met je eens, maar toch denk ik dat er meer jeugdige karpervissers karpervissen als een hype zien dan dat er serieuze vissers zijn.
En dan zijn er nog "vissers" die nachtvissen als exuus zien om wat anders te doen, maar daar heb ik me al over uitgelaten.
Robin