Roger,
"waarom is het bij een hingelink van belang dat de hinge naar de haak in de lijn haaksteel haakpunt ligt, en die van het lood er mogelijk liefst haaks op staat?? Zomaar een vraagje(weet je ook waarom ik niet vlug hingelink stijf(meer) vis.". Dit kan ik ff niet meer volgen, ligging gelijk op de bodem als hoe die zou staan als je hem pop up zou vissen?
Herwin,
Dan zijn er al drie die deze rig gebombardeerd hebben tot favoriet, ik ben er zelf wel mee aan de slag gegaan na het publiceren van Koen, dus Koen en Piet bedankt daarvoor (Ik ben nu lekker geen "Dief"

, helaas wel een "slijmbal"

). Die van mij is trouwens 1 a 2 centimeter langer Herwin,

.
Het barometerverhaal, dit is inderdaad heel uitgebreid, tot op zekere hoogte toepasbaar op rigs, ik ben alleen nu alle achtergrondinformatie er nog bij aan het zoeken (meer vanuit een weerman perspectief) om een nog duidelijker beeld te krijgen voor mezelf. Het is zeker zo dat er bepaalde waardes zijn gekoppeld aan patronen in de luchtdruk wanneer de vis feller aast dan wel gewoon aast tov normaal wanneer deze niet tot minder aast. Ik heb die echte losse dagen dit jaar maar twee keer goed voor mezelf kunnen voorspellen, maar toen was het dan ook wel echt kassa!
Natuurlijk zou het voor een trucker met weinig vistijd om handen heel gemakkelijk zijn als hij zijn tijd een stuk effectiever in kon delen

. De vragen die ik al omtrend dit onderwerp gekregen heb zijn behoorlijk en ik heb al voor mezelf besloten om hier een grondig artikel aan te wijden, in de hoop het meer voor anderen duidelijk te maken.
Ik moet wel zeggen dat het niet op elk water toepasbaar is en de absolute waardes (barometerstanden) per water verschillen, waarbij ik het vermoeden heb dat dit ligt aan de beviste dieptes dan wel de absolute dieptes van een water. Ook valt het mij op dat juist op de wateren waar er behoorlijk veel gevist wordt (enige mate van conditionering) er ook een patroon te vinden is in het aasgedrag en de waardes. Of het heeft te maken met het feit dat je op deze wateren enkel nog aanbeten krijgt waneer de vissen los zijn en dat ze de rest van de tijd je stek leegruimen in alle voorzichtigheid. Als je jezelf wat meer in wil lezen m.b.t. dit verhaal, spit de volgende topic op het rmc forum dan maar eens door:
http://www.rmcangling.co.uk/forum/showf ... art=1&vc=1
Maar mijn visie op dit geheel zal dus loop volgend jaar denk ik wel te lezen zijn. Een modderrig, zal er eens over nadenken, maar een op spanning geviste helicopter montage zou het met dezelfde onderlijn al goed doen volgens mij. Een bungy rig, maar dan in het groot
PS Piet wordt visgids, ikzelf maak van mezelf luchtdrukanalist, dus voor het schamele bedrag van € 25,- per analyse kan ik voor iedereen proberen een water volledig in kaart te brengen, wel een vereiste is dat ik de vangstgegevens van minimaal 1 jaar krijg (minimaal een 50 stuks, met vangdatum en tijd!) en dat daar de gewichten ook bij staan vermeld (weinig relevant voor de ld, maar des te relevanter voor mij

, daarom ook maar € 25,-). Binnen 7 dagen heeft u een volledig rapport in huis, u kan voor verdere informatie mailen naar
bart_van_den_hurk@hotmail.com
Chris,
weinig aan toe te voegen, maar ik wil idd nog wel even doorgaan. Trouwens voor allemaal: is het misschien niet makkelijker om bijv. per dag een bepaald deel van de rig te kiezen of een bepaalde rig en deze met zijn allen volledig uit te diepen. Dan blijft het namelijk overzichtelijk, want nu is het wat te veel alles door elkaar waarbij het overzicht enigzins zoekraakt.